Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)5. előadás 1/26 eBusiness: 5. Az e-Vállalkozás kiépítése PTE KTK GINFO szak Dr. Dobay Péter 2010 őszi félév „…In.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)5. előadás 1/26 eBusiness: 5. Az e-Vállalkozás kiépítése PTE KTK GINFO szak Dr. Dobay Péter 2010 őszi félév „…In."— Előadás másolata:

1 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)5. előadás 1/26 eBusiness: 5. Az e-Vállalkozás kiépítése PTE KTK GINFO szak Dr. Dobay Péter 2010 őszi félév „…In the Clicks & Mortar world, you have to do EVERYTHING, do it FAST, and do it RIGHT” David Pottruck, co-CEO, Charles Schwab E-Gazdaság – B2C – B2B – eVállalat – e-Info Arch – eICT - Megoldások

2 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)5. előadás 2/26 Következik: 5. Az e-Vállalkozás kiépítése - Az e-alapú átalakulás - Módszertan: hogyan? - Mérés: a megtérülés számítása - Mi az, amit felhasználhatunk, megőrizhetünk? - Szervezeti megoldások - Valósidejű igények kiszolgálása

3 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)5. előadás 3/26 Miért kell nekivágni? Egy 2002 –es tanulmány szerint (6 éve!): A Booz Allen & Hamilton tanácsadó cég által megjelentetett tanulmány 2233, főként észak-amerikai központú e-piacteret azonosított, függetleneket, valamint cégek által fenntartottakat egyaránt, és ezek közül 1802-t részletesen is megvizsgált.” Az elemzés megállapítja, hogy a független e-piacterek megjelenését elsősorban a dot-com piac 1996 és 2000 között tapasztalt felértékelődése eredményezte, nem pedig valóságos üzleti igényekre adott válaszként jelentek meg. A kevés szolgáltatást nyújtó és kis háttérrel rendelkező e-kereskedőhelyeknek kevés esélye van az életben maradásra. A szállítási és logisztikai szektor különösen telített (összesen 106 e-piactér), míg az autóipar 17 piactere több lehetőséget rejt magában. A GKI Gazdaságkutató Rt. becslése szerint 2001-ben a hazai on-line áruházak teljes forgalma 3-3,5 milliárd forint között mozgott, amelynek 64%-át a lakossági, 26%-át a vállalati és 10%-át az intézményi vásárlások tették ki. A következő 12 hónapban az on-line áruházak 74 százaléka tervezi, hogy bővíti termékskáláját, 54 százaléka új termékkategóriák felvételét irányozza elő. Jelentősebb kiadások nélkül ugyan végrehajtható a termékpaletta bővítése, ám a széles kínálat könnyen a navigálás, a vásárlás és a kiszolgálás (logisztika) folyamatának megnehezítéséhez vezet. A hazai on-line áruházak 84 százaléka úgy ítéli meg, hogy nyereségesen zárja az idei évet és várakozásaik a következő évre is pozitívak, annak ellenére, hogy a verseny erősödésére és az általános költségek növekedésére számítanak eVasarlas.hu

4 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)5. előadás 4/26 Rohanjunk, vagy sem? Sokan 2000 körül nekirontottak és elvéreztek Példa: sok kis „webáruház”, online folyóirat, stb. A trendek: a/ Az üzlet „sebessége” (válaszidők, életciklusok) növekszik b/ A vállalkozások határai elmosódnak c/ Egyre nagyobb az ICT technológiai kihívás A kihívások, a hajtóerő: –A vevő színvonalasabb kiszolgálást akar („Amazon-élmény”, a portál és a szolgáltatások integrálása, egykapus működések, stb.) –A verseny: olcsóbbnak, hatékonyabbnak, globálisnak kell lenni –Mások fürgesége: míg én Clcik & Mortaron matatok, mások megcsinálnak mások megcsinálják egy Click &Blick megoldást és lenyomnak – Charles Schwab, vagy E-Loan, Biztositas-hu, Hasznaltauto.hu, stb. Ugyanakkor: egyre több réteg épül a vállalati ICT/VIR-be, adattárház, OLAP, BI, mobil, és partnerek csatlakoznak - egyre bonyolultabb, veszélyesebb, költségesebb az ERP! Az átalakulás NEM (csak) TECHNIKA: kultúra, emberek, üzleti modellváltás, szervezeti átalakulás, vezetési módszertan –és ICT…

5 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)5. előadás 5/26 Az ICT problémái ÉVEK ÓTA: 1/ Cégen belül kifejlesztett saját kis megoldások 2/ 80-as években megalapozott rendszere 3/ Nagyszámítógépes rendszerek 4/ COBOL, Assembler, más elavult rendszerek 5/ Nem-valósidejű rendszerek 6/ Hiányos dokumentációk, kilépett programozók 7/ Az integráció kínjai 8/ A rendszerek nem vásárló-központúak MA: 9/ Nincs szoftverfejlesztő 10/ 2-3 éves rendszereket a vezetők nem fognak felborítani 11/ Az informatikus a „feladatmegoldást” szereti, most a „funkciót/folyamatot” erőltetik – a jövő a „rendszer”: pl. CRM

6 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)5. előadás 6/26 A vállalati kultúra megváltoztatása Kezdetben ez kaotikus: a vezetés nem tudja, mi az eBusiness, valaki csinál valamit, az unoka meg készít egy céges weblapot: nincs koncepció, nincs architektúra- átgondolás – az informatikusok kreativitásán sok múlik Néhány kiugró siker után jöttek az „imitálók”: egymillió katalógus, webáruház, kereső, aukciós lap, stb -.com mania – sokan megbuktak emiatt. Amit meg kell érteni: –teljes szervezeti-üzleti átgondolás, áttervezés szükséges, emberektől és rendszerektől meg kell szabadulni, újak jönnek –A megváltozó IA új folyamatokat kíván és vica versa, iteratív kölcsönhatásban lehet előrehaladni –Jelentősen megnő a külső kapcsolatok fontossága: SCM, CRM

7 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)5. előadás 7/26 Az emberek : tizenéves eggheaded „Java whiz kid”-ek alkalmazása, HTML kódolás vs. profi webdesign + mktg Ma ez megváltozott: folyamatszervezés, adatmodell, üzleti informatika, az alkalmazások ismerete kell – nem programozás Az integrációhoz, költségszámításokhoz, megtérüléshez értő szakemberek keresettek

8 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)5. előadás 8/26 Üzleti modellek és szervezet A pure-Net startup company-k nem értettek semmit az üzlethez, szervezethez, vezetéshez, a potyalesők meg öntötték a pénzt ezekbe a „modellekbe” Ma a jó megoldások: –a megállapodott brand-ek, jó üzleti stratégiájú vállalatok (akár megoldás- szállítók, akár gyártók, kereskedők) integrálják a valóban újszerű technikai megoldásokat (akár cégeket) –teljes folyamatok ICT alapú átszervezése –co-opetitive network partnerségek A szervezet – részlegek, funkciók, interfészek – nem játék, meg kell tanulni, főleg, ha gyors a változás, a növekedés. Ki legyen az ICT vezető? eBus vezető? Programozók teljesítménye? Új modell- kezdeményező? A szervezet „kinyílik” a partnerek felé: ehhez is érteni kell Végső soron a CEO vezérigazgató felel mindenért…

9 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)5. előadás 9/26 Alkalmazások és menedzsment A B2C könnyen megérthető, sokan ebből akartak pénzt csinálni. A vevőkör és a választék szélesítése egyre problémásabb, amatőr alkalmazásokkal nem lehet folytatni. Néhány szűk modell sikeres, pl. B2B beszerzés, szoftver-értékesítés, B2B aukciók. Sok az open-software gyors megoldás, különösen a szűk területeken. Megjelentek a „nagyok” az ERP-kre rárakott alkalmazásokkal, különösen a szervezetközi szoftverekkel. A felsővezetés sokáig csak sodródott az árral, utólag. Aki értett valamit az ICT-hez, az leginkább középvezető volt, stratégiai hatalom nélkül. Az operatív vezetők meg az adott eB alkalmazásban voltak érdekeltek, nekik a real-time megoldások a szimpatikusak. Növelni kell a vezetés tudás-szintjét, meggyőző példákkal, költségszámításokkal, különben nem lesz, aki a szükséges teljes átszervezéseket (re-engineering) vezényelje!

10 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)5. előadás 10/26 Az ICT válaszok Az ICT technikák katalizátorként viselkednek: előre húzzák az üzleti megoldásokat: –A kliens-oldal: Nescape, Navigator, AOL, CompuServe jai majd az IE 1995-ben –A szerver-oldal: minden nagy DB kezelő, ERP szállító, illetve független sw fejlesztők megoldásai, a Java- gondolat – ma ez a domináló szerep és feladat! A technológia már nem újdonság, hanem napi norma: kell és kész – „enabler”! A kulcs a hálózati technológia megbízhatósága és a szabványok

11 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)5. előadás 11/26 eVállalat: módszertan A vezetésnek az előző 7 terület megváltozását meg kell értenie és hasznosítania kell eCommerce – eBusiness – eEnterprise: –üzleti modell –folyamat-modellek –alkalmazási modellek –alkalmazási ICT architektúra Korai modellek: adatbázis, nagygép, majd C/S megoldások, többrétegű architektúrák Egyedi megoldásokkal, kis csoportok átalakításával nem alakulhat ki „eVállalat” A vezetést grafikus folyamatábrákkal, rendszervázlatokkal kell tanítani/meggyőzni az új elrendezések működéséről: ez egy ÚJ VÁLLALATI STRUKTÚRA!

12 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)5. előadás 12/26 eVállalat: az átszervezés modellje 1/ Vízió, eStratégia készítése 2/ eFolyamatok modellezése, szervezése 3/ eAlkalmazások modellezése 4/eArchitektúrák a fenti modellekhez 5/eTudásbázis kiépítése, mert ez egy hosszú tanulási folyamat lesz 6/ Költségek, megtérülés: minden lépésnél!

13 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)5. előadás 13/26 1/ Az eStratégia: első menet Mit akarunk? Össze kell gyűjteni a hosszú távú elképzeléseket: termék, piac, vevők, csatornák, fejlődés, főbb erőforrások A célpiac elemzése: piackutatás, best practices, mások mit csináltak, mire mentek vele, stb. A gazdálkodási környezet várható megváltozása: mennyibe fog kerülni? Mi jön be belőle pluszban? Közvetlen és közvetett költségek? Ne tévesszük szem elől: MIBEN VAGYUNK MOST ERŐSEK (Core Competency)? Kik a vevőink és mit várnak tőlünk? Ne dobjunk ki mindet az ablakon néhány habókos informatikus kedvéért!

14 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)5. előadás 14/26 2/ eFolyamatok modellezése Feltesszük, hogy jó a stratégia, mindenki egyetért EZT szolgáló fő folyamatokat kell leírni, kitalálni: Use-Cases: „Hogyan fogjuk ezt csinálni?” Szervezet, eszközök, időtartamok, termékek, piacok vázlata. Építsünk fel egy dokumentum-tárat, meglévő folyamatok, újfolyamatok, hasznosítható kompetenciák – ebből az „Enterprise Repository”-ból dolgozzunk

15 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)5. előadás 15/26 3/ Az e-Alkalmazások Katalógusok, megrendelési állományok, űrlapok „bevásárlókosarak”, ePénztárca („wallet”), menük, képek, bannerek, szolgáltatások a portálon és egyebek kezelése: alkalmazások modelljeinek halmaza és összefüggéseik. Rendszerbe kell foglalni, milyen alkalmazásokat fog a cég használni, mit a vevő, mit a partner, s ki, hogyan fog navigálni ezek között Alkalmazásonként: legacy adatállományok, eljárások, szakértők, új eszközök szükségletei, fejlesztési erőforrások, kompatibilitási kérdések, architektúra háttér állapota – egy hatalmas katalógus kell létrejöjjön! Mindezt 2-3 hét alatt össze kell szedni, mert az idő a legnagyobb ellenség: ami ma újdonság, holnap olcsó gagyi megoldás lehet!

16 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)5. előadás 16/26 4/ Az e-Alkalmazások mögötti IA Alkalmazásonként: –adatforrás állapota, dokumentációja, jogosultságai –Back-end szoftverek, front-end szoftverek; minden funkcionalitás leltárba-vétele –A platformok kapacitásai: eddigi felhasználószám, tárolókapacitások, várható igények (szerverek!) –Logikai IA: hány felhasználó, üzemeltető, milyen jogokkal, milyen állományokon, licenszek, stb. –Fizikai IA: kapacitások, hálózati technika, tűzfal, szerverek, platformok teljesítménye, kompatibilitások, fejlesztőrendszerek rendelkezésre állása, ICT szakemberek elérhetősége, szakmai kompetenciáik

17 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)5. előadás 17/26 5/ Modellezési eszközök, „tudásbázis” Az üzlet bonyolult, ez az átalakulás bonyolult: korszerű adat- és folyamat-modellezési eszközöket, vizualizációt, projekt-mgmt rendszereket kell használnunk. SAJNOS, nagyon kevés (2-5%!) fejlesztő él tudatosan a modellezési eszközökkel: UML, Popkin Software, CAD/CAM, Az eredmény egy szervezői eTudásbázis kell legyen: világosan derüljön ki, milyen cél érdekében, milyen folyamatok, állományok, erőforrások fognak működni

18 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)5. előadás 18/26 6/ Megtérülés, költségszámítás A projekt előtt, alatta és utána és számolni kell Az eROI: „megtérülés” –Egy előrebecslés a befektetés megtérüléséről –Egy utólagos elemzés, akár évente, ha a paraméterek változnak eKöltségszámítások, „mértékek”: –Rövidtávú mérőszámok: beruházás, átszervezések, képzések, új munkaerő, stb. Veszélyes, ha pusztán ennek lapján döntünk akár pro, akár kontra! –Hosszútávú mérőszámok: projekt hatása más üzleti folyamatok eredményére, a teljes vállalati eredményre – közvetlen és közvetett eredmények

19 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)5. előadás 19/26 Pénzügyi, vagy „intangible” benefits, BSC Szokásos mérőszámok: készletforgás gyorsulása, ciklusidő (pl. ügyviteli folyamat) rövidülése, A „nem-számszerűsíthető” hatások sokszor fontosabbak: presztizs, vevők megőrzése, a brand értékének növelése, új piacra benyomulás, stb. A Balanced Scorecard Method: „Pénzügyi, Vevőkapcsolati, Belső fejlődést leíró és Innovációs/Szervezeti tanulásra vonatkozó mérőszámok együttes figyelembevétele” (Kaplan- Norton)

20 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)5. előadás 20/26 Újra-hasznosítható architektúrák Elsősorban a korábbi szervezeti diagramok, belső szabályzatok, folyamatleírások, adatmodellek, dokumentációk használhatók az új tudásbázisban – ha persze mindez megvan, verziókövetéssel… Standard, licenszált szoftverek, dokumentációk és szakértelem leltára Egyedi szoftverfejlesztések leltára, dokumentációi, ki ért hozzá, stb. Vevőlisták, értékesítési statisztikák, mérlegek, szervezeti ábrák, stratégiai koncepciók, terméktervek, anyagszükségleti mátrixok, minőségbiztosítási eljárások, HRM adatbázis, stb. A használt ERP rendszer archivált állományai Mindezek tulajdonosai, jogosultságok, stb. – ez egy „tudásmérnöki munka”

21 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)5. előadás 21/26 eVállalat: új szervezeti modellek A hagyományos: piramis, fa, stb. struktúrák feloldódnak: tudásmunka, csoportmunka, divizionális és területileg elosztott munkák jelennek meg Vertikális és horizontális integráció: különböző szakmai kompetenciákból összeálló csoport szervezhet egy eProjektet: mérnökök, pénzügyesek, marketingesek, stb. Szervezetközi relációk: akár SCM, akár CRM oldalról technikailag el kell tudni érni a partnereket – a döntéseket diverzifikálni kell, a kommunikációt meg kell oldani (csoportmunka, távmunka – v.ö. MS Sharepoint Server, stb.)

22 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)5. előadás 22/26 eVállalat: a vezetés új szerepe Erős kihívások lesznek adaptációra (új technika, új eljárások, újkapcsolatok, új emberek…) – ehhez vezetés kell Csoportokat és egyéneket egyaránt kezelni kell tudni, akár külső (pl. szervező, programozó) csoportok jelennek meg Az ICT IA – és az (új) eBusiness területek között kommunikálni kell tudni: az előbbiek nem érzékenyek pénzre, az utóbbiaknak ICT illúzióik vannak

23 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)5. előadás 23/26 eVállalat: Partnerek és alkalmazottak Az eProjekt lehet teljesen belső fejlesztés (in-house, insourcing): ekkor meg kell küzdeni a business és az ICT stáb ellenállásával, kihívássá kell alakítani a projektet Ki lehet vinni a projekt (egy részét): outsourcing – ez is számos ellenállást generálhat. Együtt kell dolgozni tanácsadóval, 2-3 erős partnerrel, belsőkkel: ez a „partner-sourcing” (példák: mustár és hotdog, kocsik és hitelintézetek, TV és CD, vörösbor és folttisztító… Intel és Microsoft!) Hogyan fizessünk, jutalmazzunk? Kié a siker: a portál tervezőjéé, az adatmodellezőé, a grafikusé, marketingesé, vagy a ISP-é, vagy a kormányé, mert támogatta az otthoni / KKV internet elérést? Empowerment és a kontroll elvesztése… Hogyan büntessen / szankcionáljon / jutalmazzon az a vezető, aki nem érti az eProjekt technikai részleteit? A tudásbázist? A módszertant? Az adatmodellt?

24 Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)5. előadás 24/26 eVállalat: mit jelent a „real time”? Az eVállalat: hálózat, sebesség, mindenhol-jelenlét – a business „valós időben fut” – „The Citi Never Sleeps” Abszolút vevőoldali kell legyen a vállalat: amit, ahol, ahogyan, amennyiért a vevő akar, azt kell adni! Ami nem valós-idejű, az elkésett! Valósidejű terméktervezés Valósidejű marketing Valósidejű termelés Valósidejű disztribúció Valósidejű vevőszolgálat


Letölteni ppt "Gazd.info szak eBusiness (Dobay, 2010)5. előadás 1/26 eBusiness: 5. Az e-Vállalkozás kiépítése PTE KTK GINFO szak Dr. Dobay Péter 2010 őszi félév „…In."

Hasonló előadás


Google Hirdetések