Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

백두산 A szent hegy, mint mitikus és nacionalista szimbólum.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "백두산 A szent hegy, mint mitikus és nacionalista szimbólum."— Előadás másolata:

1 백두산 A szent hegy, mint mitikus és nacionalista szimbólum

2 Földrajzi megközelítés  Baekdu-daegan ( 백두대간 ) legészakibb pontja/ Changbaishan ( 長白山 / 长白 山 ) hegység legdélibb pontja  Legmagasabb pont ÉK-ban 2744 m, Kínában 2850 m  A Koreai-félsziget és Mandzsúria legmagasabb hegycsúcsa  Vulkáni eredetű, 1702-ben tört ki utoljára  1/3 része É-Korea, Ryanggang tartomány, 2/3 része Kína, Jilin tartománybaekdu-daegan map.jpg baekdu-daegan map.jpgbaekdu-daegan map.jpg

3  Mandzsu: Golmin Šanggiyan Alin = fehér hegység  Kínai: Changbaishan 長白山 / 长白山 = örökké fehér hegy  Koreai: 白頭山 / 백두산 = fehér fejű hegy

4 천지호 (Cheonji-ho) // 天池 (Tiānchi)  Krátertó a Baektusan tetején, jelentése ”Égi Tó” vagy ”Mennyei Tó”  969-ben keletkezett a kráter  Átlagos mélység 213 m, legmélyebb pont 384 m, felszíne 9,82 km2  Geumgang-pokpo – Duman-gang (Tumen folyó) Jangbaek-pokpo – Amnok-gang (Yalu folyó) Kínaiak szerint tavi szörnyek élnek benne (http://youtu.be/cFElPwUVUHs )

5 Eredetmítoszok és korai történelem  Mandzsu: Bukūri Yongšon szülőhelye  Aisin Gioro dinasztia őse  Hwanung királyságának megalapítása, Tanggeun Wanggeom szülőhelye  Három királyság alatt Goguryeohoz tartozik, már ekkor szent hegyként tisztelik  Goryeo alatt kapja a Paektu-san elnevezést  Sejong király megerősíti a természetes határvonalat ezen a területen  Kojoseon, Buyeo, Goguryeo, Balhae, Goryeo és Joseon népei is mind tisztelték a Baektusant, végig spirituális szertartások színhelye

6 Spirituális jelentőség  Sámánista san-shin (hegy szelleme) hagyomány  Buddhista, taoista és neo-konfúcionista hatások nem elnyomják hanem adaptálják  A mai napig jelen van, egyfajta „zöld spiritualitás/zöld-turizmus” a régi szertartásos zarándoklatok helyett  Buddhista/taoista kolostorok, sámánista szent helyek a hegyekben

7  Baekdudaegan, mint a félsziget spirituális gyökere, táplálója, gerince a Pungsu- jiri-seol alapján  Pungsu-jiri-seol: a koreai geológiára adaptált feng-shui; Doseon-guksa( ) munkája

8  Eum-Yang kettősség = Baektusan-Hallasan pár  Cheonji-ho és Baerok-dam, a férfi és női szent krátertó  „A Baektusantól a Hallasanig” = egész Korea

9 Nacionalista jelentőség  Új, modern felhang a nemzeti identitástudat meghatározásához/megerősítéséhez  1905, japán protekturátus  partizánharcok színhelye  A japánok szent Fujisan-szimbólumának párhuzamára nemzeti szimbólum lesz  Arirang kevéssé ismert versszakában is megjelenik: – 저기 저 산이 백두산이라지 동지 섣달에도 꽃만 핀다 „Amott, ott az a Pektu hegy Ahol még télidőben is nyílnak a virágok.”  Kim Irszen, mint partizánharcos, kötődik ide, a hagyomány szerint itt van Kim Jongil szülőhelye  észak-koreai propaganda- művészet fontos eleme  Mindkét országban a nemzeti egység és az újraegyesítés egyik fontos jelképe

10 „Baektusan, mint a Kedves Vezér szülőhelye”  „a művészet nemzeti formájú és szocialista tartalmú”  Általában szimbolikus elemként, háttérként ábrázolják, nem magában, kivéve bélyegeken  Propagandaköltészet, könyvek, mesekönyvek egyik témája

11

12

13 Árnyalt, sokoldalú, de egy jelentésű szimbolika  Dél-Koreában a propaganda-szerepet a nemzeti hagyományok megőrzése és a nemzethez tartozás tudata váltja fel  „kimchi, soju, mugungwha, Dokjaedo, Baektusan, Hallasan”

14

15  Tájképfestészet: –18. századtól realisztikus ábrázolásmód, kedvelt téma de nem a legkedveltebb (Geumgangsan) Bang Insu: A Baektusan tava

16 Kim Myeongun: A Baektusan Júniusban

17  Irodalomban, versekben hagyományosan inkább szimbolikus jelentőség  Az Aeguki első versszaka: „ 동해 물과 백두산이 마르고 닳도록 하느님이 보우하사 우리나라 만세 ”  Ma csak Kína felől lehet látogatni, szervezett túrák vannak

18 Baektusan vagy Changbaishan?  2005 – Changbaishan Védelmi és Fejlesztési Bizottság  főleg turisztika  A név kereskedelmi forgalmazása (ásványvíz, ginzeng, cigaretta)  „Baektusan” : 10 sz. vége, „Changbaishan”: 11. sz. eleje  közös örökség?  UNESCO-program Kína részéről  1960: Changbaishan Természeti Rezervátum, a világ bioszféra-rezervátumjai- program része  Téli-Olimpia jelölés  1962: Észak-Korea és Kína megállapodik a határvonalban

19

20 Köszönöm a figyelmet~ Kim Sanho: Ceremónia a Baektusan csúcsánál


Letölteni ppt "백두산 A szent hegy, mint mitikus és nacionalista szimbólum."

Hasonló előadás


Google Hirdetések