Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

19. sz. vége- 20. sz. eleje Klasszikus modernség Szecesszió Rosetti: A tenger éneke.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "19. sz. vége- 20. sz. eleje Klasszikus modernség Szecesszió Rosetti: A tenger éneke."— Előadás másolata:

1 19. sz. vége- 20. sz. eleje Klasszikus modernség Szecesszió Rosetti: A tenger éneke

2 A szecesszió elnevezései Franciaországban és Belgiumban „Art Nouveau” Angliában és az Egyesült Államokban "Art Nouveau" és "Modern Style" Németországban "Jugendstil", Blumenstil, Ausztriában "Sezession" Magyarországon "szecesszió„. A szecesszió jelentése: kivonulás. Nevét a bécsi Sezession kiállítási épületéről kapta.

3 Joseph Maria Olbrich: A bécsi Secessionsgebäude

4 A szecessziósok közérzete Otthontalanságérzet: elvágyódás a polgári lét egyhangúságából Tényleges vagy elképzelt kivonulás a nyárspolgárok világából az extremitások, a mesterséges élmények világába.

5 A szecesszió, azaz Jugendstil értékrendje Vitalitáskultusz: ifjúéleterőkfelfokozott élet mámorszerelem az ifjú életerők, a felfokozott élet, a mámor, a szerelem kultikus tisztelete Filozófiai háttere: Bergson: Bergson: Az „élet teremtő lendület”; „kezdő mozgásának erejéből vég nélkül halad előre.” az élet lényege a „mozgás, a vég nélkül folytatódó teremtés”, mely „kezdő mozgásának erejéből vég nélkül halad előre.”

6 Az élet lendület, vágybeteljesítés (életkultusz) „Az én yachtomra vár a tenger, / Ezer sátor vár énreám, Idegen nap, idegen balzsam, / Idegen mámor, új leány, Mind énreám vár, énreám.”

7 Klimt A csók

8 A vitalitáskultusz művészi következményei Az élet intenzív megélésének igénye: az élet harc, mámor, szenvedély, tánc Ady: Új vizeken járok, Harc a Nagyúrral, Lédával a bálon, Az ős Kaján Élet- és halálkultusz: Túlfűtött erotika, Átesztétizált halálvágy. A képzőművészetben szabadon áramló formák: hullámzó vonalak, szerves formák: növényi, állati ornamentika. Tiffany :Váza eozin

9 KernstockKernstock

10 Előzmény: a preraffaelita mozgalom 1850-es évek, Anglia Festészeti (Rosetti, Millais) és iparművészeti mozgalom ( Willliam Morris) Rosetti: A tenger dala

11 Rossetti 1850-ben ismerkedett meg leendő feleségével, Miss Siddallal. Rossetti elhatározta, hogy a göndör, vörös hajú, vékony, keskeny csípőjű, apró mellű, hajlékony testű teremtést nem csupán feleségül veszi, hanem a jövő szépségideáljává teszi. Rosetti: Dante álma

12 Rosetti: Beata Beatrice Cél: a szépség törvénye szerint alkotni Cél: a szépség törvénye szerint alkotni Visszatérni a Raffaello előtti világszemlélethez: a vallásos szellemhezVisszatérni a Raffaello előtti világszemlélethez: a vallásos szellemhez

13 Rosetti: Beatrice találkozik Dantéval, 1850.

14 Willaim Morris grafikája Stilizálásra hajlamosak.

15 Morris betűtervek A preraffaeliták vissza akarták adni a tárgyak szépségét, visszanyúltak a kézműves technikákhoz. Az ipari formatervezés (desing), iparművészet úttörői voltak.

16 A szecesszió előzményei: Gauguin Paul Gau- guin Testük aranya

17 Paul Gauguin A pandarus fa alatt

18 Előzmények:(?)Toulouse-Lautrec

19 Toulouse-Lautrec

20 Szecesszió az irodalombanJellemzői: hangulati túlfűtöttség, pl. Harc a Nagyúrral, Az ős Kaján szerepjátszási hajlandóság: pl. Ady messiás, hérosz, „halálhoz hanyatló árnyék”, Góg és Magóg fia Ady Endre, Oscar Wilde Ady Endre, Oscar Wilde

21 Szecesszió az irodalomban Jellemzői: kitárulkozási vágy (Szeretném, ha szeretnének) élet-és halálkultusz s ezekből adódóan érzékiség (erotika), érzékiség (erotika), ill. a betegség és az elmúlás megszépítése.

22 Ady Endre: Meg akarlak tartani Őrjít ez a csókos valóság, Ez a nagy beteljesülés, Ez a megadás, ez a jóság. Öledbe hullva, sírva, vágyva Könyörgök hozzád, asszonyom: Űzz, kergess ki az éjszakába. Hóhérok az eleven vágyak, Átok a legszebb jelen is: Elhagylak, mert nagyon kívánlak. Meg akarlak tartani téged, Ezért választom őrödül A megszépítő messzeséget.

23 Ady: Lédával a bálban -- Munch: Az élet tánca

24 A szecessziós képzőművészetre erősen hatott és a japán fametszetek dekorativitása. a népművészet, a folklór Cifra palota

25 A japán művészet hatása Ando Hiroshige és Hokusai fametszetei (XIX. sz. I. fele)

26 Legfőbb ismertetőjelei: növényi és állati ornamentika (a növények és állatok díszként való ábrázolása), a növényi motívumok indázó gyűrűzése Szecesszió a képzőművészetben

27 síkszerű képépítés, erőteljes, dekoratív színek (arany, vörös, méregzöld, fekete) lokál szín = a tárgy saját színe fény-árnyék nélkül homogén színfelületek megnyújtott figurák erős stilizáció (elvont ábrázolás), allegorizálás aszimmetria Szecesszió a festészetben

28 dekoratív színek: arany, vörös, zöld, fekete megnyújtott figurák kontúrozott felületek síkszerű képépítés

29 erős stilizáció (elvont ábrázolás), a vonalak hullámzása, indázó gyűrűzése Munch: Sikoly

30 Klimt: Aranyhalak A vágy, a félelem és a csodálat titokzatos tárgya: a nő Klimt: Judit

31 A bécsi századvég kultúrájának az az ága, amelynek a pszichológiában a freudizmus volt a képviselője, Klimt hangsúlyosan erotikus festményeiben találta meg a képi kifejezését. Vízikígyók

32 Klimt Adele Bloch A csodálat titokzatos tárgya: a nő

33 Rippl-Rónai József

34 A csodálat titokzatos tárgya: a nő Gulácsy Lajos: Dante és Beatrice

35 A szecessziós nő maga az átszellemültség, az eredetiség, a szeszélyesség. Ő a vágyakban létező idea, ő szép Heléna, ő Kleopátra. Ő a gonosz, a szép, a jó, a rossz. Az életet játssza, de a halál is mellette jár. Mintha mosolygó ajkaiból halálos csók fakadna. Sarah Bernhardt

36 A szecessziós építészet

37 Lechner Ödön: Az Iparművészeti Múzeum

38

39 Lechner: Postatakarékpénztár

40 A szecesszió építészete Szegeden- XX. század eleje Gróf palota Deutsch palota

41 Magyar Ede: Reök-palota Dekoratív homlokzatképzés (növényi ornamentika)

42 Magyar Ede: Reök-palota

43 Reök – palota

44 Medgyaszay István tervezte 1908

45

46 Cifra palota, Kecskemét

47 Antoni Gaudi, Barcelona Casa Batllo, Sagrada Familia templom

48 GAUDÍ: SAGRADA FAMILIA

49 Gaudí, Barcelona

50 Anton Gaudí (Katalónia): A Casa Mila Barcelonában

51 Gaudí (uszoda a kertben)

52

53 Victor Horta, Brüsszel Tassel-ház, Van Eetvelde-ház, 1895.

54 Szecessziós belső terek, tárgyak

55 Szecessziós ékszerek A szecesszió jellegzetes nőtípusát hosszú, hullámos, a vállakra gyűrűző hajjal formálja meg. Luis Masiriere katalán ötvös : Két áttetsző zománc ékszer A szecesszió kedvelt motívumai: a nő, a rovar, a természeti forma és a mértani stílus.


Letölteni ppt "19. sz. vége- 20. sz. eleje Klasszikus modernség Szecesszió Rosetti: A tenger éneke."

Hasonló előadás


Google Hirdetések