Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaNóra Orbánné Megváltozta több, mint 9 éve
1
Passiók Karl Riederbusch: 65, ária a Máté-passióból
2
A barokk Olyan kor volt, amikor teljes mértékben hittek a zene mindenhatóságában. Középkori hagyomány: Az éneklés a lélek beszéde Istennel Új fejlemények: A hangszerek egyenrangúsága az egyházi zenében is Szopránszólamok: a nők kezdenek megjelenni, de nem Lipcsében. Új műfajok (opera, oratórium stb.) Új éneklési technikák Új hangrendek, technikák (Werckmeister, Bach: temperált skála) A zene fokozatosan üzlet lesz (Handel Bach)
3
Mekkora a súlya ma Bachnak?
Händel:Messiás Beattles: Yellow Sub. Madonna: Like a Virgin Bach: Máté passió Bartók: A kékszakállú… Telemann: Máté passió Mozart:Eine kleine Nachtmusik B.Spears: Baby, one more time
4
Ekkora… Bachot nem Bachnak, hanem Tengernek kellett volna hívni. Beethoven Na, hát ő valaki, akitől tanulni lehet. - Mozart Az ő zenéje egyszerűen örökéletű. - Sting A harmónia ükapja. - Beethoven Mi mind kontárok vagyunk hozzá képest. - Schumann
5
A passió Főbb részei: Bibliai szöveg alapján:
recitativo: az evangélista és más szereplők „történetmesélése” turba kórus: a tömeg felkiáltásai Költött szövegre: áriák arioso (elmélkedő ária) kórusok korálok (népének) Penderecki, Pärt Telemann, Bach Handel Schütz
6
Példa: Heinrich Schütz (1585-1672) Máté-passiója(1666) 26.1-5.
Kórus: Introitus: Történet Krisztus urunk szenvedéséről Recitativok: 1.( evangélista): Történt, hogy mikor Jézus befejezte beszédét, így szólt: 2.(Jézus): Tudjátok, hogy két nap múlva húsvét lesz, és az Emberfiát átadják, hogy megfeszítsék. 3. (ev.):Akkor a főpapok és a nép vénei összegyűltek a főpap palotájában, akit Kaifásnak hívtak. Megtanácskozták, hogy Jézust csellel elfogják és megölik. De azt mondták: Turba: Ne az ünnepen, nehogy zavargás támadjon a nép között!
7
A kor nagy mesterei Händel Telemann kb. 600 mű kb.3000 mű
az opera és az oratórium mestere Hamburg, Róma, London töretlen kultusz Telemann kb.3000 mű mindennek mestere, 46 passió Lipcse, Hamburg, Párizs felejtés, ahogy ez szokás Bach kb.1200 mű billentyűjátékos, improvizáló Türingia, Lipcse zenetudósként méltatják(a „zene Newtonja”) Lipcsében nem felejtik, 1829-ben Mendelssohn adja elő újra a Máté-passiót (meghúzva, átírva), addig semmi
8
Lipcsei megbízatások:
Élete és müvei BWV 1120-IG Kb. 217 CD kb. 50% 5(valójában csak 4) PASSIÓ (Weimari 1717, János, Máté, Márk, Lukács) Lipcsei megbízatások: Tamás templom kántora A Miklós templom zenei felügyelete Tamás-iskola karnagya A Collegium Musicum igazgatója Heti egy kantáta Évente egy passió
9
Lipcse-1724 35.000 lakos (Hamburg,Frankfurt stb. népesebb)
híres egyetem (Händel és Telemann is itt tanult) 9 bank, híres vásárok kávéházak, civil szervezetek rohamos fejlődés kb főállású városi zenész (de 60 főt is ki tudott Bach állítani, saját pénzből) 4 nagy templom (Tamás, Miklós, Pál(Egyetemi), Újtemplom)
10
Bach templomai Miklós-templom 2300 fő Tamás-templom 2000-2200 fő
„fecskefészek” karzat
11
Bach személyisége „Az orgona egy könnyű hangszer, a megfelelő billentyűt a megfelelő időben kell lenyomni.” Mindene a zene volt „So gilt der Mammon nicht bei mir” Nehéz ember volt Mélyen vallásos (pietizmus) Gondolatairól, érzéseiről szavakban soha sem vallott, zenében is csak áttételesen Zenei magatartásának meghatározó momentumai: - a zene szolgálat (Istennek, feletteseknek) - nem azért becsülték, amiért szerette volna
12
Lipcsei passióelöadások Bach korában
Előzmény: Pál-t. Telemann meghonosítja, 1721: Kuhnau: Márk a Tamás templomban 1724 M János I. 1739 Telemann: Bro. 1725 T János II. 1742 ?Máté II. 1726 Brauns: Márk 1745 ? Ism.:Lukács 1727 Máté I. 1747 Handel: Brockes 1728 ?János III. 1748 Vál. (Handel, Keisler) 1729 1749 János IV. 1730 Ism.: Lukács Graun: Passió 1731 Márk Vál. Graun- Telemann- Kuhnau 1732 Kezdés mindig húsvét péntekjének az estéjén, a vecsernye idején 1736 Máté II.
13
A passiók hossza Bach:János-p. Telemann: Máté-p. perc
Máté Brockes János Lukács Márk Máté Máté
14
Nicolaus Harnoncourt és a Concentus musicus Wien
Máté-passió 1970-es felvétel A korhű zenélésben máig utolérhetetlen klasszikus A szoprán áriákat is a Wiener Sängerknaben gyerek szólistái éneklik, az altot is férfiak János-passió 1995-ös felvétel Szintén korhű hangszereken, de női szólamok már vannak
15
János passió(k) 1724-1749 Problémák a passió körül:
Nem volt jó szövegkönyv Első bemutató után kis feddést kap a tanácstól 1739-ben betiltja lipcsei tanács (befejezetlen?) Jellemzői: Tragikus, drámai hangvitel Kevés ária, drámai erejű turbák Központban Jézus emberi szenvedéstörténete …es ist vollbracht… Számomra: megéri-e a szenvedés?keresztényi választ ad, de ez alig kendőzi el a tragikumát
16
János passió: 30.(alt) ária (Marjana Lipovsek)
Közvetlenül Jézus utolsó szavai után: végtelen szomorúság hangja, szelíd megadással. Kíséret: viola da gamba és orgona Bevégeztetett! Ó, bánatos lelkek vigasza, a gyászéj utolsó óránkat idézze eszünkbe! Júda hőse hatalommal győz, bevégzi a harcot! Bevégeztetett! viola da gamba
17
János-passió: 32.(basszus)ária és kórus (Anton Scharinger)
Előzmény- „Evangélista: És fejét lehajtva kilehelte lelkét” A mű eszmei mondanivalója itt csúcsosodik ki: van értelme a szenvedésnek Drága megváltóm, hadd kérdezzelek! Kórus: Jézus túl vagy a halálon? Most, hogy a keresztre szögezve magad mondottad: bevégeztetett… Kórus: Örök már életed. …én megszabadultam-e a haláltól? Kórus: Majd a végső órámon fordíts engem kérlek…
18
Máté-passió (1727, 1736) Élete főművének szánta - az is lett!
több mint 60 fős zenekar, csak a Tamás-templomban volt elég hely kb. 3 órás prédikáció Két, majd három kórus, térben és hangnemben elkülönítve 1739-ben gyönyörűen újra leírjaaz útókornak Az érzelmek és hangnemek széles skálája: az élet teljessége, sok dramaturgia csúcspont Kiváló szövegkönyv (Picander, de azért közhelyes) A kórabeli krónikák csak hűvös fogadtatásról beszélnek
19
Jézus sírjának lepecsetlése
A Máté-passió szerkezete Jézus Kaifás előtt A főtanács határozat Nyitókórus 7.30 Zárókórus 5.45 Jézus elfogása Jézus sírjának lepecsetlése 35.Korál Prédikáció Ária és kórus- 4.21
20
Máté passió: 33. Duett és Kórus (Herbert Böck gyermek-szoprán és Paul Esswood kontraalt)
Így hát Jézusom fogoly. Hagyjátok őt! Álljatok meg! Ne kötözzétek meg! A Hold és a csillagok a fájdalomtól lehanyatlottak, mert Jézusom fogoly. Hagyjátok őt! Álljatok meg! Ne kötözzétek meg! Elviszik őt! Megkötözve! Mennydörgés és villámlás, elenyésztek a felhőkben? Tárd ki tüzes mélységed, ó pokol! Rombold le, rontsd össze, emészd el, zúzd szét hirtelen dühöddel A hamis árulót, a gyilkos vért!
21
Bachról Pilinszky: ...a legnagyobbak legnagyobbika, valóban megtanítja az embert álom és józanság kontroljára, amit személy szerint csak ritkán tudna átélni. Ez a zene: égbolt és vesztőhely, tűz és víz egyszerre, s mindkettőnek királyi maghaladása. ."
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.