Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Számítástechnikai és Informatikai Kar

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Számítástechnikai és Informatikai Kar"— Előadás másolata:

1 Számítástechnikai és Informatikai Kar
Tudomány és Spiritualitás = Objektivitás és Szubjektivitás = Racionális és Reális = Tudás és Bölcsesség Igor Kononenko Ljubljanai Egyetem Számítástechnikai és Informatikai Kar

2 TUDOMÁNY Tapasztalati, mérhető adatokat modellez;
Az elméletek (modellek) méréseket írnak le; Ismételhetőség/megbízhatóság/objektivitás; Statisztikák; A kísérletezőt és annak szándékait ki kell zárni a kísérletből.

3 A TUDOMÁNY KORLÁTAI A tudomány leírható/kiszámolható/ levezethető modellekre korlátozódik; Formalizmusok: Algoritmusok, Rekurzív függvények, Formális grammatikák, Matematikai logika Kiszámolhatóság elve: A különönálló, racionális világ (Q) részben leírható A folytonos, reális (irracionális) világ (R) nem leírható

4 SPIRITUALITÁS: AZ ÖSSZES HAGYOMÁNYBÓL ERED, AMELYEK UGYANAZOKKAL AZ ALAPVETŐ PROBLÉMÁKKAL FOGLALKOZNAK Az élet célja túlmutat az anyagi világon; Minden létező egy, és ugyanabból a forrásból ered, illetve ugyanazt a célt szolgálja; Az igazság nem leírható és nem megfogható a logikus értelem számára, szükséges, hogy mindenki megpróbálja azt saját maga megérezni közvetlen szubjektív tapasztalatok útján; Az élet célja a tanulás, a végcél az ego korlátainak leküzdése, illetve az, hogy közvetlenül és szubjektív módon felismerjük az igazságot és bölcsességre tegyünk szert; A spirituális élet a spirituális erények gyakorlásán alapszik.

5 TUDOMÁNY SPIRITUALITÁS
Tudósok TUDÁS Misztikusok BÖLCSESSÉG intellektus Belső érzék, szív objektivitás, mérhető, leírható szubjektivitás, nem mérhető, nem leírható A realitás leírása Tudatos érzékelés, A realitás tudatában levés logikus, racionális elme intuitív elme HOGYAN? leírás MIÉRT? a cél kutatása az anyagot tanulmányozza a tudatot tanulmányozza

6 TUDOMÁNY SPIRITUALITÁS
az élet véletlenszerűen bukkant fel az élet esély kételkedés, igazolás hit logika, kísérletek, statisztikák relaxáció, meditáció, szertartások elemzés, megkülönböztet redukál, részek szintézis, összekapcsol holisztikus, egész Különálló, racionális világ (Q) Folytonos, reális világ (R), irracionális, transzcendentális

7 TUDOMÁNY SPIRITUALITÁS
objektív, közvetett tapasztalatok szubjektív, közvetlen tapasztalatok elmélet, a realitás megközelítése gyakorlat, a realitás maga aktív, erőszakos szabad akarat passive, harmonikus szabad akarat alárendelés, kontroll együttműködés elvétel, profit, ego adás, megosztás elkülönítés, tér-idő dimenzió minden egy, spektrális dimenzió okszerűség, múltban és jövőben gondolkodás nincs okszerűség, MOST!

8 TUDOMÁNY SPIRITUALITÁS
tudás bölcsesség tudományos elméletek: kvantumfizika relativitáselmélet termodinamika Evolúció-elmélet Spirituális erények: szeretet, együttérzés türelem, tolerancia alázat, szerénység őszinteség, spontaneitás hit, bátorság Tudományos szakterületek: matematika természettudományok (fizika, kémia, biológia,…) szociológiai tudományok, filozófia Műszaki tudományok Spirituális mozgalmak: jóga, tantra tao, zen alkímia, cabbala, theozófia, antropozófia szufizmus intézményesített vallások new age

9 Tényszerű összefüggés: magába foglalás
a szubjektivitás magába foglalja az objektivitást a folytonos magába foglalja a különállót a realitás magába foglalja a racionalitást a spiritualitás magába foglalja a tudományt a bölcseeég magába foglalja a tudást a tudat magába foglalja az intelligenciát

10 A BÖLCSESSÉG TANÍTÓI Spirituális lények vagyunk: mindenkinek (egyszer) teljes mértékben kifejezésre kell juttatnia spirituális természetét Önmegvalósító, öntudatra ébredt, megvilágosodott, üdvözült, megváltott, szabad, a szeretet és bölcsesség mesterei: Túlléptek minden ragaszkodáson és illúzión, megszabadultak minden kívánságtól, elvetették az előítéleteket és minden félelmet, és felismerték az ego összes játékát. Az ide sorolás kritériumai (szubjektív és nem teljes lista): Történelmi dokumentumok az életükről és tanításaikról; Nem feltétlenül az igazság megvilágosodott szószólói; Jelentős befolyás a küövetők spirituális fejlődésére; Különböző tradíciókból/kultúrákból; Az én szubjektív bölcsesség-érzésem. 79 bölcsesség-tanító (9 nő, 29 Indiából)

11 A bölcsesség-tanítók felsorolása: 1
A bölcsesség-tanítók felsorolása: 1. Legendás, ókori; Közel- és Távol-Kelet: - Sri Rama (kb. i.e. 45. század), legendás indiai megvilágosodott mester, király és bölcs. - Sri Krishna (kb. i.e. 32. század), legendás indiai megvilágosodott mester, herceg és bölcs. - Hermes Trismegistos (? i.e. 3. évezred), legendás master és spirituális tanító. - Zarathustra (Zoroaster) (? i.e. 2. évezred), legendás perzsa megvilágosodott mester és spirituális tanító, a zoroaszter vallás alapítója. - Lord Mahavir (i.e. 599?-527?), megvilágosodott mester és spirituális tanító, a dzsainizmus megújítója - Lao Tsu (i.e. 570?-490?), kínai bölcs, filozófus, a taoizmus alapítója - Siddhartha Gautama Buddha (i.e. 560?-480?), megvilágosodott mester és spirituális tanító. - Zhuang Zi (i.e. 369?-275?), kínai bölcs, filozófus, a taoista bölcsesség írója

12 A bölcsesség-tanítók felsorolása : 2. Görög és római ókoriak:
- Pitagórasz (i.e. kb ), görög filozófus, matematikus, bölcs és spirituális tanító. - Heraclitus (i.e. kb ), görög filozófus és bölcs. - Szókrátész (i.e. 470?-399?), görög filozófus és bölcs. - Jézus Krisztus (i.e. 6? – i.sz. 29?), megvilágosodott mester és spirituális tanító. - Seneca (i.e. 3? – i.sz. 65), római filozófus és drámaíró. - Tyanai Apollonius (2?-98?), görög filozófus és bölcs. - Plotinus (kb ), görög filozófus, bölcs és spirituális tanító, a neoplatonizmus alapítója.

13 A bölcsesség-tanítók felsorolása: 3. Európai középkoriak:
- Assisi Szt. Ferenc (1182?-1226), boldog, az alázat mestere, a ferences rend alapítója. - Magdeburgi Mechthild (1209?-1282?), keresztény misztikus. - Meister Eckhart ( ?), keresztény teológus, filozófus és misztikus. - Marguerite Porete (1255?-1310), misztikus, bölcs, spirituális tanító. - Nicholas of Cusa (1400?-1464), keresztény filozófus, bíboros, diplomata, matematikus és metafizikus. - Paracelsus ( ), orvos, alkímista, misztikus, laikus teológus és filozófus. - Avilai Szt. Teréz ( ), keresztény apáca, szent, misztikus, a karmelita rend megújítója. - St. John of the Cross ( ), misztikus teológus, szent, a Mezítlábas Karmeliták alapítója.

14 A bölcsesség-tanítók felsorolása: 4. Szufizmus:
- Omar Khayyam (kb ), perzsa matematikus, csillagász, költő és a szufizmus tanítója. - El-Ghazali ( ?), iszlám filozófus, teológus és szufi. - Nishapuri Attar (1142?-1220?), perzsa szufi-költő, a szufizmus tanítója. - Rumi, Jalal ad-Din ( ), perzsa költő és szufi, a táncoló dervisek alapítója. - Hafis (1325?-1389?), perzsa költő és szufi. - Jami, Nur ad-Din Abd ar-Rahman ( ), perzsa szufi-költő és misztikus.

15 A bölcsesség-tanítók felsorolása : 5. India és Távol-Kelet:
- Bodhidharma (470?-539?), megvilágosodott mester és spirituális tanító. - Kanachi Sosan (510?-606?), megvilágosodott mester és spirituális tanító, a kínai Zen 3. pátriárkája. - Sri Adi Shankara (788?- 820?), megvilágosodott mester és spirituális tanító, filozófus, költő, vallási reformer. - Huang Po (1st half of 9th century), a Zen mestere és spirituális tanító. - Rinzai (?-866), a Zen megvilágosodott mestere, spirituális tanító. - Naropa ( ), megvilágosodott mester, spirituális tanító. - Jetsun Milarepa ( ), tibeti jógi, költő, mágus, megvilágosodott mester és spirituális tanító. - Dogen Zenji ( ), a Zen japán mestere és spirituális tanító, költő, a Soto-Zen alapítója. - Kabir (1440?-1518?), misztikus költő, indiai szeint, megvilágosodott mester és spirituális tanító. - Guru Nanak ( ), megvilágosodott mester és spirituális tanító, a Sikh vallás alapítója. - Mira Bai ( ), indiai szent, bölcs, misztikus költő.

16 A bölcsesség-tanítók felsorolása : 6. 19. század:
- Lahiri Mahasaya ( ), megvilágosodott mester és spirituális tanító. - Helena Petrovna Blavatsky ( ), parapszichológiai médium és a Teozófiai Társaság alapítója. - Sri Ramakrishna Paramahamsa ( ), megvilágosodott mester és spirituális tanító. - Sri Sai Baba of Shirdi (1840?-1918), megvilágosodott mester és spirituális tanító. - Sri Yukteswar ( ), megvilágosodott mester és spirituális tanító. - Ohiyesa, Charles Alexander Eastman ( ), amerikai indián író, orvos, az indián bölcsesség írója. - Rudolf Steiner ( ), osztrák filozófus és természettudós, az antropozófiai mozgalom alapítója. - Swami Vivekananda ( ), Indian filozófus, bölcs és spirituális tanító.

17 A bölcsesség-tanítók felsorolása : 7. A 20. század első fele:
- Rabindranath Tagore ( ), indiai költő, filozófus, Nóbel-díjas. - Mahatma Gandhi ( ), az igazságért és emberi jogokért folytatott erőszakmentes harc mestere. - Sri Aurobindo ( ), megvilágosodott mester és spirituális tanító. - Carl Gustav Jung ( ), svájci pszichiáter, pszichológus és filozófus. - George Gurdjieff ( ), görög-örmény spirituális tanító és misztikus. - Bhagavan Sri Ramana Maharshi ( ), megvilágosodott mester és spirituális tanító. - Edward Bach ( ), angol orvos, a (Bach) virág-esszenciák alapítója, bölcs. - Mikhail Naimy ( ), libanoni spirituális író, költő, filozófus. - don Juan Matus (1891?-1973?), amerikai indián sámán, látó és bölcs, spirituális tanító. - Paramahansa Yogananda ( ), a jóga mestere és spirituális tanító. - Meher Baba ( ), megvilágosodott mester és spirituális tanító.

18 A bölcsesség-tanítók felsorolása : 8. A 20. század második fele
- Jiddu Krishnamurti ( ), megvilágosodott mester. - Sri Nisargadatta Maharaj ( ), megvilágosodott mester és spirituális tanító. - Omraam Mikhael Aivanhov ( ), bolgár filozófus, misztikus és spirituális tanító. - Martin Kojc ( ), szlovén parapszichológus, filozófus, publicista, bölcsesség-tanító. - Shunryu Suzuki ( ), japán Zen-mester, az USA-beli Soto-Zen közösség alapítója. - Peace Pilgrim ( ), megvilágosodott mester, zarándok és bölcs. - Teréz Anya ( ), albán keresztény apáca, boldog, a megszemélyesedett szeretet, a Szeretet Misszionáriusai Rend alapítója, Nobel békedíjas nő. - Alan Watts ( ), teológus, misztkus filozófus és spirituális tanító. - Idries Shah ( ), szufi író és tanító. - Elisabeth Kübler-Ross ( ), orvos, pszichiáter, tanatológus, az együttérzés mestere. - Ifj. Martin Luther King ( ), a feketék jogaiért való erőszakmentes küzdelem mestere, Nobel békedíjas férfi. - Anthony de Mello ( ), indiai jezsuita, misztikus és spirituális író. - Osho - Bhagwan Sri Rajneesh ( ), megvilágosodott mester

19 A bölcsesség-tanítók felsorolása : 9. Napjainkban
- Bhagavan Sathya Sai Baba (born 1926), megvilágosodott mester és spirituális tanító. - Sri Chinmoy ( ), megvilágosodott mester és spirituális tanító, költő, író, zenész, festő, atléta. - 14. Dalai Láma, Tenin Gyatso (sz.: 1935), a tibeti nép spirituális vezetője, Nobel békejíjas. - Eckhart Tolle (sz.: 1948?), megvilágosodott mester és spirituális tanító. - Sri Sri Ravi Shankar (born 1956), megvilágosodott mester és spirituális tanító, az Élet Művészete Alapítvány („Art of living foundation”) alapítója. - Malidoma Patrice Some (born 1956), afrikai sámán, író és spirituális tanító. - Meera Anya (sz.: 1960), megvilágosodott mester és spirituális tanító.

20 A bölcsesség-tanítók közös tanításai
1. NINCS HALÁL: A fizikai test halála pusztán átmenet a lét egyik formájából egy másik realitásba, a spirituális fejlődés egy következő lépcsője. 2. NINCS GONOSZ: Abszolút értelemben nem lehet semmilyen gonosz, mivel mindenben Isten lakozik, és minden dolog Isten maga: az univerzum minden szörnyű megjelenése csak az ő álarca. 3. NINCS ÖRÖK ELÁTKOZOTTSÁG: sem a világ, sem a Föld nem örök életű. Minden dolog a kozmikus megjelenés végtelen folyamatában kel életre, tűnik el, illetve jelenik meg újból. 4. MINDEN ÖSVÉNY ISTENHEZ VEZET: A lélek Istenből emelkedett ki, és előbb vagy utóbb biztosan vissza fog térni Istenhez. Az emberek mindig és minden ösvényen az ő útját járják , mivel minden út hozzá vezet. 5. Minden létező EGYSÉGE: MINDEN ISTEN; MINDANNYIAN ISTEN VAGYUNK, csak a tudat szintjei változnak. Ha az ember felismeri az Igazságot, ráébred, hogy mindenkivel egy. 6. SEMMIT NEM KELL MEGVÁLTOZTATNI, CSAK MAGAMAT: Minden úgy tökéletes, ahogy van – ezt meg kell tanulnunk elfogadni. Az egyetlen valódi változás bennünk magunkban van. 7. AZ ÚT AZONBAN NEM KÖNNYŰ: Tele van csapdákkal, és csak kevesen érik el a Célt viszonylag gyorsan; a többség hosszasan körben forog, kipróbál különböző vonzó egérutakat, és zsákutcákba kerül...

21 A bölcsesség-tanítók közös tanításai
8. AZ IGAZSÁG NEM LEÍRHATÓ: ezért a mesterek tanításait nem csak az elménkkel kell olvasni, hanem azokat igazolni is kell és azokra intuitív módon rá kell érezni – a szívünkkel. 9. AZ ELME KORLÁTOZOTT: Elkülönültséget és az igazság hiányát hozza létre; bár hasznos eszköz lehet, nem szabad uralkodnia; a szív és elme harmóniája nélkülözhetetlen. 10. A DOGMÁK A TUDATLANSÁGBÓL FAKADNAK: a tanításban nincs helye végső szabályoknak és dogmáknak. Ettől függetlenül minden koncepció, vallási irányzat és vallás hasznos és szükséges is lehet. 11. BÁRKI RÁJÖHET AZ IGAZSÁGRA SAJÁT MAGÁTÓL, KÖZVETLENÜL: Isten valós megismerése azután lehetséges, hogy felülemelkedünk minden koncepción, és megértésen, egy élő és közvetlen misztikus megtapasztalásba. 12. MOST: Az egyetlen realitás a jelen pillanat, most és csak most lehet az Igazságot felismerni. Múlt és jövő nem létezik – ezek csak emlékek. 13. AHHOZ, HOGY EGY LEGYEN, AZ EMBERNEK MEG KELL HALNIA SAJÁT MAGA SZÁMÁRA: az ego (személyiség) akadályt jelent az Úton, bár az ego nélkül nem lehet követni az Utat. Ha az ember készen áll, feláldozza az egot, hogy MINDENT megnyerjen. 14. AZ IGAZI SZABAD AKARAT CSAK A MEGVILÁGOSODÁS ÁLLAPOTÁBAN LÉTEZIK: Minden egyéb állapot feltételes, és ezért nem szabad.

22 A bölcsesség-tanítók közös tanításai
15. EGY TANÍTÓ (szinte) SZÜKSÉGES: A tudás csak akkor hasznos, ha azt a tanítvány szintjére adaptálják. Egy Tanító azonban nem tehet semmit a tanítvány helyett. 16. A SZENVEDÉS ÉS A MEGPRÓBÁLTATÁSOK (szinte) SZÜKSÉGESEK A HATÉKONY TANULÁSHOZ: a dualitás világa a fájdalom, szenvedés és megpróbáltatások világa – hosszú távon az ‘ideális’ élet ebben a világban lehetetlen. Ha az ember megadja magát, a szenvedés eltűnik, mivel nincs már rá szükség. 17. A RAGASZKODÁS ÉS A KÍVÁNSÁGOK FÉLREVEZETNEK: ezek eltérítenek bennünket az Igazságtól. A legnehezebb, de szintén szükséges dolog KITANULNI mindenből, amit megtanultunk. 18. A NEM MEGVILÁGOSODOTTAK ÉLETE ALVÁS – A TUDAT HIÁNYA: csak a megvilágosodásban ébred fel az ember az álomból és válik tudatossá. 19. ÉN VAGYOK a végső felismerés – annak felismerése, hogy csak Isten (Én egyedül) létezik, és hogy az elkülönültség csak képzelt volt – a játék része. 20. AZ ÉLET CÉLJA A MEGTAPASZTALÁS: Az egyetlen cél maga az élet, és semmiképpen nem bárminek a megszerzése. Az út a fontos, nem a cél. Ahhoz hogy megtapasztalja magát, Isten elfelejti magát – azért, hogy képes legyen önmagát megtapasztalni. Az élet játék. 21. A VÉGSŐ CÉL A MEGVILÁGOSODÁS; FELISMERÉS; MEGVÁLTÁS; ÖNTUDATRA ÉBREDÉS; SZABADSÁG; ÖNMEGVALÓSÍTÁS; ELMERÜLÉS AZ ABSZOLÚTBAN, ISTENBEN; EGGYÉ VÁLÁS; HAZATÉRÉS (A JÁTÉK VÉGE).

23 Összefoglalás A bölcsek listája nem (és nem is lehet) teljes
A bölcsek ugyanazt az üzenetet közvetítik Egybehangzóak – függetlenül az időtől, helytől, kultúrától, illetve hagyománytól mindnyájan ugyanazt az Igazságot hirdetik, bár mindegyikük saját terminológiát használ A Tudomány és a spiritualitás az Igazságot keresi. Mindkét pólusra, a szívre és az intellektusra elkerülhetetlenül szükség van e folyamat során. Az emberiségnek a tudomány és a spiritualitás összekapcsolására (egységére) van szüksége. Albert Einstein: »A tudomány hit nélkül béna, a vallás tudomány nélkül vak.«

24


Letölteni ppt "Számítástechnikai és Informatikai Kar"

Hasonló előadás


Google Hirdetések