Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Frivaldszkyné Jung Csilla klinikai szakpszichológus Lelki egészségünk megőrzése és helyreállítása.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Frivaldszkyné Jung Csilla klinikai szakpszichológus Lelki egészségünk megőrzése és helyreállítása."— Előadás másolata:

1 Frivaldszkyné Jung Csilla klinikai szakpszichológus Lelki egészségünk megőrzése és helyreállítása

2 JÉGTÖRŐ >>> Rapunzel egy fiatal lány, aki egy öreg boszorkánnyal van bezárva egy toronyba. A fiatal lány valójában gyönyörű, de az öreg boszorkány folytonosan azt mondja neki, hogy csúnya. A boszorkány természetesen azért mondja ezt, hogy a lányt magánál tartsa a toronyban. Rapunzel szabadulásának pillanata akkor jön el, amikor egy nap kinéz a torony ablakán. A torony lábánál áll a Mesebeli Herceg. Rapunzel leengedi hosszú gyönyörű aranyhaját az ablakon, a herceg létrát fon belőle, s azon felmászik, hogy megmentse őt. Rapunzel börtöne igazából nem is a torony, hanem a félelem saját csúfságától, amit a boszorkány oly gyakran és oly hatásosan írt le. Aztán, amikor Rapunzel meglátja a Mesebeli Herceg szemének tükrében, hogy valójában gyönyörű, akkor megszabadul képzelt csúfságának valós zsarnokságától.

3 Ez nemcsak Rapunzelre érvényes, hanem mindannyiunkra. Valaki más (egy őszinte kapcsolatra kész személy) szemének tükrében kell meglátnunk saját jóságunkat és szépségünket, ha igazán szabadok akarunk lenni. Addig a pillanatig azonban mi is önmagunk toronybörtönébe maradunk bezárva.

4 Miért fontos a lelki egészség? Hogy jól érezzük magunkat a bőrünkben? Hogy jó hangulatban teljenek napjaink? - öncélú szempont… Hogy a körülöttünk élők élvezhessék velünk, mellettünk az életet? - lehetséges, hogy egyedül élünk, hangulatunk közvetlenül nem befolyásol életterünkben senkit… Hogy a Jó Isten gyönyörködhessen Bennünk, az Ő alkotásában, Isten úgy alkotott meg minket, hogy élvezzük az életet! Jézus is élvezte az életet. Ami fontos : Élvezeteink mindig a szeretetünk következményei legyenek!!!

5 Lelki egészségünk megőrzése a 3 dimenziós emberkép értelmében átalakul testi-lelki-szellemi egészségmegőrzésre. Logoterápia-Frankl-egészség Az ember 3, egymással szorosan összefüggő és együttműködő részből áll: 1., szomatikus (testi) dimenzió, /testi jelenségek/ 2., pszichés (lelki) dimenzió, és /értelmi és érzelmi megnyilvánulások/ 3., noétikus (szellemi) dimenzió.

6 A szellemi dimenzió: Bizonyíték. Képes a pszichofizikum felülmúlására, Nyitott a transzcendenciára (etikai-vallási irányultság), Ahol a személyes hit fészkel, Érzékszerve a lelkiismeret, mellyel megérzi az őt megszólító élet-értelmet az ember (amely nem általános és elvont, hanem konkrét és személyes), Segítségével a személy képes reflektálni önmagára.

7 Egészségmegőrzés az egyes dimenziókban: 1. TESTI Sport (hozadékai : önfegyelem, önbizalom, képességekben való hit, szenvedés tűrésére való képesség fejlődése, kitartásra tanít, endorfint (a boldogságérzetért felelős hormont szabadít fel), Érintések (könyvtárkísérlet), „ingerli az érzelmi agyat”, immunerősítő hatása van, kulturánkban sokszor azért nem fejezzük ki gyengédség iránti vágyunkat, mert nem áll összhangban a függetlenség és magabiztosság ideáljával (amit ránk erőltetnek). …és egyebek..

8 Egészségmegőrzés az egyes dimenziókban: 1. SZELLEMI hitélet karban tartása, (imaélet rendszeressége, hálaadó-kérő ima,) lelkigyakorlatok, Figyelem a lelkiismeretre, az annak megfelelő szabad és felelős lét Az élet értelme felfedezhető olyan értékekre való irányulással, mint: -élményértékek, -alkotói értékek, -beállítódási értékek az emberben kiolthatatlan hit van (Frankl, öngyilkos-halál értelmében hisz),

9 Egészségmegőrzés az egyes dimenziókban: 1. LELKI Kapcsolataink által tett lépések lelki egészségmegőrzésünkért, és egyénileg tett lépések lelki egészségmegőrzésünkért Érettség jegyei: tud közeledni másokhoz, jól kijön velük, kellő mértékben magabiztos, reális célokat tűz maga elé, tapintatos, az élet lényeges és lényegtelen dolgait helyesen különbözteti meg, rugalmas és képes az alkalmazkodásra, érzelmei szilárdak.

10 Kapcsolatainkban: Scotto - A kommunikáció 15 legfontosabb „ szabálya” 1. A saját nevemben és nem a másikéban beszélni, az érzéseink titkolása nélkül. ”Tegnap megbántódtam, amikor…..és nem : „megbántottál.” 2. Senki nem képes a másik gondolataiban olvasni. Mondjuk el a saját vágyainkat és elvárásainkat. 3. Legyen világos a mondanivalónk. ”Van kedved kimozdulni?” Ha erre elutasító választ kapunk, kiábrándulunk, pedig a valóságban ez a kérdés a negatív válasznak is lehetőséget adott. Talán jobb lett volna azt mondani: „Örülnék, ha elmennénk valahova.” 4. Kerülni kell a kettős üzeneteket (például: neki látsz mosogatni, duzzogva, és amikor megkérdezik: mi van Veled?, azt válaszolod: semmi, semmi.) 5. Nem belevágni a másik szavába. 6. Nem célozgatni, gúnyolódni; hátsó gondolat és a másik nevetségessé tétele nélkül beszélni. 7. Ne hánytorgassuk fel a múltat. 8. Egyszerre egy dologról beszéljünk másodpercet várni a válasszal. 10. Kerüljük el az abszolút állításokat (soha, mindig). 11. Lépjünk túl a másik negatív állításain, próbáljuk meg befogadni mondanivalója igazi üzenetét. 12. Lépjünk bele a másik helyzetébe, éljük a másikat. 13. Bizonyosodjunk meg, hogy jól megértett-e bennünket. 14. Mély és őszinte figyelemmel hallgatni a másikat, anélkül, hogy mindjárt a válaszra gondolnánk. 15. Tegyük félre az előítéleteinket (már ismerem, tudom, mit tett!) vagy a kész válaszainkat, inkább hallgassuk meg az indítékait.

11 Kapcsolatainkban…(folyt.) Alapvető motivációnk: érzelmi intimitással bíró kapcsolat -Hitelesség, elfogadás, empátia, (az én elfogadásom függvényében tudod önmagadat elfogadni), -Szeretet ha nem működik, erények gyakorlása, -Igazi szeretet, amikor nemcsak „szeretet van bennem”…(önmagunkról való megfeledkezés), -A szeretet tudatos aspektusának növekedése az életkorral, -Fontos tudatában lennünk kapcsolatainkra jellemző attribúciós hibáinknak (torzítás): a magunk hibáit gyakran tulajdonítjuk a körülményeknek, a másikét személyiségjellemzőinek. -Bizalomra épülő szeretetkapcsolatainkban képesek vagyunk megfogalmazni, kimondani a bennünk lévő problémák igazi határait, addig olyanok bennünk, mint a füst, diffúzak és szürkévé tesznek mindent.

12 Kapcsolatainkban…(folyt.) A bennünk lévő problémákat kapcsolatainkban „kijátsszuk”, ha nem vagyunk hajlandóak kapcsolatainkban „kibeszélni” őket. Kimondott szó felelőssége a kapcsolatokban. A szülőkkel való kapcsolat. Az ember gyermekként tiszteli a szüleit, serdülőként lázad ellenük, felnőttként megbocsát nekik. Agresszió, harag, indulat megéléssel nem csökkenthető, mert örvény-jelleggel bírnak. Megbocsátás képessége az emberi kapcsolatokban Megértés biztonsága, szorongáscsökkentő Nondirektív, szókratészi bábáskodás A kapcsolat gyógyít! (pszichoterápiák hatékonyságára vizsg.) Valakit vagy békességben lehet elhagyni, vagy sehogy !

13 Egyéni lehetőségek…. A jól boldoguló és elakadó, akár pszichésen beteg emberek életében a traumák mennyisége azonos! (képességek) Mit tanítsunk meg? Önbizalom mindig hullámzik, de beengedjük e az új tapasztalatokat? Szenvedés értelme Élj úgy, mintha másodszor élnél, és először mindent elrontottál volna. (értelemre való érzékennyé tétel) Korábbi krízisek feltérképezése, erőforrások megtalálása, értelem megérzése

14 Egyéni lehetőségek….(folyt.) Bátorság a csendhez (ha nem loholok folyton elmulasztott teendőim után, lárma, zaj) A boldogságot nem célozhatom meg, csak következmény lehet. „Belső gyermek”, érzelmi korrekció egyedül Lehet, hogy nem éred el a célodat, de a lényeg, hogy jó úton haladjál Amikor kellemetlen esemény, érzelem az osztályrészünk, szeretnénk nem látni azt, lenyomjuk a tudatalatti rétegbe, de nem holtan temetjük el, hanem élve, ezért élő is marad!

15 Egyéni lehetőségek….(folyt.) A trauma feldolgozása mit jelent ? (rejtélyes szó) - kognitív feldolgozás, mely érzelmi feldolgozottságot von maga után ; -memóriafunkciók helyreállítása a biztonságos környezetben (a terapeuta tanú, szövetséges, akinek jelenlétében kimondható a kimondhatatlan), pontos felidézés, ezáltal a tudatosba emelés; -Tudatosba emelés – GYÓGYULÁS -A fájdalom Isten ajándéka, vezethet minket, ha nem csillapítjuk értelmetlenül. Motivál minket a változásra. Fájdalmaink Isten számára igazgyöngy alkotási lehetőségek, melyekkel megkínál minket!

16 Egyéni lehetőségek….(folyt.) Párválasztási döntésben mi segíthet? -Mit jelent, hogy igazi? Létezik ? -Meg tudunk-e beszélni dolgokat? -Ahogy Ő szeretni tud, szeretve érzem e magam? -Testi vonzalmat érzek-e? -Újrakezdeni tudunk-e elég hamar? -Tudom-e a személyt magát, viselkedésétől leválasztva szeretni?

17 Miért nem élünk kapcsolatban? (Pál Feri Atya gyűjtése) 1.Elszakíthatatlan és mást kizáró kötődés (hűség) a szülőkhöz, családhoz, testvérekhez. 2.Hűség az első szerelemhez. 3.Családi örökség, mit gondoljunk a világról? Az otthon az egyetlen biztos hely. 4.Negatív viszony az ellentétes nemű szülővel. 5.Ambivalens, távoli, töredezett viszony az ellentétes nemű szülővel. 6.Tilalom az élet továbbadására. 7.Valaki bűnhődik, vezekel a családban.

18 Miért nem élünk kapcsolatban? (Pál Feri Atya gyűjtése) 8. Idealizálás és az ideálok ereje. 9. Egy erős sebződés a bizalomban, közelségben, intimitásban. 10. Túlzott énközpontúság. 11. Rettenetes sebződések. 12. Korszellem. 13. A veszteség elkerülése. 14. Az intimitástól való félelem.

19 Köszönöm a figyelmet !


Letölteni ppt "Frivaldszkyné Jung Csilla klinikai szakpszichológus Lelki egészségünk megőrzése és helyreállítása."

Hasonló előadás


Google Hirdetések