Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A rendőrség feladatai a vasúti átjárók biztonsága érdekében; a prevenció lehetőségei Budapest, 2010. október 25. Berzai Zsolt r. százados ORFK Közlekedésrendészeti.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A rendőrség feladatai a vasúti átjárók biztonsága érdekében; a prevenció lehetőségei Budapest, 2010. október 25. Berzai Zsolt r. százados ORFK Közlekedésrendészeti."— Előadás másolata:

1 A rendőrség feladatai a vasúti átjárók biztonsága érdekében; a prevenció lehetőségei Budapest, október 25. Berzai Zsolt r. százados ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály kiemelt főreferens

2 Közlekedéspolitikai koncepciók Magyar Közlekedés- politika Fehér Könyv – 2001 „Itt az idő dönteni” Közlekedésbiztonsági Akcióprogram 2004

3 Az Európai Unió új közlekedésbiztonsági programja ( ) Az EU Bizottság július 22-én fogadta elAz EU Bizottság július 22-én fogadta el A közötti időszakra vonatkozikA közötti időszakra vonatkozik Nemes és nagyratörő célt fogalmazott megNemes és nagyratörő célt fogalmazott meg Cél: A közúti balesetek halálos áldozatainak felére csökkentése a következő évtized végéreCél: A közúti balesetek halálos áldozatainak felére csökkentése a következő évtized végére Stratégiai célok: 1.Gépjárművek biztonságát javító intézkedések 2.Biztonságosabb közúti infrastruktúra kiépítése 3.Intelligens technológiák ösztönzése 4.A közúthasználók nevelésének és oktatásának javítása 5.Hatékonyabb közúti ellenőrzések 6.A közúti sérülésekkel kapcsolatos intézkedések (fogalom meghatározások, célkitűzések) 7.A motorkerékpárosok közlekedésbiztonságának javítása.

4 1964-ben történt Megjelent a The Beatles ‘A Hard Day’s Night’ albumaMegjelent a The Beatles ‘A Hard Day’s Night’ albuma Muhammad Ali profi világbajnokMuhammad Ali profi világbajnok Az „első” év autója: Rover 2000Az „első” év autója: Rover 2000 Dúlnak a harcok VietnambanDúlnak a harcok Vietnamban Indul a „Tenkes kapitánya”Indul a „Tenkes kapitánya” Átadják az új Erzsébet hidatÁtadják az új Erzsébet hidat Megalakul a MERKUR – nagy siker a „púpos” WartburgMegalakul a MERKUR – nagy siker a „púpos” Wartburg Magyar közúti közlekedés: gépjármű gépjármű 859-en vesztették életüket közúti balesetben859-en vesztették életüket közúti balesetben

5 A múlt…

6

7 A halálos áldozatok számának alakulása a „Magyar Közlekedéspolitika ” program célkitűzéseihez képest I.

8 A halálos áldozatok számának alakulása a „Magyar Közlekedéspolitika ” program célkitűzéseihez képest II.

9 2010. I-IX. hónap főbb közúti baleseti adatai Magyarországon a személysérüléses közúti közlekedési balesetek száma 8,5 %-kal csökkent ( ről ra)a személysérüléses közúti közlekedési balesetek száma 8,5 %-kal csökkent ( ről ra) a balesetekben meghalt személyek száma 10,4 %-kal csökkent (612-ről 548-ra)a balesetekben meghalt személyek száma 10,4 %-kal csökkent (612-ről 548-ra) 64 fővel kevesebben vesztették életüket közútjainkon64 fővel kevesebben vesztették életüket közútjainkon az ittasan okozott balesetek számában jelentős, 21,3 %-os csökkenés tapasztalható (1.758 helyett 1.382)az ittasan okozott balesetek számában jelentős, 21,3 %-os csökkenés tapasztalható (1.758 helyett 1.382) és I-IX. havi adatok összehasonlítása:2010. és I-IX. havi adatok összehasonlítása: - a közúti balesetek száma 9,3 %-kal csökkent - a halálos áldozatok száma 37 %-kal csökkent! (870 fő helyett 548 áldozat) Az adatok előzetesek!Az adatok előzetesek!

10 Akiknek szerencséjük volt…!

11 És akiknek NEM!

12 Autóbusz balesetek vasúti átjárókban Kecskemét 37 halott 19 sérült Sorompónélküli 1973 Hajdúsámson 12 halott 14 sérült Sorompónélküli 1975 Lökösháza 12 halott 7 sérült Jól működő fénysorompó 1979 Siófok 20 halott 13 sérült Jól működő fénysorompó 1980 Mohora 17 halott 29 sérült Jól működő fénysorompó 1981 Pörböly 12 halott 22 sérült Sötétfénysorompó 1992 Kutas 13 halott 15 sérült Nyitott teljes sorompó 1996 Siófok 33 halott Jól működő fénysorompó 2003 ???

13 Balesetek vasút-közút szintbeni kereszteződésben Összes ütközés száma 106* Ebből személyi sérüléses Meghalt személyek száma 23 fő 23 fő 20 fő 20 fő 42 fő 42 fő 28 fő 28 fő *2006-ban a statisztikai adatgyűjtésben módszertani változás történt (10 millió Ft-ról 40 millió Ft-ra emelkedett a jelentős anyagi káros vasúti átjárós ütközések alapértéke)

14 A vasúti átjárók biztonságával kapcsolatos rendőri tevékenység területei Represszív tevékenységRepresszív tevékenység - közúti ellenőrzések a vasúti átjárók környezetében - napi ellenőrzési tevékenység része - közös kampányok a MÁV-Zrt-vel Preventív tevékenységPreventív tevékenység - célirányos felvilágosító és kommunikációs tevékenység - közlekedésre nevelés - közlekedésre nevelés - baleset-megelőzés egyéb területei - ORFK-OBB szerepe - ORFK-OBB szerepe Egyéb hatósági tevékenységEgyéb hatósági tevékenység (infrastruktúra kialakításban közreműködés, szignalizációk stb.)

15 Vasúti átjárók forgalmának célellenőrzése I március június 3. és 22. A Rendőrség - MÁV Zrt. - Rendőrség együttműködése keretébenA Rendőrség - MÁV Zrt. - Rendőrség együttműködése keretében Országosan vasút-közút szintbeni átjáróra terjedt kiOrszágosan vasút-közút szintbeni átjáróra terjedt ki A forgalomellenőrzésen túl az átjárók forgalombiztonsági szemléjére is kiterjedtA forgalomellenőrzésen túl az átjárók forgalombiztonsági szemléjére is kiterjedt A rendőrség a legfőbb baleseti kockázatot jelentő szabályszegések ellen lépett felA rendőrség a legfőbb baleseti kockázatot jelentő szabályszegések ellen lépett fel Szabályszegések technikai eszközökkel történő rögzítése (az objektív felelősség hatálya alá tartozó ügyekben)Szabályszegések technikai eszközökkel történő rögzítése (az objektív felelősség hatálya alá tartozó ügyekben) Az ellenőrzések tapasztalatai az ORFK- OBB honlapján megismer-hetőkAz ellenőrzések tapasztalatai az ORFK- OBB honlapján megismer-hetők

16 Vasúti átjárók forgalmának célellenőrzése II. (összesített adatok) Szankciók: -51 gépjármű és 5 kerékpár haladt át tilos jelzésen (a rendőri jelenlét ellenére) -Helyszíni bírság: 155 fővel szemben -Szabálysértési feljelentés: 52 esetben -Közigazgatási eljárás: 291 fővel szemben Tapasztalatok: -Gyakori a körültekintés nélküli átjáróba hajtás -Kereszteződésben megállás forgalmi okból -Kerékpárosok és gyalogosok kevésbé tekintik kötelezőnek a szabályokat -Az akció napján a vasúti átjárókban nem történt baleset

17 Prevenció A represszív (ellenőrző) tevékenység szükségszerű kiegészítőjeA represszív (ellenőrző) tevékenység szükségszerű kiegészítője Fontos terület a vasúti átjáróban történő balesetek megelőzésére isFontos terület a vasúti átjáróban történő balesetek megelőzésére is Kommunikáció: a lehetőségek valóságos tárházaKommunikáció: a lehetőségek valóságos tárháza „Forráshiányos” időszakban a szerepe még inkább felértékelődik„Forráshiányos” időszakban a szerepe még inkább felértékelődik A prevenció főbb elvei és irányai: Nem léteznek „sablonok” - haladni kell a korralNem léteznek „sablonok” - haladni kell a korral Korcsoportnak megfelelő eszközök alkalmazása (közlésmód, nyelvezet, stílus)Korcsoportnak megfelelő eszközök alkalmazása (közlésmód, nyelvezet, stílus) Hagyományos kommunikációs eszközök mellett sokkoló kampányokHagyományos kommunikációs eszközök mellett sokkoló kampányok Internet lehetőségek (honlap, egyéb)Internet lehetőségek (honlap, egyéb) Bulvár sajtóBulvár sajtó Rendezvények lehetőségeiRendezvények lehetőségei Egyéb területek (gyermekrajz pályázat stb.)Egyéb területek (gyermekrajz pályázat stb.)

18 Egy érdekesség – vasútbiztonság gyermekszemmel!!!

19 Vasúti átjáró kampányok Világszerte számos kampány folyik napjainkban isVilágszerte számos kampány folyik napjainkban is Korántsem új módszer a vasúti átjáróban történő balesetek visszaszorításáraKorántsem új módszer a vasúti átjáróban történő balesetek visszaszorítására Már a XX. század első felében is alkalmaztákMár a XX. század első felében is alkalmazták A képen egy új-zélandi kampány kiadványa látható:A képen egy új-zélandi kampány kiadványa látható: „Safety Crossing Campaign” „Állj! A biztonság az első!”„Állj! A biztonság az első!” „Tanulmányozza a tömeg jelentőségét!”„Tanulmányozza a tömeg jelentőségét!”

20 Külföldi kampányok a vasúti átjárók biztonságáért ‘Don’t risk it!’ kampány Ausztráliában: „zéró tolerancia” meghirdetése a kormány által (2009) + számos kezdeményezés‘Don’t risk it!’ kampány Ausztráliában: „zéró tolerancia” meghirdetése a kormány által (2009) + számos kezdeményezés ‘Railway Safety Campaign’, májustól (Kanada); Cél: egyetlen baleset (sérülés, haláleset) se történjen az év végéig‘Railway Safety Campaign’, májustól (Kanada); Cél: egyetlen baleset (sérülés, haláleset) se történjen az év végéig ‘Don’t Run The Risk’ kampány 2009 (UK)‘Don’t Run The Risk’ kampány 2009 (UK) „Bahnübergang” kampány„Bahnübergang” kampány szeptember (D)2009. szeptember (D)

21 A sokkoló propaganda ismérvei EU-ban egyre inkább elterjedt és alkalmazott módszerEU-ban egyre inkább elterjedt és alkalmazott módszer Kimagasló hatásfok jellemziKimagasló hatásfok jellemzi Első sorban az érzelmekre hat (fiatalok elérése)Első sorban az érzelmekre hat (fiatalok elérése) Rövid, tömör, csattanós kifejezésRövid, tömör, csattanós kifejezés Bemutat, vagy érzékeltetBemutat, vagy érzékeltet Hátrányai:Hátrányai: - a célközönség egyre „véresebb” közlésmódot vár - „tönkreteheti az estét” Nem minden korcsoportnál hatásos (idősek stb.)Nem minden korcsoportnál hatásos (idősek stb.) Csak más módszerekkel együtt célszerű alkalmazni!Csak más módszerekkel együtt célszerű alkalmazni!

22 Vasúti átjáró kampányok filmanyagai

23 A „Tilos!” jelzésnél soha nincs esély, legfeljebb szerencse!

24 Köszönöm a megtisztelő figyelmet!


Letölteni ppt "A rendőrség feladatai a vasúti átjárók biztonsága érdekében; a prevenció lehetőségei Budapest, 2010. október 25. Berzai Zsolt r. százados ORFK Közlekedésrendészeti."

Hasonló előadás


Google Hirdetések