Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Berzai Zsolt r. százados

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Berzai Zsolt r. százados"— Előadás másolata:

1 Berzai Zsolt r. százados
ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály kiemelt főreferens A rendőrség feladatai a vasúti átjárók biztonsága érdekében; a prevenció lehetőségei Budapest, október 25.

2 Közlekedéspolitikai koncepciók
Fehér Könyv – 2001 „Itt az idő dönteni” Közlekedésbiztonsági Akcióprogram 2004 Magyar Közlekedés- politika

3 Az Európai Unió új közlekedésbiztonsági programja (2011-2020.)
Az EU Bizottság július 22-én fogadta el A közötti időszakra vonatkozik Nemes és nagyratörő célt fogalmazott meg Cél: A közúti balesetek halálos áldozatainak felére csökkentése a következő évtized végére Stratégiai célok: Gépjárművek biztonságát javító intézkedések Biztonságosabb közúti infrastruktúra kiépítése Intelligens technológiák ösztönzése A közúthasználók nevelésének és oktatásának javítása Hatékonyabb közúti ellenőrzések A közúti sérülésekkel kapcsolatos intézkedések (fogalom meghatározások, célkitűzések) A motorkerékpárosok közlekedésbiztonságának javítása.

4 1964-ben történt Megjelent a The Beatles ‘A Hard Day’s Night’ albuma
Muhammad Ali profi világbajnok Az „első” év autója: Rover 2000 Dúlnak a harcok Vietnamban Indul a „Tenkes kapitánya” Átadják az új Erzsébet hidat Megalakul a MERKUR – nagy siker a „púpos” Wartburg Magyar közúti közlekedés: gépjármű 859-en vesztették életüket közúti balesetben

5 A múlt…

6

7 A halálos áldozatok számának alakulása a „Magyar Közlekedéspolitika ” program célkitűzéseihez képest I.

8 A halálos áldozatok számának alakulása a „Magyar Közlekedéspolitika ” program célkitűzéseihez képest II.

9 2010. I-IX. hónap főbb közúti baleseti adatai Magyarországon
a személysérüléses közúti közlekedési balesetek száma 8,5 %-kal csökkent ( ről ra) a balesetekben meghalt személyek száma 10,4 %-kal csökkent (612-ről 548-ra) 64 fővel kevesebben vesztették életüket közútjainkon az ittasan okozott balesetek számában jelentős, 21,3 %-os csökkenés tapasztalható (1.758 helyett 1.382) 2010. és I-IX. havi adatok összehasonlítása: - a közúti balesetek száma 9,3 %-kal csökkent - a halálos áldozatok száma 37 %-kal csökkent! (870 fő helyett 548 áldozat) Az adatok előzetesek! 9

10 Akiknek szerencséjük volt…!

11 És akiknek NEM! 11

12 Autóbusz balesetek vasúti átjárókban
Kecskemét 37 halott 19 sérült Sorompó nélküli 1973 Hajdúsámson 12 halott 14 sérült Sorompó nélküli 1975 Lökösháza 12 halott 7 sérült Jól működő fénysorompó 1979 Siófok 20 halott 13 sérült Jól működő fénysorompó 1980 Mohora 17 halott 29 sérült Jól működő fénysorompó 1981 Pörböly 12 halott 22 sérült Sötét fénysorompó 1992 Kutas 13 halott 15 sérült Nyitott teljes sorompó 1996 Siófok 33 halott Jól működő fénysorompó 2003 ???

13 Balesetek vasút-közút szintbeni kereszteződésben 2005-2009.
2005. 2006. 2007. 2008. 2009. Összes ütközés száma 106* 35 34 44 39 Ebből személyi sérüléses 42 33 Meghalt személyek száma 23 fő 20 fő 42 fő 28 fő *2006-ban a statisztikai adatgyűjtésben módszertani változás történt (10 millió Ft-ról 40 millió Ft-ra emelkedett a jelentős anyagi káros vasúti átjárós ütközések alapértéke)

14 A vasúti átjárók biztonságával kapcsolatos rendőri tevékenység területei
Represszív tevékenység - közúti ellenőrzések a vasúti átjárók környezetében - napi ellenőrzési tevékenység része - közös kampányok a MÁV-Zrt-vel Preventív tevékenység - célirányos felvilágosító és kommunikációs tevékenység - közlekedésre nevelés - baleset-megelőzés egyéb területei - ORFK-OBB szerepe Egyéb hatósági tevékenység (infrastruktúra kialakításban közreműködés, szignalizációk stb.)

15 Vasúti átjárók forgalmának célellenőrzése I. 2010. március 30. 2010
Vasúti átjárók forgalmának célellenőrzése I március június 3. és 22. A Rendőrség - MÁV Zrt. - Rendőrség együttműködése keretében Országosan vasút-közút szintbeni átjáróra terjedt ki A forgalomellenőrzésen túl az átjárók forgalombiztonsági szemléjére is kiterjedt A rendőrség a legfőbb baleseti kockázatot jelentő szabályszegések ellen lépett fel Szabályszegések technikai eszközökkel történő rögzítése (az objektív felelősség hatálya alá tartozó ügyekben) Az ellenőrzések tapasztalatai az ORFK-OBB honlapján megismer-hetők

16 Vasúti átjárók forgalmának célellenőrzése II. (összesített adatok)
Szankciók: 51 gépjármű és 5 kerékpár haladt át tilos jelzésen (a rendőri jelenlét ellenére) Helyszíni bírság: 155 fővel szemben Szabálysértési feljelentés: 52 esetben Közigazgatási eljárás: 291 fővel szemben Tapasztalatok: Gyakori a körültekintés nélküli átjáróba hajtás Kereszteződésben megállás forgalmi okból Kerékpárosok és gyalogosok kevésbé tekintik kötelezőnek a szabályokat Az akció napján a vasúti átjárókban nem történt baleset

17 Prevenció A represszív (ellenőrző) tevékenység szükségszerű kiegészítője Fontos terület a vasúti átjáróban történő balesetek megelőzésére is Kommunikáció: a lehetőségek valóságos tárháza „Forráshiányos” időszakban a szerepe még inkább felértékelődik A prevenció főbb elvei és irányai: Nem léteznek „sablonok” - haladni kell a korral Korcsoportnak megfelelő eszközök alkalmazása (közlésmód, nyelvezet, stílus) Hagyományos kommunikációs eszközök mellett sokkoló kampányok Internet lehetőségek (honlap, egyéb) Bulvár sajtó Rendezvények lehetőségei Egyéb területek (gyermekrajz pályázat stb.)

18 Egy érdekesség – vasútbiztonság gyermekszemmel!!!

19 Vasúti átjáró kampányok
Világszerte számos kampány folyik napjainkban is Korántsem új módszer a vasúti átjáróban történő balesetek visszaszorítására Már a XX. század első felében is alkalmazták A képen egy új-zélandi kampány kiadványa látható: „Safety Crossing Campaign” „Állj! A biztonság az első!” „Tanulmányozza a tömeg jelentőségét!”

20 Külföldi kampányok a vasúti átjárók biztonságáért
‘Don’t risk it!’ kampány Ausztráliában: „zéró tolerancia” meghirdetése a kormány által (2009) + számos kezdeményezés ‘Railway Safety Campaign’, májustól (Kanada); Cél: egyetlen baleset (sérülés, haláleset) se történjen az év végéig ‘Don’t Run The Risk’ kampány 2009 (UK) „Bahnübergang” kampány 2009. szeptember (D)

21 A sokkoló propaganda ismérvei
EU-ban egyre inkább elterjedt és alkalmazott módszer Kimagasló hatásfok jellemzi Első sorban az érzelmekre hat (fiatalok elérése) Rövid, tömör, csattanós kifejezés Bemutat, vagy érzékeltet Hátrányai: - a célközönség egyre „véresebb” közlésmódot vár - „tönkreteheti az estét” Nem minden korcsoportnál hatásos (idősek stb.) Csak más módszerekkel együtt célszerű alkalmazni!

22 Vasúti átjáró kampányok filmanyagai

23 A „Tilos!” jelzésnél soha nincs esély, legfeljebb szerencse!

24 Köszönöm a megtisztelő figyelmet! www.baleset-megelozes.eu


Letölteni ppt "Berzai Zsolt r. százados"

Hasonló előadás


Google Hirdetések