Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Tacit tudás átadás – mentori rendszer oktatási intézményekben Prof. dr. habil Bencsik Andrea egyetemi tanár egyetemi tanár Széchenyi István Egyetem Győr.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Tacit tudás átadás – mentori rendszer oktatási intézményekben Prof. dr. habil Bencsik Andrea egyetemi tanár egyetemi tanár Széchenyi István Egyetem Győr."— Előadás másolata:

1 Tacit tudás átadás – mentori rendszer oktatási intézményekben Prof. dr. habil Bencsik Andrea egyetemi tanár egyetemi tanár Széchenyi István Egyetem Győr

2 Súlypontok A téma aktualitása A téma aktualitása A tacit tudás átadásának problémái A tacit tudás átadásának problémái A mentori rendszer, mint jól bevált gyakorlat A mentori rendszer, mint jól bevált gyakorlat Gyakorlati vizsgálat eredményei Gyakorlati vizsgálat eredményei Aki igényli, és aki nem Aki igényli, és aki nem Aki tanítja és használja Aki tanítja és használja Összegzés Összegzés Következtetések, javaslatok Következtetések, javaslatok

3 A téma aktualitása TM jelentősége TM jelentősége Tudásátadási problémák Tudásátadási problémák Tacit tudás megfoghatatlansága Tacit tudás megfoghatatlansága Mentori rendszerek felértékelődése Mentori rendszerek felértékelődése

4 A tacit tudás átadásának problémái

5 A mentori rendszer, mint jól bevált gyakorlat A mentor kifejezés az Odüsszeiából, Télemakhosz nevelőjének, (Mentór) nevéből származik. Jelentései: nevelő, tanító, vezető, tanácsadó, pártfogó, atyai jó barát, vezetőtanár nevelő, tanító, vezető, tanácsadó, pártfogó, atyai jó barát, vezetőtanár Mentorálás: személyes nevelés Forrás: pedagógiai lexikon Oktatás területén legnépszerűbb kifejezésekhez tartozik. A „mentorálás” képessége csak részben szerezhető meg kívülről, másrészt belső (lelki és gondolati) fejlődésnek az eredménye

6 A mentori rendszer, mint jól bevált gyakorlat Mentór tulajdonságai: (Homérosz után) Élettapasztalat Élettapasztalat Szakmai tekintély Széles és aktívan működtetett kapcsolatrendszer A tudás átadásának és akarásának a képessége Idősek tisztelete Idősek tisztelete Konfliktuskezelési képesség Mentor kiválasztása ma: Korábbi szakmai életútja Szakmai elfogadottság Kapcsolatok minősége Feladatokkal történő azonosulás Tanulási hajlandóság Mentor és mentorált kapcsolata

7 A mentori rendszer, mint jól bevált gyakorlat A sikeres mentorálás feltételei: Kölcsönös elfogadottság, Kölcsönös elfogadottság, „Az elfogadottságot” folyamattá tesszük, partnerséget alakítunk ki, Elkötelezett sikerorientáltság. Mentori feladat körök: Szakszerűség Céltudat Life long learning

8 Gyakorlati vizsgálat Vizsgálat alanyai: Felsőoktatási intézmények hallgatói Tanár Tanár Közgazda Közgazda Mérnök Mérnök Zenész Zenész Jogász Jogász Informatikus Informatikus Andragógus Andragógus Egészségügyi szak Egészségügyi szak Felső- és középfokú oktatási intézmények tanárai

9 Gyakorlati vizsgálat A vizsgálat célja: Megtudni a hallgatók véleményét, elvárásait a mentorral, mentori munkával kapcsolatban Megtudni a hallgatók véleményét, elvárásait a mentorral, mentori munkával kapcsolatban A vizsgálat módszere: Kérdőíves felmérés Kérdőíves felmérés Interjú technika Interjú technika A vizsgálati minta: hallgató szakja érintett létszám gazdász99 mérnök145 jogász36 informatikus24 egészségügyi13 zenész2 andragógus5 tanár44

10 Gyakorlati vizsgálat eredményei Igény-t tartana-e a későbbiekben mentor segítségére? Igényt tart-e mentorra? TanárokEgyéb hallgatók Megoszlás Igen84,190,4 Nem15,99,6 Összesen100,0 hallgató szakja érintett létszám gazdász99 mérnök145 jogász36 informatikus24 egészségügyi13 zenész2 andragógus5 tanár44

11 Gyakorlati vizsgálat eredményei

12 Gyakorlati vizsgálat eredményei

13 Gyakorlati vizsgálat eredményei

14 Gyakorlati vizsgálat eredményei

15 Gyakorlati vizsgálat eredményei

16 Gyakorlati vizsgálat eredményei

17 Gyakorlati vizsgálat eredményei

18 Gyakorlati vizsgálat eredményei - interjúk kérdésfelsőoktatásközépiskola igennemigennem Igénylik-e a hallgatók a mentori segítséget? x x Szüksége van-e a hallgatónak mentorra? x x Félnek-e a hallgatók segítséget kérni? xx Milyennek látja a mentor-hallgató kapcsolatot? személyfüggő Elégedett-e a hallatók viselkedésével, felkészültségével, hozzáállásával? viselkedésben felkészült- ségben viselkedés- ben felkészült- ségben Mérhető-e a mentori munka eredményessége? a tanítás sikerével, reflexió, pályán marad-e x Figyelemmel kísérik-e a hallgatók későbbi pályáját, kapnak-e visszajelzést a hallgatóktól a későbbiekben? x x Mit változtatna a mentori/gyakorlati rendszeren, hogy lehetne a mentori munkát eredményesebbé tenni? szorosabb együttműködés, óralátogatás, kis csoportos oktatás óralátogatás a felsőoktatás részéről, hosszabb gyakorlati idő, betanítás a felsőoktatásba

19 Összegzés A mentori munka szükségszerűsége egyértelműen alátámasztott. A mentori munka szükségszerűsége egyértelműen alátámasztott. A műszaki és gazdasági terület hallgatói legalább annyira igénylik, mint a tanár hallgatók. Sok esetben fontosabb számukra. A műszaki és gazdasági terület hallgatói legalább annyira igénylik, mint a tanár hallgatók. Sok esetben fontosabb számukra. Az igény időtartama a tanár hallgatók esetében rövidebb. Az igény időtartama a tanár hallgatók esetében rövidebb. Az igényelt segítség területei és a mentori munka értékelése azonos értékítéletet tükröz. Az igényelt segítség területei és a mentori munka értékelése azonos értékítéletet tükröz. Az alsóbb évesek kevésbé tájékozottak, elképzeléseik, elvárásai különböznek végzős társaikétól. Az alsóbb évesek kevésbé tájékozottak, elképzeléseik, elvárásai különböznek végzős társaikétól. A fiúk magabiztosabbak, és kevésbé igénylik a támogatást, mint a lányok. A fiúk magabiztosabbak, és kevésbé igénylik a támogatást, mint a lányok. Elsősorban a kultúra, beilleszkedés, tájékozódás, stb. területek fontos számukra, és csak utána a szakmai igény. Elsősorban a kultúra, beilleszkedés, tájékozódás, stb. területek fontos számukra, és csak utána a szakmai igény. A tanárok/mentorok véleménye nem feltétlenül egyezik a hallgatókéval, de különbség van a gyakorlati és elméleti képzésben tevékenykedők véleménye között is. A tanárok/mentorok véleménye nem feltétlenül egyezik a hallgatókéval, de különbség van a gyakorlati és elméleti képzésben tevékenykedők véleménye között is

20 Következtetések, javaslatok A mentori rendszert a tacit tudás átadás alap eszközévé tenni. A mentori rendszert a tacit tudás átadás alap eszközévé tenni. Minden munkahelyen teret adni, és alkalmazásuk feltételeit kialakítani. Minden munkahelyen teret adni, és alkalmazásuk feltételeit kialakítani. Hallgatókat és kollégákat is tájékoztatni. Hallgatókat és kollégákat is tájékoztatni. Mentorokat képezni és munkájukat elismerni. Mentorokat képezni és munkájukat elismerni. A felsőoktatásban is helyet biztosítani számára. A felsőoktatásban is helyet biztosítani számára. Közös platformok a tapasztalatok átadására (explicit és tacit tudás megosztás) elmélet és gyakorlat képviselői részvételével. Közös platformok a tapasztalatok átadására (explicit és tacit tudás megosztás) elmélet és gyakorlat képviselői részvételével. A tájékozatlanságot megszüntetni. A tájékozatlanságot megszüntetni

21 „Szánalmas az a tanítvány, aki nem múlja felül mesterét” Leonardo da Vinci

22 Köszönöm szépen a figyelmet!


Letölteni ppt "Tacit tudás átadás – mentori rendszer oktatási intézményekben Prof. dr. habil Bencsik Andrea egyetemi tanár egyetemi tanár Széchenyi István Egyetem Győr."

Hasonló előadás


Google Hirdetések