Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Versengés és együttműködés lehetősége a Csodák Palotája egy jól felszerelt iskolai szertár között Bartha Ágnes.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Versengés és együttműködés lehetősége a Csodák Palotája egy jól felszerelt iskolai szertár között Bartha Ágnes."— Előadás másolata:

1 Versengés és együttműködés lehetősége a Csodák Palotája egy jól felszerelt iskolai szertár között Bartha Ágnes

2 Gondolati térkép Szakkör, kiállítás Interaktív játszóház Tanár Játszva tanulás Interaktivitás

3 Tartalomjegyzék Tudományos játszóházak Csodák Palotája Öveges József tanár úr Mr. Wizard Vidéki központok VarázsKuckó VarázsTorony CsodaTorony Iskolai kezdeményezések Játszva tanulás: cél - módszer Tanulás jellemzői Interaktív tanulás Interaktív tábla Felmérés Versengés Együttműködés

4 Csodák Palotája

5 Cél: a természettudományokat a legérdekesebb oldalukról mutassa be, szerettesse meg a látványosságra mindig fogékony gyerekekkel 1993 Interaktív Tudományos Játszóház 1994: Kreatívitás – egyetemeken (márc-ápr) 1994 nov: BSCA: állandó kiállítás Váci út HÉTKÖZNAPI MÁGIÁK ILLÚZIÓK PRÓBÁLD KI MAGAD! BOLONDOS TUDOMÁNY JÁTÉK A JAVÁBÓL KÍSÉRLETEZZ VELÜNK! (Öveges terem) NE HIGGY A SZEMEDNEK! HANGOLÓGDJ RÁNK! OKOS JÁTÉKOK 2005 szeptembertől már a Millenárison Ismerd meg magad! Zene-számok Legyenek illúzióid!

6

7 Csodák Palotája Mivel találkozhatunk? interaktív előadások a jelenségeket szokatlan, látványos formában mutatják be folyamatosan megújjulás külföldi érdekességek tudományos játékok temérdek eszközzel, amelyet tekerni, forgatni kell, vagy éppen mozgatni, ütni, megfogni. Kezdeményezések Játszva tanulás Tanóraszerű előadások „Tanár-képzés” Eszközpályázat

8 Csodák Palotája és Öveges tanár úr A fizika ismert népszerűsítője Tréfás, jópofa kísérletek sikere: alapos előkészítés gyerekek bevonása szórakoztató lelkesítő Siker mércéje: mennyit nevetnek a gyerekek Álma, hogy „kéne valamilyen hely, ahol a gyerekek tudjanak kísérletezni” A cél: „a problémamegoldó készségük fejlődjön, és a természet felé irányuló kíváncsiságuk és szeretetük megmaradjon” Tankönyv ~ jerikói rózsa

9 Gondolatok Övegestől "A legnagyobb boldogságom, ha másnak tudást és örömet nyújthatok.„ „A legegyszerűbb a legművészibb.” Egyszerű kísérletek Kapcsolódnak a hétköznapokhoz, a hétköznapi élethez Otthon is elvégezhetőek TV-ben is bemutatja kedvenc kísérleteit "Az oktatás célja nem az, hogy befejezett tudást adjon, hanem az, hogy szilárd alapot teremtsen a továbbhaladásra." „Nem azt akarom, hogy megtanuljanak bizonyos geometriai szabályt, a célom, hogy szokják a munkát, tanuljanak meg dolgozni.” „Csak az a tudás ér valamit, amelyet magunk szerzünk meg magunknak, a velünk született szenvedélyes érdeklődésből és tudásvágyból.” /Eötvös Loránd/

10 Watch Mr. Wizard Amerikai TV-sorozat , hetente 30 percben Don Herbert – a hobbi tudós Mr. Wizard (NBC) : Mr. Wizard’s World 2005 The Science Channel

11 Tartalomjegyzék Hazai science centerek Csodák Palotája Öveges József tanár úr Mr. Wizard Vidéki központok VarázsKuckó VarázsTorony CsodaTorony Iskolai kezdeményezések Játszva tanulás: cél - módszer Tanulás jellemzői Interaktív tanulás Interaktív tábla Felmérés Versengés Együttműködés

12 Vidéki központok Első: 2001-ben a Varázskuckó (Debrecen) 2006 tavasz óta Varázstorony (Eger) 2006 ősz: Csodatorony (Szeged) a felújított víztoronyban Jövő: Szombathely – „Föld és Ég” nevű kiállító- és oktatóhely, közművelődési intézmény Pécs: matematikai-természettudományos központ Miskolcon - interaktív múzeum?, Fény Palotája?

13 VarázsTorony - Eger Eszterházy Károly Főiskola Líceum épületének tornya Előtte már működött ott: Csillagászati Múzeum Camera obscura (periszkóp) Pedagógiatörténeti Múzeum Cél: a kisgyermek tapasztalva ismerje meg környezetét elsősorban fizikai jelenségekkel, tudományos „játékokat” játszhatnak, számítógépen természeti jelenségek eredeti felvételeit, animációit futtathatják

14

15 VarázsKuckó - Debrecen 2001 vége: Játszóház Dóczy Gedeon Gimnázium alagsora A református kollégium kincseit bemutató sorozatban a világhírű kabai meteoritot is kiállították, történetét iskoladráma-formában adták elő.

16 Csodatorony - Szeged „Öreg hölgy” – 103 éves víztorony Zielinski Szilárd ( ) tervezte 1904: 54,9 m magas vasbeton víztorony (még a zászlótartó rúd is vasbeton!) Jelenleg két állandó kiállítás van: Bánffi szikvízüzem gyűjteménye, a kiállítás címe "Szódavíz egy magyar kultuszital". Fizikatörténeti kiállítás éves eszközmatuzsálemek, amelyek mind a mai napig működőképesek Foucault-féle inga (Föld forgását bízonyítja). a 100 kísérleti eszközt a szegedi egyetem és a szegedi gimnáziumok szertáraiból gyűjtötték össze

17 Iskolai kezdeményezések Békéscsaba, 2006 dec „Játsszunk fizikát!” kiállítás Sok érdekes kísérlet bemutatása ugráló majmok (mozgófilm működése) „megrázó kísérlet” (áram élettani hatása) 1300-an nézték meg A bevételt a évi Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét és Eszközbemutató megszervezéséhez használják fel 2003, Zenta : kulturális és tudományos fejlődését Egyetemisták kezdeményezik a Zentai Gimnáziumban 10 „vezír” Terv: interaktív tudományos játszó ahol a gyerekek játék közben sajátítják el a tudást Céljuk a kipróbálva tanulás

18 Tartalomjegyzék Tudományos játszóházak Csodák Palotája Öveges József tanár úr Mr. Wizard Vidéki központok VarázsKuckó VarázsTorony CsodaTorony Iskolai kezdeményezések Játszva tanulás: cél - módszer Tanulás jellemzői Interaktív tanulás Interaktív tábla Felmérés Versengés Együttműködés

19 Játszva tanulás: cél - módszer Cél: Érdeklődás felkeltése, fenntartása Kreativitás „felébresztése” Tapasztalataikra, tudásra való „építkezés” (Kerekes Valéria, Jövő Háza) A kevésbé ügyesek is feltatálhatják magukat Passzívitás csökkentés Módszer: Minél egyszerűbb, érdekesebb kísérletek Játszva tanulás Minden érzékszervet bevonunk!

20 Tanulás jellemzői Piaget, 1920: a tudást nem lehet csupán „átvinni” a tanár fejéből a tanuló fejébe ellenkezőleg, a gyermek (vagy bármely tanuló személy) az információt aktív módon kezeli, s ezáltal felépíti saját személyes tudás struktúráit (Richter 1999) Dierking (1991) a tanulás tíz jellemzőjét írta le Az észlelés a tanulási folyamat központi eleme; egyénenként változó, milyen észlelési módokat preferálunk, mint például az olvasást, hallást, vagy a tapintást A tanulást erősen befolyásolják a korábbi ismeretek, meggyőződések, élmények; ezek a tényezők gyakran előrejelzik, hogyan tanul majd az illető. A motiváció erősen befolyásolja a tanulást, a tanuló választását abban, hogy mit és hogyan tanul, a tanulás melletti kitartást vagy magának a motivációnak a fenntartását.

21 Interaktív tanulás korlátozott módon van lehetőség az iskolákban segít szélesíteni a látókört csodálatot, kíváncsiságot és érdeklődést kelt McCrory szerint az interaktív tanulás hatásai (McCrory 2002): értelmi (kognitív) : emlékezet, mentális összefüggések érzelmi (affektív) : látogatás, tudomány élvezete „akarati” (konatív): motiváció, „képes lehet” magatartásbeli : milyen módon merülnek el a folyamatokban szociális : csapatmunka, önbizalom erősítése

22 Interaktív tábla Feladat: Megragadó tanóra Interaktív tanítás Hatékonyság Minél kevesebb időveszteség teljes interaktivitással rendelkező prezentációs, oktatási eszköz az óra teljes egésze a tábláról irányítható. lehet a képernyő négyzetrácsos, vonalas, kottás, …

23 Felmérés Dr, Jarosievitz Beáta : Az informatika, multimédia lehetőségei az oktatásban „Az általam végzett felmérésből kiderül, hogy a legtöbb iskolában a diákok nagyon ritkán kísérleteznek. A minta 57,8%-a ritkán lát, vagy végez kísérletet. Ez sajnos valószínűleg azt jelenti, hogy őket a ‘kréta fizika’ módszerével oktatják. Elszomorító, hogy a felmérésben részt vevő diákoknak csak a 4,59%-a kísérletezik minden órán, s az sem biztos, hogy ez tanulói kísérletezést jelent, lehet, hogy csak frontális, demonstrációs kísérlettel szemléltetik a jelenséget. Az eredmények arra utalnak, hogy a diákok nem kísérleteznek, a fizika oktatása túlzottan elméletivé, az óra pedig élményszegénnyé és unalmassá válik. Ennek ellenére a tanulók megítélése szerint a mindennapi életükben a fizika fontos.” „A megkérdezettek 76%-a szeretne aktív résztvevő lenni multimédiás fizika órának”

24 Tartalomjegyzék Tudományos játszóházak Csodák Palotája Öveges József tanár úr Mr. Wizard Vidéki központok VarázsKuckó VarázsTorony CsodaTorony Iskolai kezdeményezések Játszva tanulás: cél – módszer Tanulás jellemzői Interaktív tanulás Interaktív tábla Felmérés Versengés Együttműködés

25 Versengés A verseny hatása: célorientáltság motiváló erő a versenytárs is stimulátor nagyobb erőfeszítés kitartás bizonyítási vágy Mitől lehet pozitív hatású? hogy azonosak a céljaink hasonlóak a képességeink pozitív hatással vagyunk egymásra inkább együttműködünk, mint ellenségeskednénk

26 Feladat: Játszva tanítás Minél szebb, érdekesebb kísérletek Versengés: CsoPa - iskola Következmény: Az oktatás fejlődik Több kísérlet lesz Motiváljuk a diákokat Önfejlesztő hatás

27 Együttműködés Az együttműködés hatása: Kísérletek „adományozása” Közös erőfeszítések Egymás ötleteinek felhasználása Tanárok „kiképzése” Egymáshoz való látogatás – sokszínűség 1996 : a finn Heuréka tudományos központ néhány nagyszerű játékát lehet látni Ez egyértelműen pozitív hatású Elismerés Kreatív mimősítés Pályázatok Tanárok díjazása

28 Variációk egy témára

29

30


Letölteni ppt "Versengés és együttműködés lehetősége a Csodák Palotája egy jól felszerelt iskolai szertár között Bartha Ágnes."

Hasonló előadás


Google Hirdetések