Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

ATM ESEMÉNYEK 2008-BAN Sok beszédnek sok az alja? KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, 2009.03.26. Németh Zoltán balesetvizsgáló.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "ATM ESEMÉNYEK 2008-BAN Sok beszédnek sok az alja? KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, 2009.03.26. Németh Zoltán balesetvizsgáló."— Előadás másolata:

1 ATM ESEMÉNYEK 2008-BAN Sok beszédnek sok az alja? KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Németh Zoltán balesetvizsgáló

2 ATM ESEMÉNYEK FŐ TÍPUSAI 2008-ban összesen 75, Budapest FIR -ben történt bejelentés kapott ATM besorolást.

3 3 Jóváhagyás, vagy javítás A KOMMUNIKÁCIÓS KÖRFORGÁS Adás Vétel Adás

4 TALLÓZÁS A BUDAPEST FIR-BEN TÖRTÉNT LEVEGŐ-FÖLD KOMMUNIKÁCIÓVAL KAPCSOLATOS ESETEKBŐL (2008)  DA-42 Twin Star:  DA-42 Twin Star: 43 perc repülés rádiókapcsolat nélkül (CEP)  Boeing 777:  Boeing 777: 17 perc repülés rádiókapcsolat nélkül (LoC)  Boeing 737:  Boeing 737:GOTAR-BABIT útvonalon rádiókapcsolat nélkül, MH riasztás történt (LoC)  Boeing 747:  Boeing 747: GOTAR-ABETI útvonal rádiókapcsolat nélkül, MH riasztás történt (LoC)  Boeing 757:  Boeing 757: 12 perc repülés rádiókapcsolat nélkül, MH riasztás történt (LoC)  Airbus 340:  Airbus 340: DEGET-ARSIN útvonalon rádiókapcsolat nélkül (LoC)  Learjet 60:  Learjet 60: DEGET-ABETI útvonalon szektorváltás után nincs rádiókapcsolat (LoC)  MD-83:  MD-83:megközelítés során elveszítik a rádiókapcsolatot, szlovák légtérből fordul vissza (CEP)  Boeing 737 / RJ-85:  Boeing 737 / RJ-85: ATC engedélyt másik légijármű olvassa vissza és hajtja végre, elkülönítési minimum sérül (R/H)  Boeing 757 / A320:  Boeing 757 / A320: Légijármű nem szabványosan rádiózik, van hasonló hívó- jelű légijármű a légtérben, elkülönítési minimum sérül(R/H)  RV-4:  RV-4: Románia felől belépett Budapest FIR-be, rádiókapcsolat nem volt, MH riasztás történt, vadászgépet emeltek rá. (LoC) CEP: Communication equipment problem LoC: Loss of Communication R/H: Readback/Hearback error 4

5 A LEVEGŐ-FÖLD KOMMUNIKÁCIÓVAL KAPCSOLATOS ESEMÉNYEK MEGOSZLÁSA NEMZETKÖZI ÖSSZEHASONLÍTÁSBAN TOP 5 kommunikációs probléma: Forrás: Eurocontrol, AGC Safety Study (2006) 5

6 6. PLOC (Prolonged loss of communication),PLOC (Prolonged loss of communication),. magasságeltérés,magasságeltérés, elkülönítési minimum megsértése,elkülönítési minimum megsértése,. nem a hívott légijármű hajtja végre az ATC utasítást,nem a hívott légijármű hajtja végre az ATC utasítást, ATC nem a megfelelő repülőgépnek ad utasítást,ATC nem a megfelelő repülőgépnek ad utasítást,. légijármű eltérése az útiránytól.légijármű eltérése az útiránytól. 2.A kommunikációs problémák főbb következményei: 1.Az esetek több mint negyede LoC. STATISZTIKA

7 7 3.Az esetek túlnyomó részében közrejátszó tényezők: STATISZTIKA

8 2008 ÚJDONSÁGA BUDAPEST FIR-BEN: LOSS OF COMMUNICATION (LOC) rövid, vagy hosszabb idejűLoC lehet rövid, vagy hosszabb idejű (Prolonged Loss of Communication – PLOC; katonai megfelelője - COMLOSS) szept. 11. ut2001. szept. 11. után érzékeny terület lett. Észak-Európában több mint 120 alkalommal riasztottak katonai légijárműveket LoC miatt (2004). nem tudtak kapcsolatot teremteni a civil légijárművelA katonai légijárművek számos esetben nem tudtak kapcsolatot teremteni a civil légijárművel a vészhelyzeti frekvencián sem (121,5 MHz)→a pilóták nem figyelik ezt a frekvenciát (?). vadászgépek riasztásaA vadászgépek riasztása általában befolyásol több légijárművet is; egy riasztás költsége kb. 6000€. Számos okaSzámos oka lehet, például:  ATC rossz frekvenciát ad meg,  személyzet félrehallja a megadott frekvenciát,  személyzet rosszul állítja be a megadott frekvenciát,  rádióhiba,  interferencia,  az ún. „alvó VHF vevő”. Általános meghatározás: Általános meghatározás:amikor a légijármű személyzete és a légiforgalmi szolgálat között valamely okból megszakad a rádiókapcsolat. 8

9 READBACK / HEARBACK ERROR AZ ESET: Az érkező XYZ123 hívójelű légijármű számára kiadott 4000 lábra szóló süllyedési engedélyt a szintén ferihegyre érkező XYZ156 hívójelű légijármű hajtotta végre. Sem a légiforgalmi irányító nem észlelte, sem pedig a XYZ123 személyzete nem reagált arra, hogy az engedélyt a XYZ156 igazolta vissza. Mindkét légijármű TCAS RA-t jelentett. A légijárművek közötti sérült az elkülönítés. XYZ123 XYZ156 ABC789 XYZ123 XYZ156 ABC789 9

10 10 RÁDIÓFEGYELEM = HATÉKONYABB KOMMUNIKÁCIÓ

11 A hatékony föld levegő kommunikáció folyamata függ többek között: a szabvány rádiólevelezés használatától a nyelvi felkészültségtől az adás formájától és tartalmától az adás sebességétől az adás időzítésétől a visszaolvasás / visszahallgatás megvalósulásától Az ICAO Tanács márciusában elfogadta, hogy azok a repülőgép- és helikopterpilóták, akik nemzetközi légtérben és/vagy nemzetközi repülőtéren rádióforgalmat bonyolítanak le, adjanak számot a rádióforgalomban használt nyelven beszéd- és értéskészségükről ICAO Annex 1 – Personnel Licensing Appendix-ben meghatározott szinten. ICAO Level 4 minimum követelmény márciusától! 11

12 HASZNOS INFORMÁCIÓK ELÉRHETŐK AGC ACTION PLAN: AGC SAFETY STUDY CAUSES AND RECOMMENDATIONS: 0causes_recommendations.pdf 0causes_recommendations.pdf INVESTIGATION INTO LOSS OF COMMUNICATION: AGC SAFETY STUDY (An analysis of pilot-controller occurences): NYELVI KÖVETELMÉNYEK (Language Proficiency): 12

13 13 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !


Letölteni ppt "ATM ESEMÉNYEK 2008-BAN Sok beszédnek sok az alja? KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, 2009.03.26. Németh Zoltán balesetvizsgáló."

Hasonló előadás


Google Hirdetések