Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Marketingkutatás 1. Kötelező irodalom: Hoffmann Márta, Kozák Ákos, Veres Zoltán: Piackutatás Műszaki Könyvkiadó,, Budapest, 2000.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Marketingkutatás 1. Kötelező irodalom: Hoffmann Márta, Kozák Ákos, Veres Zoltán: Piackutatás Műszaki Könyvkiadó,, Budapest, 2000."— Előadás másolata:

1 Marketingkutatás 1. Kötelező irodalom: Hoffmann Márta, Kozák Ákos, Veres Zoltán: Piackutatás Műszaki Könyvkiadó,, Budapest, 2000

2 2006 „Kezdetben teremté isten az eget és a földet …, de a marketingkutatók hisznek benne, hogy az úristen sem tett volna egyetlen mozdulatot sem a piac előzetes kutatása nélkül.” (Paul A.Scipione)

3 Piac-, marketing-, és közvélemény kutatás Ajánlott irodalom: Paul A. Scipione: A piackutatás gyakorlata, Springer Hungarica 1994 Naresh K. Malchotra: Marketingkutatás, Műszaki Könyvkiadó, 2001

4 2006 PiackutatásKözvélemény kut. Marketing kut. Piac-, marketing- és közvélemény kutatás elhatárolása Kutatás: célja a problémamegoldás Piac: közgazdaságtani kategória Közvélemény: a társadalom tömegjelensége, amely pszichológiai és szociológiai paraméterekkel írható le Marketing: piacorientált szemléletmód SOK AZ ÁTFEDÉS!

5 2006 Piac-, marketing- és közvélemény kutatás tárgya és helyszíne Piackutatás: tudományos kutatóintézetekben végzik (tőzsde, munkaerő, konjunktúra) Marketingkutatás: cégeken belül, cégek között Közvélemény kutatás: piaci és nem piaci szférában működő cégek is végzik Piac- és közvélemény kutatás: ide tartozik, ami nem marketing, de piac és vagy közvélemény kutatás (vélemény a munkanélküliségről) Marketing- és közvélemény kutatás: ami nem piac (vállalati image vizsgálat) Piac- és marketingkutatás: piaci prognózis a vállalat számára Piac-, marketing és közvélemény kutatás: termékmegítélés, új termék bevezetése

6 2006 Marketing vs. piackutatás Marketingkutatás  Speciális vállalati marketinghelyzettel kapcsolatos adatok és jelentések rendszeres gyűjtése, elemzése, jelentése és tervezése  A 4P-re vonatkozó kutatások összessége Piackutatás  Elkülönült piacok (termék, fogyasztói) kutatása, a piacon a kereslet és a kínálat elemeit és az azokat befolyásoló tényezőket vizsgálja

7 2006 Marketingkutatás definíciója Az információk szisztematikus, objektív feltárása, összegyűjtése, elemzése, közlése, valamint felhasználása, amelynek célja a marketingtevékenység során felmerülő problémák megoldására irányuló vezetői döntések elősegítése.

8 2006 A marketingkutatás szerepe a marketingdöntésekben marketingkutatás MIR marketing stratégiai taktikai döntések

9 2006 Marketingkutatással szemben támasztott – tudományos – követelmények megbízhatóság validitás kontinuitás mérhetőség objektivitás

10 2006 Marketingkutatás története 1. XIX. sz.: korszerű piackutatás feltételei  Szociológiai felmérések  Kvótás, majd valószínűségi mintavétel szabályainak kidolgozása, használata  Engel törvény – porosz statisztikus, kereslet ár-jövedelemrugalmasság XX. sz. első fele: piackutatási irányok  Közvéleménykutatás: elnökválasztási prognózisok – USA – Gallup Poll  Termékkutatások – empirikus kutatások – Európa, USA – 1920-as évektől  1937 szakmai folyóirat  Intézményes piackutatások: Ausztria 1932, Svédország 1932, Franciaország 1939, Hollandia 1940.

11 2006 Marketingkutatás története : Truman győzelmét senki nem jelezte előre  Korai felmérés, rossz minta, bizonytalan szavazók, szavazási hajlandóság vizsgálata hiányzott : Mennyiségi fejlődés  sok új cég, számítógépek, területi terjeszkedések Minőségi fejlődés: Minőségi adatok kellenek a mennyiségi adatok felszínesek Motivációkutatások Fókuszcsoportok, telefonos lekérdezések Hazugságvizsgálatok Fogyasztói panelek

12 2006 Marketingkutatás története as évek: a kutatás egy önálló szakma!  Új elektronikus eszközök használata  Centralizáció a cégeknél  Marketingkutató képzés beindul 1990-es évek:  Információdömping  Számítástechnika fejlődése  Kutatási piacon nagy a verseny  Globalizáció a piackutatásban  Internetes piackutatás

13 2006 A magyar piackutatás története Élelmezési statisztika (tanítók, jegyzők végezték – Keleti Károly) Közvélemény kutatások a rádió előfizetők körében Magyar Gazdasági Kutató Intézet (osztrák módszerek átvétele) Első piackutatással foglalkozó tankönyv Kutatások a 30-as években  Szokásvizsgálatok Gyümölcs fogyasztói magatartás Borfogyasztási szokások - kérdezőbiztosokkal – több lépcsős kérdőíves lekérdezés Flóra Szappangyár – mosási szokások vizsgálata Pécsi brikettgyár – preferencia vizsgálat Falusi tanítóság utazási vizsgálata Dohányzási szokások 1939-ben. stb.

14 2006 A magyar piackutatás története magyar Közvélemény-kutató Intézet (választások előrejelzése) Szeszfogyasztás, étkezési szokások, preferencia és reklámhatékonysági vizsgálatok ig 140 piac és közvéleménykutató felmérés, embert kérdeztek meg Kereskedelemfejlesztési és Piackutató Igazgatóság  2500 állandó mintája volt  Első szegmens vizsgálatok (úttörők körében)  1960-as évek: Országos Piackutató Központ  KOPINT (ma KOPINT DATORG) Magyar Rádió és TV Közvélemény-kutató Osztálya Agitpropos hangulatjelentések Médián Közvélemény- és Piackutató Kft.

15 2006 Marketingkutatás növekvő szerepének okai Műszaki fejlődés gyorsasága Kereslet-kínálat térben és időben letávolodtak egymástól Fogyasztói szokások nemzetközi vált – globalizálódás + erős konzervativizmus Extenzív piacbővítési lehetőségek kimerítése A vevők egyre kritikusabbak és árérzékenyebbek Kevés a fogyasztók ideje és több a diszkrecionális jövedelme Magasak a minőségi igények A versenytárs-termékek nem sokban különböznek egymástól Információ, mint tőke

16 2006 A marketingkutatás fő területei Középpontban a fogyasztó – család, egyén háztartás attitűdje, szokásai, motivációi, szükségletei, elégedettsége, tapasztalatai, stb. Középpontban a hely – a földrajzi értelemben vett piac, a piaci potenciállal, a piaci részesedéssel. Középpontban a márka – előnyei, hátrányai, márkaválasztás preferenciái, a márka piaca, stb. Középpontban a vállalat – esettanulmányok a vállalat helyzetéről Középpontban az egész iparág – az iparág összes vállalata, alkalmazottja, belépési korlátai, pozíciója, fejlődése.

17 2006 Marketing/piackutatás szerepe RÉGEN MA 1.Termelés 2.Piackutatás 3.Értékesítés 4.Fogyasztás 1.Piackutatás (elsődleges)* 2.Termelés 3.Piackutatás (másodlagos elsődleges)** 5.Fogyasztás 4.Értékesítés *Elsődleges piackutatás: megelőzi a termelést **Másodlagos piackutatás:a lehetséges piacok közül megkeressük a számunkra legkedvezőbbet

18 2006 A vállalati marketingkutatás céljai GYŐZNI! Jobb minőséggel Olcsóbb árral Jobb szolgáltatással Magasabb piaci részesedéssel A vevők igényeihez való jobb alkalmazkodással Folyamatos termékfejlesztéssel A jó piaci termék bevezetéssel A győzelem legfőbb eszköze: AZ INFORMÁCIÓ

19 2006 Információk jellege tények vélemények szokások szándékok, tervek motívumok trendek

20 2006 Az információval kapcsolatos kritikák Rossz az információ, ha  Hiányos  Rossz az elosztása  Eltitkolják  Rendezetlen, nem található  Áramlása lassú  Nem hiteles Az információs rendszer korlátai  Nehéz a karbantartása  Nem naprakész  Ha eltorzul, vagy elvész  Nehéz vagy drága a megszerzése

21 A marketing-mix kutatások irányai

22 2006 Termék-mix kutatások Új termékek fogyasztói elfogadása, vásárlási hajlandósága, elégedettsége Versenytermékek komparatív vizsgálata Csomagolási és termékdesign, íz-kutatások A meglevő termékek új felhasználásainak feltárása Teszt marketing Új termék fejlesztésével kapcsolatos kutatások Termékélet-görbe kutatások Portfolió elemzések Termék és fogyasztói szegmensek feltárása

23 2006 Ár-mix kutatások A kereslet ár és jövedelemrugalmassága Költségelemzés és profit margin vizsgálatok A hitelpolitika keresletre gyakorolt hatásának elemzése Az árak fogyasztói elfogadása Az ár minőséghatása

24 2006 Értékesítési-mix kutatások Az értékesítési központok meghatározása és felállítása A szállítás- és bolti elhelyezésének kialakítása Értékesítési képviselők iránti igény meghatározása A szállítás és raktározás különböző módszereinek költségelemzése Nemzetközi és export elemzések Hosszú távú üzleti előrejelzések

25 2006 Kommunikációs-mix kutatások Reklám és értékesítés-ösztönzési promóciók hatékonysága (árbevételre) Reklámhatás (recall – reklámemlékezet tesztek) Az értékesítési hálózat hatékonysága Kommunikációs koncepció megalapozását célzó kutatások (strory board) Termék, márka, gyártó image

26 A MIR lényege és a marketingkutatás folyamata, lépései

27 2006 A vállalati marketinginformációs-rendszer (MIR) Emberek, berendezések és eljárások összessége, melyek összegyűjtik, rendszerezik, elemzik, értékelik majd eljuttatják a szükséges, pontos és időszerű információt a marketing döntéshozóihoz.

28 2006 Marketing döntések és információtartalmak MIR Marketing- Menedzsment Elemzés Tervezés Végrehajtás Ellenőrzés Marketing- Információk Saját adatbázis Célpiacok Marketing- csatornák Versenytársak Makro környezet Mikrokörnyezet

29 2006 Marketing Információs Rendszer (MIR) Marketing Information System Az információk feldolgozása Belső nyilvántartások Marketing- kutatás Marketing- hírszerzés Az információk elosztása Az igények megbecslése Marketingmenedzsment Marketingkörnyezet Marketing döntések és információk

30 2006 Marketingdöntések információszükséglete Specifikus információ- szükséglet Specifikus információ- szükséglet Belső nyilvántartás információja Belső nyilvántartás információja Megfigyeléssel szerzett információ Megfigyeléssel szerzett információ Számlázás, készletezés Napi és heti adatok a marketingcélok teljesítéséről Heti eladási adatok Havi jelentések Eredmény- adatok Mark. hírszerzés Információk a cég külső környezetéről, versenytársairól, trendekről, stb. (sajtófigyelő,Mys- tery shopping, szindikált kutatási eredmények ) Esemény adatok Speciális információs igények, pl. Egy márka értékesítési teljesítménye Lehetőségek egy új termék számára Kutatási eredmények

31 2006 Ki kutat? A cég saját kutató apparátusa – nagy cégek esetén  Előnye: minden információ a háznál marad  Folyamatos kutatásokat, összehasonlításokat tesz lehetővé Külső kutató cégek:  Megbízásra dolgozó cégek, vagy szakosodott cégek Testre szabott (customized) kutatások, előfizetéses rendszerben szállított (szindikált) kutatások, sztenderdizált kutatási modulok (TGI), kvalitatív, kvantitatív kutatások, szelektív kutatások, (pl. adatfeldolgozás) és specifikus célkutatások Belső koordinátor segítségével lebonyolított kutatás külső cég bevonásával

32 A marketingkutatás irányai, folyamata, típusai

33 2006 Marketingkutatás irányai Feltáró kutatások: Amikor a vállalati szakemberek teljesen tanácstalanok, nem ismert a probléma természete (mély motivációk attitűdök feltárást célzó kvalitatív technikák, kevés az ismeretünk a témáról) Leíró kutatások: Cél, hogy pontos képet adjon a fogyasztók szokásairól, értékítéletéről, szocio-demográfiájáról, stb. (kvantitatív technikák) Magyarázó (verifikáló) kutatások: A marketing változók kapcsolatának feltárása, ok-okozati viszonyokra való rávilágítás Esettanulmány módszer Cég, egyén, iparág – mit miért tesznek - tanulmány

34 2006 Kutatás információs forrásai Szekunder (másodlagos) adatok Primer (elsődleges) adatok LeíróMagyarázó MegkérdezésMegfigyelésKísérlet KVANTITATÍV KVALITATÍV Feltáró Fókusz csoport Mélyinterjú Esett.

35 Primer vizsgálatok, mintavétel és kiválasztás

36 2006 Elsődleges (primer) kutatási módszerek Kvantitatív (leíró) Felméréses, megkérdezéses Önkitöltő kérdőívek Postai kérdőívek Szóbeli lekérdezéses Bevásárlóhelyi megkérdezés Telefonos lekérdezés Online lekérdezés CAP, CATI lekérdezés Kísérlet Megfigyelés Kvalitatív (feltáró) Egyedi mélyinterjúk Fókuszcsoportos

37 2006 A kommunikáció módja Személyes megkérdezés (szóbeli-face to face)  PPI – Paper and Pencil Interview, Mystery Shopping, OMNIBUSZ, in-hall teszt  CAPI – Computer Assisted Personal Interviewing 2. Írásbeli (postai úton történő megkérdezés)  általában B2B megkérdezéseknél  A kérdőívek bonyolult, kitöltésük időigényes minta sérülhet alacsony visszaérkezési arány utánkövetés szükséges

38 2006 A kommunikáció módja Telefonos  PPI  CATI – Computer Assisted Telephone Interviewing Penetrációs probléma Időtartam korlát (15-20 perc) Drága Segédeszközöket nem lehet használni Minta sérülhet Rossz címlista 2. Interneten keresztül – online kutatások

39 2006 KöltségRugalmasság A kérdező befolyása alacsony közepes magas közepes- magas Megkérdezéses kutatás néhány jellemzője Postai, Telefonos Személyes Postai, Telefonos Személyes online online

40 2006 Mintavétel A megkérdezettek együttműködése Listagondok válaszmegta- gadás; nem általános Minta reprezenta- tivitása szemlélteté s hiánya “Nincs otthon”, válaszmegta- gadás, ellenőrzés igénye Megkérdezéses kutatás néhány problémája Postai, Személyes Postai, Személyes online Telefonos megkérdezés online Telefonos megkérdezés

41 2006 Megfigyelés 1. Általában nincs kommunikáció a kutató és a megfigyelt személy között. A megfigyelt tudatosságának foka szerint (innováltság mértéke) Nyitott szituáció: a megfigyelt tud a kutatási célról Nem áttekinthető szituáció: a megfigyelt tud a megfigyelésről, de nem ismeri a kutatási célt Kvázi szituáció: a személy nem ismeri a feladatot, sem a célt, de tudja, hogy megfigyelik Komplex szituáció: semmit nem tud. Mindezek alapján alakul a kutató szerepe is (szerves/vagy nem fedi fel magát)

42 2006 Megfigyelés 2. Megfigyeléses eljárások:  Bolti megfigyelés (in-store vizsgálatok) Alkalmazása: értékesítésösztönző eszközök hatásosságának vizsgálata Merchandising (polci elhelyezés, bolti berendezés, haladási irányok, stb.)  Média Printmédiában: Lay-out, copy-teszt szemkamerával  Hirdetéskutatás Észlelési, üzenetátvivő képességek felmérése Reklám hatás tesztek

43 2006 Kísérlet Laboratóriumi, mesterséges környezet A kísérlet nem önálló módszer, kiegészülhet megkérdezéssel, vagy megfigyeléssel Alkalmazása:  Termékteszt: pl. ár nélküli ízteszt  Bolti teszt: próbavásárlás  Piac vagy marketingteszt (Kanizsai világos)  Mystery shopping: pszeudó-vásárlások

44 2006 Panelkutatások Állandó kutatási objektum megismétlése hosszú időn keresztül, egy konstans célcsoporton (mintán) belül  Panelvizsgálat típusok: Fogyasztói panel/háztartási panel (GFK) Kiskereskedelmi panel (A. Nielsen) Televíziós panel (Szonda Ipsos+Gfk)

45 2006 Az Internet és a MIS összefüggései az információ: hatalom és versenyelőny partnerspecifikus interaktív integrált rendszer szükséges adatbázis marketing menedzsment vevőre szabott marketing programok monitoring rendszer

46 2006 Internet, mint kutatási eszköz új információs forrás médiakutatás Internet-használati szokások versenytárs elemzés vállalati kapcsolatok analizálása

47 2006 Primer kutatások az Interneten Kvantitatív kutatások: címlistás kérdőívek, nyitott (weboldali) kérdőívek, pop-up (minden n-dik látogató számára jelenik meg) kérdőíves lekérdezés Kvalitatív kutatások: levelezés, virtuális csoportok, közösségek, fókuszcsoportok, mélyinterjúk, projektív technikák, online kísérletezések

48 2006 Web-technológia alapú kutatás offline ( research): csatolt file CAPI (Computer Assisted Personal Interview) feldolgozás online (web interviewing): előzetes telefonos ill. egyéb adategyeztetés, -es meghívás a kérdőív kitöltésére, a kérdőív adatai egyből egy adatbázisba kerülnek Jellemzők: interaktív kérdőívek, online fókuszcsoportok

49 2006 Internet kutatás jellemzői hatékony adatgyűjtési módszer az talán nem a legoptimálisabb módszer – önmagában az minták csapdát jelentenek felhasználói bázis nem reprezentatív alapvetően speciális esetekben javasolható (számítástechnikai termékekről szóló kutatásban, kutatás magáról az Internetről, kutatás tudományos intézményekben, az üzleti életben stb).

50 2006 A sztenderdizálás foka 1. Kötött interjúk (sztandard kérdőíves felmérés) 2. Kötetlen interjúk – vezérfonal, forgatókönyv (mélyinterjú) 3. Szemistruktúrált interjú (fókusz csoport)

51 2006 A megkérdezés gyakorisága 1. Rendszeres felmérések: egytémás (GFK, A. Nielsen) 2. OMNIBUSZ felmérések: rendszeres, többtémás 3. Egyszeri, ad hoc felmérések 4. Panel (ha rendszeresen mindig ugyanazokat kérdezzük, ugyanarról) – GFK Háztartási panel vizsgálat

52 2006 A megkérdezés tárgya 1. Személyek 2. Tények (bolti jelenlét, shelf-life, raktárkészletek, disztribúció, média használat, termékek, márkák, bolttípusok, értékesítési csatornák, stb.)

53 2006 A megkérdezettek és számuk 1. Egyének 2. Háztartások 3. Vállalatok Számuk szerint: 1. Személyek (egyedek) 2. Kiscsoportok 2-6 fő 3. Normál csoportok fő 4. Egyszerre akár 100 fő is lehet (ankét megkérdezés)

54 2006 Marketingkutatás típusok Folyamatos: - fogyasztói panelek; - kiskereskedelmi egységekben (retail audit); - médiakutatások (nézettség, hatékonyság) Ad-hoc: - speciális, egyedi kutatások; - omnibusz kutatások: (több megbízó, sok téma) = személyes; = nem személyes (telefonos, postai).

55 2006 A kvantitatív kutatás folyamata Döntést igénylő problémá(k) és kutatási igény felismerése 2. Kutatási projekt elfogadtatása 3. Kutatási költség tervezet elkészítése 4. Kutatás lebonyolításának ütemezése

56 2006 A kvantitatív kutatás folyamata Kutatási terv összeállítása 7. Kérdőív/vezérfonal kialakítása 8. Terepmunka vagy adatgyűjtés 9. Adatelőkészítés, adatfeldolgozás és az adatok elemzése 10. Kutatási jelentés (riport) elkészítése, stratégiai javaslat 11. Prezentáció – a megrendelő igénye szerint

57 2006 Kutatási terv felépítése 1. Kutatási probléma 2. Kutatási hipotézis 3. Kutatás végső célja/tárgya 4. Kutatás specifikus céljai 5. Kutatás módszere 6. Mintavételi eljárás 7. Minta elemszáma 8. A kutatástól várható legfontosabb eredmények rögzítése

58 2006  Populáció (alapsokaság)  Minta mérete  A mintavétel módjai: Valószínűségi Kvótás Önkényes, kényelmes Mintavételi terv az elsődleges kutatásoknál A mintavételi terv Mintavételi eljárás A véletlen hiba becslése

59 2006 Alapfogalmak: sokaság Olyan egyedeknek az összessége, amelyek megfelelnek a statisztikai sokaság fogalmi tartalmának (miszerint a sokaság minden egyede megfelel egy adott fogalmi meghatározásnak kivétel nélkül: pl. nők. diákok, nyugdíjasok, vagy Magyarország népessége, stb.). Bizonyos térbeli és időbeli korlátozások alá esnek.

60 2006 A kutatási eredmények értelmezése Statisztikai interpretáció csak kvantitatív kutatásnál! Hibahatár, megbízhatóság!

61 2006 Mintavételi eljárások Valószínűségi mintavétel  Egyszerű véletlen mintavétel: alapsokaság minden tagjának azonos esélye van a kiválasztásra  Rétegzett véletlen mintavétel: valamilyen szempontból csoportokat képezünk (kor, nem) és minden csoportból véletlenszerű mintát veszünk  Területi (klaszter) mintavétel: Területi alapon képezünk csoportokat és véletlenszerű mintát veszünk mindegyikből Nem valószínűségi mintavétel  Kényelmes (önkényes) mintavétel  Kvóta szerinti (elbírálásos) mintavétel: előzetes kategóriák alapján határozza meg a mintában résztvevők arányát  Hólabdaminták: ajánljon egy ismerősét

62 2006 Reprezentatív kiválasztás 1. Egyszerű, tiszta véletlen  Alaptípus: lottóhúzás – „urnamodell”  Véletlenszám-generálás  Minden n-dik módszer A kívánt minta mérete Sokaság nagysága n meghatározása= sokaság/minta mérete

63 2006 Tudatos kiválasztás Kvótás mintavétel  Ha az alapsokaság legfőbb jellemzőit ismerjük, akkor lehet ezt használni (adatbázis szerepe, népszámlálás) Koncentráció elve alapján történő mintavétel  Prominens, a téma szempontjából fontos személyek, csoportok

64 2006 Alapfogalmak egyszerű véletlen minta esetén Valószínűség  Annak a lehetősége, hogy valami bekövetkezik Standard hiba – mintavételi hiba – mintavételi tűrés – valószínűségi szint  A pontosság azon mértéke, amely a valószínűség bizonyos szintjén, (általában 100- ból 95 vagy 99 alkalommal) közli, hogy a mintából nyert eredmények milyen közel esnek azokhoz, amelyeket a teljes populáció vizsgálata során nyertünk volna. Megbízhatóság (konfidencia intervallum)  Ha a valószínűségi szint ismert kiszámíthatók az adott valószínűségi szinthez tartozó hibahatárok. A minták átlagainak az alapsokaság átlagára vonatkozó szórása a reprezentatív kiválasztás hibáját méri. A mintaátlagnak az alapsokaság átlagára vonatkozó szórása a reprezentatív megfigyelés standard hibája.

65 2006 Konfidencia intervallumokhoz tartozó valószínűségi szint értékek Konfidencia intervallumValószínűségi szint ± 0, ,00% ± 168,27% ± 295,45% ± 399,73% Sample size calculator Sampling error calculator (www.google.com-ban beírni)

66 2006 Mintaméret meghatározása Confidence Level:95% Confidence Interval: ±3,0% Population: fő Sample size needed: 1063 fő

67 2006 A konfidencia intervallum meghatározása Confidence Level:95% Sample Size: 500 Population: Percentage: 50% Confidence Interval: 3,1 Meghatározható, hogy mennyire szorosan tömörülnek a statisztikák a valódi paraméter körül (standard hiba=mintaeloszlás szórása). Két mérés lehetséges: Átlagbecslés Aránybecslés

68 2006 A szekunder adatok forrásai Internetes keresőkön keresztül és/vagy CD-ROM- on összesített ingyenes vagy térítéses (előfizetéses) kereshető adathalmazok Szindikált adatbázisok jelentősége! Kormányzati, önkormányzati szervezetek többnyire ingyenes közérdekű adatszolgáltatásai a legkülönbözőbb gazdasági és piaci összefüggésekről. Kiemelt fontosságú a KSH A legkülönfélébb időszaki kiadványok - ma már többnyire az Interneten is elérhető - megjelenései, ill. archívumai. Adatbázisok, online és offline, könyvtár!!!!! KormányzatSajtó

69 2006 A szekunder adatok forrásai A különböző ágazati szakmai kiadványok. Az egyes ágazatok szakmai szervezetei, kamarái, szöbvetségei. Az egyes vállalatok saját kommunikációja, webhelyei. Szakmai folyóiratok Szakmai szervezetek Webhelyek

70 2006 A szekunder adatok forrásai Demográfia, gazdasági struktúra, ágazati sajátosságok Indexek (ACNielsen-Kiskereskedelmi index, Gyógyszerfogyasztási indexek (drug-sale) Elégedettségi/elvárási indexek Megvehető, kész tanulmányok, amelyek egy iparágat mérnek fel Omnibuszos felmérések (gyűjteményes felmérések) Paneles kutatások Az egyes vállalatok saját kommunikációja, webhelyei. Statisztikai információk Polcról levehető kutatások Szindikált tanulmányok Webhelyek

71 2006 A szekunder adatgyűjtés előnyei és hátrányai A szekunder adatgyűjtés előnyei és hátrányai a primerrel szemben Előny Olcsó Gyors Hátrány Nem biztos, hogy friss Nem biztos, hogy adekvát (nem a problémákra válaszol) Nem biztos, hogy a célcsoportról szól (minta) Nem biztos, hogy egyáltalán találunk adatot

72 2006 Magyarországon működő piackutató intézetek a 80-as évektől AC Nielsen Hungary  AGB Hungary Kft.  Alkalmazott Társadalomtudományi Kutatások Intézete - Fact Institute  ALTERNAVIA ONline  BMB Focus Marketingkutató és Tanácsadó Kft.  Carnation Research  Ecostat Gazdasági Elemző és Informatikai Intézet 

73 2006 Fact Institute - Alkalmazott Társadalomtudományi Kutatások Intézete GfK Hungária Piackutató Intézet GKI Gazdaságkutató Rt. IMAS International - Hungary INRA Hungary Kft. Kód Gazdaság- és médiakutató Intézet Kopint-Datorg Rt. Magyar Gallup Intézet Mareco Marketingkutató Kft Marketing Centrum Országos Piackutató Intézet Kft. Monitor Társadalomkutató Intézet és Módszertani Központ Kft.

74 2006 Medián Kft. Közvélemény- és Piackutató Intézet Modus - Taylor Nelson Sofres Gazdasági és Társadalmi Marketing Tanácsadó Kft. Nemzeti Ifjúságkutató Intézet Net Research Center piackutató intézet Intézet Netsurvey Internetkutató Intézet NIB Research Marketing- és Társadalomkutató Intézet Taylor Nelson Sofres Modus Gazdasági és Társadalmi Marketing Tanácsadó Kft. Századvég Politikai Elemzések Központja Szonda Ipsos Média-, Vélemény- és Piackutató Intézet TÁRKI Társadalomkutató Informatikai Egyesülés

75 2006 Magyarországi cégek, honlapjukon csak cégismertetővel Hoffmann Research International MEMRB Hungary Periszkóp Média Piac-, Vélemény- és Médiakutató Kft. SzondaPhone Telemarketing Kft.

76 2006 A féléves aláírás feltétele Kutatási tanulmány készítése (10-15 oldal)  A második órára Kutatási terv készítése  A harmadik órára Kérdőív összeállítása/próbakérdőív lekérdezése, kérdőív véglegesítése a hibák összegzésével) Adatok bevitele, kódolása Adatok feldolgozása statisztikai módszerekkel  A negyedik órára Kutatási tanulmány elkészítése írásban + a főbb kutatási eredmények Power Point-os prezentációja (7-8 perces)


Letölteni ppt "Marketingkutatás 1. Kötelező irodalom: Hoffmann Márta, Kozák Ákos, Veres Zoltán: Piackutatás Műszaki Könyvkiadó,, Budapest, 2000."

Hasonló előadás


Google Hirdetések