Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A Magyar Hidrológiai Társaság Környezetvédelmi Szakosztálya előadóülése 2009. november 11. Települési szennyvíztisztítási program környezetvédelmi vonatkozásai.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A Magyar Hidrológiai Társaság Környezetvédelmi Szakosztálya előadóülése 2009. november 11. Települési szennyvíztisztítási program környezetvédelmi vonatkozásai."— Előadás másolata:

1 A Magyar Hidrológiai Társaság Környezetvédelmi Szakosztálya előadóülése november 11. Települési szennyvíztisztítási program környezetvédelmi vonatkozásai Előadó: Simonfai György építőmérnök, igazságügyi szakértő

2 2 Témák, adatforrások Szennyvízelvezetési és tisztítási Program tájékoztató, a KvVM márciusi dok. alapján ismertetés; Szennyvízelvezetési és tisztítási Program tájékoztató, a KvVM márciusi dok. alapján ismertetés; EU Víz Keretirányelvben előírt évi KvVM ország jelentés alapján adatok, tények; EU Víz Keretirányelvben előírt évi KvVM ország jelentés alapján adatok, tények; VKI végrehajtásának elősegítése II. fázis, Terhelések prognózisa (ÖKO Zrt. vezette konzorcium) tények, következtetések; VKI végrehajtásának elősegítése II. fázis, Terhelések prognózisa (ÖKO Zrt. vezette konzorcium) tények, következtetések; Új Magyarország Fejlesztési Terv Környezet és Energia Program KEOP Szennyvízelvezetés – tisztítás pályázati rendszer; Új Magyarország Fejlesztési Terv Környezet és Energia Program KEOP Szennyvízelvezetés – tisztítás pályázati rendszer; Tapasztalatok a KEOP pályázatok értékelésénél, bírálatánál; Tapasztalatok a KEOP pályázatok értékelésénél, bírálatánál; Konzultációra ajánlott gondolatok; Konzultációra ajánlott gondolatok; Esettanulmány egy részvízgyűjtő példáján (felkért hozzászóló); Esettanulmány egy részvízgyűjtő példáján (felkért hozzászóló); Konzultáció Konzultáció

3 3 A KEOP pályázati konstrukció jogi alapja Magyarország tagállami kötelezettségei a 91/271/EGK irányelv szerinti megfelelő települési szennyvízgyűjtő és –tisztító rendszerek kiépítésére vonatkozóan, a Csatlakozási Szerződésben előírt határidőkre: december 31-éig az érzékeny területeken fekvő 10 ezer LE terhelést meghaladó szennyvíz kibocsátású szennyvízelvezetési agglomerációkban (II. fokozatú biológia tisztítás mellett III. fokozat kiépítése) december 31-ig minden 2 ezer – 15 ezer LE terheléssel jellemezhető szennyvíz kibocsátású szennyvízelvezetési agglomeráció (szennyvízgyűjtő rendszer + II. biológiai fokozat) legkésőbb december 31-éig minden 15 ezer LE terhelést meghaladó szennyvíz kibocsátású szennyvízelvezetési agglomeráció (szennyvízgyűjtő rendszer + II. biológiai fokozat)

4 4 Szennyvíz mutatók alakulása, a KEOP beruházások megvalósulása A csatornázottság mértéke: ,2 % ,9 % ,5 % – 69,8 % ig: % településen „Megfelelő” szennyvíztisztítók között: 6 millió -13 millió LE, 2015-ig összesen LE kapacitás várható. Teljes költség: : 828 milliárd Ft Forrás: KSH

5 5 A KEOP akcióterv célja A KEOP Szennyvízelvezetés és tisztítás időszakra szóló Akcióterve az eddigi pályázati tapasztalatok figyelembe vételével ez évben felülvizsgálatra került. A rendelkezésre álló pályázati forrás: időszakban: 219,56 Mrd Ft (2009-ben 92,92Mrd Ft, 2010-ben 126,64 Mrd Ft) Fontos szempont az új pályázati rendszernél a gazdaságosan működtethető rendszerek létesítése, mivel a lakossági díjak megfizethetőségét már a beruházás tervezési időszakában is figyelemmel kell kísérni és a fenntarthatóságot biztosítani.

6 6 Nemzeti Szennyvízelvezetési és tisztítási Program és a KEOP akcióterv várható eredménye, kibocsátás-változások Forrás: ÖKO Zrt. konzorcium

7 7 A kibocsátások eredete Az élővizekbe kerülő pontszerű szennyezőanyag kibocsátás döntő részét, a BOI 5 terhelés és nitrogén terhelés közel 90 %- át, a KOI terhelés 80 %-át, a foszfor terhelés mintegy 95 %-át a települési szennyvízből eredő szennyezőanyagok teszik ki. A többi terhelés döntően a feldolgozóipartól származik. A mezőgazdasági eredetű diffúz szennyezés mértéke – a meghatározó komponensek tekintetében - hasonló a pontszerű kibocsátásokhoz. Forrás: VKI Jelentés 2005, pont.

8 8 Nemzeti Szennyvízelvezetési és tisztítási Program és a KEOP akcióterv hatása a felszíni befogadókra A települési Szennyvíz Irányelvben előírt tisztítási hatásfok biztosítása ellenére, több szerves anyag és tápanyag juthat a felszíni vizekbe, mint eddig, mert a költséges 3. fokú tisztítást nem alkalmazzák. Gondok elsősorban akkor keletkezhetnek, ha a közvetlen befogadó kis vízhozamú (pangó vizű, vagy időszakos) vízfolyás, illetve állóvíz. Összességében a szennyvízbevezetések okozta terhelés átrendeződése várható: míg a korábbi, nagy tisztítatlan szennyvízkibocsátások terhelő hatása csökken (pl. fővárosi szennyvíz bevezetés), míg a korábbi, nagy tisztítatlan szennyvízkibocsátások terhelő hatása csökken (pl. fővárosi szennyvíz bevezetés), a szennyvíztisztító telepek számának növekedése egyre több felszíni befogadóban okoz a jó állapot elérését veszélyeztető koncentrált terhelést. a szennyvíztisztító telepek számának növekedése egyre több felszíni befogadóban okoz a jó állapot elérését veszélyeztető koncentrált terhelést. Forrás: Vízgyűjtő-gazdálkodási Terv kézirata KvVM 2009.

9 9 A jó állapot eléréséhez szükséges kiegészítő intézkedések 1. Az előzőekben elmondottak rávilágítottak arra, hogy a szennyezési problémák között leginkább hangsúlyos tápanyag szennyezettség, azon belül is a P kibocsátás kezelésére kiegészítő intézkedésekre lesz szükség. A szennyvíz program hatása a felszíni vizekre nézve inkább negatív, mint pozitív. A befogadó – kibocsátó viszonylatában, a víztest terhelőképességéhez viszonyítva jelentős szennyezés növekedés a BOI, KOI (és többnyire a N formák esetében is) szám szerint kevés víztestet érint. A foszfor emisszió csökkentésére, vagyis az előírtaknál szigorúbb határértékekre a szennyvíztelepek közelítőleg egyharmadánál szükség lesz (lásd a részleteket a 2.1 fejezet táblázatában). Ezekkel az intézkedésekkel elkerülhetjük a további vízminőség romlást. Forrás: ÖKO Zrt. Konzorcium

10 10 az emissziós rendeletek módosítása olymódon, hogy a befogadó terhelhetősége alapján kell a határértéket megadni. Ez komplex, vízgyűjtő szintű elemzést igényel, a VGT tervezés részeként. A tápanyag eltávolítás szükségességének megítélésekor feltétlenül javasolt a P és a N eltávolítás között különbséget tenni. Ez az aránytalan költségek elkerülése miatt is lényeges. az emissziós rendeletek módosítása olymódon, hogy a befogadó terhelhetősége alapján kell a határértéket megadni. Ez komplex, vízgyűjtő szintű elemzést igényel, a VGT tervezés részeként. A tápanyag eltávolítás szükségességének megítélésekor feltétlenül javasolt a P és a N eltávolítás között különbséget tenni. Ez az aránytalan költségek elkerülése miatt is lényeges. Csatornázási program felülvizsgálata, ahol lehetséges, a helyi megoldások szorgalmazása, ennek szabályozási és finanszírozási hátterét is megteremtve. Csatornázási program felülvizsgálata, ahol lehetséges, a helyi megoldások szorgalmazása, ennek szabályozási és finanszírozási hátterét is megteremtve. A belterületi csapadékvíz gazdálkodás vízminőség védelmi szempontú megvalósítása, hisz a pontforrások visszaszorításával előbb – utóbb a belterületi terhelések jelentősége is megnövekszik. A belterületi csapadékvíz gazdálkodás vízminőség védelmi szempontú megvalósítása, hisz a pontforrások visszaszorításával előbb – utóbb a belterületi terhelések jelentősége is megnövekszik. Forrás: ÖKO Zrt. Konzorcium A jó állapot eléréséhez szükséges kiegészítő intézkedések 2. A határértékek enyhítése, amire most törekvés van, még kedvezőtlenebb helyzetet teremt, de a különbség nem nagy. A legfontosabb teendők tehát:

11 11 Kétfordulós KEOP pályázatok dokumentációja Első forduló Első forduló Adatlap (nyilatkozatok) Adatlap (nyilatkozatok) Mellékletek Mellékletek Előzetes Megvalósíthatósági Tanulmány Előzetes Megvalósíthatósági Tanulmány Második forduló (Teljes projektdokumentáció) Második forduló (Teljes projektdokumentáció) Adatlap (nyilatkozatok) Adatlap (nyilatkozatok) Mellékletek Mellékletek Tulajdoni lap, Tulajdoni lap, Önkormányzati határozatok, Önkormányzati határozatok, Aláírási címpéldány, stb. Aláírási címpéldány, stb. Megalapozó tanulmányok Megalapozó tanulmányok Részletes megvalósíthatósági tanulmány Részletes megvalósíthatósági tanulmány Költség-haszon elemzés Költség-haszon elemzés Környezeti hatástanulmány Környezeti hatástanulmány Hatósági engedélyek Hatósági engedélyek környezetvédelmi engedély, környezetvédelmi engedély, létesítési engedélyek, stb. létesítési engedélyek, stb. Tervek Tervek Közbeszerzési dokumentációk Közbeszerzési dokumentációk Társulási megállapodás Társulási megállapodás

12 12 Szakmai szervezetek korábbi javaslatai A Magyar Szennyvíztechnikai Szövetség, a KEOP pályázati rendszerének javítása érdekében szervezett helyzetértékelő és - javító kerekasztal megbeszélést december 8-án, a Magyar Mérnöki Kamarában. A pályázatértékelők részéről tartott előadás diaanyaga a _gyorgy_ertekelok_eszrevetelei.ppt weblapon található. _gyorgy_ertekelok_eszrevetelei.ppt _gyorgy_ertekelok_eszrevetelei.ppt Az előadások anyagai mellett megtalálható 14 pontba foglalt ajánlásokra adott KvVM válasz. Témánkhoz egy ajánlási pont és erre adott válasz szerint: megvizsgálják az időszakos vízfolyásokra vonatkozó követelmények újraértelmezését.

13 13 KEOP pályázatok helyzete novemberében Megjegyzések: Második fordulóban egy lett elutasítva, de időközben újra beadta. Második fordulóban egy lett elutasítva, de időközben újra beadta. Jelen pillanatban több második fordulós van értékelés alatt – abból a különbözet… Jelen pillanatban több második fordulós van értékelés alatt – abból a különbözet… Az 5. dián már bemutattuk, hogy a rendelkezésre álló pályázati forrás: időszakban 219,56 Mrd Ft (2009-ben 92,92 Mrd Ft, 2010-ben 126,64 Mrd Ft) Az 5. dián már bemutattuk, hogy a rendelkezésre álló pályázati forrás: időszakban 219,56 Mrd Ft (2009-ben 92,92 Mrd Ft, 2010-ben 126,64 Mrd Ft) Forrás: KvVM FI információ

14 14 Konzultációs gondolatok 1. Tápanyag-eltávolítás követelményeinek felülvizsgálata: Szigorítás, vagy a határértékek csökkentésre; Szigorítás, vagy a határértékek csökkentésre; Nitrifikációs követelmények télen és nyáron; Nitrifikációs követelmények télen és nyáron; Kell-e általános vegyszeres foszfortalanítás; Kell-e általános vegyszeres foszfortalanítás; Szükségesek-e pótintézkedések a kisvízhozamú és időszakos vízfolyások jó állapotának biztosításához. Szükségesek-e pótintézkedések a kisvízhozamú és időszakos vízfolyások jó állapotának biztosításához. KEOP – ROP pályázatok közötti kapcsolat – átjárás biztosítása: Az egyedi szennyvízelhelyezés szabályozás működőképessé tétele. Az egyedi szennyvízelhelyezés szabályozás működőképessé tétele. Meglévő szabad szennyvíztisztító kapacitások esetén agglomeráció kibővítése kistelepülésekkel. Meglévő szabad szennyvíztisztító kapacitások esetén agglomeráció kibővítése kistelepülésekkel. A belterületi vízrendezés hiányában nagy mennyiségű csapadékvíz szállítására, kezelésére méretezik a rendszereket. A belterületi vízrendezés hiányában nagy mennyiségű csapadékvíz szállítására, kezelésére méretezik a rendszereket.

15 15 Konzultációs gondolatok 2. A gazdaságosan működtethető rendszerek létesítése: A lakossági díjak megfizethetőségét már a beruházás tervezési időszakában is figyelemmel kell kísérni és a fenntarthatóságot biztosítani. A lakossági díjak megfizethetőségét már a beruházás tervezési időszakában is figyelemmel kell kísérni és a fenntarthatóságot biztosítani. A 2. fordulós pályázatokban készítendő fenntarthatósági és megfizethetőségi vizsgálatok elégtelensége a bukás leggyakoribb oka! A 2. fordulós pályázatokban készítendő fenntarthatósági és megfizethetőségi vizsgálatok elégtelensége a bukás leggyakoribb oka! A megvalósíthatósági tanulmányokban a túltervezés, a túlárazás általános jelenség! A megvalósíthatósági tanulmányokban a túltervezés, a túlárazás általános jelenség! Közbeszerzés, a minőség legyen a verseny alapja! Beruházási költségbecslés pontossága: Beruházási költségbecslés pontossága: az elvi engedélyes fázisban plusz-mínusz 20 %; az elvi engedélyes fázisban plusz-mínusz 20 %; megvalósíthatósági tanulmány alapján plusz-mínusz 15 %; megvalósíthatósági tanulmány alapján plusz-mínusz 15 %; építési engedélyezési fázisban 10 %; építési engedélyezési fázisban 10 %; kiviteli terv fázisban plusz-mínusz 3 %. kiviteli terv fázisban plusz-mínusz 3 %. A Független Mérnök szerepe a kiviteli költségek szinten tartásában. A Független Mérnök szerepe a kiviteli költségek szinten tartásában.

16 16 Meg nem válaszolható kérdések: A projektek időzavarba, vagy finanszírozási zavarba fognak- e kerülni 2015-ig? A projektek időzavarba, vagy finanszírozási zavarba fognak- e kerülni 2015-ig? A program eléri-e a kitűzött célt: a VIZEK JÓ ÁLLAPOTBA HELYEZÉSÉT? A program eléri-e a kitűzött célt: a VIZEK JÓ ÁLLAPOTBA HELYEZÉSÉT? Meddig tart a gazdasági válság? Meddig tart a gazdasági válság? Konzultációs gondolatok 3.

17 17 Megköszönöm figyelmüket! A konzultáció utáni kérdések esetén internetes honlapomon ingyenes szaktanácsadás kérésére van lehetőség


Letölteni ppt "A Magyar Hidrológiai Társaság Környezetvédelmi Szakosztálya előadóülése 2009. november 11. Települési szennyvíztisztítási program környezetvédelmi vonatkozásai."

Hasonló előadás


Google Hirdetések