Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A korai intervenció a gyermekneurológus szemszögéből Bod Mária 2010. Április 12.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A korai intervenció a gyermekneurológus szemszögéből Bod Mária 2010. Április 12."— Előadás másolata:

1 A korai intervenció a gyermekneurológus szemszögéből Bod Mária Április 12.

2 Magzati neurológia A központi idegrendszer sérülése és annak maradványtünetei befolyásolják legjobban az életminőséget. Cél: a gyógyíthatatlan betegségek szűrése, a magzat fejlődésének nyomon követése és ha szükséges terápiás beavatkozások elvégzése.

3 Vizsgálati lehetőségek Ultrahang vizsgálatok: Magzati mozgásvizsgálat A lepény és a szervek megítélése A véráramlás mérése A záródási rendellenességek vizsg. Növekedés, érettség meghatározása

4 Genetikai vizsgálat Anyai életkor 36 év felett A családban van már chromosoma rendellenesség Gyanú van rendellenességre Anyagcsere betegségek szűrése PREVENCIÓ

5 Rizikó újszülöttek Koraszülöttek 8-10% Minden olyan újszülött, akinek terhelő a perinatalis anamnesise Minden esetben fejlődésneurológiai nyomon követést igényelnek. Optimális esetben gyógypedagógiai vagy pszichológiai nyomon követést is.

6 A nyomon követés célja Éretlenség és valódi megkésés elkülönítése A spontán érés figyelembe vétele Egyéni különbségek, habitus értékelése Organikus neurológiai eltérések felismerése Érzékszervek állapota, a látási és a hallási figyelem értékelése A fejlődés ütemének megfigyelése

7 Első neurológiai vizsgálat az Apgar érték meghatározása 1 és 5 perces életkorban. A neurológiai vizsgálat menete függ: az általános állapottól, az életkortól és a a panaszoktól. A vizsgálatot megelőzi a kórelőzmény, az anamnesis felvétele. Családi anamnesis. Pre-perinatalis anamnesis. Postnatalis anamnesis. A pszichomotoros fejlődés menete. Panaszok, gondok. A vizsgálatot minden esetben le kell írni. Az írásos dokumentum a szülőé.

8 A vizsgálat körülményei Minél kisebb a csecsemő, annál jobban befolyásolja az eredményt. Hőmérséklet: Celsius fok. Szórt fény, nem erős, nem oldalirányú. Nyugodt, éber állapot, Prechtl féle stádium. Optimális, ha nem éhes, nem álmos, éber, de nem sír. Ha nagyon eltérnek a körülmények, és a csecsemő állapota az optimálistól, akkor ezt rögzíteni kell a dokumentációban.

9 Megtekintés Inspectio Anyai ölben, felöltöztetve. Letéve, saját pelenkára, takaróra. Feladat: kontaktus kialakítása, mely szoros összefüggésben van az éberséggel. Figyel-e a hangra, fényre, arcra vagy tárgyra? Mosolyog-e? Hogyan lehet megnyugtatni: hanginger,taktilis inger, vestibularis és taktilis inger együtt? Milyen hangokat ad? Milyen a sírási hangja?

10 Az éberség és a figyelem vizsgálata Szubjektív módon 1. Vizuális figyelem vizsgálata. Eszközök: arc, sakktábla rajza, színes, hangot nem adó játék. 2. Auditív figyelem vizsgálata. Közepes hangerősséggel, tájékozódás. Pontosan „bemért” csörgőkkel pontosabb vizsgálat. ÉLETKORTÓL FÜGGŐ REAKCIÓK.

11 Objektív vizsgálatok Agytörzsi kiváltott potenciálok VEP,BAEP EEG, Polygraph / pulzus,légzésszám,EEG/ Képalkotó vizsgálatok /CT,MR,SPECT, PET/ Csecsemő tesztek: Brunet-Lezine, Bayley II. Szűrő tesztek:Denver Elektrofiziológiai vizsg.:EEG, EMG,ENG Liquor vizsgálat Biopszia /ideg, izom/ Rtg, UH

12 Fokozatos, óvatos levetkőztetés. Bőr: pigmentált, depigmentált foltok, naevus flammeus. Ectoderma: bőr - idegrendszer Koponya: méret, növekedés üteme, agy- és arckoponya aránya, formája, a csontok keménysége. Dysmorphia. Minor anomaliák.

13 A testhelyzet megfigyelése háton fekvő helyzetben. a végtagok helyzete:tónus megítélése érettség A fej spontán helyzete: szimmetria Hason fekvő csecsemő: légzőnyílások szabadon vannak. Érett újszülött:csípő flexióban. A fej és a nyak helyzetének megítélése. /életkor, tónus/

14

15 Érett újszülött: felső és alsó végtagokban flexiós túlsúly, lehet preferált oldal, Koraszülött: felső végtag extensio alsó végtag: békaláb tartás Szimmetria fontossága: nyak, fej végtagok Elkülönítés: csak preferált oldal torticollis hemiplegia plexus sérülés

16

17 A mozgások megfigyelése A mozgás függ: az általános állapottól, a KIR fejlettségétől, épségétől, az életkortól, az izmok állapotától. A mozgás lehet: spontán, provokált, kiváltott.

18 Az újszülöttre jellemző a nagy amplitudójú, holokinetikus, inkoordinált mozgás. Láthatunk tremort és startle reakciót. A későbbiekben ezek mindig kóros mozgásformák. 6 hónapos kortól: csecsemő mozgásluxus. A mozgások fokozatosan célszerűvé válnak, van funkciójuk. Koordinált, harmonikus, életkori fejlettségnek megfelelő mozgás kialakulása.

19 Vizsgálom: a mozgás élénkségét, az izmok tónusát nyugalomban és az aktív mozgások során, vannak-e kóros mozgásformák, a mozgásfejlődés megfelel-e az életkornak? Már hozzányúlok, tapintok.

20 A tónus fiziológiás változása 3 hó: csökken a flexiós túlsúly 5-6 hó: paradox tónus: FV: extensiós túlsúly AV: csökkent tónus 9-10 hó: AV:fokozódik az extensor túlsúly, lehetővé válik, hogy felálljon Cranio-caudális irányú érési folyamat.

21 A tónus vizsgálata I.Passzív izomtónus vizsgálat 1. Nagy izületek passzív mozgatása 2 Rugóztatás. II. Aktív izomtónus vizsgálat Megfigyelem, megtapintom a tónust az aktív mozgások során. A tónus lehet normális, csökkent, fokozott. Eltérő lehet, az aktív és passzív vizsgálat során.

22 A tónus és a mozgáskép megítélésének nehézségei -egy folyamatot látok, -az állapot sok tényezőtől függ, -pontos definíciókra van szükség, amelyeket a társszakmák elfogadnak / letapadás, passzív és aktív izomtónus, extensiós vagy flexiós túlsúly stb./ -együttműködés /gyógytornász, neurológus, ortopéd szakember, gyógypedagógus stb./

23 Elemi mozgásminták vizsgálata Diagnosztikus jelentőségük nagy. Neuroanatómiai alapja:a vestibularis pályák korai velősödése. Inger: gravitáció. Receptor: labyrinthus terhességi héttől hónapig kiválthatók. Corticospinálisan vezérelt, akaratlagos mozgásokba – felülés, ülés, mászás mennek át.

24 Típusok I.Verticalisatiós II. Locomotoros 1.ülésbe húzás 1. Elemi mászás 2.lebegő ülés Megfigyelhető: aszimmetria izomtónus dinamika A kórosan fokozott reflexek, akadályozó tényezők.

25

26 Reflexek vizsgálata A primitív reflexek: 73 féle ismert, csak néhányat vizsgálunk. SZTNyR Elemi járás:elemi ATNyR mozgásminta Moro r. Fogó r. Ráhelyezési reflex Kereső és szopó r. Bauer reakció Ejtőernyő reakció Gallant reakció Landau helyzet

27 Ínreflexek vizsgálata FV: biceps reflex AV: patella és Achilles reflex Lehet: közepesen élénk, élénk, fokozott, csökkent, nem váltható ki. Cerebral paresisben mindig fokozott. Spinális izomatrophia és izombetegségek esetében: csökkent, vagy nem váltható ki.

28

29

30

31

32

33

34

35

36 Az agyidegek vizsgálata I. Szagló ideg – enyhe illóolaj II. Látóideg – fényreakció III. IV. VI. szemmozgató idegek V. cornea reflex VII. mimika vizsgálata VIII. reakció hangingerre, vestibularis r. IX. X.táplálkozás hangadás XI.váll mozgás XII. nyelvmozgás

37 Fejlődés Szomatikus Pszichomotoros Nagymozgás Finommozgás Gondolkodás Beszéd Magatartás Figyelem Kommunikáció Fejlődés Szomatikus Pszichomotoros Nagymozgás Finommozgás Gondolkodás Beszéd Magatartás Figyelem Kommunikáció Környezeti hatások Genetikai tényezők

38 KOMPLEX VIZSGÁLAT Orvosi, gyógypedagógiai, pszichológiai és mozgás KÓROKI DIAGNÓZIS FEJLŐDÉSI DIAGNÓZIS FOLYAMATDIAGNOSZTIKA TERÁPIÁK FEJLESZTÉSEK KONTROLLVIZSGÁLAT MÓDOSÍTÁSOK, KIEGÉSZÍTŐ TERÁPIÁK KONTROLLVIZSGÁLAT KÖZÖSSÉGI ELHELYEZÉS

39 Gyanújelek a csecsemőkorban Aluszékonyság-nyugtalanság. Figyelem vizuális és auditív ingerekre. Érdeklődés. Szociális fejlődés, mosoly, közös figyelem. Mozgáshiány-túlmozgás, szimmetria. Szem-kéz koordináció, 3hó, 5hó, 6 hó, 8hó, 9hó, 1 év.

40 Gyanújelek a kisdedkorban Befogadó és kifejező nyelvi fejlődés. A spontán játék megfigyelése, funkció szerint, „mintha” játék, szerepjáték. Viselkedés, figyelem, együttműködés, kölcsönösség. Szobatisztaság, nappalra 3 éves korig.

41 Óvodáskor és kisiskolás kor Legtöbbször az enyhébb problémákra derül fény. Magatartási gondok. Tanulási nehézségek, részképesség zavarok. Figyelmi problémák. Mozgáskoordinációs eltérések.

42 A családorvos által felfedezett eltérő fejlődésű csecsemő optimális ellátása Komplex vizsgálat Résztvevők: gy.neurológus, gy.pszichiáter, fejlődésneurológiában járatos gyermekorvos, Gyógypedagógus, pszichológus, Gyógytornász, somatopedagógus. Interdisciplinaritás – transdisciplinaritás.

43 Középpontban az eltérő fejlődésű gyermek és családja áll. Alapelv: a szülőnek joga minél többet megtudni gyermeke betegségéről. A segítő szakembereknek pedig kötelessége, hogy az etiológiai, diagnosztikai, terápiás és rehabilitációs teendőket, lehetőségeket körültekintően és részletesen ismertessék a szülőkkel.

44 TANÁCSOT ADNI FELELŐSSÉG! Hiba: csak azt az egy módszert javasolni amit ismerünk és lebeszélni a szülőt olyan lehetőségről, amelyet nem alkalmazunk. A módszerek alapos ismerete nélkül a mellékhatásokról tájékoztatást adni. Feladat: a rehabilitációs lehetőségek ismerete. Döntés: intervenciós szemlélettel.

45 A módszerek előtt Tisztelet minden segítő szakembernek, aki eltérő fejlődésű gyermekkel foglalkozik. Fontos: az elérhetősége, szakmai tapasztalat a hatékonyságáról, a kezelések anyagi vonzata. Módszerek: története, helye a rehabilitációs palettán. Neurológiai, neuroanatomiai háttér. Hatékonyság és annak mérése. Melyik volt hatásos?

46 Neurohabilitáció Katona Ferenc professzor által kidolgozott eljárás, amely az elemi mozgásmintákra épülő mozgásterápiából és sensoros ingerlésekből áll. A figyelem a csecsemőre irányult. Neuroanatómiai alapjuk a vestibuláris pályák korai velősödése. Inger: a gravitáció Receptor: a labyrinthus

47 A Pető módszer Speciálisan magyar módszer, pedagógiai megközelítést alkalmaz. Dr. Pető András eredetileg az ép értelmű, de legalább is beszéddel irányítható mozgássérültek számára dolgozta ki. Az irányíthatóság alsó korhatára 2-2,5 év. A beszédértés az alap a ritmikus intendáció alkalmazására. Nyitás a korai életkorra. Felnőttek kezelése.

48 Dévény terápia DSGM speciális manuális technika és gimnasztikai módszer. Célok: kontraktúrák oldása, izomhelyzeti korrekció, az idegrendszer stimulálása. Az izomorsók speciális helyzete. Összehasonlítás: massage technikákkal, a neurohabilitációval és a konduktív módszerrel.

49 Tervezett Szenzomotoros Tréning Egyéni és csoportos forma. Indikáció: egyensúly és koordinációs zavar viselkedés és magatartás problémák autizmus Neurológiai alap: a vestibuláris rendszer ingerlése aktív és passzív feladatokkal Hidroterápia Központunkban Lakatos Katalin dolgozta ki.

50 Indikációk Értelmi elmaradás: egyéni gyógypedagógiai fejlesztés és tanácsadás Izomtónus zavarral járó megkésett mozgásfejlődés: DSGM terápia Megkésett mozgásfejlődés:egyéni vagy csoportos fejlesztés, gyógytornász, szomatopedagógus irányításával. Az egyensúly és a koordináció zavarával járó kórformák, autismus: TSMT 2-3 éves életkorban, ha a mozgássérültség a vezető tünet: konduktív terápia.

51 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET


Letölteni ppt "A korai intervenció a gyermekneurológus szemszögéből Bod Mária 2010. Április 12."

Hasonló előadás


Google Hirdetések