Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Fegyelmezés Ki – kit? Hol? Mikor? Hogyan? Hányan vannak? Miért? Milyen lépésekkel? Fogarasi Miki, Boston 2.sz. Bodnár Gábor cscs.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Fegyelmezés Ki – kit? Hol? Mikor? Hogyan? Hányan vannak? Miért? Milyen lépésekkel? Fogarasi Miki, Boston 2.sz. Bodnár Gábor cscs."— Előadás másolata:

1 Fegyelmezés Ki – kit? Hol? Mikor? Hogyan? Hányan vannak? Miért? Milyen lépésekkel? Fogarasi Miki, Boston 2.sz. Bodnár Gábor cscs.

2 Mi történik itt? Jó tréfa, emlékezetes nagy vicc avagy büntetendő cselekedet? Nézőpont kérdése...

3 Nemecsek sátra, Boka sátra avagy L.L.I. sátra? Fontos, hogy ki követi el és ki az elszenvedő....

4 Ki-Kit fegyelmez?  Önfegyelem a cserkésztörvények és általános emberi szabályok betartása  Örsvezető a tagokat a legfontosabb viszony, az örs munkájának záloga, hogy kialakitott rendje van  Egyik cserkészvezető a másikat a csapat, mint társaság állandó feszültségforrás is – hogyan kezeljük ezt?  Cserkészek és szülők viszonya a legnehezebb a fiatal örsvezető és a túl határozott szülő kapcsolata

5 “Ne felejtsd, el, bármit csinálsz – mi figyelünk és tanulunk tőled. A cserkészet elsősorban TE vagy és a te példád...” (üzenik a kiscserkészeid) Ahol és ahogyan fegyelmezünk, nemcsak egy cserkészünk életét határozza meg, de kihat az egész csapatunkra is. “Érdemes” jól csinálni…

6 Hol kell fegyelmezni?  Csapatban (az otthoni pálya sokszor könnyebb)  Táborban (improvizálni kell, élesebb a helyzet több a veszély és egymást lazítják a társak)  Nagyobb eseményen (körzet, Filmore nemcsak egy cserkészről van szó, a csapatod híréről is)

7 Mikor kell fegyelmezni?  Azonnal, ha nagy a veszély (fegyver, tűz, robbanásveszély, életveszély)  Később, ha kisebb a dolog  Mások előtt, a helyszínen, ha gyors beavatkozás kell vagy több emberre kell hatni  Kivárni a megfelelő pillanatot, (teaching moment), ha lehet, akkor amikor az indulatok már lehűltek  A közös megélt rossz, később a legjobb tanítópélda

8 Kiscserkész vagy nagycserkész: valami mozgatja őket. Megérteni a fegyelmezetlenség motivációját már fél siker! Figyelni, beszélgetni, meghallgatni - sokszor elég ahhoz, hogy a gyerek viselkedése elinduljon előnyös irányba.

9 Hogyan? Ahogy azt a helyzet éppen megköveteli Nincs egy általános recept – KI KELL TALÁLNI!  Csendben < Szülővel < Teljesen nyilvánosan  Szóban – Tettel (jóvátétel)  Bevonással közös feladatba (a cserkészet: Példa)  Figyelem elterelés, lekötés (kicsiknél)  Unalom elűzése (a fegyelmezetlenség triggere)  Dicsérettel szidni (“megleptél, ennél te sokkal jobbat is tudsz”)  Felfele buktatással (rablóból lesz a legjobb pandúr)  Felfüggesztés és kizárás (csak végső esetben)

10 Fegyelmezési eszközeinkből: a Fizikai Büntetés  Alapvetően nem szabad, s ha jól csináljuk, nem is kell.  A fizikai leterhelés jól működhet (inkább fiúknál), pl. fekvőtámasz, futás, fáramászás. Fontos, hogy arányban legyen a büntetés a rosszal és a cserkész képességével.  Egészen kivételesen,életveszélyben közbe kell lépni  A tökéletes “testi fenyítés”: a szeretetpofon feltalálója

11 Fegyelmezési eszközeinkből: a Példa  Hierarchiánk legyen látható (örsi rend, jelentés, napiparancs)  Egyenruha viselet (vs. Tábori lazulás)  Jó felkészültség (vs. Unalom)  Kitartó munka (Munkaterv vs. Kapkodás)

12 Fegyelmezési eszközeinkből: a Magány Cserkészetünk közösségi élményre törekszik. Ezért olyan különleges a magány, mint fegyelmezési eszköz. Csak ritkán használjuk! A fegyelmezetlen cserkész átmeneti kiemelése az örsből segíti az örsöt és öv-t. A vezető egyéni figyelmével ilyenkor intenzíven nevelheti a kizárt cserkészt. Adjunk világos feltételeket a visszailleszkedéshez.

13 Ahány ház, annyi szokás  Cserkészetünk világmozgalom, figyelnünk kell a befogadó ország szabályaira és a helyi szülői elvárásokra is.

14 Az örsöm tagjai jók egyesével, de mint örs mégis kezelhetetlenek... (Kis Pisti öv.)

15 Hányan vannak?  Kritikus tömeg (negatívan hatnak egymásra)  Meddig tud elmenni egy kilógó fekete bárány?  Kifehérítjük őt vagy elfeketedünk mi is?

16 Miért fegyelmezzünk?  Hogy a rend helyreálljon  Aki rosszat tett, emlékezzen rá  Másoknak legyen példa  Cserkészetünk megjelenése kifelé

17 Milyen lépésekkel?  Szóbeli figyelmeztetés (jelzi:baj van!)  Megintés (sárga lap) (szülői értesítés)  Felfüggesztés (piros lap) (legyen világos, hogy mennyi időre, mikor jöhet vissza)  Kizárás a csapatból

18 A fegyelmező nem veszítheti el a fejét Mi van, ha visszafelé sül el a fegyelmezés? Figyelni kell, hogy helyesen ismerjük a tényeket, szereplőket, és körülményeket, mielőtt fegyelmezünk. Így elkerüljük a téves itélkezést... Ha mégis hibáztunk, ismerjük el...

19 A fegyelmező nem veszítheti el a fejét Miután levezettük a krízist, a feszült helyzet feloldása is a kezünkben van. Egy gram humorérzék ilyenkor csodákat művel és megnöveli tekintélyünk a csapat előtt. Használjuk ki! Nevessünk egyet!

20 A mi Atyánk (Vajtay Pista búcsúja Ádám atyától) és amit nekünk mond  Keresd a fegyelmezetlenség okát de szeresd a cserkészedet  Használj emberi hangot  Legyen humorérzéked  Csendes kitartásod  Oszd meg másokkal bajod.... Szerette a jó fiúkat, de még inkább a rosszakat, a csibészeket, a vagányokat....átlátott a hamis bravúron, felismerte bennük az önbizalom és szeretet hiányát, meggyőzte őket arról, hogy akkor is szereti őket ha nem tökéletesek; Szerette a jó Istent, de nem a Ótestamentum dörmögő, haragos napostiszt Istenét, hanem azt aki a Jordán partján örsi összejövetelt tartott a tizenkettőnek; Szerette a vidámságot, szeretett nevetni, talán akkor legjobban amikor Ő volt a móka vagy történet témája, csattanója; Szerette azokat akik minden hála, elismerés és fizettség nélkül másokat a háttérben szolgáltak; nem volt türelme a szinpadon szereplőkhöz, a szónokokhoz, a díszbe öltözőkhöz. Szerette barátait, felcsillantak szemei ha már messziről meglátta őket, rohant feléjük öleléssel és pofonnal;

21 Szerette a jó szivart míg észre nem vette, hogy fiatal barátai utánozzák, aztán azonnal abbahagyta a szivarozást; Szerette Sík Sándort, Kaszap Istvánt, Teleki Pált és mind azokat, akiket nem sodort az ár; Szerette a bünbocsánat szentségét, bízott gyógyitó hatásában, állandóan kínálgatta barátainak mint édesanya aki tudja, hogy erős orvosság nélkül erőszakos gyermeke képtelen meggyógyulni; Szerette a Jezsuita rendet, rendtársait, a noviciátussal kűzdő fiatalokat, a lelkigyakorlatokat, az imában történő Isteni párbeszédet;... Szerette az ŐV tábort, a Pál utcai fiúkat, a százszor megragasztott diafilm vetítését, az avatást és a mindig könnyes szemek között mormolt "NLÁ" fogadalmat; De mindennél jobban szeretett minket, és mi Őt. Figyelj - Te vagy a példa! Maradj következetes Itélj, de bocsáss meg Lelkedben fiatal légy Neveld magad is tovább SZERESD a rádbizottakat

22 Konkluzió-továbbgondolás  A fegyelmezés bonyolult téma.  Egyedi helyzetek egyedi megoldásokat kivánnak.  Sok múlik a vezető személyén, tapasztalatain.  A jövőben várhatóan a fegyelem nem erősödni fog. Sőt!  Nehéz ezt “megtanítani”, de valami módon az öv-rajvezető szinten mégis érdemes lehet (módszerek, példahelyzetek)  Gondoljuk meg, érdemes-e szövetségünkben a “Vezetői felelősség”-hez hasonló központi képzési anyagot a csapatok részére összeállítani?


Letölteni ppt "Fegyelmezés Ki – kit? Hol? Mikor? Hogyan? Hányan vannak? Miért? Milyen lépésekkel? Fogarasi Miki, Boston 2.sz. Bodnár Gábor cscs."

Hasonló előadás


Google Hirdetések