Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A Szlovák Köztársaság és Magyarország közötti együttműködés a vasúti személyszállítás terén Ing. Milan Miklovič A Szlovák Köztársaság Közlekedésügyi, Építésügyi.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A Szlovák Köztársaság és Magyarország közötti együttműködés a vasúti személyszállítás terén Ing. Milan Miklovič A Szlovák Köztársaság Közlekedésügyi, Építésügyi."— Előadás másolata:

1 A Szlovák Köztársaság és Magyarország közötti együttműködés a vasúti személyszállítás terén Ing. Milan Miklovič A Szlovák Köztársaság Közlekedésügyi, Építésügyi és Vidékfejlesztési Minisztériuma (MDVRR SR), vasúti közlekedési főosztály

2 Együttműködés a nemzetközi vasúti közlekedés terén Magyarországgal a nemzetközi vasúti közlekedés terén folytatott együttműködés az alábbi egyezményeken alapul: a) kormányszinten a Csehszlovák Köztársaság és a Magyar Népi Demokratikus köztársaság közötti (1986.11.24-én Budapesten aláírt), vasúti közlekedésről szóló egyezmény a Csehszlovák Köztársaság és a Magyar Népi Demokratikus köztársaság közötti (1951. március 23-án Sliač városában aláírt), Selce-Nógrádszakál-Ipolytarnóc- Kalonda magyar vasútvonalon a Csehszlovákiából Csehszlovákiába tartó átmenő forgalomról szóló egyezmény

3 b) a vasúttársaságok szintjén a Csehszlovák Államvasutak (ČSD) és a Magyar Államvasutak közötti (1989.10.18-án Hluboká nad Vltavou-ban aláírt) egyezmény a vasúti határátkelőkön az üzemeltetés irányításáról és a közlekedés szervezéséről szóló helyi szerződések

4 A vasúti közlekedés terén folytatott együttműködés fejlesztésének kérdéseinek megoldására a közlekedésügyi minisztériumok szintjén Magyar-Szlovák Infrastruktúra Vegyes Bizottság került létrehozásra. 2012. február 7-én a Magyar-Szlovák Infrastruktúra Vegyes Bizottság Somorja - Csölösztőn (Šamorín – Čilistov) tartott 12. ülésén, a társelnökök – Érsek A. szlovák közlekedésügyi államtitkár és VÖLNER Pál Nemzeti Fejlesztési Minisztériumi államtitkár – részvételével meghatározták a Szlovák Köztársaság Kormánya és Magyarország Kormánya közötti, államhatáron átnyúló vasúti közlekedésről szóló új egyezmény-tervezet elkészítésének feladatát. 2012. február 27-én tartott találkozójukon Ján Figeľ a Szlovák Köztársaság Kormányának első miniszterelnök-helyettese, valamint közlekedési, építésügyi és vidékfejlesztési miniszter és VÖLNER Pál, Nemzeti Fejlesztési Minisztériumi államtitkár a feladat teljesítésével kapcsolatban támogatásukat fejezték ki.

5 Az új egyezmény előkészítésének értékelése: A Magyar-Szlovák Infrastruktúra Vegyes Bizottság 12. ülésének következtetéseit alapul véve a szlovák és a magyar vasúttársaságok szakértői 2012.2.19-én és 20-án Párkányban (Štúrovo) tartott ülésükön megtárgyalták az egyezmény pályahálózat-működtetők részéről történt előkészítését. Megállapodtak a belföldi célállomású, határon átnyúló közlekedésről szóló („peage”) egyezmény megszüntetéséről, valamint az egyezmény egyes fejezeteinek az új egyezménybe való átemeléséről. 2012. március 2-án a Szlovák Közlekedési, Építésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium pozsonyi székházában ülést tartott a szlovák-magyar (magyar-szlovák) vasúti közlekedési szakértők munkacsoportja, melyen a határon átívelő vasúti közlekedésről szóló, új szlovák-magyar kormányközi egyezményről volt szó.

6 Az új egyezmény tervezetének egyeztetését és jóváhagyását követően a felek megállapodtak, hogy a magyar fél 3 fejezet tervezetét – melyek véglegesítésére a szakértői ülésen nem került sor – elküldi a szlovák fél számára. A szlovák fél a magyar fél javaslatainak átvezetése után elküldi jóváhagyásra az egyezmény véglegesített tervezetét a magyar fél számára szlovák és magyar nyelven, mivel a magyar részről a tárgyaláson nem vett részt az összes érintett terület képviselője. A tervezetet a magyar fél számára a 09456/2012/SZEÚ/z.26772 sz. 2012.5.10-én kelt levélben megküldésre került. A tervezet magyar fél részéről történő jóváhagyását követően indul az egyezmény megkötését célzó törvényhozási folyamat.

7 A Magyar Államvasutakkal folytatott nemzetközi együttműködés a vasúttársaságok szintjén egyrészt kétoldalú szinten, másrészt a nemzetközi szervezetekben fennálló közös tagság keretén belül zajlik. A határon átnyúló együttműködésnek a kétoldalú tárgyalások, azaz az állandó munkacsoportok ülései, ill. a vasúti közlekedési szakértők egyeztetései nyújtanak keretet. A rendszeres kétoldalú találkozók témáit elsősorban az üzemeltetési kérdések, a kétoldalú együttműködés további területei, valamint az unió által a vasúti pályahálózat-működtetők számára kijelölt közös feladatok képzik.

8 A kétoldalú együttműködés jogi kereteit bilaterális szerződések és egyezmények, nyilatkozatok, valamint a szlovák és a magyar vasutak üzemeltetői közötti további együttműködésről szóló egyezmények és szabályzatok rögzítik. A Szlovák Államvasutaknak (ŽSR) mint vasúti pályahálózat-működtetőnek érdeke, ill. – lévén, hogy Szlovákia uniós tagállam - kötelessége, hogy kétoldalú egyezményeket kössön elsősorban a szomszédos államok vasúti pályahálózat-működtetőivel. Jelenleg a Szlovák Köztársaság és Magyarország vasúti infrastruktúráinak összekapcsolásáról és az együttműködésről szóló egyezmény elkészítése van folyamatban, valamint az egyes határátkelőkre vonatkozó helyi csatlakozási szerződések is folyamatosan frissítésre kerülnek.

9 A Kassai Kerületi Önkormányzat kezdeményezésére 2012.10.29-én a tornai (Turňa nad Bodvou) határállomáson magyar-szlovák kétoldalú találkozóra került sor. A találkozó témáját a Torna (Turňa nad Bodvou) - Tornanádaska határátkelő vasúti forgalmának szlovák és magyar pályahálózat-működtetők általi helyreállításának helyi vizsgálata képezte. A tárgyaláson a terv szerint a Szlovák Köztársaság Közlekedésügyi, Építésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium, a Szlovák Államvasutak, a Kassai Kerületi Önkormányzat, a magyar Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a MÁV Zrt. képviselői vettek részt.

10 Az államközi közlekedés volumene, a vonatok helyzetei, menetrendek A ZSSK szlovák vasúttársaság és a MÁV közötti államközi távolsági közlekedés jelenleg két, ZSSK és MÁV közötti határátkelőn (párkányi (Štúrovo) és hernádcsányi (Čaňa) vasúti határátkelők) zajlik. A forgalom volumene stabil. A ZSSK és a MÁV közti regionális vasúti közlekedés jelenleg egyik határátkelőhelyen sem történik. Az Oroszvár (Rusovce), Komárom (Komárno), Fülek (Fiľakovo), Sajólénártfalva (Lenartovce) és Újhely (Slovenské Nové Mesto) határátkelőkön csak személyforgalom nélküli vasúti közlekedés zajlik.

11 Párkány (Štúrovo) - Szob határátkelő: A 2011/2012-es üzemeltetési menetrend szerint ezt a határátkelőt 6 pár EuroCity kategóriájú, és egy pár EuroNight kategóriájú vonat használja. A ZSSK szlovák vasúttársaság a jövőben szeretné megőrizni a távolsági közlekedés jelenlegi terjedelmét, valamint azt egy új, EuroCity kategóriájú vonatpárral kiegészíteni (EC 270/271 Brno - Budapest). Ezáltal a Budapest - Bratislava - Brno - (Praha) vonalon – a Břeclav-i állomásról fix csatlakozással a Bohumín - Warszawa vonalra – egy szimmetrikus kétórás ütemes menetrend alakul ki EuroCity kategóriájú vonatokból. E vonatok időbeli helyzetei hozzávetőleg azonos szakaszok már néhány éve stabilizálásra kerültek. A fenti határátkelőn a ZSSK vasúttársaság a jövőben nem tervezi regionális vasúti közlekedés indítását.

12 Az egyes vonatok időbeli helyzetei a partnerekkel rendszeresen egyeztetésre kerülnek a nemzetközi konferenciákon. A ZSSK szlovák vasúttársaság és a Cseh Vasutak (ČD) már néhány éve kéri a MÁV-START vasúti személyszállítótól a szóban forgó vonatok magyarországi megállóhelyeinek és a Budapest - Párkány (Štúrovo) szakasz menetidejének csökkentését. A ZSSK tervei szerint a jövőben a szóban forgó határátkelőhelyen fenn kívánja tartani a személyszállítás jelenlegi volumenét.

13 Hernádcsány (Čaňa) - Hidasnémeti határátkelő: Ezt a határátkelőhelyet jelenleg két pár InterCity kategóriájú, Kassa - Budapest, ill, Budapest - Kassa vonalon közlekedő vonat használja. A határátkelőhelyen a regionális vonatok közlekedését a 2008/09-es üzemeltetési menetrend törölte el. A ZSSK tervei szerint a jövőben a szóban forgó határátkelőhelyen fenn kívánja tartani a személyszállítás jelenlegi volumenét.

14 Az utasok számának alakulása A határátkelőhelyek és a nemzetközi regionális vonalak fokozatos megszüntetése ellenére a ZSSK és a MÁV közti államközi közlekedés utasszáma a 2008 - 2012-es időszakban évközi viszonylatban növekvő tendenciát mutatott. A ZSSK elsősorban a Párkányi (Štúrovo) határátkelőnél tapasztalta az utasszám jelentősebb mértékű növekedését. Ez a trend főleg a Praha/Bohumín – Bratislava – Budapest vonalon közlekedő EuroCity vonatok kínálatának bővülésével kapcsolatos. A 2012/13-as üzemeltetési menetrendben befejezésre kerül a kétórás szimmetrikus ütemes menetrend kialakítsa (jelenleg még 1 pár vonatnál nincs bevezetve), mellyel az EuroCity vonatok kínálata eléri az optimális célállapotot.

15 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "A Szlovák Köztársaság és Magyarország közötti együttműködés a vasúti személyszállítás terén Ing. Milan Miklovič A Szlovák Köztársaság Közlekedésügyi, Építésügyi."

Hasonló előadás


Google Hirdetések