Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaLiliána Halászné Megváltozta több, mint 9 éve
1
Varázsszavak – hétköznapi szavak – „élő szók” – élő beszéd
Mooréhné Szikszai Klára Beszédvizsgáló Országos Szakértői és Rehabilitációs Bizottság, Gyógypedagógiai Szolgáltató Központ 1115 Budapest, Halmi u. 26. A mese, mint diagnosztikus eszköz Varázsszavak – hétköznapi szavak – „élő szók” – élő beszéd
2
„... az gyógyít a legjobban, aki a legjobban diagnosztizál”
„Igyekezzünk segíteni az alapbántalmon, a kezelésben mindig individualizáljunk, iparkodjunk kitudni és tekintetbe venni a betegek teljes életrendjét és a legapróbb szokásait.” [Dr. Ranschburg Pál (XIX: század vége, XX. század eleje)]
3
szociális szükségletek kielégítése
Mesék, Meseolvasó lapok, Mese feldolgozás avatott használata - az interakció - a rehabilitáció bázisa lehet. INTERAKCIÓ DIAGNÓZIS REHABILITÁCIÓ BÁZISA Kommunikáció célja szociális szükségletek kielégítése INTERAKCIÓ Információcsere TRANZAKCIÓ Simmons-Mackie, Damico 1995.
4
Jelentem versben mesémet, de elrejtem értelmemet,
„Mese” szavunk évezredes, finnugor eredetű, a „beszélni” igéből fejlődött ki. Jelentem versben mesémet, de elrejtem értelmemet, kérem édes szeretőmet, fejtse meg nekem ezeket (XVII. sz. Balassa Kódex) A mese = népköltészeti műfaj, XVIII. század közepe Mese Rejtvény Rejtvényszerű példa Példázat
5
a kettő gyönyörű kontrasztja.
A mese amíg él, üzenetet hordoz. A mese nemcsak múlt és jelen, hanem múlt és jelen együtt, a kettő gyönyörű kontrasztja.
6
A varázsszavak átszövik a mesét, hajtásaik az örök érzetét, a változatlant, a szentet, az ünnepet jelentik. Az élő beszéd jelenti a változót, az újat, a profánt és a hétköznapot. A kétféle szolgálatú szavak csak együttesen, ellentétük által tartják egyensúlyban az emberi lelket.
7
ha az nem kitalált, hanem megtalált,
A szimbólum, ha az nem kitalált, hanem megtalált, végtelen sok információt képes magába foglalni, mely belsővé válva átsegít a nehézségeken. A „régiek a csillagok állásából olvasták ki a mesék jelentését”… Hagyományunkat nem kitalálni, hanem megtalálni kell.
8
Kognitív feltérképezés mellett, mesék segítségével
A mese személyiségfejlesztő és kognitív fejlesztő hatását szakirodalmi adatok igazolják. Kognitív feltérképezés mellett, mesék segítségével próbáljuk megadni a diagnózist és a terápia útját.
9
A napi gyakorlatban használt osztályfoknak megfelelő
Meixner olvasólapokkal vetjük össze a Meseolvasó lapok használatának eredményességét. A hangya Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy kis hangya. Beleesett egy harmatcsöppbe. Kétségbeesetten kiáltozott: - Segítség! Segítség! Megfulladok! Társai azonnal rohantak, hogy szalmaszálat keressenek amivel kimenthetnék a bajbajutottat. De mire találtak egy szalmaszálat, a harmatcsöpp felszáradt, és már nem volt semmi baj. Ki esett bele a hamatcsöppbe? Mit kiáltozott? Kik segítettek neki? Mivel próbálták kimenteni? Hogyan múlt el a baj? Milyenek voltak a társai?
10
felnőttek esetében is alkalmazható terápiás célokra,
A mesefeldolgozás felnőttek esetében is alkalmazható terápiás célokra, de diagnosztikus vonatkozásban is nyújt adatokat Felnőtt korban, az idegrendszer érésének befejeződésével, a pályák kialakulásával egy történet felidézése, elmondása, a megfelelő kérgi központok együttműködése révén valósul meg. Ehhez képest jóval nagyobb, és egészen más, korábban aktív központi idegrendszeri területek mozgósítódnak a gyermekkorban megismert mesék felidézése során (Lurija, 1979.). A Szent Rókus Kórház Neurológiai osztályán a mesék használatát a neuropszichológiai intervenciós lehetőségeken belül a WESTERN AFÁZIA teszt részeredményeivel vetjük össze.
11
mesekép, mint hívókép segítségével, asszociációs gyakorlatokkal
A színeket például mesekép, mint hívókép segítségével, asszociációs gyakorlatokkal próbáljuk előhívni:
12
Piros emlékeim: Piroska és a farkas
13
Fehér emlékeim: Hófehérke és a hét törpe
14
Kék emlékeim: Boldog herceg
15
A mécseseket igyekszünk újra gyújtani a mesék, népmesék
„A gyermekkor tükörcserepei a hátunk mögül a lábunk elé világítanak mécsesként” - írja Sütő András (1982.) A mécseseket igyekszünk újra gyújtani a mesék, népmesék visszatérő nyelvi fordulataival.
16
Az emberi történet legősibb emlékei,
emberségünk „tudatalatti” szférájának emlékei ott kísértenek állatmeséinkben, etiológiai mondáinkban, a mesék nem egy mágikus hiedelmében--- használjuk őket!
17
Irodalom: [1] Az elme sérülései, Kognitív neuropszichológiai tanulmányok, szerk.: Racsmány M.-Pléh Cs., Akadémiai Kiadó Bp. 2001 [2] Tanulmányok az afázia témaköréből, szerk.: Krasznárné Erdős F.- Feketéné Gacsó M. Eötvös József Kiadó Bp. 2005 [3] Nagy Olga, Hősök, csalókák, ördögök, Esszé a mesékről, Kriterion könyvkiadó, Bukarest, 1974 [4] Nagy Olga A táltos törvénye Népmese és esztétikum, Kriterion Könyvkiadó Bukarest, 1978 [5] Nagy Olga, Világgá futó szavak, Szépirodalmi Könyvkiadó, Budapest, 1990. [6] Nagy Olga, Lüdérc Sógor Erdélyi magyar népmesék Bukarest, 1969. [7] Buday – Ortutay, Nyíri és Rétközi parasztmesék Kner Izidor Könyvnyomda Gyoma, 1935. A háttér, fafaragások kalotaszegi kapukon Kútvölgyi Mihály fotói
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.