Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A válság költségvetése 2013 2012. évi CCIV. törvény Készítette: Dr. Horváth Péter igazgató-titkár.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A válság költségvetése 2013 2012. évi CCIV. törvény Készítette: Dr. Horváth Péter igazgató-titkár."— Előadás másolata:

1 A válság költségvetése 2013 2012. évi CCIV. törvény Készítette: Dr. Horváth Péter igazgató-titkár

2 A parlament által 2012. december 11-én elfogadott 2013-as büdzsé a benyújtása és elfogadása között soha nem látott mennyiségben lett átírva, a költségvetés minden elemét többször újraszámolták, 841 milliárd forint a hiány, ennyi pénzt kell hitelből fedezni, mert az állami működés kiadásait nem fedezik teljes egészében az adókból, díjakból, kamatokból, vagyonhasznosításból származó bevételek. A nagy kérdés, hogy ezt IMF-hitelből vagy pénzpiaci forrásokból fogja a kormány fedezni? 2

3 A Költségvetési Tanács elnöke szerint ha csak nem áll elő rendkívüli helyzet (pl. felsőoktatás, oktatás stb.), a jövő évi költségvetési hiány 3% alatt lesz, így kikerülhetünk a 2004 óta folyó túlzottdeficit- eljárás alól. 3

4 Ez a költségvetési törvény más, mint az eddigiek voltak. Megújult a normaszöveg rész, és teljesen új mellékletrendszer alakult ki. A központi alrendszer egyes tartalék előirányzatai központ és helyi önkormányzatok közt átcsoportosíthatók. Szigorúan törekszik nemcsak a 3% alatti hiánycél tartásához, hanem az államadósság csökkentéséhez is. 4

5 A Kormány állítása szerint költségvetési trendfordulatot hajtott végre: -csökkentette az államadósság mértékét; -strukturális reformokat hajtott végre: Nyugdíjrendszer átalakítása (az egészségkárosodáshoz kapcsolódó és öregségi nyugdíjkorhatár előtti nyugdíjrendszer megváltoztatása) Az állami és önkormányzati igazgatás karcsúsítása, átalakítása – járások, tankerületek, KIK A felsőoktatási rendszer megújítása A közoktatási, köznevelési rendszer megújítása A szociális ellátások megváltoztatása A START munkaprogram továbbvitele Az egészségügyi rendszer átalakítása A közösségi közlekedés területén költségcsökkentés végrehajtása Munkahelyvédelmi program 5

6 A Kormány szerint most egy ambiciózus gazdasági növekedés megalapozása folyik, de az euróövezeti válságból való lassú kilábalás miatt a Kormány számottevő kockázatot is lát, ezért 2013-ban óvatos GDP-növekedést vizionál. Itt súlyos tízmilliárdok létéről vagy hiányáról van szó. Talán azért vannak az óriási tartalékok, mint pl. az Országvédelmi Alap 400 milliárdos kerete, amit 2013. szeptemberig nem is engednek megnyitni [25. § (5) bek.]. 6

7 Egy másik százmilliárdos keret pedig a rendkívüli kormányzati intézkedésekre (ezek bizony fájni fognak) ad fedezetet. A Kormány foglalkoztatáspolitikája álságos. Csökkenteni kívánja a munkanélküliséget, de ugyanakkor a közszolgálatból nyugdíjasokat bocsájt el, átszervezi az oktatást és az egészségügyet, ami rengeteg munkahely felszámolásával jár. Csak a versenyszférában és főleg a kibővített közmunkaprogramokkal fogják a statisztikában csökkenteni a munka-nélküliséget. 7

8 A nagy ellátó rendszerek reformja miatt megváltozik a helyi önkormányzati feladatellátás, és ezzel együtt alapjaiban a finanszírozási rendszer is. 8

9 A feladatok, a források teljes átrendeződése megy végbe, új finanszírozási struktúra kerül kialakításra, amely elszakad az eddig jellemzően normatív támogatási rendszertől. A tervezés alapkoncepciója az, hogy megnyitja a lehetőséget a korábban az államadósságot újratermelő (a Rákosi- korszakban improduktívnak nevezett) alrendszerek fenntartható működtetésére. 9

10 Ez a megfogalmazás lefordítva így hangzik: olyan finanszírozás jön létre, ahol nem többet fordítanak az oktatásra, hanem kevesebb intézmény, kevesebb pedagógus alkalmazásával válik fenntarthatóvá az alrendszer. A feladat-átrendezés megjelenik mind a közoktatásban, mind a szociális és az igazgatási ágazatban. A ma még jegyző, polgármester, ügyintézők által ellátott feladatok zöme átkerült a 2013. január elsejétől létrejövő járási kormányhivatalokhoz (Noszty fiú…) 10

11 A hiány tartására hivatkozva zárkózik el a kormány a közszféra bértarifáinak emelésétől (utoljára 2008-ban emelték). Ezért van szükség a közszférában 2013-ban is bérkompenzációra (89,5 milliárd). A bérkompenzáció nem béremelés, nem jelent reálbér-növekedést, csak az adópolitika miatti hiányt kompenzálja. A lebonyolítása ugyanolyan bürokratikus, mint az eddigi években volt, beszámításra kerül a soros előlépés, a házastárs, az eltartott gyermek stb. 11

12 A kormány 2013-ban folytatja eddigi politikáját, 2013-ra is megemelte a minimálbért (98 ezer Ft) és a garantált bérminimumot (114 ezer Ft). Ennek hatása a Kjt. bértarifáira katasztrofális. Az A–E fizetési osztályok 70 fizetési fokozatából csak 5 fokozatot nem érint az emelés, és az emelés ellenére is kell még bérkompenzáció. A középfokú végzettségűek garantált bérminimuma csak 13 ezer forinttal kevesebb, mint a főiskolai végzettségű tanárok kezdőbére, és 15 ezer forinttal kevesebb, mint az egyetemi végzettségű tanárok kezdőbére. 2008-ban ez a különbség 33, illetve 55 ezer forint volt. És nincs különbség a kezdő és a nyugdíj előtt álló technikai-adminisztratív dolgozók bére között sem. A helyzet 2013-ban súlyosabb, mint 2002-ben volt. Ezért kellett volna legalább 20%-os tarifaemelés az egész közszférában. 12

13 13 A közalkalmazotti illetménytábla bértételei forintban (Ft/hó)* a 2012. évi CCIV. Törvény 54. § (1) bekezdés 7. sz. melléklete szerint Fizetési fokozatok Fizetési osztályok ABCDEFGHIJ 1.69 00077 00078 00079 00089 000122 000127 000129 500142 000154 500 2.70 20078 30079 60081 00091 400126 300131 400136 000148 400163 800 3.71 40079 70081 10083 00093 900130 800136 200142 500156 600175 400 4.72 60081 00083 10084 90097 000135 400141 000148 900165 800186 900 5.73 80082 40085 00086 900100 140 000145 700155 400176 400198 500 6.75 00083 70086 80088 900103 200144 600150 500163 200187 100210 100 7.76 40085 30088 70091 000106 600149 100155 300172 900197 700219 400 8.77 80087 80090 70093 800109 900154 300161 600182 600208 400229 000 9.79 40090 30093 20096 800113 300159 500169 200192 300216 900238 700 10.80 90093 00095 90099 700116 600166 800177 200202 000225 400248 400 11.82 50095 70098 900102 700119 900174 200185 100210 400233 900258 000 12.84 00098 400101 800105 700122 600181 500193 000218 900242 500267 700 13.85 600101 100104 700108 600125 300188 800201 000227 300252 400278 500 14.87 100104 000107 600111 600128 400196 100208 900235 700262 300289 300 * A 390/2012. (XII. 20.) Kormányrendelet alapján 2013. január 1-jétől a minimálbér 98 000 Ft. A középfokú iskolai végzettsé­get, illetve szakképzettsé­get igénylő munkakörökben (B, C, D, E) január 1-jétől 114 000 Ft. [Az A/1–14., a B/1–14., a C/1–14. a D/1–14. és az E/1–10. fokozatban a garantált illetményt a besorolás új sorában a minimálbérhez ki kell egészíteni.] A táblázatban vastag vonallal jelöltük az A–E fizetési osztályok érintett fizetési fokozatainak határát.

14 Nemcsak a bértábla maradt változatlan, hanem az illetménypótlék számítási alapja, a törvény 54. § (1) bekezdés b) pontja szerint 20 ezer Ft, a kiemelt munkavégzésért járó keresetkiegészítés számítási alapja pedig 5250 forint/fő/hónap (57. §). A működés ma ugyancsak zavaros, rengeteg megvála- szolhatatlan kérdés merült fel az utóbbi két hétben a fenntartás és működtetés szétválasztása miatt, a kiala- kulatlan és tapasztalatlan KIK járási szervezetek – a koráb- ban fel nem merülő problémák megoldatlansága – miatt. A költségvetési szervek éves cafetériakerete a köz- terhekkel együtt 2013-ban is csak 200 ezer forint lehet [52. § (2)]. Hangsúlyozni kell, hogy lehet. A cafetéria 2013-as jövője is eseti megállapodások függvényévé vált. Sok intézménytől érkezett máris jelzés, hogy az eddigi kedvezményes étkeztetés jogát megvonták a működtetők. 14

15 A kormány ebben a kérdésben őszintétlen, ígérgető. Miért teszi? Azért, mert elszánt abban, hogy 2013. szeptember 1-jétől a pedagógus- életpályamodell bevezetése (jelentős béremelés) elmaradása esetén is bevezeti, elrendeli a köznevelési törvény szerinti új munkarendet, melyben többek közt ismeretlen a túlmunkáért, a helyettesítésért járó többletjuttatás. Ha mégis bevezetődne 2013 szeptemberétől az életpályamodell szerinti illetmény, akkor az azt jelenti, hogy a nem pedagógus alkalmazottak semmilyen bérszínvonal-emelésre nem számíthatnak. 15

16 16 A pedagógus fokozatokhoz tartozó garantált illetmény az illetményalap százalékában - mesterpedagógus és kutatótanár nélkül - ABCD Kategória/év GyakornokPedagógus I.Pedagógus II. Főisk.EgyetemFőisk.EgyetemFőisk.Egyetem 1ForintEuró*(%)ForintEuró*ForintEuró*(%)ForintEuró*ForintEuró*(%)forintEuró* 21.0–2/4176 400608,27100196 000675,86 32.3–5211 680729,93120235 200811,03 43.6–8 2013. évi minimálbér: 98 000 Ft x 1,8 2013. évi minimálbér: 98 000 Ft x 2 229 320790,76130254 800878,62 54.9–11238 140821,17135264 600912,41264 600912,41150294 0001 013,79 65.12–14246 960851,59140274 400946,21273 420942,83155303 8001 047,59 76.15–17255 780882,00145284 200980,00282 240973,24160313 6001 081,38 87.18–20264 600912,41150294 0001 013,79291 0601 003,66165323 4001 115,17 98.21–23273 420942,83155303 8001 047,59299 8801 034,07170333 2001 148,97 109.24–26282 240973,24160313 6001 081,38308 7001 064,48175343 0001 182,76 1110.27–29291 0601 003,66165323 4001 115,17317 5201 094,90180352 8001 216,55 1211.30–32299 8801 034,07170333 2001 148,97326 3401 125,31185362 6001 250,34 1312.33–35308 7001 064,48175343 0001 182,76335 1601 155,72190372 4001 284,14 1413.36–38317 5201 094,90180352 8001 216,55343 9801 186,14195382 2001 317,93 1514.39–41326 3401 125,31185362 6001 250,34352 8001 216,55200392 0001 351,72 1615.42–44 335 1601 155,72190372 4001 284,14361 6201 246,97205401 8001 385,52

17 A büdzsé leképezi a köznevelésben lejátszódó változásokat: az óvodán túli nevelési intézményeket fenntartó Klebelsberg Intézményfenntartó Központ rendelkezésére köznevelési feladatellátás és irányítás címen 446 921,8 millió forint van. 17

18 XX. Emberi Erőforrások Minisztériuma - részlet Kiemelt előirányzat neve KiadásBevételTámogatás millió Ft Köznevelési feladatellátás és irányítás intézményei411 930,5 Működési költségvetés34 991,4 Személyi juttatások307 688,4 Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó 82 987,0 Dologi kiadások56 240,0 Egyéb működési célú kiadások6,5 Közoktatási feladatok támogatása Közoktatás speciális feladatainak támogatása101,1 Nemzeti Tehetség Program1 010,7 Közoktatási Információs Rendszer (KIR) fejlesztése50,0 Kisiskolák támogatása80,0 Szakmai, tanügy-igazgatási informatikai feladatok támogatása 1 000,0 Alapítványok, közalapítványok által ellátott feladatok és általuk fenntartott intézmények támogatása Oktatási alapítványok, közalapítványok Közalapítvány a Budapesti Német Nyelvű Egyetemért 184,3 Autizmus Alapítvány 35,0 Határon túli magyar felsőoktatási intézmények támogatása 200,0 18

19 Hogy ez mire elég? Majd meglátjuk. Tavasszal elkészülnek majd a járási, megyei fejlesztési tervek, akkor kiderül, milyen létszám ‑, csoport ‑, intézményváltozás várható. Az önkormányzatok által fenntartott óvodai ellátáshoz a települési önkormányzatok többelemű támogatást kapnak a központi költségvetésből: biztosítja az óvodapedagógusok és közvetlen segítők illetményét; bonyolult számításokkal a csoportok létszámához, foglalkoztatási időkerethez, gyerekekkel való foglalkozási idő szerint (2. sz. mell. II/1.); 19

20 kötött felhasználású támogatást ad az óvodai neveléshez szükséges eszközök, felszerelések beszerzésére, a feladatellátást szolgáló épület folyamatos működtetéséhez (2. sz. mell. II/2.); óvodai, iskolai étkeztetési támogatás (2. sz. mell. II/3.). Bértámogatásként 101 228,8 millió Ft-ot kapnak az önkormányzatok, az óvodapedagógusok átlagbérének és közterheinek elismert összege 2 832 000 Ft/év, ebből kiszámítható, hogy bruttó 185 826 Ft bérrel számolt a költségvetés, az óvodapedagógusok nevelőmunkáját közvetlenül segítők átlagbérének és közterheinek elismert összege 1 632 000 Ft/év, ebből kiszámítható, hogy bruttó 107 086,5 Ft összeggel (kevesebb, mint a garantált bérminimum) számolt a büdzsé. 20

21 21 A szükséges pedagóguslétszám kiszámítása bonyolult (2. sz. melléklet II.1. és a kiegészítő szabályok 3. pontja). Szerepel a gyermekek száma, a csoportátlaglétszám, a foglalkoztatási időkeret, a vezetői órakedvezmény miatti többletlétszám és az intézménytípus-együttható. Néhány kötelező foglalkozásra számított példa: 1 csoportnál: 3 csoportnál: A nem közvetlen szakmai feladatellátásban dolgozók béréhez, eszközbeszerzéshez, az infrastruktúra folyamatos működtetéséhez is támogatást ad a büdzsé 54 ezer Ft/fő/év mértékben, 16 743,3 millió Ft/év előirányzattal.

22 A büdzsé támogatja az óvodai, iskolai, kollégiumi ingyenes és kedvezményes étkeztetést 102 ezer Ft/fő/év fajlagos összeggel, 44 799,3 millió Ft előirányzattal. A társulások által fenntartott óvodákba bejáró gyermekek utazta­tására is van 600 millió forint a büdzsében. A helyi szervezési intézkedésekhez kapcsolódó többletköltsé­gek (felmentési idő, végkielégítés) fedezetére az önkormányzatok 6800,0 millió Ft-ot költhetnek központi támogatásból. 22

23 Azok a települési önkormányzatok, amelyek vállalják, hogy szorgalmi időszakban a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermekek számára étkeztetést biztosítanak, a 3. sz. melléklet 9. pontja szerinti 2400,0 millió Ft előirányzatból igényelhető támogatást szerezhetnek. A települési önkormányzatok és intézményi társulások a kötelező önkormányzati feladatot ellátó intézményeik fejlesztésére és felújítására, az óvodai és iskolai sport infrastruktúra- fejlesztésére, felújításra a 3. sz. melléklet 10. pontja szerinti 4770,0 millió forint előirányzatból igényelhetnek maximum 30, illetve 20 millió forint támogatást. 23

24 Változott viszont az önkormányzatok támogatása abban, hogy megszűnt az szja 8%-ának átengedése, csak a gépjárműadó 40%-a [32. § (1)], a termőföld- bérbeadás szja-jának 100%-a [32. § (2)], a jegyző által jogerősen kiszabott környezetvédelmi bírság teljes összege [32. § (1) a)], a felügyelőség által kiszabott bírságok 30%-a [33. § (1) b)], a szabálysértési bírság 100%-a [33. § (1) c)], a közúti szabálysértési bírság 40%-a, ha a végrehajtást a jegyző foganatosította [33. § (1) d)], közterület- felügyelők által kiszabott közigazgatási mérték teljes összege [33. § (1) e)] marad az önkormányzatoknál. 24

25 A büdzsé 1. sz. melléklet IX. fejezete így összegzi a helyi önkormányzatok támogatását: 25 Kiemelt előirányzat neve Kiadás millió Ft A helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatainak támogatása 118 012,9 A települési önkormányzatok egyes köznevelési és gyermekétkeztetési feladatainak támogatása 163 371,4 A települési önkormányzatok szociális és gyermekjóléti feladatainak támogatása 214 229,8 A települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása28 992,0 Helyi önkormányzatok által felhasználható központosított előirányzatok 57 715,8 A helyi önkormányzatok kiegészítő támogatásai46 093,0 Címzett és céltámogatások35,0 Vis maior támogatás8 000,0 Összesen636 449,9

26 A büdzsé továbbra is a régi módon finanszírozza a nem állami (egyházi, alapítványi, nemzetiségi, civil, magán stb.) fenntartású közfeladatot ellátó intézményt (35. §) 2013. augusztus 31-ig. A Kormány a 2013. szeptember 1-jétől történő finanszírozásukra 2013. március 31-ig dolgoz ki és nyújt be új törvényi szabályozást az Országgyűlés részére. Minden költségvetés megváltoztatható, és az eddigi gyakorlat szerint meg is változik. Az oktatás, az egészségügy, a közigazgatás új szervezési formái számára bevezetett összegek is a szükség szerint fognak változni. 26

27 Az új adók beválásától is sok függ, ha behajthatók lesznek, nem kell újabb megszorítás, ha nem, akkor a fő cél a 3% alatti hiány tartása miatt csökkenteni kell a kiadásokat, vagy újabb, már 2013-ban bevételt hozó adókat, díjakat stb. kell bevezetni, és ez bizony, tetszik-nem tetszik, megszorítást jelent. Jó lenne elkerülni ezt. Ígérni könnyű, de azt betartani nagyon nehéz! Kíváncsian várjuk, hogy milyen forrásokból, mikortól lesz valamilyen szinten béremelés. 27

28 Az OKÉT december 17-i ülésén a munkavállalói oldal újra felvetette a bértábla 20%-os mértékű tarifaemelésének szükségességét a közszférában. Bevezetését akár 3 ütemben is hajlandóak lennénk elfogadni. Azt az alternatívát is felvetettük, hogy legalább két alkalommal 50-50 ezer forint kompenzációt kapjanak a közszféra dolgozói. A kormány megígérte, hogy 2013. második felében újragondolja a jelenlegi elutasító választ. Ígéret tehát van több is. Reménykedjünk! Reménykedünk. 28

29 29

30 Vége...


Letölteni ppt "A válság költségvetése 2013 2012. évi CCIV. törvény Készítette: Dr. Horváth Péter igazgató-titkár."

Hasonló előadás


Google Hirdetések