Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Fromann Richárd Virtuális Játéktér – Hová tart a netgeneráció? ELTE TÁTK, SZOCIOLÓGIA Doktori Iskola VII. Nemzetközi Média Konferencia: Az internet hatása.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Fromann Richárd Virtuális Játéktér – Hová tart a netgeneráció? ELTE TÁTK, SZOCIOLÓGIA Doktori Iskola VII. Nemzetközi Média Konferencia: Az internet hatása."— Előadás másolata:

1 Fromann Richárd Virtuális Játéktér – Hová tart a netgeneráció? ELTE TÁTK, SZOCIOLÓGIA Doktori Iskola VII. Nemzetközi Média Konferencia: Az internet hatása a gyermekekre és fiatalokra NGYSZT - NMHH Balatonalmádi, szeptember 26.

2

3

4 ONLINE TÁRSADALOM SZERKEZETE 3D IMMERZÍV, SZINTETIKUS VILÁG MMONLINE TÁRSADALOM I. VIRTUÁLIS én II. VALÓS én SOCIAL NETWORKING MMO(RP)G ONLINE JÁTÉKOK Avatárok

5 ONLINE JÁTÉKOK CSALÁDFÁJA

6 V. ONLINE JÁTÉK KUTATÁS – DEMOGRÁFIAI ADATOK A kérdőívet teljesen kitöltő ( ) személyek száma: Férfi:7.179 Nő:5.246 Életkori átlag:28 év

7 MOTIVÁCIÓ 2011 (MMO) - FELSŐ Az alábbiak mennyire fontosak a játékban? 2011 – MMO – FELSŐ kör

8 MOTIVÁCIÓ 2011 (MMO) - középső Az alábbiak mennyire fontosak a játékban? 2011 – MMO – KÖZÉPSŐ kör

9 MOTIVÁCIÓ 2011 (MMO) - alsó Az alábbiak mennyire fontosak a játékban? 2011 – MMO – ALSÓ kör

10 MOTIVÁCIÓ FELSŐ Az alábbiak mennyire fontosak a játékban? 2012 – FELSŐ kör

11 MOTIVÁCIÓ KÖZÉPSŐ Az alábbiak mennyire fontosak a játékban? 2012 – KÖZÉPSŐ kör

12 MOTIVÁCIÓ ALSÓ Az alábbiak mennyire fontosak a játékban? 2012 – ALSÓ kör

13 MMO KOMMUNIKÁCIÓ Hány személyes (IRL) barátod van ? MMO RPG

14 MMO KOMMUNIKÁCIÓ Hány online barátod van? MMO 2012

15 2012 – KAPCSOLATOK Jött már létre PÁRKAPCSOLATOD olyan személlyel, akit az INTERNETEN ismertél meg?

16 2012 – KAPCSOLATOK A CSALÁDTAGJAID közül játszik valaki az általad játszott online játékkal?

17 – KOMMUNIKÁCIÓ Melyik internetes közösségi oldalon vagy a legaktívabb? MMO 2012

18 KOMMUNIKÁCIÓ Ismerősök a Facebookon MMO RPG 2012

19 2012 – KOMMUNIKÁCIÓ Milyen kommunikációs csatornán tartod a kapcsolatot?

20 2012 – SZABADIDŐ Milyen további SZABADIDŐS tevékenységeket végzel? olvasás: regények, novellák, versek57728% sportolás: biciklizés21010% sportolás: egyéb19710% filmnézés (TV, DVD, videó, online)1939% kirándulás, túrázás, természetjárás1889% barátokkal lenni (beszélgetés, szórakozás, kikapcsolódás) 1839% sportolás: foci, futsall, kispályás foci1306% zenehallgatás1156% sportolás: kondizás, testépítés, edzés, fitness, aerobic 1125% hímzés, varrás, szabás, kötés, horgolás, szövés, fonás, gyöngyfűzés 1065% képző- és iparművészet: rajzolás, grafika, festés, szobrászkodás, üvegfestés, stb. 1025% kertészkedés, növények, virágok ápolása955% sportolás: úszás804% sportolás: futás, kocogás764% főzés, sütés683% 1 SPORTOLÁS % 2 OLVASÁS58715% 3 ALKOTÓ MUNKA3509% 4 EGYÉB2988% 5 FILMNÉZÉS2526% 6 ZENE2416% 7 UTAZÁS, KIRÁNDULÁS2266% 8 BARÁTOKKAL1915% 9 JÁTÉK1584% 10 KERTÉSZKEDÉS952% 11 ÁLLATTARTÁS822% 12 CSALÁDDAL722% 13 FŐZÉS682% 14 HORGÁSZÁS682% 15 INFORMATIKA682% %

21 a szervezet működése egy gulid leader szemszögéből WOW JÁTÉK vagy MUNKA?

22 A SZERVEZET FELÉPÍTÉSE Guild master Officerek Játékosok Vállalat elnöke Alelnök dolgozók

23 FELELŐS POZÍCIÓK  KOMOLY ELVÁRÁSOK, STRESSZ FELELŐS POZÍCIÓK  KOMOLY ELVÁRÁSOK, STRESSZ VEZETŐI KÉPESSÉGEK, KOMPETENCIÁK szükségessége VEZETŐI KÉPESSÉGEK, KOMPETENCIÁK szükségessége VEZETŐI TEKINTÉLY kivívása (erős személyiség) és a BELSŐ REND biztosítása VEZETŐI TEKINTÉLY kivívása (erős személyiség) és a BELSŐ REND biztosítása HIERARCHIKUS viszony és a KÉNYSZER elemeinek csak a szükséges MINIMÁLIS érzékeltetése HIERARCHIKUS viszony és a KÉNYSZER elemeinek csak a szükséges MINIMÁLIS érzékeltetése SZEREPEK és ELVÁRÁSOK VALÓSÁG ANALÓGIA

24 TRADE CHANNEL-en „álláshirdetés” TRADE CHANNEL-en „álláshirdetés” A játékosnak ki kell választani a KARAKTERÉT (név, nem, faj, stb.) A játékosnak ki kell választani a KARAKTERÉT (név, nem, faj, stb.) JELENTKEZIK a guildbe JELENTKEZIK a guildbe PRÓBAIDŐ (1 hónap): RECRUIT-ok (próbaidősök) képességek, elszántság felmérése – korlátozott jogok, lehetőségek (pl. nincs „cafeteria” – piaci ár alatti vásárlás a Klán Banktól) PRÓBAIDŐ (1 hónap): RECRUIT-ok (próbaidősök) képességek, elszántság felmérése – korlátozott jogok, lehetőségek (pl. nincs „cafeteria” – piaci ár alatti vásárlás a Klán Banktól) Kirúgás: csak próbaidő alatt, ill. kivételes esetekben Kirúgás: csak próbaidő alatt, ill. kivételes esetekben A TELJESÍTMÉNY határozza meg, hogy hol foglal helyet a ranglistán A TELJESÍTMÉNY határozza meg, hogy hol foglal helyet a ranglistán ÚJ TAG felvétele a SZERVEZETBE

25 MMORPG játékszabályok – KARAKTER-alkotás A játék első lépése a karakter megalkotása, akit a játékos irányítani fog a játék során. A játék első lépése a karakter megalkotása, akit a játékos irányítani fog a játék során. Be kell állítani a karakter Be kell állítani a karakter 1.nevét (name), 2.nemét (gender), 3.faját (race): alliance v horde 4.kasztját (class) 5.Külsejét (skin) A nem és a külső nem befolyásolja a karakter tulajdonságait, de a faj és a kaszt igen.

26 MMORPG „SZMSZ” – FRAKCIÓK, FAJOK A fajok két, egymással harcban álló FRAKCIÓKBA tömörülnek 1.Szövetség (Alliance) 2.Horda (Horde) Emellett a FAJOK tulajdonságai némileg eltérnek, és mindegyiknek megvan a csak rá jellemző képessége illetve a saját nyelve. A Szövetség tagjai: A Szövetség tagjai: 1.Emberek (Human) 2.Törpök (Dwarf) 3.Gnómok (Gnome) 4.Éjtündék (Night Elf) 5.Draeneiek (Draenei) A Horda tagjai: A Horda tagjai: 1.Orkok (Orc) 2.Trollok (Troll) 3.Taurenek (Tauren) 4.Élőholtak (Undead) 5.Vértündék (Blood Elf)

27 MMORPG „SZMSZ” - KASZTOK A kaszt szabja meg a karakter KÉPESSÉGEIT, az általa használt HARCI technikákat és varázslatokat. A játékban 10 kaszt választható, de az egyes fajok csak bizonyos kasztok közül választhatnak. 1. Harcos (Warrior) – Ember, Törp, Gnóm, Éjelf, Draenei, Ork, Troll, Tauren, Élőhalott 2. Zsivány (Rogue) – Ember, Törp, Gnóm, Éjelf, Ork, Troll, Élőhalott, Vérelf 3. Paplovag (Paladin) – Ember, Törp, Draenei, Vérelf 4. Sámán (Shaman) – Ork, Troll, Tauren, Draenei 5. Druida (Druid) – Éjelf, Tauren 6. Vadász (Hunter) – Törp, Éjelf, Draenei, Ork, Troll, Tauren, Vérelf 7. Varázsló (Mage) – Ember, Gnóm, Draenei, Troll, Élőhalott, Vérelf 8. Boszorkánymester (Warlock) – Ember, Gnóm, Ork, Élőhalott, Vérelf 9. Pap (Priest) – Ember, Törp, Éjelf, Draenei, Troll, Élőhalott, Vérelf 10. Halállovag (Death Knight) - Minden faj. A World of Warcraft: Wrath of the Lich King kiegészítő első hőskasztja.

28 KLÁN /GUILD VEZETÉSE GUILD LEADERSHIP KLÁNVEZÉR / GUILD MASTER KLÁNVEZÉR / GUILD MASTER  analógia: IGAZGATÓ / ELNÖK  fő feladata: klán VEZETÉSE, felügyelete (szervezeti felépítésben) OFFICEREK OFFICEREK  analógia: ALELNÖK / FELÜGYELŐ  fő feladata: GM helyettesítés, klán képviselete, döntés-előkészítés a klánvezér részére, új tagok felvétele, klán fórumának követése, felügyelete, segítségnyújtás a klán tagjainak

29 GUILD MASTER feladata MENEDZSMENT tevékenységek a raid szervezésében MENEDZSMENT tevékenységek a raid szervezésében o Elemzés: makro- és mikro környezet állandó elemzése o rendszeres kommunikáció a csapattagokkal o Tervezés: a kapott információ segítségével, raidek szervezése o Megvalósítás: a guild irányítása a raid alatt o Hasznosítás: a zsákmány elosztása, a csapat teljesítményének felmérése Belső PR: ( internal relations IR) Belső PR: ( internal relations IR) o Kölcsönös kommunikáció, információ-áramlás biztosítása (chat - csatornák) o Szervezet céljaival való azonosulás: online / offline meetingek szervezése

30 KLÁN /GUILD VEZETÉSE RAID LEDAER RAID LEDAER  analógia: PROJEKTVEZETŐ  fő feladata: RAIDEK („projekt”) VEZETÉSE CAST LEADER CAST LEADER  analógia: CSOPORTVEZETŐ  fő feladata: KASZTJÁBA tartozó TAGOK segítése és felügyelete BANKOS BANKOS  analógia: PÉNZÜGYI VEZETŐ / GAZDASÁGI IGAZGATÓ  fő feladata: minden tagtól rendszeresen begyűjti a virtuális javakat („GUILD BANKBA”), majd redisztribúció: a begyűjtött javak – bizonyos szempont szerinti - ÚJRAOSZTÁSA

31 Szervezet: a feladat megoldására, a cél elérésére szerveződött egyének csoportja. Szervezet: a feladat megoldására, a cél elérésére szerveződött egyének csoportja. Csoportok = guildek Csoportok = guildek Feladat: „fő gonosz” vagyis a Boss elpusztítása Feladat: „fő gonosz” vagyis a Boss elpusztítása PROJEKTSZERVEZET analógia

32 KLÁN /GUILD TAGJAI: RAIDEREK HEALER HEALER  fő feladata: GYÓGYÍTJA a raidereket  Tagok: 1 main tank healer, 6 healer TANK TANK  fő feladata: PAJZSKÉNT VÉDI a Boss (ellenség) ütéseit (raiderek védelme)  Tagok: 1 main tank (fő tank), 1-2 off-tank DPS DPS  fő feladata: SEBZÉS, TÁMADÁS  Tagok: 7 ranged DPS (távolsági harc) – 7 melee DPS (közelharc)

33 RAID (KÜLDETÉS) FŐ CÉLJA FŐ CÉLJA  BOSS (Gonosz) ELPUSZTÍTÁSA  LOOT-ok szerzése: fegyverek, páncél, pajzsok, varázserő (ezek erősítik a csapat erejét) RAID instance-ok RAID instance-ok  Vannak olyan küldetések, amelyeket egy játékos NEM tud EGYEDÜL teljesíteni, ilyenkor van lehetőség CSOPORTOK (party) alkotására.  Klánon belüli ALKALMI CSOPORTOK = projektcsapat  SZERVEZŐJE / IRÁNYÍTÓJA: RAID LEADER = projektvezető  10 vagy 25 fős csapatok: RAID GROUP-ok o tank (1/2) o healer (10-ből 2/3, 25-ből 5-6 db) o dps (10-ből 5-8) 25-ből db

34 KOMMUNIKÁCIÓ A játékosok többféle chat-csatornán keresztül kommunikálhatnak egymással. Ezek közül némelyik SZEMÉLYES, csak a másik játékos olvashatja el az üzenetet, némelyik NYILVÁNOS, minden játékos számára olvasható. A játékosok többféle chat-csatornán keresztül kommunikálhatnak egymással. Ezek közül némelyik SZEMÉLYES, csak a másik játékos olvashatja el az üzenetet, némelyik NYILVÁNOS, minden játékos számára olvasható. Szerepjátékos birodalmakban 2-féle kommunikáció Szerepjátékos birodalmakban 2-féle kommunikáció  szerepen belüli (in character)  szerepen kívüli (out of character)  logon: a karakterek kommunikációja  logoff: a karaktereket megszemélyesíti egyenek kommunikációja Van lehetőség nyelvek használatára, a legtöbb faj beszél egy közös és egy saját nyelvet. Az adott faj nyelve más fajhoz tartozó játékosok számára halandzsaként jelenik meg. A nyelv az egyik fő gátja a Szövetség és Horda közti kommunikációnak: a két oldal nem beszéli egymás közös nyelvét! Van lehetőség nyelvek használatára, a legtöbb faj beszél egy közös és egy saját nyelvet. Az adott faj nyelve más fajhoz tartozó játékosok számára halandzsaként jelenik meg. A nyelv az egyik fő gátja a Szövetség és Horda közti kommunikációnak: a két oldal nem beszéli egymás közös nyelvét!

35 Játékon belüli (INGAME) KOMMUNIKÁCIÓ Verbális Verbális  chat- csatornákon keresztül kommunikál a leader, valamint a játékosok egymással  Nincs hierarchia a csatornák között, szituáció függő  Személyes / nyilvános  A gulid leader által használt csatornák: Gulid-, officer-, trade-, party-  Guildek honlapja nonverbális nonverbális  Öltözékek: prezentálják a rangot  Kinezika: unalom, idegesség

36 KI A JÓ VEZETŐ, KIK A JÓ CSAPATTAGOK Guild leader: Guild leader:  legalább 1 óra/ nap  Lewin 3 vezetési stílusból (autokratikus, demokratikus, laissez fair) a demokratikus / autokratikus között  10 fős csapatot tartja ideálisnak Csapattagok: Csapattagok:  Betartják a szabályokat  Foglalkoznak a csapattársakkal, összetartás  Segítenek a szervezésben  Maguktól is szerveznek  Jutalom: új cuccok, előrébb kerülnek a ranglistán, maga a játék  Büntetés: hátraszorulás, kivételes esetekben eltanácsolás

37 SZABÁLYOK SZABÁLYOK SZABÁLYOK  IRATLAN SZABÁLYOK: alapvető EMBERI NORMÁK BETARTÁSA (mint a való életben!)  JÁTÉKFEJLESZTŐK írott szabályai  KLÁNSZABÁLYZAT: a Guild Master felelőssége SZANKCIONÁLANDÓ tételek SZANKCIONÁLANDÓ tételek  KÁROMKODÁS (pl. „fuck”)  TILTOTT SZAVAK használata: pl. rasszizmus, drogok? „LSD, nigger” (language filter – kicsillagozás funkció - kikapcsolható)  LOPÁS a Guild Bankból (guild normák megsértése)  NINJA-zás: hatalommal visszaélve – jogosultság hiányában – loot-szerzés  GOLD SELLING: INGAME arany rendes (IRL) valutárt való árulása  Rendszeres VESZEKEDÉSEK, demoralizálás  „BÉNÁZÁS” („noob”-oskodás), HÁTRÁLTATÁS  ACCOUNT feltörése, ellopása és árulása  JOGOSULATLAN ELŐNYÖKHÖZ juttató illegális programok (hack) használata

38 BÜNTETÉSEK, SZANKCIÓK GUILDEN BELÜL GUILDEN BELÜL  SZÓLÁS jogának megvonása (guild chanell-ben)  LOOT-hoz (zsákmányhoz) jutás megvonása  LEFOKOZÁS, jogok és jogosultságok megszüntetése  KIKÖZÖSÍTÉS/ KIDOBÁS a közösségből /guildből (ennek híre más guild- ekhez is eljut, ott sem nézik jó szemmel) JÁTÉKFEJLESZTŐK (automatizmus + Game Masters/Moderators) JÁTÉKFEJLESZTŐK (automatizmus + Game Masters/Moderators)  BANNOLÁS (KITILTÁS)  ideiglenes  végleges

39 JATÉKKUTATÁS

40 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!


Letölteni ppt "Fromann Richárd Virtuális Játéktér – Hová tart a netgeneráció? ELTE TÁTK, SZOCIOLÓGIA Doktori Iskola VII. Nemzetközi Média Konferencia: Az internet hatása."

Hasonló előadás


Google Hirdetések