Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az új egészségbiztosítási reformról „ III. Konszenzus az egészségügyért” konferencia Dr. Sinkó Eszter 2007. november 7.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az új egészségbiztosítási reformról „ III. Konszenzus az egészségügyért” konferencia Dr. Sinkó Eszter 2007. november 7."— Előadás másolata:

1 Az új egészségbiztosítási reformról „ III. Konszenzus az egészségügyért” konferencia Dr. Sinkó Eszter november 7.

2 Az átalakítás céljai Az alapvető hármas célrendszer: Az alapvető hármas célrendszer: 1. Az ellátórendszer hatékonyabbá váljon 2. Az ellátás színvonala egyenletesebbé váljon, a minőség javuljon 3. A beteg kevésbé legyen kiszolgáltatott Addicionális célok: Addicionális célok: 1. Plusz pénz érkezzen a rendszerbe 2. Új know how érkezzen a rendszerbe 3. A szereplők attitűdjei megváltozzanak (hálapénz, korrupció )

3 Egészségügyi Minisztériumi választott eszköz Kötelező társadalombiztosítás keretei között értelmezett Kötelező társadalombiztosítás keretei között értelmezett 1. több-biztosítós (több-pénztáras) modell, amely 2. egymással versengő biztosítókat üzemeltet, 3. ezeket profitorientált formában működteti, 4. (kisebbségi) magánbefektetői háttérrel.

4 Miért éppen ez a válasz? Mert ez a nemzetközi trend Mert ez a nemzetközi trend Mert a biztosítók közötti verseny a szolgáltatók között is versenyt indukál, ami javítja a minőséget Mert a biztosítók közötti verseny a szolgáltatók között is versenyt indukál, ami javítja a minőséget Mert képes hatékonyabb működésre azáltal, hogy új szereplőt, a magánbefektetőt helyezi az átalakítás középpontjába (az új „motor”) Mert képes hatékonyabb működésre azáltal, hogy új szereplőt, a magánbefektetőt helyezi az átalakítás középpontjába (az új „motor”) A beteg, azáltal, hogy választhat biztosítót, jobb helyzetbe kerül, csökken a kiszolgáltatottsága A beteg, azáltal, hogy választhat biztosítót, jobb helyzetbe kerül, csökken a kiszolgáltatottsága

5 ESKI ábrája nyomán Evetovits és Gaál, 2007.

6 Az elfogadott modell helye a palettán Profitorientált alapokkal finanszírozott versengő több-biztosítós modellek az EU-ban Profitorientált alapokkal finanszírozott versengő több-biztosítós modellek az EU-ban  Csak üzleti alapon működő biztosítók vannak – Hollandia (2006.)  Állami alapok is vannak – Szlovákia (2005. szeptember)  Vegyes tulajdonú alapok – Magyarország A világban ismeretlen (al)modell, kiszámíthatatlan hatásokkal A világban ismeretlen (al)modell, kiszámíthatatlan hatásokkal

7 A versengő üzleti alapú modellek következményei A versengő üzleti biztosítós modell következtében: Jelentősen megemelkedik az adminisztrációs költség a fragmentációnak köszönhetően megsokszorozódik Regisztrálhatóan rosszabbodik a hozzáférés Nincs bizonyítható a hatékonyság/eredményesség növekedés

8 A legnagyobb veszély Az egészséges populáció kimazsolázása - a kiadások koncentrációja Az egészséges populáció kimazsolázása - a kiadások koncentrációja Kormányok által használt korrekciós eszközök: Kormányok által használt korrekciós eszközök:  Korrigált fejkvóta (nincs jó fejkvóta)  Kockázatkiegyenlítő Alapok működtetése (eszközök függvénye a kockázatok kezelt mértéke) Ennek köszönhetően jelentős többletköltség generálódik a rendszerben – ez az állami költségvetésre hárít többletterhet

9 Evidenciák az átalakítás helyességéről A több-biztosítós modellcsalád működésének tapasztalatai nem bíztatóak A több-biztosítós modellcsalád működésének tapasztalatai nem bíztatóak Az eredeti cél nem teljesül: a biztosítói versengés ellenére Európában, így Hollandiában sem alakult ki szolgáltatói verseny Az eredeti cél nem teljesül: a biztosítói versengés ellenére Európában, így Hollandiában sem alakult ki szolgáltatói verseny Nem lehet azt állítani, hogy ott jobb minőségű a szolgáltatás, ahol egymással versengő biztosítók vannak jelen Nem lehet azt állítani, hogy ott jobb minőségű a szolgáltatás, ahol egymással versengő biztosítók vannak jelen

10 A magyar modell 1. A magyar modell 1. Több-biztosítós modell, amelyben Több-biztosítós modell, amelyben 1. megmarad a kötelező egészségbiztosítási rendszer jelleg, (miután a befizetések és a kifizetések szempontjából egyaránt Parlament által meghatározott rendszer) 2. fennmarad a szolidaritási jelleg 3. felbomlik a nemzeti kockázatközösség (a fejkvóta nem képes minden kockázatot kezelni)

11 A magyar modell 2. Szemben a miniszterelnök korábbi nézeteivel: lehet a pénztáraknak tulajdonuk a kórházakban (fordítva nem igaz) Szemben a miniszterelnök korábbi nézeteivel: lehet a pénztáraknak tulajdonuk a kórházakban (fordítva nem igaz) Maradnak a finanszírozási technikák, de az árakban jelentős, akár 20%-os eltérés is tolerált (ún. preferált szerződések révén) – ez aggályos, lásd Csehország esetét Maradnak a finanszírozási technikák, de az árakban jelentős, akár 20%-os eltérés is tolerált (ún. preferált szerződések révén) – ez aggályos, lásd Csehország esetét Szabad szerződéskötési jogot kapnak a pénztárak, kivéve a háziorvosok és gyógyszertárak esetében Szabad szerződéskötési jogot kapnak a pénztárak, kivéve a háziorvosok és gyógyszertárak esetében

12 Ismeretlen elemek 1. Az állam szerepe, feladatai hogyan alakulnak, milyen funkciókat akar központi kézben tartani – nincs szisztematikusan leírva Az állam szerepe, feladatai hogyan alakulnak, milyen funkciókat akar központi kézben tartani – nincs szisztematikusan leírva Az OEP jogutóddal szűnik meg, de nem tudjuk, milyen szolgáltatások finanszírozása marad nála - az OKA működtetése – biztosítási csomag megosztása? Az OEP jogutóddal szűnik meg, de nem tudjuk, milyen szolgáltatások finanszírozása marad nála - az OKA működtetése – biztosítási csomag megosztása? Melyek lesznek az ÁNTSZ feladatai - maradnak? Melyek lesznek az ÁNTSZ feladatai - maradnak? Mi lesz a munkamegosztás az ÁNTSZ és a Felügyelet között? Mi lesz a munkamegosztás az ÁNTSZ és a Felügyelet között? Önkormányzatok feladatai hogyan változnak - a területi ellátási kötelezettség és a szabad szerződés kötés joga összeegyeztethető-e? Önkormányzatok feladatai hogyan változnak - a területi ellátási kötelezettség és a szabad szerződés kötés joga összeegyeztethető-e?

13 Ismeretlen elemek 2. A 49%-os kisebbségi tulajdon nem vonzó, cserébe adni kell valamit, még mindig nem tudjuk, mit: A 49%-os kisebbségi tulajdon nem vonzó, cserébe adni kell valamit, még mindig nem tudjuk, mit: 1. Menedzsmentjogok - legfrissebb fejlemény: az igazgatóságban 3:3 elnökkel (csapdahelyzet) 2. A Díjtétel Bizottság és a Fejkvóta bizottságok nem ajánlanak - döntéseket hoznak Mi lesz a fejkvóta képzés alapja, milyen tényezőkkel korrigálják? - még mindig vita van a partnerek között Mi lesz a fejkvóta képzés alapja, milyen tényezőkkel korrigálják? - még mindig vita van a partnerek között A fejkvótán kívül milyen egyéb kockázatkiegyenlítő mechanizmusokat alkalmaznak? – itt még nem tartunk A fejkvótán kívül milyen egyéb kockázatkiegyenlítő mechanizmusokat alkalmaznak? – itt még nem tartunk

14 Ismeretlen elemek 3. A EBP-ek szelektálhatnak a szolgáltatók között: A EBP-ek szelektálhatnak a szolgáltatók között: 1. Várható-e tényleges szelekció, ha igen, hol? 2. Az árban való eltérés milyen gyakran lesz megengedett? 3. Mi lesz a nem-szerződött intézmények sorsa? 4. Mennyire időre kell/lehet szerződést kötni a szolgáltatókkal? Határozatlan időre 5. Új technológia befogadásai – Díjtétel bizottság? (kivéve gyógyszerek, gyógyseg.)

15 Politikai konszenzus Az elfogadott modell konszenzusra utaló jeleket takar-e a kormányzó pártok között? Az elfogadott modell konszenzusra utaló jeleket takar-e a kormányzó pártok között? Aligha, mert más az értékrendje a két pártnak Aligha, mert más az értékrendje a két pártnak SZDSZ-nek liberális pártként a verseny és választás lehetősége a fontos, a piac mindenhatóságában vetett hit jellemzi SZDSZ-nek liberális pártként a verseny és választás lehetősége a fontos, a piac mindenhatóságában vetett hit jellemzi MSZP a megfontolt haladás híve, álláspontja: az állam kézben tud tartani folyamatokat, ezért a piac és az állam kettősségét, ezek együttes jelenlétének szükségességét hirdeti MSZP a megfontolt haladás híve, álláspontja: az állam kézben tud tartani folyamatokat, ezért a piac és az állam kettősségét, ezek együttes jelenlétének szükségességét hirdeti

16 Kockázatok 1. Nincs meghatározva a kötelezően nyújtandó szolgáltatás csomag tartalma – állandó vita lesz abból, mi jár és mi nem a járulékért cserébe Nincs meghatározva a kötelezően nyújtandó szolgáltatás csomag tartalma – állandó vita lesz abból, mi jár és mi nem a járulékért cserébe Ez rossz a minden szereplőnek, így a magánbiztosítóknak is, akik kiegészítő egészségbiztosítási terméket akarnak kifejleszteni Ez rossz a minden szereplőnek, így a magánbiztosítóknak is, akik kiegészítő egészségbiztosítási terméket akarnak kifejleszteni Az Egészségbiztosítási Felügyeleten kötnek ki a felek illetve a Bíróságokon – precedens ítéletek Az Egészségbiztosítási Felügyeleten kötnek ki a felek illetve a Bíróságokon – precedens ítéletek

17 Kockázatok 2. Nincs rendben a jogviszony-nyilvántartás Nincs rendben a jogviszony-nyilvántartás 1. Az APEH adóazonosító jel alapú nyilvántartást vezet 2. Az OEP-nek TAJ alapú jogosultsági adatbázisa van 3. Ideiglenes engedélye van az APEH-nek, hogy a kettőt együtt kezelje, de ez lejár decemberben (utána kapcsolati kód) 4. Tömeges pontatlanságok, adat nem egyezések (100 ezres nagyságrendben) A jogosultság jogszabályi háttere bizonytalansággal terhelt A jogosultság jogszabályi háttere bizonytalansággal terhelt

18 Kockázatok 3. „A pénztárak saját maguk dönthetnek arról, hogy milyen (…) metodikákat alkalmaznak a kiadások kordában tartására: előzetes autorizáció, vizsgálati és terápiás eljárásrendek, volumen-szerződések, bázis-finanszírozás, preferált szerződések, stb.” „A pénztárak saját maguk dönthetnek arról, hogy milyen (…) metodikákat alkalmaznak a kiadások kordában tartására: előzetes autorizáció, vizsgálati és terápiás eljárásrendek, volumen-szerződések, bázis-finanszírozás, preferált szerződések, stb.” Kuka megyék alakulhatnak ki Kuka megyék alakulhatnak ki A központi régióban erőteljes versengés várható. Hogyan kezelik az ebből fakadó veszélyeket? A központi régióban erőteljes versengés várható. Hogyan kezelik az ebből fakadó veszélyeket? A finanszírozási technikák felülíródnak. Ez azért baj, mert egészségpolitikai üzenetet közvetítenek. Mennyire tudatos ez a cselekedet? A finanszírozási technikák felülíródnak. Ez azért baj, mert egészségpolitikai üzenetet közvetítenek. Mennyire tudatos ez a cselekedet?

19 A magánbefektetők kilátásai 1. A kormány komoly pénzügyi befektetéssel számol – magas lesz a piacra lépés költsége A kormány komoly pénzügyi befektetéssel számol – magas lesz a piacra lépés költsége Az állampolgárok elvárásai magasak lesznek Az állampolgárok elvárásai magasak lesznek Számukra ismeretlen terepre tévednek Számukra ismeretlen terepre tévednek Nem értenek sem az ellátásszervezéshez, sem a szolgáltatásvásárláshoz, sem pedig a hálózatok üzemeltetéséhez - ez mindenképpen hatékonyság veszteséget eredményez Nem értenek sem az ellátásszervezéshez, sem a szolgáltatásvásárláshoz, sem pedig a hálózatok üzemeltetéséhez - ez mindenképpen hatékonyság veszteséget eredményez

20 A magánbefektetők kilátásai 2. Vannak hatékonysági tartalékok, de ezek feltárásához nem rendelkeznek megfelelő technológiával + információs aszimmetria van a szolgáltatók és a pénztárak között Vannak hatékonysági tartalékok, de ezek feltárásához nem rendelkeznek megfelelő technológiával + információs aszimmetria van a szolgáltatók és a pénztárak között Profitorientáltságuk okán a kiadáscsökkentés egyszerű eszközeit választják: Profitorientáltságuk okán a kiadáscsökkentés egyszerű eszközeit választják: 1. kockázat szerinti szelekció 2. a szolgáltatások igénybe vételének korlátozása, a szolgáltatások kiüresítésének fokozása Ez azonban rosszat tesz az anyacégüknek és a cég többi üzletágának – romló hírnév Ez azonban rosszat tesz az anyacégüknek és a cég többi üzletágának – romló hírnév

21 A magánbefektetők kilátásai 3. Nincs kész a szolgáltatói hálózat leépítése, a befejezést a pénztáraktól várják – népszerűtlen szerep Nincs kész a szolgáltatói hálózat leépítése, a befejezést a pénztáraktól várják – népszerűtlen szerep Lepusztult az ellátó hálózat – ÚMFT, de a döntések most vannak – pénztárak pedig még sehol Lepusztult az ellátó hálózat – ÚMFT, de a döntések most vannak – pénztárak pedig még sehol Használhatatlanok a működési engedélyek – politikai nyomásra adták ki azokat Használhatatlanok a működési engedélyek – politikai nyomásra adták ki azokat Használhatatlanok a betegutak – újraszabályozási igény Használhatatlanok a betegutak – újraszabályozási igény Nincsenek egységes szakmai eljárásrendek Nincsenek egységes szakmai eljárásrendek Tömegesen vannak ellátatlan betegek – ez többletköltséget okoz Tömegesen vannak ellátatlan betegek – ez többletköltséget okoz

22 Az átalakítás céljainak teljesülése – nem biztosított Az alapvető hármas célrendszerről: nem bizonyítható, hogy Az alapvető hármas célrendszerről: nem bizonyítható, hogy 1. az ellátórendszer hatékonyabbá válik 2. az ellátás színvonala lesz egyenletesebb, a minőség javulása esetleges 3. a beteg kevésbé lesz kiszolgáltatott Addicionális célok Addicionális célok 1. Plusz pénz nem érkezik a rendszerbe 2. Új know how nem érkezik a rendszerbe 3. A szereplők attitűdjei megváltozik? Ismeretlen hatás

23 Az egészségbiztosítás átalakítási feltételei - hiányoznak 1. Megvitatható koncepció – nincs kész illetve ami van, azt nem fogadta el senki 2. Evidenciák az átalakítás helyességéről - hiányoznak 3. Hatástanulmány(ok) – nincs(enek) 4. A koncepcióhoz kapcsolt megvalósítási terv/menetrend – olyan szinten van, mint a koncepció 5. Törvényjavaslat – benyújtásra került 6. Politikai konszenzus A koalíciós pártok között - nincs A koalíciós pártok között - nincs Az ellenzék és a kormánypártok közt - nincs Az ellenzék és a kormánypártok közt - nincs

24 Várható következmények A rendszer működtetése drágább lesz: A rendszer működtetése drágább lesz: 1. Kockázat kiegyenlítő alap(ok) 2. Az állam fizetési kötelezettsége a fizetésképtelen állampolgárok után várható emelkedni fog (a normatív alapra helyezés) Az egészségügyi kiadások fedezésére kevesebb jut: Az egészségügyi kiadások fedezésére kevesebb jut: 1. Működési kiadások ( 3,5 %-os kimutatott költség) 2. Céltartalékokra félretett források 3. Profit ( a bevételek 2%-ában maximált)


Letölteni ppt "Az új egészségbiztosítási reformról „ III. Konszenzus az egészségügyért” konferencia Dr. Sinkó Eszter 2007. november 7."

Hasonló előadás


Google Hirdetések