Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Www.europeanspinoff.com Darvas Gergely, Magyar Spin-off és Start-Up Egyesület, Alelnök Melyek egy start-up vállalkozás ismérvei, valamint hogyan jussunk.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Www.europeanspinoff.com Darvas Gergely, Magyar Spin-off és Start-Up Egyesület, Alelnök Melyek egy start-up vállalkozás ismérvei, valamint hogyan jussunk."— Előadás másolata:

1 Darvas Gergely, Magyar Spin-off és Start-Up Egyesület, Alelnök Melyek egy start-up vállalkozás ismérvei, valamint hogyan jussunk túl az indulás nehézségein

2 A Spin-off és Start-up Egyesület dióhéjban Alapitói és Elnöksége mind gyakorló szakemberek –Vicze Gábor, Elnök- Econet EU IT nagy pályázati projektek koordinálója –Dr. Ferdinándy Péter, SOTE farmakoklinikai professzor, Pharmahungary CRO tulajdonosa –Dr. Kriston Ákos, Grantholder, EComission, Clener Energy Reserch –Darvas Gergely, Thalesnano cégcsoport Küldetésünk újgenerációs magyar technológiai vállalkozások létrejöttének és megerősödésének elősegítése, melyek hazai kutatási és fejlesztési eredményekből kinövő termékeikkel globális piaci jelenlétet képesek elérni. Mi a spin-off? –Klasszikus definíció szerint: egyetemi vagy közfinanszírozású (non-profit) kutatóhely fejlesztési eredményeinek piaci hasznosítására létrehozott vállalkozás. Tény: US University Licensing Revenue billion USD in 2011 –Más értelmezésben- vállalaton belül létrejövő és leválasztásra kerülő innováció Mi a start-up? –Induló, tudásintenzív vállalkozás, amely kis tőke- és munkabefektetéssel is gyors növekedést produkál.

3 A spin-off-ok és start-up-ok potenciálja - 5 évnél fiatalabb USA cégek – az új munkahelyek 60%-át adják / Kauffman Foundation - Az Economist Intelligence Unit szerint Európa 85% új munkahelyteremtését a KKVk adják

4 Melyek a gyors növekedési potenciállal rendelkező vállalkozások ismérvei? Technológiai innovációra épülő ötlettel indulnak Valós piaci igényre épülnek, amely nagy méretű és növekszik, jó esetben a növekedési szakasz elején tart Képesek összegyűjteni az összes céginduláshoz szükséges képességet és szaktudást – akár részidőben, támogatásban, jövöbeli igéret /részvény/ fejében Meg tudják csinálni a technológiai fejlesztés első két lépését saját forrásból: –a deszka-modellt és –tesztelni tudják potenciális vevővel a prototípust Képesek összeállni „üzletemberekkel”- sales, marketing, pénzügyes- akik által befektetésre alkalmas módon tudják prezentálni az ötletüket egy business plan formájában A várható gyors növekedés finanszirozására meg tudnak nyerni befektetőket

5 Köszönöm a figyelmet !

6 Start-up inditás – kinek javasolt és kinek nem? Az én ellenőrző-listám: 1.Hogyan tudsz megbirkózni a bizonytalansággal? –1- 5-ig skálán hol állsz? Ez nem értékítélet, jobb ismerni önmagad -> Richard Branson // Steve Jobs // 2. Mennyire szereted azt, amire vállalkozol? Mennyire szenvedélyből csinálod, amire vállalkozást akarsz építeni? –csak a pénz miatt csinálod, vagy mert utálod a főnöködet és ott akarod hagyni a munkát-> a befektetőt nem érdeklik a szociális indokok 3.A vállalkozósdinál nincs limit a munkaórák számát illetően - 24/7 3.Milyen a stressztűrő képességed? Van stratégiád a levezetésre? 4.Függetlenséget akarsz? = felelősség a döntésekben: ha pénzt veszel fel banktól, befektetőtől 5.Milyen a teljesítményelvárásod és a kudarckezelési stratégiád? –Kulturális lemaradásban vagyunk- a kudarc szükséges része a fejlődésnek 6.Hogyan kívánod ápolni a személyi kapcsolatokat, milyen eredményeid voltak csapatépítésben és hogyan fogod menedzselni a céget? –Számtalan nagy vezető megbukott karrierje elején –Főleg az elején nem értesz mindenhez, össze kell szedned és tartanod azokat, akik a hiányzó készségeket pótolják

7 Mitől leszel biztosan sikeres és mitől bukhatsz el biztosan? Sikeres: Akik résztvesznek benne, reélisan felmérik az erősségeiket és gyengeségeiket és megprobálják a hiányt pótolni. A minőség a legfontosabb kritérium. Az ötlet valós piaci igényre épül, a piac növkedési potenicálja megvan és az alapitóknak van ezen a piacon tapasztalatuk. A pénz elég arra, hogy lefedje az első forgótőke-hiányos időszakokat Elbukni: Túlbecsülni az értékesitést méretét és alulbecsülni, mennyi idő megszerezni Költségek alulbecslése vagy a ktgek szigoru kontrolljának elvesztése KP feletti kontroll evlesztés: tul magas készlet, megengedni a vevőnek hogy tl későn fizessen, szállitóknak tul gyorsan fizetni A piaci szegments nem térképeztük fel megfelelően piackutatással Kulcs területekre nem sikerült szakértőt találni: sales, marketing, pénzügy, gyártás, egyéb technikai A kockázat ésszerű csökkentése kimaradt – Alulárazás

8 Mi az Innováció? „Az innováció olyan gazdasági eszköz, amely új technológia, termékek, módszerek, és szervezeti struktúrák kialakításával ér el a versenyképesség növekedését” Technológiai innováció? Üzleti folyamat innováció? Diszruptiv innováció?

9 Exit: Disney megveszi 2012ben USD 4 milliárdért a Lucasfilmet első szerzödés megbizását megkapja Lucas 12 hónapos késéssel készület el az első változat, de ahogy meglátták a vágást- kiléptek a szerződésből és ujrakezdték a forgatást Mind USAban, ind Londonban forgatási helyszineken furcsán néztek rájuk, teljes nonszesz Nem megfelelő vágástechnika, világitás, kameraállások, lények, hangok? Választ: csinálunk jobbat !! Uj iparágakat is megálmodik: kiköti a játékforgalmazási jogokat, amikor még senki nem gondolkoik ilyenben Első film bemutatója 1977 – meglepő kasszasiker Közben Lucas már uj befektetőket keres, ideje jórésze ezzel megy el a 2. rész forgatásánál, nem is ő a rendező Egy kevéssé ismert vállalkozási példa: a Star Wars története

10 Start-up inditás – Az üzleti lehetőség felmérése – a 4 fő kérdés megválaszolása 1. Jó az ötlet? Megfelel a vevői igényeknek? Mitől vagy TE más, mitől vagy jobb/hatékonyabb/olcsóbb/szebb stb.? Van rá igény? Mennyire jelentős az igény? Mekkora a potenciális vásárlóerő? Fizetnének érte? Ha igen, mennyit lehet elkérni érte, mi az értéke? Felfedezhető valami trend azon a részpiacon, amelyet megcélzol? Mennyi a versenytárs ebben a témában? Mi különböztet meg téged a többiektől, mitől vagy egyedi, csak te tudod ezt létrehozni/előállitani? Melyek a felfedezett vevői/piaci igény mögött álló feltételezések? 2. Mennyire jól tudod megvalósitani az ötletet, elképzelést? Hogyan tudod felhasználni a kevés rendelkezsére álló erőforrásodat? Talán jó az ötlet, van rá igény és fizetnének is érte, de: Hogyan fogod megcsinálni, előállítani /legyártani ha termék, ha szolgáltatás összeállítani ? HA kiszervezed a gyártást, kivel, mikor, hogyan, mennyiért, milyen minőségben? Mennyi idő alatt tudod a piacra eljuttatni? Hogyan és kinek fogod eladni? Igénybeveszel közvetítőket, disztribútorokat vagy felveszel kereskedőket, vagy te magad adsz el? Vagy egy áruházlánc lesz a forgalmazód? Vagy az Appstore vagy a Googleplay? Vagy kiállításra mész? Mennyire könnyű vagy nehéz a piacra eljuttatni a terméket/szolgáltatást?

11 Start-up inditás – Az üzleti lehetőség felmérése – a 4 fő kérdés megválaszolása 3. Mi az üzletmodell? Mennyi a nyereségtartalom? Sajnos még az ún. non-profit szervezeteknek is profitot kell termelniük a túléléshez. Sőt. Az elvárás, hogy termelj nyereséget- legfeljebb szétoszthatod azt jótékony célra. Mennyit tervezel eladni? Mennyibe kerül neked az „értékesítési rendszer”? Cégeknek adsz el /B2B/ vagy vásárlóknak /B2C/? Diszribútort, kereskedőt vagy áruházlánc díjait kell megfizetned? Műszeriparben elfogadott árrés 40-60%, külföldi disztribútor elvárása min 50%, de Japánban lehet 300% is...vagy egy Lánc „elvesz”a nyereségtartalmadból 40-50%-ot is. Milyen mennyiségben adsz el? Hogyan árazod be a terméked/szolgáltatásod? Mennyiért tudod előállítani, milyen a költségstruktúrád? Miből állnak össze a költségeid? Milyen mennyiséghez milyen nyereségtartalom tartozik? A nagy mammutcégekkel szemben a KKV-knek előnyük: fel tudunk fedezni egy piaci rést, egy lehetőséget és gyorsan tudunk rá megoldást/műszaki megoldást találni. Az első generációs nagy alkotók pl. Bojár Gábor könyvét érdemes elolvasni- mit meg nem tett az ember annak idején- pénz, természetes állapot volt hogy nem volt pénz.

12 Start-up inditás – Az üzleti lehetőség felmérése – a 4 fő kérdés megválaszolása 4. A megvalósitó csapat Melyek a Te személyes erősséged/hiányosságaid? A hiányzó kompetenciákat ki és hogyan fogja pótolni? Neked mint vezetőnek, ha tetszik ha nem, egy kicsit mindenbe bele kell tanulnod és kicsit mindenhez értened kell: –alapvető pénzügyek – költségterv készítés, likviditás, eredményterv –üzleti terv összeállítása –értékesítés és marketing alapok –vezetés, menedzsment, –legfontosabb munkáltatói kötelezettségek, munkatársak kiválasztása, motiválása –alapvető gazdasági jog –tárgyalástechnika A Megnyugtató hír: még a legnagyobb felsővezetők is nap mint nap tanulnak újat

13 1.A számok megfelelő prezentálása 2.A befektetéssel jó sok pénzt lehet csinálni 3.A gyorsteszt: menedzsment –Őszinteség és feddhetetlenség –Iparági Tapasztalat –Teljesítmény – szeret nyerni, valószínű korábban is elért kiemelkedő telejsítményt –Magas energiaszint –Motiváció? Miért mondasz le egy csomó más dologról és vállalsz kockázatot? 4. Mitől egyedi a helyzet, vagy a vállalkozás, vagy az ötlet? Milyen piaci igényt elégít ki? 5. Rendelkeznie kell egy exit tervvel És még sokmindent, de ezek az alapok Az asztal másik oldala: mit néz a befektető biztosan?

14 A folyamat a fontos, rákényszerit hogy végiggondoljuk a kockázati pontokat és előre választ adjunk rá Vannak minimális formai követelmények A pénzügyi számitást nemlehet „megúszni”, szerezzük pénzügyest Valamiylen megtárülési modellt alkalmazni kell Ad egy képet a végén, hogy érdemes-e belevágni vagy sem, kellően vonzó-e Nemcsak pénzügyi megtérülési szempontok lehetenek érvényesek de piacszerzés, stb Köszönöm a figyelmet: Az üzleti terv készités: öntsük papirba


Letölteni ppt "Www.europeanspinoff.com Darvas Gergely, Magyar Spin-off és Start-Up Egyesület, Alelnök Melyek egy start-up vállalkozás ismérvei, valamint hogyan jussunk."

Hasonló előadás


Google Hirdetések