Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Ernyey Gyula Az ipari forma története Designelmélet 2010 Készítette: Pap Szabina Tóth Anna.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Ernyey Gyula Az ipari forma története Designelmélet 2010 Készítette: Pap Szabina Tóth Anna."— Előadás másolata:

1 Ernyey Gyula Az ipari forma története Designelmélet 2010 Készítette: Pap Szabina Tóth Anna

2 „egy használati tárgy mindenkor „ a kor szemén” keresztül meglátott konstrukció, pozitív vagy negatív ítélet és híradás egy időszak kultúrájáról”

3 Fő korszakok: Ipari forradalom Századforduló Két világháború között A második világháború után Legújabb törekvések

4 Ipari forradalom a XV., még inkább a XVI. századtól új értelmet nyert a technikai tudás, a gyakorlat és ezzel együtt a kézművesség szerepe Anglia szolgált mintájául és serkentőjéül Nyugat-Európa fejlődésének a XVIII. sz. végére főleg Angliában ismert foglalkozás lett a gyártmány- formatervezés többféle törekvés jelent meg: a klasszicizáló funkcionális formák mellett a romantika, a historizmus és az eklektika különböző változata használati jelentőségüket elismerték, de ezeket a tárgyakat nem tekintették műalkotásoknak ezeket a tárgyakat elsősorban nem is esztétikai gyönyörködésre szánták

5 Anglia Fémből készült tányérok helyébe a porcelán lép Queen’s Ware konyhai edények A XVIII. Századi angol bútor irányt mutatott mind gyakorlati mind formai vonatkozásban a kontinens számára. Windsor-szék közlekedési eszközök fejlődése: mennyiségileg és teljesítményükben is gyarapodó hajók, mozdonyok, vasúti kocsik és kerékpárok Megindult a termelési eszközök gyors fejlődése, ahol a használhatóság szempontja volt az elsődleges. J. Nasmyth: Gőzkalapács

6 A kontinens megjelent a ma is korszerű Staatliche Porzellan- Manufaktur laborporcelán-készelete a Thonet-bútor Németországból indult fejlődésnek, és az osztrák császárság, majd az Osztrák-Magyar Monarchia keretei között teljesedett ki, mintegy a nemzetközi haladás és ipari fejlesztés szimbólumaként fejlődtek az egyszerű használati tárgyak Ludwig Lobmeyr üvegedényei

7 Amerika megjelentek a Thonet szék mellett elhíresült Shaker-székek (bár sikere jóval elmaradt a Thonet mellett) lakásberendezéseikkel nem értek el átütő sikert, de azok formai újításai, valamint a műszaki újdonságok hozzásegítettek a korszak jellegzetes sikeréhez: a Pullman-kocsik kifejlődéséhez a század közhasználati és munkaeszközeinek arculatát nagyban befolyásoló író- és varrógép szintén ez idő tájt indult hódító útjára Remmington írógép Singer varrógép

8 Századforduló a XIX. sz. végére, a termelés növekedésével a stílusprularizmus már nem felelt meg az élet új minősége szintjén a századforduló a régi meghaladásának és az új lázas keresésének ideje volt az élet minden területén a tárgykultúrában ezt a szerepet az art nouveau vállalta (a funkcionális forma elméletének elfogadásával és a gyakorlat felé közelítésével leszámolt a historizmussal és az átmenet szerepét töltötte be a XIX. és a XX. sz. tervezése között) a funkcionális formálás a Deutscher Werkbund-ban és a hatására kibontakozó mozgalmakban fejlődött ki a legteljesebben új struktúrák, új formák, új anyagok jelentek meg acélból, alumíniumból, vasbetonból, rétegelt lemezből vagy épp papírból készültek tárgyak

9 Art nouveau Louis Comfort Tiffany üvegből készült dísz- és használati tárgyainak megjelenése, melyek a kortárs magyar fejlődésre is hatottak. F. L. Wright belső terei és bútorai H. van de Velde festői pálya felhagyása után, szép és funkcionális tárgyakat akart létrehozni ezüst evőeszközkészlete megjelentek Hector Guimard Párizs mai Városképét is befolyásoló metrólejáratai

10 A funkcionális forma és a Deutscher Werkbund a Werkbund egyik legismertebb tervezője Peter Behrens Behrens ívlámpája és elektromos teáskannája megjelent a Rolls-Royce cég a racionális formálást és a társadalmi igényt legsajátosabban magvalósító Silver Ghost autómobilja kiemelkedő a háromszögvázzal és a korszerű használati-kényelmi felszereléssel, tartozékokkal ellátott Raleigh-kerékpár

11 Amerikai tömegtermelés a grafikusok közreműködése a gyártmányok típusfelirataiban, kezelési utasításain vagy éppen díszítésében figyelhető meg egyik igen jelentős tárgyuk a Bennet típusú írógép megjelent a Kodak Brownie –kamerája az amerikai társadalmat és életstílust legjobban befolyásoló termékek közé tartozik Henry Ford T-modellje (nagyrészt Galamb József tervezésében)

12 Két világháború között az első világháború után a gyártmánytervezés új korszaka indult meg új művészeti törekvések határozták meg az európai formatervezést megjelent a Bauhaus, melyben a konstruktivizmus és a funkcionalizmus legjobb vonásai egyesültek a termelés-irányítottságú európai tervezéssel szemben az Egyesült Államokban a ’20as évek világválsága nyomán egy másik irányú, piacorientált tervezés alakult ki az ipari formatervezők kiterjesztették munkaterületüket, elismertették fontosságukat, mert rövid idő alatt megteremtették szakmai önállóságukat, sajátos munkamódszereiket ahogy Európában a modern korszaknak a funkcionális, úgy Amerikában az áramvonalas vált a szinonimájává

13 Az építő avantgard De Stijl Gerrit Thomas Rietveld 1918 körüli piros-kék széke volt az első, a De Stijlben közölt tárgy, mely megtestesítette a csoport elveit az utrechti Schröder-ház (1924), a modern építészet korai remeke, és Rietveld további tárgyainak alapgondolata Rietveld: asztali lámpa a „jövő fuvallata” az 1927-ben elkészült, egy darabból sajtolható ülőbútor, nem különben az 1934-es cikcakk szék

14 Bauhaus az első fémcsőből hajlított – a későbbiekben Wassily néven ismert – széket Breuer Marcel tervezte 1925-ben a korszak jellemzője K. J. Jucker kihúzható falilámpája és zongoralámpája is a Bauhaus fémműhelye közösen készítette a nyeles, leeresztett opál és mattüveg burából álló, alumínium szerelvényekkel kiegészített mennyezeti lámpát

15 Klasszikus funkcionalizmus megjelent a miniatürizálást és tárgyias műszaki szerkesztést kiváló funkcionális megoldással párosító Leica fényképezőgép itt találjuk Mies van der Rohe Bauhaus indíttatású, de végül is azon kívül kifejlesztett acélcső székeit Alvar Alto hajlított plywood bútorai, és jellegze- Tes formájú üvegtárgyai Gropius a nagyiparban is feladatokat vállalt. Jelentős A dinamikus, „sportos” formájú Adler-cabriolet

16 Kereskedelmi tervezés az Egyesült Államokban „Amerika legnagyobb hozzájárulása a hadviseléshez” a Willys Jeep automobil volt elsődlegesen megkülönböztető formája emeli ki a kor autótermeléséből a Ford cég Lincoln Continental Gépkocsiját jellemző például a Lucky Strike csomagolása megjelent a ma is híres Parker 51 töltőtoll

17 II. világháború után Egyesült Államok vezető szerepe tovább erősődött Kihasználatlan termelés következtében megnőtt az ipari formatervezés iránt a kereslet USA stílusváltások diktálója Hazai gyökerek,európai indíttatások-sokrétűbb igények-különféle változatok,szintek alakultak ki(styling,újítás,elavítás) Nemzeti és iparági törekvések jöttek létre: Szocio-kultúrális formaújítás: olasz, francia tervezőknél Rend- és időtállóság igénye, fokozott minőség: nyugatnémet,svájci tervezőknél Látványos attrakcióktól mentes, humánus alakításmód: skandinávoknál

18 Irányulások összefonodása, majd klasszikussá merevültek Sem a styling, sem a purista-design nem tudja kielégíteni az egyre összetettebbé váló társadalmi-kultúrális igényeket ‘50-es évektől különböző törekvések: neoavantgarde és a pszeudoavantgarde – fennálló környezet elutasítása, harsány és látványos, de nem mutat tovább Tevékenységük a személyes környezetre, a lakáskultúrára korlátozódik Modern design igénye más irányból is : hiányzó kapcsolatok, rendszerek megtermtésének igénye Új szerepkör: szervező, az alkotó koordinátor munkakör, aki összehangolja a hatalmassá és bonyolulttá vált ipari termelés számos működését

19 Nem az új dolgok, nem is csak a dolgok érdeklik őket, hanem a dolgok és kapcsolataik, egymással és az emberrel való kapcsolódásuk ‘60-as évektől a tárgyi világ anarchiája annyira megnőtt, hogy szükségszerűen sofféle kiutat kezdtek keresni A formatervező személye és alkotásmódja, munkaterülete változóban I. világháború utáni művész-tervező helyett, a tervezés a kollektív team- munkavégzés irányába mozdult (eddig is kollektív tevékenység volt: gyártó, konstruktőr, formatervező együtt működött) Napjainkban: a formatervező további tervezőknek engedi át a tevékenysége jelentős területét

20 egyre jelentősebb szerep a non- designereknek: szociológusok, pszichológusok Szükségessé válik a formatervezők funkcionálisan szakosodjanak: környezettervező, munkaesztéta Műalkotás helyett- nyitott mű a cél-folyamatos optimalizálás,javítás “DESIGN FOR THE REAL WORLD”

21 Amerikai modell “Problémamegoldás amerikai útja”- funkcionálisan és nem konfliktusként megközelítve Automatizálás, tömeggyártás(forradalmi átalkulás) Különleges anyagok(fémek,ötvözetek műanyagok) 1950 táján tudományos-technikai forradalom Az ipari termelés a II. vh után 15 évenként megduplázódik avantgarde irányzatok A minőség csupán a hatvans években kerül előtérbe Egyesült Államok: leghatalmasabb termelési-gazdasági egysége Túltermelési válság Behatoltak a legkülönfélébb területekre: kenyérpirító, traktor… Eldobhatóság- erkölcsileg motiváló – terjedésével a formatervezés egyre inkább a csomagolásra redukálódott- Sokkal inkább a vásárlók manipulálására, semmint valódi igényeik kielégítésére

22 A formaadás tudománya pszihológia gyakorlatává süllyedt Styling( Gerda Müller), stiliszta MAYA- tömegigények kereskedelmi kiszolgálása Példák: kocsik: Mustang(1964), háztartási cikkek: Schick borotva, Sheer Look hűtőszekrény, polaroid land camera (1947) Építészet: Richard Buckminster Fuller : geodétaház(1958)-rövid fémrudakból szerkeztett oktaéderek és tetraéderek adják a vázat Elit-desgin képviselői: Herman Miller, Knoll Associates, George Nelson, Charles Eames-üvegszálas műanyag székek,csoportszék Saarinen-talpas műanyag széke IBM-Selectric villamos írógép(1961), RAMAC 506 számítógép(1957) Gyári tervező csoportok, staff designerek

23

24 Szociokultúrális elit-design ‘50-es években kezdődött A legszínesebb törekvések elsősorban az art design területéről Olaszország:formai gazdagság,merészség Pinin Farina: Cisitalia Dante Giacosa: FIAT 500 Franciaország: Citroen gyár Pierre Boulanger:2CV, DS-19 Olivetti-stílus- Nizzoli. Írógépek Ettore Sottsass: számítógép,írógépek Rodolfo Bonetto Brion Vega cég:M. Bellini, Castiglioni testvérek, Marco Zanuso Franco Albini,Carlo Scarpa, Alberto Rosselli

25 1.Cisitalia 2.citroen sa 2cv

26 1.Fiat citroen sa,ds-19

27 A rend és időállóság igénye Termékkozmetika, időállóság Kellemes aszketikus szigor Német áruk- “made in germany”, Volkswagen “bogár” Braun cég-rend,harmónia,takarékosság- Max Braun Mies Van der Rohe: kevesebb – több elv Olivetti- Braun cég összehasonlítása Olivetti olasz tüzet, lendületet fejez ki következetesen, gépeik tiszták, de érzékiek, hirdetései ragyogóak, vidámak, ezzel ellentétben Braun tipikusan svájci, német megközelítés, hűvös és körültekintő Siemens cég, Gugelot designiroda(ulmi Hochschule G.)

28 1.Braun logo 2. Volkswagen bogár

29 Organikus tervezés Skandináv országok: “asztali áruk,lakásfelszerelések Finnország: fa Svédország: vasérc Norvégia: kőolaj Dánia: közlekedési és kereskedelmi lehetőségek Mindenkor a saját életükhöz,igényeikhez alakítják Alvar Aalto(építész), Arne Jacobsen(hangya szék), Hans J. Wegner(501. számú szék) Fiskars cég ollói(Olof Bäckström) PH lámpák(P. Henningsen) dán Lego építőjáték Hasselblad 500c camera

30 1. Fiskars ollók 2. Hangyaszék

31 Volvo, Saab, Ericson Council of Industrial Design-1944, Design Center-1956 “angol hagyományok”-használhatóság,tartósság,a divathatásoktól való tartózkodás A. Issigonis: Mini Minor (1959) Bruce Archer –kórházi ágy( )

32 1. Mini moris

33 Legújabb törekvések Neoavantgarde Változás igénye mind határozottabban jelentkezett a kultúra minden szférájában,összefüggésében Technikai fejlődést nem kísérte megfelelő gazdasági fejlődés Vizuális kultúra mozgalmai.pop-art,op-art,land-art,happening Best cég áruháza,Houston,1975 Rendszerelvű tárgy- és környezettervezés non-design,system-design

34 1. Best áruház, SITE, Houston

35 Japán út ‘60-’70-es években Japán vált a kapitalista világ második ipari hatalmává Sony emléma,1973 Kurakowa:Nagakin kapszulatoronyház,Tokió,1972 A szocialista országok törekvései Tupoljev,TU-144 repülőgép, Rubik Ernő, Bűvös kocka,Budapest,1977 Borz Kováts Sándor, Pohárnok Mihály, Soltész György,konyhai eszközök összefüggő rendszere Karmazsin László,építőelem-rendszerű tokozat,1973

36 1. Nagakin:Kapszulaház 2. Sony logo

37 1. TU Ikarusz 200

38 1. Rubik kocka

39 Finta László,Ikarus-gyár 200-as típuscsaládjának tervezője Szabó Károly,látási fogyatékos óvodás és általános iskolás korú gyerekeknek tervezett eszközök és játékok, Kiss Tamás,rokkantkocsi-család,katasztrófaágy,mozgó segélyhely Tagyi Zoltán,Medimobil,kórházi ágy,1973-4

40 Összegzés Az ipari forma és formatervezés nemcsak formailag hanem céljaiban, tartalmában is változik, sőt a jövőben is formálódni fog A gyártmányok tartalma mindenkor összefügg az adott kornak, helynek, és társadalomnak a világ alakításáról vallott filozófiájával és gyakorlatával Marx: “A munka tárgya ezért az ember nembeli életének tárgyiasulása: amikor magát nemcsak – mint a tudatban- intellektuálisan, hanem dolgozva-tevékenyen, valóban megkettőzi és ennélfogva önmagát egy általa teremtett világban szemléli” “az emberiség emlékezete” Használók és felhasználók a hozzájuk tartozó objektumokkal, mint információ-hordozókkal közölnek valamit a környezetükkel

41 A gyártmány formája éppígy nemcsak vizuális-esztétikai tényezőkből áll, hanem mindazon összetevőkből, amelyek a használat folyamán kialakítják benyomásainkat A gyártmánynál a “szép” fogalmával azt is kifejezzük, ami magának a termék tartalmának az értékelésére, nem pedig egyedül azt, ami a formájára vonatkozik A gyártmány – és így az ipari forma- viszont magának a valóságnak, a “közönséges szükségleteknek” A használati eszközök esetében viszont a gyakorlati feladatnak meghatározó szerepe van


Letölteni ppt "Ernyey Gyula Az ipari forma története Designelmélet 2010 Készítette: Pap Szabina Tóth Anna."

Hasonló előadás


Google Hirdetések