Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Hivatalos levelek fajtái, formai és tartalmi követelmények.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Hivatalos levelek fajtái, formai és tartalmi követelmények."— Előadás másolata:

1 Hivatalos levelek fajtái, formai és tartalmi követelmények

2  magánszemélyek között  magánszemély és szervezet között  címzett a magánszemély  tájékoztatás, értesítés, határozat, igazolás stb.  címzett a szervezet  kérvény, kérelem, önéletrajz, motivációs levél stb.  szervezet és szervezet között  üzleti levél: ajánlatkérés, ajánlat, megrendelés, reklamáció stb,  szerződések, megállapodások  kapcsolattartási (udvariassági) levelek: meghívó, köszönő, köszöntő, sajnálatot kifejező levél stb.  szervezeten belüli kommunikáció: belső iratok  jelentés, beszámoló, feljegyzés,  jegyzőkönyv,  körlevél stb. Hivatalos levelek fajtái

3 A formázási lehetőségek használata üzenetet közvetít a szöveg alkotójáról.  A hivatalos iratok elrendezése többnyire valamilyen sablonhoz igazodik: az egyes információk szabványos elhelyezkedése (pl. címzett, tárgy) segíti a gyors tájékozódást.  Javasolt az egységes karaktertípus használata (Times New Roman - folyó szöveg, Arial - címek).  Szövegrészek kiemelésére félkövér, dőlt stílusú karaktereket használunk. Teljes bekezdések kiemelésére javasolt eszközök: középre igazítás, felsorolás. Formai tudnivalók

4 A formai követelményeket a levelezési hagyományok, szokások mellett különböző szabványok (pl. Műszaki Irányelvek 3495/2-86 sz.) is szabályozzák. A hivatalos levél fő formai részei:  Fejrész  a feladó és a címzett adatai,  postai utasítások (ajánlott, elsőbbségi stb),  keltezés,  irattárazási adatok (pl. iktatószám).  Főrész  tárgy megjelölése,  megszólítás,  a levél szövege.  Záró rész  üdvözlés, elköszönő szó,  aláírás(ok),  melléklet(ek).  Levelet A/4-es (21x29,7 cm) lapon, 1-es sortávval írunk. A helységnevek, postai utasítások, a tárgy és a melléklet szavak aláhúzandók.  Új gondolatokat új bekezdésbe írunk, a lényeges részeket kiemeljük, egységes, nem hivalkodó módon (pl. félkövér, dőlt). Kerülendő a felkiáltójel használata.  A levelet először hosszában, majd keresztbe kell hajtani, így tesszük a borítékba.

5 Levélpapír A/0 négyszeres ív841x1189 mm A/1 kétszeres ív594x841 mm A/2 ív420x594 mm A/3 félív297x420 mm A/4 negyedív210x297 mm A/ 5 nyolcadív148x210 mm A/6 tizenhatodív105x148 mm

6 1. Postai mező  bélyegek, a bélyegzőlenyomatok és a bérmentesítésre vonatkozó jelölések (pl. DÍJELŐLEGES, POSTASZOLGÁLATI) 2. Feladómező  feladó neve, címe 3. Címmező  címzett neve, címe Boríték

7 A hivatalos levél  rövid, tömör, minden lényeges információt tartalmaz  egyértelmű, közérthető, szakszerű,  tárgyilagos, érzelemmentes  udvarias hangvételű  hibátlan helyesírással, nyelvhelyességgel készült Kerüljük  a bonyolult összetett mondatokat  a felkiáltójel használatát  az egyeztetési hibákat  a szóismétlést Hivatalos levelek fogalmazási szempontjai Az írásbeli kapcsolattartás nyelvezete, stílusa, hangneme alapján is ítéletet alkotnak a szervezet magatartásáról, értékrendjéről, megbízhatóságáról. A levél minősíti az íróját.

8  Bevezetés: célja a kapcsolatteremtés. Általában a levélírás szükségességének indokát tartalmazza, hivatkozik esetleges korábbi előzményre, kapcsolatra.  Tárgyalás: a levél lényege, tárgy kifejtése.  Befejezés: gondolatsor lezárása, rövid összefoglalás, kapcsolattartási igény jelzése. A bevezetés és a befejezés nagyjából azonos terjedelmű, többnyire egy pár soros bekezdés. A középrész (tárgyalás) hordozza az érdemi információt. Ezen belül a lényegesebb mondanivalót előbbre helyezzük és hosszabban tárgyaljuk. Levél tartalma


Letölteni ppt "Hivatalos levelek fajtái, formai és tartalmi követelmények."

Hasonló előadás


Google Hirdetések