Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A tehetség-talentum Prof. Dr. Czeizel Endre - jó szerencse semmi más???

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A tehetség-talentum Prof. Dr. Czeizel Endre - jó szerencse semmi más???"— Előadás másolata:

1 A tehetség-talentum Prof. Dr. Czeizel Endre - jó szerencse semmi más???

2 A tehetség-talentum fogalma 1.Kivételesség (ritka)1.Kivételesség (ritka) 2.Összetett (struktúra)2.Összetett (struktúra) 3.Komplex eredet (mind genetikai, mind külső hatások)3.Komplex eredet (mind genetikai, mind külső hatások)

3 A népesség értelmi képességének Gauss-féle normális eloszlása

4 A szellemi képességek négy faktoros modellje

5 A humán genetika és kreatológia alaptörvénye P = G  E P = „produkció”= teljesítmény = képesség G = genetikai komponens = adottság E = „edukáció” = tanultság Tehetség = kivételes adottság Talentum = kivételes képesség Géniusz = egészen kivételes képességű személyiség

6 A 2x4 faktoros talentum modell Általános értelmi adottság Speciális mentális adottságok Kreativitási adottság Motivációs adottság Kortárscsoportok CsaládIskola Társadalom

7 Külső hatások a)Család - kialakulása - anyatej - szülők életkora - első gyerek - egyke - csonka család

8 Az idegsejt-hálózat kialakulása

9 Külső hatások a)Család - kialakulása - anyatej - szülők életkora - első gyerek - egyke - csonka család

10 Miért veszélyeztetettek az egykék? Elkényeztetettek A szocializálódásuk hiányos Általános értelmi képességük kibontakozása gátolt Szenvedélybetegségek gyakoribbak Gyakrabban betegek testi bajok: magas vérnyomás, allergia lelki bajok: depresszió, öngyilkosság

11 Külső hatások b) Iskola Esélyegyenlőség ( kisegítő iskola – tehetségesek iskolája ?) Az iskola hatása ( 10% javulás – 50% romlás) Pedagógusi küldetés ( általános értelmesség, speciális mentális képességek, kreativitás, motiváció) Wigner Jenő – Michelangelo

12 Külső hatások c) Kortársak A tizenévesek „leválása” szüleikről (önállóság) Erős vágy a társak elismerésének kivívására Személyiségük éretlensége – kiegyensúlyozatlansága Választási kényszerek

13 Külső hatások d) Társadalmi körülmények A „megfelelő ember a megfelelő pozícióba” Az „ítélethozók” és a „jelet hagyni akarók” A vezetők kontraszelektáltsága A Hamilton-féle törvény

14 IGAZ-E, HOGY A KIVÉTELES TEHETSÉGEK (POTENCIÁLIS GÉNIUSZOK) MINDIG KÉPESEK KÜLÖNLEGES ADOTTSÁGAIK VALÓRA VÁLTÁSÁRA?

15 A kivételes képességű emberek és a magyar „géniuszok” nemi aránya az 1700 és 1900 között Magyarországon születettekben Jászai Mari Kaffka Margit Lesznai Anna Minta Férfi Nő Együtt Szám% Magyar Életrajzi Lexikon 9 165 4134,3 9 578 „Géniusz” 174 174 31,7 177 177

16 A nők férfiakétól elmaradó szellemi teljesítményének okai 1. Női szerep: 11 gyermek és feleség 2. Férfi agresszivitás-dominancia („sovinizmus”) Apafiné Bethlen Kata (1679-1759) Czobel Mónika (1855-1947) 3. Az adottságok genetikai eltérése?

17 A férfi és női népesség általános értelmi szintjét jelző értékek eloszlása

18 Az ember kromoszómái

19 Magyarázat A nőkben lappangó szokatlan (hibás vagy kiváló) gének a fiaikban megjelennek A kb. 25 000 génünk közül mintegy 10 000 a központi idegrendszer működésével kapcsolatos Az általános értelmiségi „adottság” hátterében mintegy 1 000 gén áll Ebből az X nemikromoszómában mintegy 200 van, tehát 20%, pedig az összes génnek csak 4%-a található meg e kromoszómában

20 Következmény Az értelmi fogyatékosok között 30%-os fiú/férfi többlet A kivételes értelmi képességűek közötti férfi többlet? Az értelmi fogyatékos és géniusz férfiak többletéért elsősorban az anyai gének felelősek

21 Speciális mentális képességek nemi eltérése Verbalitás – beszéd kezdete teljesítményoka Térbeli tájékozódás – matematika (zeneszerzés) teljesítményoka Agyanatómiai magyarázat „Esélyegyenlőség”

22 Kreativitás Globális gondolkodás (férfi) Részlet érzékenység (nő) Racionalitás – emocionalitás Agresszivitás – közösségi érzés

23 Motiváció Általános – középiskola A lányok jobbak Főiskola – egyetem A fiúk jobbak (?)

24 Tanulság A két nem szellemi adottságai némileg (mennyiségileg) különböznek, ez nem jelent jelentős (minőségi) eltérést a képességekben A nők szellemi adottságaiban még különösen óriási tartalékok vannak

25 Tanulság „... mi férfiak férfiak maradjunk és nők a nők – szabadok, kedvesek, s mind ember” (József Attila) De azért:

26 A MÚLT SZÁZADBAN VILÁGRA JÖTT MAGYAR GÉNIUSZOK SZÜLETÉSI ÉVE TÍZÉVES BONTÁSBAN Évtized Géniuszok száma 1800-1809 1810-1819 1820-1829 1830-1839 1840-1849 1850-1859 1860-1869 1870-1879 1880-1889 1890-1899 1800-1899 12 16 11 9 12 4 14 19 37 7 141 Tízéves átlag 14,1

27 Az 1700 és 1900 közötti 200 évben született géniuszok nemzeti származása SorrendOrszág Becsült lakosságszám millióban Géniuszok száma Arányuk 1 millió lakosra 1.Ausztria6,4223,44 2.Svájc3,3113,33 3.Franciaország39,01072,74 4.Norvégia2,672,69 5.Anglia32,5712,18 6.Írország4,592,00 7.Svédország5,9111,86 8.Skócia4,581,78 9.Németország56,4951,68 10.Dánia3,241,25 11.Olaszország32,5371,14 12.USA76,2510,67 13.Finnország3,320,61 14.Belgium6,730,45 15.Spanyolország18,680,43 16-17.Hollandia5,220,38 16-17.Magyarország7,930,38 18.Oroszország103,0270,26 19.Csehszlovákia13,630,22 20.Lengyelország30,060,20

28 A MAGYAR GÉNIUSZ VESZTESÉG MÉRTÉKE A potenciális férfi géniuszok mintegy 90 %-a veszhetett el.A potenciális férfi géniuszok mintegy 90 %-a veszhetett el. A potenciális női géniuszok kb. 99 %-a nem volt képes kivételes szellemi adottságait valóra váltani.A potenciális női géniuszok kb. 99 %-a nem volt képes kivételes szellemi adottságait valóra váltani.

29 A GÉNIUSZ-VESZTESÉG OKAI  Történelmi körülmények  Gazdasági helyzet  Pedagógiai felkészületlenség  Társadalmi intolerancia  Géniuszok önpusztítása

30 Ralph. W. EMERSON (1803-1882): „A nemzetek nagyságát az határozza meg, hogy mennyi géniuszt adtak a világnak, és milyen tiszteletben részesítették őket.”

31 KI A MAGYAR? MI A MAGYAR? Az igazi kérdés: ÉRDEMES-E MAGYARNAK LENNI?


Letölteni ppt "A tehetség-talentum Prof. Dr. Czeizel Endre - jó szerencse semmi más???"

Hasonló előadás


Google Hirdetések