Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A tehetség-talentum Prof. Dr. Czeizel Endre - jó szerencse semmi más???

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A tehetség-talentum Prof. Dr. Czeizel Endre - jó szerencse semmi más???"— Előadás másolata:

1 A tehetség-talentum Prof. Dr. Czeizel Endre - jó szerencse semmi más???

2 A tehetség-talentum fogalma 1.Kivételesség (ritka)1.Kivételesség (ritka) 2.Összetett (struktúra)2.Összetett (struktúra) 3.Komplex eredet (mind genetikai, mind külső hatások)3.Komplex eredet (mind genetikai, mind külső hatások)

3 A népesség értelmi képességének Gauss-féle normális eloszlása

4 A szellemi képességek négy faktoros modellje

5 A humán genetika és kreatológia alaptörvénye P = G  E P = „produkció”= teljesítmény = képesség G = genetikai komponens = adottság E = „edukáció” = tanultság Tehetség = kivételes adottság Talentum = kivételes képesség Géniusz = egészen kivételes képességű személyiség

6 A 2x4 faktoros talentum modell Általános értelmi adottság Speciális mentális adottságok Kreativitási adottság Motivációs adottság Kortárscsoportok CsaládIskola Társadalom

7 Külső hatások a)Család - kialakulása - anyatej - szülők életkora - első gyerek - egyke - csonka család

8 Az idegsejt-hálózat kialakulása

9 Külső hatások a)Család - kialakulása - anyatej - szülők életkora - első gyerek - egyke - csonka család

10 Miért veszélyeztetettek az egykék? Elkényeztetettek A szocializálódásuk hiányos Általános értelmi képességük kibontakozása gátolt Szenvedélybetegségek gyakoribbak Gyakrabban betegek testi bajok: magas vérnyomás, allergia lelki bajok: depresszió, öngyilkosság

11 Külső hatások b) Iskola Esélyegyenlőség ( kisegítő iskola – tehetségesek iskolája ?) Az iskola hatása ( 10% javulás – 50% romlás) Pedagógusi küldetés ( általános értelmesség, speciális mentális képességek, kreativitás, motiváció) Wigner Jenő – Michelangelo

12 Külső hatások c) Kortársak A tizenévesek „leválása” szüleikről (önállóság) Erős vágy a társak elismerésének kivívására Személyiségük éretlensége – kiegyensúlyozatlansága Választási kényszerek

13 Külső hatások d) Társadalmi körülmények A „megfelelő ember a megfelelő pozícióba” Az „ítélethozók” és a „jelet hagyni akarók” A vezetők kontraszelektáltsága A Hamilton-féle törvény

14 IGAZ-E, HOGY A KIVÉTELES TEHETSÉGEK (POTENCIÁLIS GÉNIUSZOK) MINDIG KÉPESEK KÜLÖNLEGES ADOTTSÁGAIK VALÓRA VÁLTÁSÁRA?

15 A kivételes képességű emberek és a magyar „géniuszok” nemi aránya az 1700 és 1900 között Magyarországon születettekben Jászai Mari Kaffka Margit Lesznai Anna Minta Férfi Nő Együtt Szám% Magyar Életrajzi Lexikon , „Géniusz” ,

16 A nők férfiakétól elmaradó szellemi teljesítményének okai 1. Női szerep: 11 gyermek és feleség 2. Férfi agresszivitás-dominancia („sovinizmus”) Apafiné Bethlen Kata ( ) Czobel Minka ( ) 3. Az adottságok genetikai eltérése?

17 A férfi és női népesség általános értelmi szintjét jelző értékek eloszlása

18 Az ember kromoszómái

19 Magyarázat A nőkben lappangó szokatlan (hibás vagy kiváló) gének a fiaikban megjelennek A kb génünk közül mintegy a központi idegrendszer működésével kapcsolatos Az általános értelmiségi „adottság” hátterében mintegy gén áll Ebből az X nemikromoszómában mintegy 200 van, tehát 20%, pedig az összes génnek csak 4%-a található meg e kromoszómában

20 Következmény Az értelmi fogyatékosok között 30%-os fiú/férfi többlet A kivételes értelmi képességűek közötti férfi többlet? Az értelmi fogyatékos és géniusz férfiak többletéért elsősorban az anyai gének felelősek

21 Speciális mentális képességek nemi eltérése Verbalitás – beszéd kezdete teljesítményoka Térbeli tájékozódás – matematika (zeneszerzés) teljesítményoka Agyanatómiai magyarázat „Esélyegyenlőség”

22 Kreativitás Globális gondolkodás (férfi) Részlet érzékenység (nő) Racionalitás – emocionalitás Agresszivitás – közösségi érzés

23 Motiváció Általános – középiskola A lányok jobbak Főiskola – egyetem A fiúk jobbak (?)

24 Tanulság A két nem szellemi adottságai némileg (mennyiségileg) különböznek, ez nem jelent jelentős (minőségi) eltérést a képességekben A nők szellemi adottságaiban még különösen óriási tartalékok vannak

25 Tanulság „... mi férfiak férfiak maradjunk és nők a nők – szabadok, kedvesek, s mind ember” (József Attila) De azért:

26 A MÚLT SZÁZADBAN VILÁGRA JÖTT MAGYAR GÉNIUSZOK SZÜLETÉSI ÉVE TÍZÉVES BONTÁSBAN Évtized Géniuszok száma Tízéves átlag 14,1

27 „Nobel-díjasaink” listája Magyar Nobel-díjasokTípusÉvSzármazás Szent-Györgyi Albertorvosi1937R (1/4Zs) Hevesy Györgykémiai1943Zs Kertész Imreirodalom2002Zs Magyar születésű Nobel-díjas Lenard Fülöpfizikai1905Rk Békésy Györgyorvosi1961E Wigner Jenőfizikai1963Zs Gábor Dénesfizikai1971Zs Oláh Györgykémiai1994Zs Harsányi Jánosközgazdasági1994Zs Herskó Ferenckémiai2004Zs E= evangélikus; R= református; Rk= római katolikus; Zs= zsidó

28 „Nobel-díjasaink” listája Magyar származású Nobel-díjasokTípusÉvSzármazás Robert Bárányorvosi1914Zs Richard A. Zsigmondykémiai1925E Milton Friedmanközgazdasági1976Zs Carleton D. Gajdusekorvosi1976Rk Elie Wieselbéke1986Zs John C. Polányikémiai1986Zs E= evangélikus; R= református; Rk= római katolikus; Zs= zsidó

29 A „magyar” Nobel-díjasok származása Az összes Nobel-díjas zsidó származása között 18,5%. A zsidók aránya a világnépességen belül 0,3%, körükben a Nobel-díj „kockázata” 62-szeres. „Magyar”Zs/T% Állampolgár2 1/4 /375,0 Magyar születés5/771,4 Magyar származás4/666,7 Arány11 1/4 /1670,3

30 Miért sokkal több a Nobel díjas a zsidók körében? 1. Genetikai ok? Beltenyészet 2. Társadalmi és genetikai? Kereskedők Uzsorások/bankárok 3. Társadalmi/családi Tudás/tanulás mindenek fölé helyezése Szüleik jó anyagi körülményei Zsidó vallás (kételkedés) Gyermeknevelés: küldetéstudat Szolidaritás Van mit tanulnunk a zsidókultúrától!

31 Gustave Doré : Cain and Abel offering their sacrifices, 1865

32 Hegedűs László: Káin and Ábel, 1899, Magyar Nemzeti Galéria

33 Albrecht Dürer: Cain Killing Abel, 1511

34 TINTORETTO: The Murder of Abel, , Gallerie dell'Accademia, Venice

35 Az emberi jellegek tudatosan befolyásolhatók! A genetikai hajlam nem végzet, van szabad akarat. Sorsunk befolyásolható fajunk biológiai lehetőségein belül. Legfontosabb szerepük a pedagógusoknak van, ezért kellene sokkal jobban megbecsülni őket.

36


Letölteni ppt "A tehetség-talentum Prof. Dr. Czeizel Endre - jó szerencse semmi más???"

Hasonló előadás


Google Hirdetések