Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Gergely Orsolya Sapientia EMTE, Társadalomtudományi Intézet KAM – Regionális és Antropológiai Kutatások Központja Így élünk... Lakás és életmódminták az.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Gergely Orsolya Sapientia EMTE, Társadalomtudományi Intézet KAM – Regionális és Antropológiai Kutatások Központja Így élünk... Lakás és életmódminták az."— Előadás másolata:

1 Gergely Orsolya Sapientia EMTE, Társadalomtudományi Intézet KAM – Regionális és Antropológiai Kutatások Központja Így élünk... Lakás és életmódminták az erdélyi magyar lakosság körében Változás. Válság. Váltás. Hu Debrecen, november

2 Így élünk... Lakás és életmódminták Debrecen, november Az én házam, az én váram Lakás, mint tulajdon Lakásfelszereltség Lakással való (meg)elégedettség Lakáshoz való hozzájutás

3 Így élünk... Lakás és életmódminták Debrecen, november Lakás, mint tulajdon A lakás az ember mindennapi életének alapvető szükséglete és fő helyszíne Elsődleges funkciója a menedéknyújtás, de az intimitás és kikapcsolódás, a regeneráció védett övezete is, ezáltal a legfontosabb szintere az önmegvalósítási és önkifejezési egyéni törekvéseknek (S. Nagy 2003) Ugyanakkor egyike a legdrágább áruknak: nemcsak anyagi értéke jelentős, hanem kulturális-társadalmi szerepe is fontos: státusszimbólumként, társadalmi jelképként is funkcionál. (Pásztor 2006) Romániában a saját tulajdonban levő lakások aránya 90%-ra tehető, amely nemcsak az EU-n belül, hanem világviszonylatban is kimagaslóan magas szám (u.o.)

4 Így élünk... Lakás és életmódminták Debrecen, november A Mozaik 2001 kutatás eredményei is azt igazolták, hogy a saját lakás vitathatatlan fontossággal bír az erdélyi magyar fiatalok körében.  A megkérdezett 15–29 évesek körében a munkanélküliség, szegénység, pénztelenség mellett a lakáskérdés is megjelent a fiatalok legsúlyosabb problémájaként.  Ugyancsak ebből a kutatásból tudjuk meg azt is, hogy mekkora a jelentősége a fiatalok életében az önálló lakásnak: a saját lakás megszerzése (vásárlása, építése stb.) volt – a szakmaszerzés, tanulás után – a második leggyakrabban említett terv, amit az ötéves közeljövőjükben szerettek volna megvalósítani Az Életünk fordulópontjai nyomán 5 év elteltével újabb megállapításokat tehetünk az erdélyi magyar lakosság lakásmódját tekintve.

5 Így élünk... Lakás és életmódminták Debrecen, november Szocialista örökség + Társadalmi elvárás Szocialista örökség – mindenkinek lakás Társadalmi elvárás: normatív erővel is bír az, hogy valakinek saját lakása legyen Mindez igen súlyosan érinti – és rendszerint jelentős anyagi kockázatvállalásra készteti – főleg a fiatalabb, még saját lakással nem rendelkező egyéneket Ez természetesen a sajátos kelet-európai (romániai) lakásprivatizációs programnak (is) tudható be.

6 Így élünk... Lakás és életmódminták Debrecen, november FérfiakNőkÖsszes en Milyen jogcímen lakik Ön ebben a lakásban? Tulajdonos42,930,537,0 Tulajdonos házastársa2,324,312,9 Tulajdonos élettársa1,13,12,0 Tulajdonos egyéb családtagja 53,742,148,1 Összesen100,0 Összesen N

7 Így élünk... Lakás és életmódminták Debrecen, november Korcsoportok évese k évesek évesek évesek 39 évnél idősebb ek Összes en Tulajdonos4,821,939,953,758,236,9 A tulajdonos házastársa 5,511,614,912,419,512,9 A tulajdonos élettársa 1,02,2 3,41,12,0 A tulajdonos egyéb családtagja 88,864,243,030,521,248,2 Összesen100,0 Összesen N

8 Így élünk... Lakás és életmódminták Debrecen, november Lakásfelszereltség

9 Így élünk... Lakás és életmódminták Debrecen, november

10 a megkérdezettek túlnyomó többsége inkább elégedett mind a lakáskörülményeivel (86%-ban), mind az életszínvonalával (84%). (Közép és annál magasabb értéket jelölve meg az 1-10-es skálán) Arányaiban tekintve nem mondhatjuk el azt, hogy az, aki nincs megelégedve a lakáskörülményeivel, mindenképpen szeretne rajta változtatni. (Alig van különbség a magasabb elégedettségi szint-értékek és a lakásba való beruházási szándék szempontjából.)

11 Így élünk... Lakás és életmódminták Debrecen, november Tervezi-e, hogy a közeljövőben változtat lakáskörülményein? Mennyire elégedett a lakáskörülményeivel ? Igen, 1-2 éven belül Igen, 3-5 éven belül Egyelőre nem, de majd később szeretne Nem akar elköltözni, változtatni Átlag6,536,566,657,61 Szórá s 2,512,352,602,30 N

12 Így élünk... Lakás és életmódminták Debrecen, november Lakásmódon való változtatási szándék A 30 évnél fiatalabbak azok, akik lakásváltással képzelnék el a lakáskörülmény-javítást, míg az ennél idősebbek közel kétharmada már a jelenlegi lakásba való befektetést tartja optimálisnak és reálisnak.

13 Így élünk... Lakás és életmódminták Debrecen, november A „saját lakás” fontosságára rámutató eredmények A megkérdezettek kétharmada soha nem is lakott olyan lakásban, amely ne lett volna az ő, vagy valamely családtagjának tulajdona. Ez a 67% akkor költözött el a szülői háztól, amikor saját lakásába költözhetett. A válaszadó fiatalok 3,3 %-ának volt már előtte lakása, de a szülői háznál lakott, majdnem egyharmada pedig néhány (1-5) évre a szülői háztól való elköltözés után vagy hosszabb időperiódust követően (11 % több mint 5 év után) – jutott saját lakáshoz. A válaszadók közel fele (48,3 %) még nem költözött el a szülői háztól Akik már elköltöztek, azok többnyire ezt 24 éves koruk előtt tették meg (átlagérték: 21,51). Azt is megállapíthatjuk – a számok alapján –, hogy aki 30 éves kora előtt nem költözik el a szülői háztól, az már aligha teszi meg később ezt a lépést.

14 Így élünk... Lakás és életmódminták Debrecen, november Elköltözöttek aránya (%) 14 éves kor előtt5,1 14–18 éves kor között18,2 19–23 éves kor között44,4 24–29 éves kor között26,5 30–35 éves kor között4,7 36 éves kor után1,1 Összesen100,0

15 Így élünk... Lakás és életmódminták Debrecen, november Más kutatások nyomán A fiatalok az otthonról való elköltözést leginkább 23 éves korban látják megvalósíthatónak (átlagérték: 23,34). (Mozaik 2001) A tusványosi diáktábor résztvevői hasonlóan vélekednek, noha körükben valamivel korábbi az ilyen irányú függetlenedés és önállósodás is (átlagérték: 22,89) a felsőoktatásban még részt vevő fiatalok valamivel korábbi életkorra teszik a családtól való, lakóhely szempontjából történő leválást (Tusványos kutatások).

16 Így élünk... Lakás és életmódminták Debrecen, november

17

18 2. Meddig (gondoljuk, hogy) ér a takaró? Nyaralás „Shopping-society” Táplálkozás mindenek felett (?)

19 Így élünk... Lakás és életmódminták Debrecen, november

20 NyaralásÚj ruhákÚj bútorokNapi meleg ételt Barátok vacsorára hivása Éttermi ebédMegtakarítás Település tipusa kétszereres a városon lakók száma városiak és falusiak hasonló arányban Átlagnak megfelelő városiak és falusiak hasonló arányban valamivel magasabb a városon lakók aránya Lakhely tipusa Átlagosátlagos, de jelentős a jómódúak/ villanegyedben,falu sias lakókörnyezetben élők aránya Átlagos, de a jómódúak/villanegye dben, falusias lakókörnyezetben élők aránya magas Átlagnak megfelelő átlagos, de a jómódúak/villane gyedben, falusias lakókörnyezetben élők aránya magas falun nagyon magas a jómódúak aránya, városon a villanegyedben lakóké átlagos, de jelentős jómódúak/villanegy edben, falusias lakókörnyezetben élők aránya Iskolai végzettség Jelentősen magasabb jelentősen magasabb a felsőbb fokú végzettséggel rendelkezők aránya ÁtlagosÁtlagnak megfelelő MagasabbMagasabb, jelentősen magas az egyetemi végzettséggel rendelkezők száma magasabb, jelentősen magas a liceumi érettségi és afölötti végzettséggel rendelkezők száma Életkor Valamivel magasabb a 29 évnél idősebbek aránya valamivel magasabb a 30 év alattiak száma valamivel magasabb a 30 évesek száma Átlagnak megfelelő Valamivel magasabb a évesek aránya jelentősen magas a 30 évnél fiatalabbak aránya, alacsony a 39 évnél idősebbeké valamivel magasabb a évesek száma Havi egyéni jövedelem (átlag 500 RON)

21 Így élünk... Lakás és életmódminták Debrecen, november Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Gergely Orsolya Sapientia EMTE, Társadalomtudományi Intézet KAM – Regionális és Antropológiai Kutatások Központja Így élünk... Lakás és életmódminták az."

Hasonló előadás


Google Hirdetések