Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

© Michel Roggo / WWF-Canon 1 Tiszta üzemű városi közlekedés Csáki Roland WWF 2011. Szeptember 20. Európai Mobilitási Hét Budapest Energia - Klíma.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "© Michel Roggo / WWF-Canon 1 Tiszta üzemű városi közlekedés Csáki Roland WWF 2011. Szeptember 20. Európai Mobilitási Hét Budapest Energia - Klíma."— Előadás másolata:

1 © Michel Roggo / WWF-Canon 1 Tiszta üzemű városi közlekedés Csáki Roland WWF 2011. Szeptember 20. Európai Mobilitási Hét Budapest Energia - Klíma

2 2011. szeptember 20. Áttekintés Kiindulási pontok A városok szerepe nagy és növekvő a klímaváltozásban A városi közlekedés egyre több problémát jelent Célok és valóság Hivatalos célok már vannak európai és nemzeti szinten is...... de a tett jóval kevesebb (legalábbis itthon) Pedig a városoknak több eszköz is a rendelkezésükre áll (Nagy környezeti hatású) autók kiszorítása a városok központjából Pénzügyi ösztönzők a tömegközlekedés és a tiszta üzemű járművek preferálására Forgalmi ösztönzők a tömegközlekedésnek és tisztaüzemi járművek preferálására A közösségi, gyalogos és kerékpáros közlekedés fejlesztése Milyen járműveket érdemes preferálni az egyes ösztönző rendszerekkel? Tiszta üzemű városi közlekedés Európai Mobilitási Hét

3 2011. szeptember 20. A városok szerepe nagy és növekvő a klímaváltozásban Mára a városokhoz kapcsolódik a globális kibocsátások 80%-a Sok nagyvárosban az egy főre jutó kibocsátás többszöröse az országos átlagnak. Fokváros, London, Athén, Torinó Egész Banglades kibocsátásának 2/3-áért a főváros felelős Néhány kínai városnak négyszer akkora a kibocsátása mint a nemzeti átlag. Az ok a fosszilis tüzelőanyagokra épülő energiatermelés, jelentős ipari tevékenység. A probléma várhatóan tovább nő a városi lakosság arányának növekedésével Ma már a világ lakosságának több mint a fele városokban él. 2050-re ez az arány 70%-lesz Tiszta üzemű városi közlekedés Európai Mobilitási Hét A globális kibocsátások 80% -a köthető a városokhoz

4 2011. szeptember 20. A városi közlekedés egyre nagyobb problémát jelent Tiszta üzemű városi közlekedés Európai Mobilitási Hét SO 2, NO 2, NO X, NO, CO, O 3, PM10 Különösen a PM10 és a szálló por esetében vannak rendszeres határérték átlépések … Állandósult dugók A közlekedési kultúra és morál nem megfelelő szintje Rossz állapotú közúti infrastruktúra EU-ban található a világ 750 millió autójának harmada. Csak a fővárosban évente 2000 ember hal meg a légyszennyezettség következtében A mindennapos torlódások okozta veszteségek elérik az EU GDP-jének 1%-át. (Ki nem fizetett externális és társadalmi költségek.) Károsanyag-kibocsátásKözlekedési problémák Egészségügyi következményekGazdasági következmények

5 2011. szeptember 20. Hivatalos célok már vannak európai és nemzeti szinten is… Az Európai Bizottság 40 intézkedésből álló roadmap-et fogadott el a Fehér Könyv folytatásaként a fenntartható, versenyképes és munkahelyteremtő közlekedés megvalósítása érdekében: 2050-re jelentősen csökkenteni kell Európa kőolaj-függőségét és 60%-kal a közlekedés által okozott kibocsátásokat A hagyományos meghajtással működő autókat ki kell vonni a városokból A légiközlekedést ellátó üzemanyagok 40%-nak fenntartható, alacsony széntartalmú üzemanyagnak kell lennie, a hajózás kibocsátásainak 40%-kal történő csökkentése A középtávra történő közlekedés és teherszállítás során az eddigihez képest 50%-al több vonat és vízi közlekedési eszközök használata a közúti helyett. Magyarországon Széchenyi Terv előnyt élveznek a városi, elővárosi közösségi közlekedés, a kerékpáros infrastruktúra fejlesztését és a közlekedésbiztonság javítását célzó tervek 650 milliárd forint fordítható közlekedési és közösségi közlekedési fejlesztésekre, felújításokra Energiastratégia A közlekedésen belül az összes energia felhasználás csupán 2%-a villamos energia és 4%-a megújuló, ezt az arányt 9% és 14%-ra akarják emelni 2030-ig. Kőolajfelhasználás 15-20%-kal való visszaszorítása a cél Tiszta üzemű városi közlekedés Európai Mobilitási Hét

6 2011. szeptember 20. …De a tett jóval kevesebb (legalábbis itthon) Tiszta üzemű városi közlekedés Európai Mobilitási Hét A regisztrációs adó egységesen 190.000 Ft a hibridekre A gépjárműadó levonható a vagyonadóból és az elektromos és hibrid autókra 50% kedvezmény jár Hódmezővásárhely és Szeged: a hibrid autók ingyen parkolhatnak Tatabánya: jó példát akar mutatni, és mivel a városban sehol sem kell fizetni a parkolásért, így saját flottájának kibocsátásait igyekeznek mérsékelni Győr: az ország egyik legelső bio-etanol (E85) üzemanyag kútja itt nyílt meg Szeged: elektromos tömegközlekedési rekonstrukció 2008-ban Budapest: jelenleg csak a szmogriadó-rendelet ad kedvezményt a tiszta gázüzemű, elektromos és a hibrid járművek részére 190.000 FT A REGISZTÁCIÓS ADÓ HIBRIDEKRE

7 7 July 2014 - 7 © Kate Holt / WWF-UK A VÁROSOKNAK TÖBB ESZKÖZ IS RENDELKEZÉSÜKRE ÁLL

8 2011. szeptember 20. A városoknak több eszköz is rendelkezésükre áll Tiszta üzemű városi közlekedés Európai Mobilitási Hét … Az autók kiszorítása a városokbólPénzügyi ösztönzők Forgalmi ösztönzőkKözösségi közlekedés fejlesztése

9 7 July 2014 - 9 © Kate Holt / WWF-UK (NAGY KÖRNYEZETI HATÁSÚ) AUTÓK KISZORÍTÁSA A VÁROSOK KÖZPONTJÁBÓL Igazából csak nincs pénzem benzinre…

10 2011. szeptember 20. (Nagy környezeti hatású) autók kiszorítása a városok központjából Tiszta üzemű városi közlekedés Európai Mobilitási Hét Becslések szerint Magyarországon 270 és 1400 milliárd Ft közé esnek évente a dugók okozta költségek Autók kiszorítására tett intézkedésekre példa Többsávos utakon buszsáv kialakítása (Pl. M1-M7 közös szakasza a Budaörsi úton → végül visszavonták) Eco-lane (csak több utassal hasznáható sávok) Sétálóutcák Egyirányú utcák Parkosítás Fekvőrendőrök, beton virágládák Parkolási helyek felfestése cikk-cakkban (pl. Svájc) 270-1400 MILLIÁRD FT A DUGÓK KÖLTSÉGE ÉVENTE

11 7 July 2014 - 11 © Kate Holt / WWF-UK PÉNZÜGYI ÖSZTÖNZŐK A TÖMEGKÖZLEKEDÉS ÉS A TISZTA ÜZEMŰ JÁRMŰVEK PREFERÁLÁSÁRA

12 2011. szeptember 20. Európai Mobilitási Hét Példák: London „Congestion charge” Hogyan működik? A belváros szívében, kereskedelmi övezetben, kordon jelleggel Differenciált díj, átlag napi 10£, nincs díj a hibrid (100 gCO 2 /km kibocsátás alatt) és elektromos járműveknek Mik az eredmények? A központ forgalma 20%-al csökkent, 70-75.000-el kevesebb autó hajt be naponta 40-50 millió literrel kevesebb benzin fogy, London összes éves CO 2 kibocsátásának 1%-t megspórolták A befolyt összeg (kb. 130-150 millió £ / év) egy tömegközlekedés-és infrastruktúra fejlesztési alapba kerül -75000 autó NAPONTA Tiszta üzemű városi közlekedés

13 2011. szeptember 20. Európai Mobilitási Hét Példák: Milánó Ecopass rendszer Hogyan működik? A belvárost körülvevő 8,2km 2 -es területen belépési korlátozás A díjat az autók környezetvédelmi besorolása alapján kell fizetni Nincs díj a hibrid (100g/CO 2 kibocsátás alatt) és elektromos járműveknek Mik az eredmények? A zónában 12,3%-al csökkent a forgalom, a zónán kívül 3,6%-al A felszíni tömegközlekedés aránya 7,3%-al emelkedett A balesetek száma a zónéban 20,6%-al csökkent A közlekedéshez kapcsolható károsanyagok koncentrációja csökkent (pl. PM10 23%, NH3 47%) A befolyt összeg (9 milliárd €) a tömegközlekedésre, kerékpárutak építésére és zöld járművek megvásárlására 9 MILLIÁRD € Tiszta üzemű városi közlekedés

14 2011. szeptember 20. Európai Mobilitási Hét Példák: Szingapúr Dugódíj Hogyan működik? A központban (üzleti és belváros), minden ide vezető úton kapu áll A díj az úthasználattal arányos és attól is függ milyen időpontban használják az autósok Mik az eredmények? 25.000 autóval kevesebb az utakon, Az átlagsebesség 20%-al emelkedett A zónán belül 13%-al csökkent a forgalom A befolyt összeg kb. 100 millió S$/év a rendszer további fejlesztésére szolgál 20% ÁTLAGSEBESSÉG- NÖVEKEDÉS Tiszta üzemű városi közlekedés

15 7 July 2014 - 15 © Kate Holt / WWF-UK FORGALMI ÖSZTÖNZŐK A TÖMEGKÖZLEKEDÉSNEK ÉS TISZTAÜZEMI JÁRMŰVEK PREFERELÁSÁRA

16 2011. szeptember 20. Forgalomcsillapítás – Alternatív közlekedési rendszerek Tiszta üzemű városi közlekedés Európai Mobilitási Hét Shared space (közös tér) Nincsenek táblák, lámpák, nincs elkülönítve a járda és az út, minden szereplő egyenrangúan osztozik a helyen Drachten, Hollandia (45 ezer fő) 10 éve zajlik a kísérlet Norrköping, Svédország London, Brighton UK Tapasztalatok: Balesetek számának csökkenése, átlagsebesség csökkenése, gyalogosok, kerékpárosok számának növekedése Sajnos Budapesten leginkább a járda a „shared space”, ide kerül a kerékpársáv és itt parkolnak az autók is… Vagy ez? Ez?

17 2011. szeptember 20. Milyen autókat érdemes preferálni az egyes ösztönzőrendszerekkel? Elektromos járművek 0 CO 2 kibocsátás Kisebb zajterhelés Pár Ft / km áramköltség Kevesebb szerízvízköltség Megújuló energia hasznosítása KÁT: felesleges áram töltheti az akkumulátorokat Tiszta üzemű városi közlekedés Európai Mobilitási Hét Hibrid járművek Életciklus alapú megközelítés Alacsonyabb széndioxid-kibocsátás Kisebb légszennyezés (por, NO X ) Újrahasznosítható akkumulátor Kisebb zajterhelés Plug-in hibridek Egy tipikus városi utazás megehető tisztán elektromosan A hibridnél is kisebb légszennyezés és CO 2 kibocsátás Kisebb zajterhelés Jelenleg Budapesten és Székesfehérváron van elektromos töltőállomás. A budapestiből egy évig ingyen lehet tankolni.

18 2011. szeptember 20. Köszönöm a figyelmet! Európai Mobilitási Hét www.wwf.hu

19 Európai Mobilitási Hét A WWF RÖVIDEN Tevékenység több mint 100 országban, 5 kontinensen +100 A WWF-et 1961-ben alapították 1961 Több mint 5000 munkatárs világszerte +5000 Világszerte több mint 5 millió támogató +5M Tiszta üzemű városi közlekedés Photo: © Michel Roggo / WWF-Canon

20 2011. szeptember 20.


Letölteni ppt "© Michel Roggo / WWF-Canon 1 Tiszta üzemű városi közlekedés Csáki Roland WWF 2011. Szeptember 20. Európai Mobilitási Hét Budapest Energia - Klíma."

Hasonló előadás


Google Hirdetések