Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A szolgáltatóipar térnyerése, az informatika hatása az ágazat fejlődésére - Magyarország lehetőségei - Suhajda Attila, HOA MKT Vándorgyűlés, Nyíregyháza.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A szolgáltatóipar térnyerése, az informatika hatása az ágazat fejlődésére - Magyarország lehetőségei - Suhajda Attila, HOA MKT Vándorgyűlés, Nyíregyháza."— Előadás másolata:

1 A szolgáltatóipar térnyerése, az informatika hatása az ágazat fejlődésére - Magyarország lehetőségei - Suhajda Attila, HOA MKT Vándorgyűlés, Nyíregyháza 2006 szeptember 1.

2 a világgazdaság fejlődési fázisai globális termelés mit értünk szolgáltatások alatt outsourcing definíciója szolgáltatóipar szolgáltatástudomány (SSME) hazai helyzetkép Napirend

3 KorszakFejlődés ipari forradalom gőzgép & vasút acél, elektromosság & nehézgépek olaj, autó & tömegtermelés informatika & telekommunikáció Gyártási technológiák kifejlődése, kereskedelem bővülése Növekvő bevételek, tőketársaságok kialakulása Transzkontinentális vasút, bankreform Útépítés, IMF, Világbank aktuális korrekciós időszak pánik 1797 pánik 1847 válság 1893 összeomlás 1929 Dot.com összeomlás forrás: Carlota Perez, Technological Revolution and Financial Capital (2002) Történelmi távlatok

4 Globális termelési modell Globális erőforrások Globális termelés Eltérő kulturális és jogi környezet Globális Infrastruktúra

5 Globálisan integrált termelés (szofverfejlesztés) Execute Control Direct Business Competencies Execute Control Direct Business Competencies Execute Control Direct Business Competencies C szállító B helyszín Független fejlesztők (komponensek) A ügyfél

6 Egyre komplexebb rendszereket alkotunk

7 Egyre komplexebb termelési formákban Mérnöki tudományok: gépek, folyamatok, szimuláció, elemzés, tesztelés, ….

8 A szolgáltatóipar térnyerése Japan China United States Germany India forrás: IBM

9 Szolgáltatások típusai Szolgáltató vállalatok: - légitársaság - hotel Szolgáltató üzemek: - kórház - autójavító Tömegszolgáltatók: - kereskedelem - oktatás Professzionális szolgáltatók: - orvos - ügyvéd - építész - IT alacsonymagas alacsony Munkaintenzitás mértéke A munkaerő és a tőkeköltség aránya Specializáció és a személyes kapcsolat mértéke Az ügyféllel való kapcsolati viszony mértéke magas munka intenzitás mértéke specializáció és a személyes kapcsolat mértéke Lovelock (1983) and Fitzsimmons & Fitzsimmons (2003) után

10 Szolgáltatási ágazatok (példa) Government & security Health & education Financial & insurance Professional & business Information & communication Retail & wholesale Leisure & hospitality Transportation & utilities Önálló, magasan képzett munkakörök executive, judge doctor, professor, dean broker, partner executive, lawyer, scientist, engineer, architect, entrepreneur executive, engineer executive, proprietor producer, director, proprietor, designer, star athlete performer pilot, executive, engineer Félig- független munkakörök legislator, policy researcher, patent analyst pharmacist, nurse, teacher, technician analyst, actuary, underwriters manager, accountant, HR, PR, marketing, business dev technician, system administrator, journalist, writer, announcer buyer, high end sales actor, performer, artist, technician attendant, maintenance technician, plumber, electrician Nem munka intenzív pozíciók police, firefighter, security guard nurses aid, day care worker, ambulance driver adjustors, auditor, investigators admin. assistant, hiring specialist, door to door sales call center specialist, librarian sales clerk, stocker, shipping & receiving maid, janitor, waiter, gardener, cook, barber truck driver, field force technician, machine operator Szorosan szabályozott munkakörök inspectors, data entry data entrybank teller, check proofers inspectors, receptionist telephone operator sales counter clerks fast food worker inspectors Ügyfelek citizen, plaintiff, defendant, inventor patient, student, subscriber shareholder, client, subscriber clientsubscriberconsumer, shopper guestsubscriber, commuter - forrás: Herzeberg et al, (1998).

11 Mi is az az outsourcing? Outsourcing Kiszervezés Erőforrás-kihelyezés Működő szervezet belső kötelékében meglévő tevékenység megszüntetése, és külső szolgáltatótól való igénybe vétele több dia forrása: Matlák Tamás

12 Milyen erőforrásokat helyezhetünk ki? Munkaerő Tárgyi eszközök Szoftver eszközök Ingatlanok Az outsourcing kulcseleme mindig a szolgáltatás visszavásárlása

13 BACK OFFICE FELADATOK ADAT- BEVITEL ADATFEL- DOLGOZÁS TRANZAK- CIÓ FELD. DOKUMEN- TUM ME- NEDZSMENT ÜGYFÉL- KAPCSO- LATOK CALL CENTER TELEFONOS ÜGYFÉLSZ. TELE- MARKETING CRM VÁLLALATI ALAP- FUNKCIÓK PÉNZÜGYEK KÖNYVELÉS HR BESZERZÉS IT SZAKÉRTŐI TEVÉ- KENYSÉGEK PIAC- ELEMZÉS PORTFOLIÓ ELEMZÉS KOCKÁZAT MENEDZS- MENT HITELKÉPES- SÉG ÉRTÉ- KELÉS K + F TERMÉK FEJL. TECHNOLÓ- GIA FEJL. DESIGN TESZTELÉS BONYOLULTSÁG ÉS SZAKÉRTŐI JELLEG Kiszervezett tevékenységek Forrás: Bőgel György

14 Szolgáltató rendszerek komponensei A szolgáltatások kritikus tényezője az ember és technológia közös értékteremtő képessége Technológia segítségével együttműködő emberek értékteremtő képessége Mérnöki tudományokBusiness & Management Társadalomtudományok Közgazdaság üzleti Innováció Technológiai innováció Szociális Innováció Keresleti Innovation

15 Társadalomtudományok (emberek) Management (üzlet) Műszaki tudományok (termékek) Komplex ismeretek

16 SSME? - Services Sciences, Management, and Engineering A tudományos, irányítási és mérnöki ismeretek alkalmazása annak érdekében, hogy egy szervezet hatékonyan teljesítsen mások számára (szolgáltasson) –A szolgáltató rendszerek értékteremtő együttműködések emberek, technológia, szervezetek és megosztott információk által Science: tudás, ismeretek létrehozásának módja Engineering: tudás alkalmazása új értékek létrehozása érdekében Management: értékteremtő folyamatok tökéletesítése

17 A tények… #1/2 Minden nemzeti gazdaság elmozdult a szolgáltatások felé –a legfejlettebb ipari országokban >75%-a a szolgáltatóiparban dolgozik, fejlődő országok is csak kevéssel lemaradva –A szolgáltatóipar az informatika elsődleges felhasználója (világ IT kiadásainak 80%-a) Ahhoz, hogy jobban megismerjük, menedzseljük és tervezzük szolgáltatási rendszereket új típusú tudás szükséges –üzleti + szervezeti és technológiai ismeretek kombinációja Oktatási rendszerek lassan mozdulnak el a szolgáltatások irányába –szolgáltatás management, marketing, és mérnöki kurzusok, programok léteznek

18 A tények… #2/2 A legtöbb iparágban a szolgáltatások (pl. logisztika, ügyfélszolgálat) a legfontosabbak a versenyképesség szempontjából A szolgáltatásokba fektetett innovációnak és megnövekedett produktivitásnak (pl., pénzügyi, szállítmányozási, kommunikációs, egészségügy) jelentős hatása van a gazdaság egészének termelékenységére. Mindezek ellenére az akadémiai kutatások nem foglalkoznak a szolgáltatóipar igényeivel az elvárható módon. National Academy of Engineering (2003). "The Impact of Academic Research on Industrial Performance"

19 Hazai helyzet Szolgáltatóipar nem szerepel a K+F stratégiában Nincs speciális képzési program Egyetemek nem foglalkoznak vele Képzett munkaerő gyakorlatilag elfogyott

20 Összefoglalva: Services Sciences, Management and Engineering (SSME) Gazdasági fejlődés az innovációtól függ – nemzeti és vállalati szinten USA GDP több mint 75%-át a szolgáltatási szektor termeli (a Világ többi országában is hasonló a trend) –Leggyorsabb fejlődés az üzleti szolgáltatások területén várható Szolgáltatóipari innováció gyakorlatilag ismeretlen –több mint technológiai innováció, interdiszciplináris terület (üzleti, szervezeti és technológiai innováció) SSME: egy új akadémiai diszciplína és kutatási terület –Feladat a felsőoktatásnak –Lehetőség a gazdaságnak A kormánynak kiemelt priritással kell kezelnie a kérdést a szolgáltatóipar jövője és versenyképessége, GDP termelésben betöltött szerepe miatt. Invesztálni kell a kutatásba és az oktatásba

21 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET… Suhajda Attila


Letölteni ppt "A szolgáltatóipar térnyerése, az informatika hatása az ágazat fejlődésére - Magyarország lehetőségei - Suhajda Attila, HOA MKT Vándorgyűlés, Nyíregyháza."

Hasonló előadás


Google Hirdetések