Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A jóléti nacionalizmus Korea nemzeti identitása az 1900-as évektől napjainkig.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A jóléti nacionalizmus Korea nemzeti identitása az 1900-as évektől napjainkig."— Előadás másolata:

1 A jóléti nacionalizmus Korea nemzeti identitása az 1900-as évektől napjainkig

2 민족 -eszme, „tiszta vér” Japán protekturátus (1905) Japán megszállás ( ) 민족 - nemzet, emberek, etnikai csoport egyesített vérvonal meghatározott kultúra a világ minden pontján élő koreaiak, nem csak a félsziget lakói Japánok: mindkét nemzet közös eredetű!  a koreaiak tiltakoznak Napvilágot lát rengeteg írás  kiemelkedő fontosságú író: Shin Chaeho ( 신채호 )

3 민족 -eszme, „tiszta vér” A minjok-eszmébe vetett hit adja a legnagyobb lendületet a japánok kulturális terjeszkedése, és a társadalomba való beolvadása ellen „tiszta vér”  közös ős nemzeti büszkeség, etnikai homogenitás, más nemzetekkel szembeni előítéletesség

4 민족 -eszme, „tiszta vér” Shin Chaeho: Joseon Sanggosa ( 신채호 – 조선상고사 ) 1924/25 az első könyv, amely a minjok-eszme alapján számol be a koreai történelemről koreai családfa  Koguryo- királyság 단일민족, 單一民族 „A világban élő koreaiak mind testvérek, lakóhelytől és világnézettől függetlenül.”

5 Korea kettészakadása a nemzeti identitás két elkülönülő részre tagolódik két különböző rivális rendszer egymással ellentétes ideológiák a globális politika is beleszól ellentétes politikai- és társadalmi osztályrendszerek, a határvonal két oldalán betöltött, eltérő nemi szerepek  a késő XX. századra a nemzeti identitásnak is két egymástól különböző válfaja alakul ki a koreai nacionalizmusba beszivárognak az Észak és Dél között húzódó ellentétek sajátos nacionalizmus-formák, mely teljesen különböznek a másik félétől  ezeket igyekeznek minél inkább elterjeszteni a saját hatáskörzetükön belül

6 Korea kettészakadása

7 Észak-Korea Juche-ideológia  az ember minden irányítója és a döntések meghozója a koreai nemzet fejlődéséért, haladásáért egyedül maguk a koreai emberek tehetnek 1960-as évek elején emelkedett az észak- koreai politikai rezsim egyik legfontosabb alkotóelemévé „fő test”, „az önbizalom lelke” politikailag független ( 차주 ) gazdaságilag önfenntartó ( 차립 ) önvédő, nemzet-védő ( 차위 )

8 Dél-Korea kezdetben inkább osztályalapú az 1990-es évektől kezdve egy sokkal szélesebb kört magába foglaló eszme  Új Nacionalizmus a régi idők liberális, anti-imperialista gondolkodásmódja a Park Junghee-rezsim által bemutatott és elterjesztett államimádó ideológia, mely később a nemzeti állampolgári hűség ( 국민교육헌장 ) ígéretében teljesedett ki kulcsszó a nemzeti érdeklődés ( 국익 ) renget közösségi tevékenység el lett fojtva  feminista és meleg mozgalmak  szervezett munka jól látható irányelvek a koreai közösség legmeghatározóbb irányítókarja.

9 A két Korea Egyesítése 남북통일 a két ország feltételezett jövőbeli, közös kormány alatt történő egyesítése napfénypolitika ( 햇볕 정책 ) június , Észak-Dél csúcstalálkozó  Dél: 남북공동선언  Észak: 북남공동선언 együtt a békés újraegyesülésért számos kül- és belpolitikai, gazdasági különbség  ellehetetlenítik a napfénypolitika pontjainak kezdeti megvalósítását  Északról Délre szökő emberek, politikai, gazdasági instabilitás, stb.

10 햇볕정책

11 A jóléti nacionalizmus alapvetően Dél-Koreát értjük ezalatt látványos, alig ötven év alatt lezajló folyamat gigászi gazdasági robbanás a különféle olcsó dél-koreai termékek ellepik a világpiacot minél több embert el akarnak érni a termékekkel az érdeklődéssel együtt nő a kibocsátás mennyisége az emberek már nem a termékek olcsóságát, hanem koreaiságát részesítik a legnagyobb előnyben az ország megnyílik a külvilág felé megnő az érdeklődés  nem csak a koreai termékek, Dél-Korea iránt is az emberek véleménye megváltozik

12 A jóléti nacionalizmus a nemzeti önérzete és büszkeség felerősödik Dél-Korea megkapja azt az elismerést a világtól, amelyre mindig is szomjazott voltaképpen elvárás is volt, de egyedül a háború után tért gyakorlati síkra az ország mára a G20 tagja, amely 2010-ben nem máshol, mint Szöulban ülésezett

13 Samsung 1938, Lee Byungchul  Samsung Sanghoe ( 삼성상회 ) Kezdetben a Samsung csak Daeguban és annak körzetében működik saját gyártású élelmiszerek, instant levesek 1947-ben Szöulba helyezi át a cég központját a háború kitörésekor elhagyja a várost cukorkereskedésbe kezd Pusanban  Cheil Jedang ( 씨제이제일제당, CJ 제일제당 )

14 Samsung nagy figyelmet szentel az iparosodásnak 1960-as években csatlakoznak az elektronikai iparhoz számos alvállalatot hoznak létre első termékük egy fekete-fehér TV-készülék teljes erőbedobással ráfekszenek a telekommunikációs termékekre  1980-as évekre már Samsung Electronics Co., Ltd. néven fut ekkor kezdődik meg a Samsung világhatalomra törése főleg az Egyesült Államokban terjeszkednek, az európai és ázsiai terjeszkedés csak az 1990-es években kezdődik el a világ legnagyobb elektronikai cégévé akarnak válni 1992 – a világ második legnagyobb memóriakártya-gyártó cége 1995 – első LCD-kijelző 2005 –a legnagyobb LCD-kijelzős készülékeket gyártó cég, lehagyva a Sonyt S-LCD 2011 – a világ legnagyobb okostelefon-gyártója,  lekörözik az Apple-t is

15 Samsung

16 LG 1957-ben alapította Koo Inhwoi, Goldstar néven. a rádió akkoriban a civilizáció szimbóluma a legfejlettebb eszköz, amely híreket hoz a világról Koreában abban az időben még nem létezik a gyártásához szükséges technológia és szaktudás az első koreai rádió elsőként használ hazai gyártású alkatrészeket is Korea elektronikai iparának születése 1995-ben a dél-koreai Lucky vállalat egyesül a Goldstarral  ebből származik az LG név

17 LG elsőként hoz létre külföldi leányvállalatot, általános kutatási- fejlesztési és dizájn központot az első koreai vállalat, mely átlépi a 100 millió dolláros exportforgalmat, illetve ügyfélszolgálatot hoz létre több mint alkalmazottat foglalkoztat 115 üzemében, és 82 leányvállalatánál a világ különböző pontjain január 1-je óta, mint az „A Forma-1 Nemzetközi Partnere” és az „A Forma-1 Technológiai Partnere” címek tulajdonosa kizárólagos megjelenési felületekkel és exkluzív marketingjogokkal rendelkezik a versenysorozattal kapcsolatban „A Forma-1 Hivatalos Szórakoztatóelektronikai-, Mobiltelefon-, Adatfeldolgozó Partnere” 2009-ben összesen 43,4 milliárd dolláros bevétel

18 LG

19 Hallyu koreai kulturális hullám (korean wave) az elnevezés az 1990-es évek végéről származik  pekingi újságírók rohamos terjedés, nem csak Kínában, de az összes környező országban Dél-Korea egyik legnagyobb anyagi bevételforrása évente több, mint egy billió dollár

20 Hallyu  Sorozatok dél-koreai tévésorozatok először csak a szomszédos országok kezdik el adni hazai tévékben ezeket a sorozatokat az ember legfontosabb értékei, barátság, kalandok, hihetetlen szerelmi szálak A háziasszonyok tömegesen kezdenek koreai nyelvtanulásba megnő a Dél-Koreába történő utazások, olykor-olykor költözések száma is inkább a sorozatok forgatási helyszínei érdekelték, mint maga az ország és a kultúra

21 Hallyu  Kpop a hallyu legnagyobb és legfontosabb része intenzív promóció és a hihetetlenül változatos csomagolás a szempillantás töredékén belül nyeri el a Dél-Korea iránt érdeklődők figyelmét szinte már külön iparággá fejlődött  hatalmas, sokszínű, tömegesen vonzza a rajongókat, és egy percig sem áll meg egy teljesen hétköznapinak minősülő, de gyakorta tömeges hisztériákat kiváltó jelenség az előadók nem emberek, nem zenészek – ún. idolok hivatalos példamutatók, az ifjúság hősei, példaképei A környező országokban a kpop már learatta az átütő sikereket Japánban különféle mozgalmak indultak a kpop ellen Az utóbbi években a terjeszkedés Amerika és Európa irányába is elindult  különböző koncertek és egyéb rendezvények (pl. tehetségkutató versenyek)

22 Hallyu  Kpop

23 Köszönöm a figyelmet!~


Letölteni ppt "A jóléti nacionalizmus Korea nemzeti identitása az 1900-as évektől napjainkig."

Hasonló előadás


Google Hirdetések