Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Ami(ke)t kérek az osztálytól. WAKAI Seiji (KRE-BTK Japán)

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Ami(ke)t kérek az osztálytól. WAKAI Seiji (KRE-BTK Japán)"— Előadás másolata:

1 Ami(ke)t kérek az osztálytól. WAKAI Seiji (KRE-BTK Japán)

2 Közös Európai Referenciakeret: A kommuniációban az ember teljes személyiségével vesz részt. Interkulturális megközelítésben a nyelvoktatás fő célja, hogy elősegítse a tanulók teljes személyiségének és identitástudatának megfelelő fejlődését a nyelvi és kulturális másság ismeretében. A tanárok és a tanulók feladata, hogy a sok részt egészségesen fejlődő összetett egésszé alakítsák. KER(1.1) Megállapíthatjuk, hogy míg egy idegen nyelv és kultúra ismerete nem mindig vezet ki az "anyanyelvvel" és az anyanyelvi kultúrával kapcsolatos etnocentrizmusból, több nyelv ismerete nagyobb esélyt teremt erre, és egyúttal a tanulási képességet is gazdagítja. Nyelvi és kulturális identitásunk kialakítása, beleépítve a másság változatos élményét. Tanulási képességünk fejlesztése ugyanennek a -több nyelvhez és kultúrához kapcsolódó - sokféleségnek a megtapasztalásával. KER( ) HelyzetCél Kérés több nyelv ismerete → többnyelvűségi és plurikulturális kompetencia megszerzése → kivezetés az etnocentrizmusból

3 Helyzet : ・ Zavarná, ha … lenne a padtársa (Iskola és társadalom 2008) ・ A magyar társadalom többségének ellenérzései vannak a cigány emberekkel szemben.(az idegen nyelvet jól beszélők körében is egyértelmű a cigánysággal kapcsolatos negatív attitűd többsége) (Progresszív Intézet 2008) 2005 (%)2008(%) Roma4451 Zsidó2631 Román2934 Kínai2324 Egyetem ・ idegennyelvet tud 76% Érettségi83% Érettségi nélkül81% HelyzetCél Kérés

4 Helyzet : A Magyar Helsinki Bizottság 1998 és 2002 között 1200 lopási és rablási ügyet elemzett. Azt vizsgálták, hogy a büntetőeljárásban és a bíróság ítéletében szerepet játszik-e az etnikai hovatartozás. Az elemzés eredménye szerint a felnőtt roma vádlottakat azonos vádpontokért a nem romáknál nagyobb arányban ítélték szabadságvesztésre. (http://inforadio.hu/hir/eletmod/hir /2)http://inforadio.hu/hir/eletmod/hir /2 Az emberek úgy érzik, hogy kiszámíthatatlan a társadalom, az emberek aljasak, önzők. A legbiztosabb, ha az ember nem bízik senkiben. Ez a nézet a mai magyar társadalomban nagyon elterjedt. A lakosság 85 százaléka úgy érzi, simán megdögölhet az utcán úgy, hogy egyáltalán nem törődnek vele. És hetven százalék fölött van azoknak az aránya, akik azt mondják, hogy az emberek csak ki akarják használni a másikat, és hogy nincsenek közös értékek, közös célok, nem lehet tervezni a jövőt. (Magyar lelkiállapot 2008) HelyzetCél Kérés

5 Érzésem, véleményem : ・ Az (inter)kultúra megfogalmazása a nyelvpeda- gógiában (KER) korlátolt (élesen behatárolt). ・ Az idegennyelv-tanulás célja az idegennyelv-tudás fejlesztése, de ez (nem korlátolt tartalmú) plurikulturális kompetencia megszerezéséhez kell vezetni. HelyzetCél Kérés

6 Szükség képesség : Az ember veleszületett együttműködési képességgel rendelkezik,(különben már régen kipusztult volna az emberiség.), de ez már nem elég az egyre nagyobb és bonyolultabb társadalomban. Ezért az embernek meg kell tanulni különböző kulturájú és gondolkodású emberekkel kapcsolatot építeni és együttélni. Ilyen társadalomban a tanuláshoz szükséges személyiségként kiemelném a minél több emberrel, kapcsolatot építő képesség fontosságát. Régen falu szinten (mindenki mindenkit ismer, közösségi szint) köztudott volt, ha valaki tud segíteni a másikon, akkor életben marad. Most viszont születéstől a halálunkig a körülöttünk lévő emberek állandóan változnak. Szinte nap mint nap ismerkedünk meg új típusú kultúrát képviselő és gondolkodó emberrel. CélHelyzet Kérés

7 Célom (Osztály kultúra teremtés) : Osztálykép Az iskola az a hely, ahol különböző emberekkel kerülünk kapcsolatba, megtapasztaljuk, hogy ezeknek a kapcsolatoknak a segítségével érjük el céljainkat, és ennek hasznosságát átérezve megtanuljuk, hogy minél több emberrel tudjunk együttműködő, partner viszonyt kialakítani. Osztálykép Az iskola az a hely, ahol különböző emberekkel kerülünk kapcsolatba, megtapasztaljuk, hogy ezeknek a kapcsolatoknak a segítségével érjük el céljainkat, és ennek hasznosságát átérezve megtanuljuk, hogy minél több emberrel tudjunk együttműködő, partner viszonyt kialakítani. Tanulókép A tanár képessége véges, Nem mindig a tanár legjobb segítő egy tanuló számára, de nem mindig ugyanaz az osztálytárs a legjobb segítő sem. Ez a feladat tartalmától, típusától, a helyzettől és sok mindentől függően mindig változik. Ezért eredményesebben és hatékonyabban tudunk tanulni, ha minél több társunkkal meg tudjuk osztani képességeinket illetve mi is igénybe tudjuk venni mások képességeit. „A tanulók együtt többre képesek, mint egy tanár.” Tanulókép A tanár képessége véges, Nem mindig a tanár legjobb segítő egy tanuló számára, de nem mindig ugyanaz az osztálytárs a legjobb segítő sem. Ez a feladat tartalmától, típusától, a helyzettől és sok mindentől függően mindig változik. Ezért eredményesebben és hatékonyabban tudunk tanulni, ha minél több társunkkal meg tudjuk osztani képességeinket illetve mi is igénybe tudjuk venni mások képességeit. „A tanulók együtt többre képesek, mint egy tanár.” Nézetek képviselése A tanár az osztálytól azt várja, hogy az osztály törekedjen arra, hogy kivétel nélkül mindenki megértse a tananyagot, mindenkinek sikerüljön a feladatmegoldás, és ezen elvek alapján biztosítja az időt és helyet, hogy a tanulók eldönthessék, hogyan tanulnak. Nézetek képviselése A tanár az osztálytól azt várja, hogy az osztály törekedjen arra, hogy kivétel nélkül mindenki megértse a tananyagot, mindenkinek sikerüljön a feladatmegoldás, és ezen elvek alapján biztosítja az időt és helyet, hogy a tanulók eldönthessék, hogyan tanulnak. A tanulók a másik ember képességét felhasználva elérik a tanulás célját és mindenki a többiek(mindenki) sikeréért is dolgozik. CélHelyzet Kérés

8 Amit kérek az osztálytól : 1.Első körben önerővel próbálja megoldani a problémát! 2.Ha ilyenkor mégsem értene valamit, akkor kérjen segítséget. (Ha valaki segítséget kér, vagy látja, hogy nem boldogul, akkor próbáljon segíteni.) Érdemes felállni és keresni valakit, aki a legjobban el tudja magyarázni Önnek, vagy aki, legjobban megérti, amit magyaráz. 3.Alakítsunk egy olyan osztályt, ahol mindenki mindenkinek segít, és mindenki teljesíti az óra célját. KérésHelyzet Cél

9 Ha valamit nem ért? Akkor… Nyugodtan szóljon, hogy nem érti. Ez egy pozitív dolog, mert azt bizonyítja, hogy meg szeretné érteni. Nyugodtan álljon fel, és keressen olyan embert, aki a legjobban el tudja magyarázni Önnek. Addig kérjen segítséget, ameddig megérti a dolgot. Akkor hibát követ el, ha úgy tesz, mintha megértette volna. Az osztály célja: mindenki értse! KérésHelyzet Cél

10 Amikor megértette, akkor… Nyugodtan szóljon, hogy érti. Ez nagyon boldog dolog, mert azt bizonyítja, hogy sikerült a feladatmegoldás. Hibát követ el akkor, amikor megértett valamit, de nem segít a másiknak, mert lehet, hogy valakinek Ön tud a legjobban magyarázni. Az osztály célja: mindenki mindent értsen! Nem biztos, hogy a magyarázatát azonnal megértik. Akkor próbáljon másképpen magyarázni! Ebből ön is újra tanulhat. (A tanítás a legjobb tanulási módszer!) KérésHelyzet Cél

11 Még egyszer, amit szeretnék kérni az osztálytól…. Mindenki megtesz mindent, hogy az osztályban mindenki mindent megértsen! KérésHelyzet Cél


Letölteni ppt "Ami(ke)t kérek az osztálytól. WAKAI Seiji (KRE-BTK Japán)"

Hasonló előadás


Google Hirdetések