Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A fogamzásgátlás és a terhességmegszakítás költsége Magyarországon

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A fogamzásgátlás és a terhességmegszakítás költsége Magyarországon"— Előadás másolata:

1 A fogamzásgátlás és a terhességmegszakítás költsége Magyarországon
Cost of contraception and abortion in Hungary István Berbik MD PhD Vaszary Kolos Teaching Hospital, Esztergom, Hungary 7th ESC Seminar Contraceptive practice in Europe: Differences in availability and accessibility September 12-13, 2003, Budapest, Hungary

2 Költség? Ár? Cost: költség
Egyéni (családi) Mibe kerül? Mi másra nem jut emiatt? Társadalmi Egészségbiztosítási költségek, az egészségügyi ellátás minősége (szövődmények, táppénz), mit lehet áthárítani, visszavenni? Price: ár Egyéni (családi) (fogyasztói, morális) Társadalmi (pénzbeli, morális, politikai)

3 Ideális és szerencsés megoldás lenne a család és a társadalom számára.
A fogamzásgátlásnak „elfogadható áron” kell hozzáférhetőnek lenni, hogy: Let every child be wanted! Minden gyermek kívánt legyen! Ideális és szerencsés megoldás lenne a család és a társadalom számára. -A tervezett utódnak a család anyagi forrásaiból több jut. -A szülések között kellő időt hagyva a gyermekek jobb körülmények között nőnek fel. -A szülések megfelelő ütemezése az anya és a magzat egészségét növelő tényező. -A fogamzásgátlás biztosítja az egyén, különösen a gyakori, nem kívánt terhességektől szenvedő nők szabadságát. -Hosszabb távon talán a szülési kedv is fokozódna. Planned pregnancies mean better control of family budget and thus more money available for the family unit. Spaced births lead to better education for a family children. Spaced pregnancies improve the health of both the children and mother. Contraception enhances human freedom, especially the freedom of women from the tyranny of unwanted and frequent pregnancy and childbirth.

4 Mit nem biztosít az „elfogadható árú” fogamzásgátlás?
Nem növeli feltétlenül a „szülési kedvet” (sőt, a szülések száma tovább csökkenhet a nem tervezett, de megfogant és megtartott terhességek kiesésével) Demográfiai, politikai célok megvalósulását (népességfogyás, „nemzetvesztés”) A társadalom teljes megnyerését (fogamzásgátlás elutasítása tudatlanság, tradíciók miatt, illetve vallásos meggyőződés alapján) Mi újság itthon? Hol tartunk a „ Minden gyermek kívánt legyen!” világtól?

5 Elfogadjuk-e a fogamzásgátlást?
Mi is az újság itthon? Hol is tartunk a Minden gyermek kívánt legyen! világtól? Hogy is vagyunk az abortusszal? Hallgatólagosan mégiscsak befogadjuk a családtervezési módszerek közé??? Elfogadjuk-e a fogamzásgátlást? Hozzáférhetők-e elfogadható áron a fogamzásgátlók? Mindenki mindent tud a használatukról? Ha nem, mit teszünk érte? Mibe kerül a hatékony fogamzásgátlás? Van-e az embereknek elég pénze rá? Kaphatnak-e támogatást?

6 „Minden héten ezerrel. ” ‘One thousand weekly
„Minden héten ezerrel !” ‘One thousand weekly !’ „A születések száma drámaian csökken, 2003 első felében gyermek született (KSH). Ehhez képest 2002-ben még mindig több, mint ötvenezer abortuszt végeztek hazánkban. Az utóbbi években minden vita kifáradt már ezzel kapcsolatban, a két tábor hajthatatlan, az ellenzők és megengedők állásai acélmerevek, azokon át nem fér még egy sóhajtás sem.” „Mi lehet az oka annak, hogy két-három évtizede az új, modern fogamzásgátló készítmények megjelenését süket taplóként fogadta a nőtársadalom? Legalább húszféle tabletta testre szabottan használható. Megbízható méhen belüli eszközökkel rendelkezünk, habok, krémek, óvszerek kaphatók… Vannak ambulanciák, ahová szorongás nélkül mehetnek a fiatal lányok.” ‘Abortion as lifestyle ?!’ „Az abortusz, mint életforma ?!” Demokrata, 2003 augusztus, Seszták Ágnes

7 Szülések és terhességmegszakítások Komárom-Esztergom megyében 1
Szülések és terhességmegszakítások Komárom-Esztergom megyében 1. táblázat: szülések és abortuszok száma ( *) 2. táblázat: az abortuszok %-os aránya ( /I. félév) 1. % 2. 1995 2001 2002/II.

8 A SZOVJETEK ORSZÁGÁNAK KAPITÁNYA GYŐZELEMRŐL GYŐZELEMRE VEZET MINKET !
Mit keres itt Joszip Visszarionovics Dzsugasvili? (Stalin was twice TIME’s Man of the Year for 1939 and 1942) Hazánkban is mindmáig túlél és tettenérhető a szovjet és kelet-középeurópai kommunista örökség – a családtervezési szokásokban is! Communist heritage in family planning traditions A SZOVJETEK ORSZÁGÁNAK KAPITÁNYA GYŐZELEMRŐL GYŐZELEMRE VEZET MINKET !

9 Mit keres itt Joszip Visszarionovics Dzsugasvili
Mit keres itt Joszip Visszarionovics Dzsugasvili? (Stalin was twice TIME’s Man of the Year for 1939 and 1942) Hazánkban is mindmáig túlél és tettenérhető a szovjet és kelet-középeurópai kommunista örökség – a családtervezési szokásokban is! Communist heritage in family planning traditions

10 Rubens „Három gráciá”-ja sem elég a viduláshoz
Rubens „Három gráciá”-ja sem elég a viduláshoz. Legalább hat kell a véres szocreál után, hogy folytathassuk…

11 Sample: who have children
A fogamzásgátlás elfogadottsága (Acceptability of contraception in Hungary) (Közvéleménykutató: Median, közlés a Schering Kft. engedélyével.) 2 millió éves magyar nő adatai alapján A fogamzásgátlás elfogadottsága 92% Jelenleg is használ: 71% 2002-es Schering/Median felmérés: A fogamzásgátló szerek elfogadottsága magas. A fogamzóképes korú nők 92 %-a használ vagy használt valamilyen fogamzásgátló módszert, jelenleg is 71 %-uk használ. A fogamzásgátló módszerek elfogadottságában 1997 óta nem történt változás. Sample: who have children

12 Sample: who have children
Fogamzásgátló módszerek megoszlása (Distribution of contraceptive methods in Hungary) (Közvéleménykutató: Median, közlés a Schering Kft. engedélyével.) A valamilyen fogamzásgátló módszert használó nők fele tablettát alkalmaz. Ez a fogamzóképes korú nők 34 %-át jelenti között 29 %-ról 36 %-ra nőtt a tablettahasználók aránya az óvszer rovására között már lényegi változás nem történt. Sample: who have children

13 Módszerhasználat iskolai végzettség szerint (Contraceptive methods / education / Hungary) (Közvéleménykutató: Median, közlés a Schering Kft. engedélyével.) Az iskolai végzettség szerinti fogamzásgátló használatot nézve viszoont 1999 és 2002 között lényeges változást figyelhettünk meg. A magasabb iskolai végzettségűek körében megnőtt a tablettahasználók aránya. A középiskolai végzettségűeknél az óvszert váltotta fel a tabletta, míg a felsőfokú végzettségű (vélhetően egészségtudatos) nők esetén nemcsak az óvszert használók, de a nem védekezők is a fogamzásgátló tablettáratértek át. Még egy lényeges és sajnálatos változás, hogy az alacsony iskolai végzettségűek körében megnőtt a nem védekezők aránya.

14 OC kínálat, 2003. 07. 01. , Magyarország availability, prices, 600
OC kínálat, , Magyarország availability, prices, prescribed monthly dosage / year (forrás: gyártók és forgalmazók, Gyógyszer kompendium, Internet) Termék Cég Ár / év Áremelk től től től Fejl. orsz. ár: Anteovin Richter HUF EURO ,1 x Rigevidon Richter ,5 x Tri-Regol Richter ,1 x Trinordiol Wyeth ,5 x Triquilar Schering ,1 x x (USA) Continuin Richter Femoden Schering ,8 x Regulon Richter ,2 x Novynette Richter ,5 x Cilest Janssen-Cilag ,4 x Minulet Wyeth ,8 x Triodena Schering ,4 x Harmonet Wyeth ,1 x Meliane Schering Marvelon Organon ,2 x x (USA) Mercilon Organon Diane 35 Schering ,4 x x (CDN, USA) Gracial Organon Loette Wyeth Cerazette Organon Yadine Schering Egyéb x

15 Termék Egyszeri ár (2003.09.01.) Éves költség Fejlett orsz. ár:
Egyéb fogamzásgátló kínálat, , Magyarország availability, prices (forrás: gyártók és forgalmazók, Internet) Termék Egyszeri ár ( ) Éves költség Fejlett orsz. ár: „Morning after pill” (Rigesoft) x Condom (good quality) Ft./db x 100: x IUD (Goldlily, Multiload, Mona Lisa)* Ft Ft 3-5 x IUD (Mirena) x Depo-Provera x Pharmatex krém 1 x x 100: tabletta 1 x x 100: hüvelykúp 1 x x 100: hüvelytampon 1 x x 100: Surgical sterilisation (female) Surgical sterilisation (male) Reversal of sterilisation (female) Reversal of sterilisation (male) *IUD felhelyezés nélkül

16 HBCs 681D Interruptio aspirációs kürettel: 20.433.- Ft.
Az abortusz térítési díjának alakulása Magyarországon Abortion prices in Hungary (2.500, 1.000, 0) Közben: (50 %, 30 %, 0) (8.078, 4.847, 0) (9.063, 5.438, 0) (9.566, 5.740, 0) (10.217, 6.130, 0) (80 / 40 / 27 / 0 EURO) HBCs 681D Interruptio aspirációs kürettel: Ft. 3 interruptio éves kor között átlagban évente ezer forintnál (4 EURO) kevesebb kiadást jelent mindmáig. Térítési díjak a fejlett országokban: x (surgical = chemical) (itt-ott diákigazolványra kedvezményt is adnak)

17 Elfogadható-e a fogamzásgátlók ára Magyarországon
Elfogadható-e a fogamzásgátlók ára Magyarországon ? Mielőtt erre válaszolnánk: Mennyi az „elfogadható ár” ? („affordable price”) Annyi pénz, amennyiért a legtöbb szegényember is meg tudja és meg is akarja vásárolni a márkás, jó minőségű és hatékony fogamzásgátló árut. Az összeg ismeretéhez el kell mélyedni a Contraceptive Social Marketing projektek tapasztalataiban

18 A „Contraceptive Social Marketing” projectek 35 éve
A „Contraceptive Social Marketing” projectek 35 éve. Általános tapasztalatok a Harmadik Világban. -Piacalapú szolgáltatásnyújtási technika. -A magánszektor üzleti gyakorlatának és forrásainak átvitele a szociális szektorba, az üzleti infrastruktúra felhasználásával, szociális célok elérésére. -Hasonló projektek: rehidrációs sóoldat, jódozott só, megnövelt tápértékű élelem elterjesztése a fejlődő országokban, de ilyen a dohányzás, alkoholfogyasztás elleni kampány, a biztonsági öv kampány, az erdőtüzek megelőzése a fejlett országokban. -Annál hatékonyabb, minél nagyobb a piac és minél több embert ér el rövid időn belül (legkevesebb 5 millió ember). -Elegendő tőke felhalmozása szükséges a szegények számára megállapítható fogyasztási ár kiegészítésére a termelő/kereskedő felé. -Sikeres, agresszív hirdetési kampány: egy, kiválasztott márkás termékre koncentrál (termék hirdetése módszer hirdetése helyett!). -Ma még képes kiváltani a hagyományos családtervezési rendszereket, mert azok drágábbak, s az állami források törvényszerű elapadásával hatásukat vesztik vagy ki sem teljesedhetnek (ld. magyar CSVSZ). -Változatlanul érvényes marad az alapelv: „Family planning programmes must serve the poor”.

19 A „Contraceptive Social Marketing” projectek 35 éve
A „Contraceptive Social Marketing” projectek 35 éve. Helyzet az átmenetben lévő országokban. A szabadpiaci gazdasági rendszer, felváltva a korábbi szocialista állami irányítású gazdasági modellt, piacot teremt a minőségi fogamzásgátlók számára, amelyeket a lakosság többsége elfogad, de többnyire drágának tart. Ahogy folyamatosan növekvő számú gyártó és forgalmazó lép a piacra, árverseny alakul ki a magas minőségű termékek között is és folyamatosan újak jelennek meg, de áruk általában nem elérhető a növekvő elszegényedett réteg számára. Időközben az emberek szexuális életet változatlanul élnek, gyakran az alapvető egészségi ismeretek hiányában, kellő fogamzásgátlás nélkül, eredményként gyakori abortuszokkal, hiszen nem túlnépesedés, hanem népességfogyás jellemzi ezeket a társadalmakat. A fiatalok különösen fogékonyak a könnyen hozzáférhető pornóra és torz szexuális példákra. Lehetőségeik a nemi kulturáltság megszerzésére az iskolában és azután nagyon korlátozottak. A nyugati liberalizmus dől be a nyitott ajtón, de nem hozza magával automatikusan a felelős szexuális magatartási modelleket. Az átmeneti állapotban lévő országokban (Közép-keleteurópa) ez a folyamat -ma már nyilvánvaló - több, mint egy évtizedig is eltarthat. A kormányok, jellemzően a balliberális színezetűek, általában egyéb kötelezettségeikre hivatkoznak, és nem hajlandók a fogamzásszabályozás fejlesztésének irányított modelljeit finanszírozni.

20 Hazai helyzet Magyarországon a fogamzásgátló piac, itthoni gyártóknak is köszönhetően már az ezerkilencszázhatvanas, -hetvenes évektől folyamatosan fejlődött és jelentős szintet ért el a kínálatban (elérhetőségben), de a hozzáférhetőségben lelassult, sőt, megállni látszik a fejlődés. Csak kisebb elmozdulások vannak, a gyártók és forgalmazók piaci élettér küzdelmei, rövid távú sikerekkel, váratlannak látszó kudarcokkal. A közeljövőt illetően visszafejlődés jelei mutatkoznak. Okok: kisebb volumenű piac, alacsony életszínvonal, a gazdag-szegény olló gyors nyílása, vadkapitalista gazdasági-társadalmi környezet, a szociális érzéketlenség, lózungok helyett a valódi támogatás hiánya a rászorulóknak (pl. az állam által patronált projektek, az ehhez csatlakozó donáció, hazai viszonyokra alkalmazott „contraceptive social marketing” program hiánya), az abortusz, mint a kommunizmus öröksége, az esetenként zsebbevágó, de hosszú távon olcsó „életforma”.

21 A „Contraceptive Social Marketing” projectek 35 éve
A „Contraceptive Social Marketing” projectek 35 éve. Az árképzés tapasztalatai a Harmadik Világban. -Korábban az ingyenes termékelosztás, illetve az alacsonyan tartott ár dominált, egyformán jó hatékonysággal. -Utóbb, a támogatások, donációk csökkenésével az „elfogadható” áron forgalmazott fogamzásgátlókkal is jó piaci forgalmat értek el. -Az árcsökkentés hatása: növekszik a kereslet, akár tömegével léphetnek be új fogyasztók, főként a szegények köréből. -Az árnövekedés vagy teljes árú forgalmazás hatása: Legelsőként, nagy számban a szegények esnek ki a fogyasztói körből. Ez a CSM projektek bukását jelentheti, egyébként pedig megbénítja a családtervezési kultúra javulását.

22 A fogamzásgátlás elfogadható, optimális, ösztönző árképzésének („affordable price”) paraméterei (conclusions from the social marketing projects in the Thirld World (Harvey, Ciszewsy, Lewis)). 1 CYP (Couple-Years of Protection, Harvey and Snyder, 1986): Egy emberpár védekezésére elegendő, egy évnyi adag fogamzásgátló. „One percent standard” („1 %-os állandó”): 1 CYP éves ára, az úgynevezett „elfogadható ár” (amennyiért a tapasztalat szerint megéri megvásárolni a fogamzásgátlót és amennyiért a szegények közül is várhatóan a legtöbben megveszik), az egy főre eső GNI* 1 %-a vagy kevesebb legyen, illetve ne legyen több, mint a PPP** 0,25 %-a évente. Ennek alapján: Magyarországon ma 1 CYP ára a GNI* vonatkozásában Ft-nál (43 USD) kevesebbre tehető, a PPP** vonatkozásában legfeljebb Ft. összegre becsülhető (33-35 USD), ne feledjük: évente. A gazdag / szegény olló nyílásával a magyar szegények igencsak közel kerültek a harmadik világi szinthez. Hatékonynak szánt családtervezési kampányban ennél több ráfordítást nem lehetne elvárni a szegényemberektől fogamzásgátló vásárlására, illetve a „Contraceptive Social Marketing” projektekben ezt az éves árszintet kellene támogatásokkal elérni a mai Magyarországon. *GNI (GNP) (Gross National Income (Gross National Product)): Developing countries: under 300 USD/capita Developed countries: over USD/capita **PPP (PPC) : Purchasing Power Parity (Purchase Power Capacity) Hungary, 2002: GNI: USD, PPP: USD (World Bank, CIA Fact Book)

23 Tehát: drága-e? Drágul-e?
a hazai fogamzásgátló kínálat ? Legtöbbje IGEN !

24 OC kínálat, 2003. 07. 01. , Magyarország availability, prices, 600
OC kínálat, , Magyarország availability, prices, prescribed monthly dosage / year Az „elfogadható árú” készítmények kékkel vannak jelezve. Termék Cég Ár / év Áremelk től től től Fejl. orsz. ár: Anteovin Richter HUF EURO ,1 x Rigevidon Richter ,5 x Tri-Regol Richter ,1 x Trinordiol Wyeth ,5 x Triquilar Schering ,1 x x (USA) Continuin Richter Femoden Schering ,8 x Regulon Richter ,2 x Novynette Richter ,5 x Cilest Janssen-Cilag ,4 x Minulet Wyeth ,8 x Triodena Schering ,4 x Harmonet Wyeth ,1 x Meliane Schering Marvelon Organon ,2 x x (USA) Mercilon Organon Diane 35 Schering ,4 x x (CDN, USA) Gracial Organon Loette Wyeth Cerazette Organon Yadine Schering Egyéb x

25 Termék Egyszeri ár (2003.09.01.) Éves költség Fejlett orsz. ár:
Egyéb fogamzásgátló kínálat, , Magyarország availability, prices Az „elfogadható árú” készítmények kékkel vannak jelezve. Termék Egyszeri ár ( ) Éves költség Fejlett orsz. ár: „Morning after pill” (Rigesoft) x Condom (good quality) Ft./db x 100: x IUD (Goldlily, Multiload, Mona Lisa)* Ft Ft 3-5 x IUD (Mirena) x Depo-Provera x Pharmatex krém 1 x x 100: tabletta 1 x x 100: hüvelykúp 1 x x 100: hüvelytampon 1 x x 100: Surgical sterilisation (female) Surgical sterilisation (male) Reversal of sterilisation (female) Reversal of sterilisation (male) *IUD felhelyezés nélkül

26 „A fogamzásgátlókat semmivel nem támogatja az egészségügyi kormányzat, éppen most emelték tovább az áraikat. Hihetetlen. Egyfelől vészesen fogy a népesség, másfelől családtervezésnek hallgatólagosan még mindig elfogadják az abortuszt… Miközben az oktatási miniszter fenekestül felforgatja az oktatást, egyetlen olyan tantárgy nincs, amely kimerítő és őszinte válaszokat adna a családi életre és annak intimitásait firtató kérdésekre. Ez harmincéves adóssága a magyar oktatásügynek, és hány éves adóssága a magyar családoknak? (Demokrata, 2003 augusztus, Seszták Ágnes) „Az állam képviselői, akik borús hangon és redőzött homlokkal ecsetelik a népesség alakulásának problémáit, miből gondolják azt, hogy a népmozgalmi adatok akkor fordulnak pozitív szaldóba, ha megnehezítik a fogamzásgátlást? Nemcsak a számok megdöbbentőek, hanem a mögöttük húzódó tehetetlenség, koncepciótlanság is...” (Népszava, augusztus, Várnai Iván) „A KSH szerint tavaly mintegy háromszor annyi volt (58.500) a nem kívánt terhességek száma, mint az uniós átlag első hat hónapjában mindössze gyermek született Magyarországon, eleve ki van zárva, hogy megközelítsük a tavalyi 96 ezres születésszámot. Ennek sokkoló hatása is közrejátszik abban a zavarban, ahogyan erre a hivatalos szervek reagálnak. Még mindig olcsóbb az abortusz, mint a fogamzásgátló…” (Népszabadság, augusztus, Kun J. Viktória) „Drágulást hoznak az új ÁFA kulcsok 2004-ben.”

27 ‘… vegyük tudomásul, hogy a jóléti államnak vége…’
(Minden gyermek kívánt lehet ?) (Should every child be wanted ?) Looking recently into the Hungarian future: A magyar jövőre (be) nézve: Medgyessy Péter kormányfő: ‘… vegyük tudomásul, hogy a jóléti államnak vége…’ (Idézet beszédéből a budapesti békekoncerten, 2003. augusztus 20-án, államalapító Szent István királyunk ünnepén)

28 AfterBokros Medgyessy csomag 2004: Drágulást hoznak az új ÁFA kulcsok ( +5% a gyógyszerekre) A középosztály számára havi többletkiadás várható. A szegények számára is havi Ft. többletkiadás várható. A Medgyessy csomag átlagosan az egy főre eső GNI 5 %-ával terheli meg a fejenkénti költségvetést évente, fajlagosan a minimálbéren tengődők terhei emelkednek legjobban. A évi magyar bruttó havi átlagkereset Ft. A szegényeké ennek kétharmada: Ft. Havi hivatalos létminimum (két szülő egy gyermekkel): Ft. Az ország egyharmada, de lehet hogy több, a létminimum alatt él. Jövőre biztos, hogy egyre több lesz a vegetálók száma. Délamerikanizálódunk? Vagy speciális közép-keleteurópai modell kezd kialakulni a gazdag/szegény olló kinyílásával? Belefér-e a fogamzásgátlás költsége ugyanannyi család bukszájába?

29 A „Contraceptive Social Marketing” projectek 35 éve. A kudarcok okai.
Politikai (közömbösség vagy ellenkezőleg: túlpolitizált áldozattá vált célok és eszközök, a részeredmények politikai érdekek szerinti közvetítése a társadalom felé) Kulturális és vallási (tudatlanság, fundamentalista társadalmi hagyományok, vallási kötöttségek) Gazdasági (eredendő forráshiány, csökkenő vagy megszűnő adományozás, árképzési tévedés, menedzseri hiba, az „elfogadható ár” kialakításának képtelensége vagy az ár kényszerű emelése, életszínvonal romlás, a vásárlóképesség romlása miatt nagyszámú szegényember kiesése)

30 Lehetséges kitörési pontok
-Nagyobb szakmai, egészségpolitikai és nagypolitikai érdeklődés a CSM iránt (pl. a Balti országok Contraceptive Social Marketing projektjeinek tanulmányozása). -Hiányok kiküszöbölése a magyar oktatásban és -politikában (egészségnevelés). -Megőrizni a Családvédelmi Szolgálatok és más családtervezést segítő szervezetek eddigi eredményeit az iskolákból kikerült fiatal felnőtteknek. -Magyar CSM modell kidolgozása és beindítása, először a manufacturer’s model figyelembevételével (a kevésbé szegény országokban, USD feletti GNI / fő felett ajánlható). -Politikai (kormányzati, állami) akarat kinyilvánítása és folyamatos, pártoktól független állami támogatás biztosítása (költségvetési és morális). -Adományozásra buzdítás, előnyök biztosítása az adományozóknak. -Fogamzásgátlók optimális árképzése, „elfogadható áron” tartása, ártámogatás, folyamatos árellenőrzés a GNI és PPP figyelembevételével. -A reklám jogszabályok módosítása (márkás termék legyen hirdethető a módszer helyett). -Az életszínvonal növelése, a gazdag / szegény olló nyílásszögének mérséklése.

31 …után megtisztelő, hogy meghallgattak !
Ennyi… lila köd halovány remény zöldség sötét jövő …után megtisztelő, hogy meghallgattak !


Letölteni ppt "A fogamzásgátlás és a terhességmegszakítás költsége Magyarországon"

Hasonló előadás


Google Hirdetések