Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A fogyasztói jogviták rendezésének alternatív fórumai, a békéltető testületi eljárás jellegzetességei Dr. Baranovszky György elnök BKIK mellett működő.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A fogyasztói jogviták rendezésének alternatív fórumai, a békéltető testületi eljárás jellegzetességei Dr. Baranovszky György elnök BKIK mellett működő."— Előadás másolata:

1 A fogyasztói jogviták rendezésének alternatív fórumai, a békéltető testületi eljárás jellegzetességei Dr. Baranovszky György elnök BKIK mellett működő Békéltető Testület Budapest, 2012. április 17.

2 Mi is az a békéltető testület?

3 Jogszabályi háttér Jogforrás: A fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény

4 Jogszabályi háttér I. Feladatuk: 1.Fogyasztó és vállalkozás közötti fogyasztói jogvita gyors és ingyenes megoldása egyezség létrehozatala révén, ennek hiányában: 2. az ügy érdemi eldöntése a fogyasztói jogok egyszerű, gyors, hatékony és költségkímélő céljával

5 Milyen ügyekkel foglalkozik a békéltető testület? Közüzemi ügyek

6 Milyen ügyekkel foglalkozik a békéltető testület? Szavatosság-jótállás

7 Milyen ügyekkel foglalkozik a békéltető testület? Építőipari ügyek

8 Milyen ügyekkel foglalkozik a békéltető testület? Fogyasztói csoportok

9 Milyen ügyekkel foglalkozik a békéltető testület? Utazási szerződések

10 Milyen ügyekkel foglalkozik a békéltető testület? Üdülési jog

11 Milyen ügyekkel foglalkozik a békéltető testület? Termékbemutatók

12 Milyen ügyekkel foglalkozik a békéltető testület? Internetes vásárlás

13 Milyen ügyekkel foglalkozik a békéltető testület? Parkolási- és autópálya bírságok, telekommunikációs szolgáltatások

14 Milyen döntéseket hozhat a békéltető testület?

15 Ajánlás Ajánlás A békéltető testület ajánlást hoz, HA a fogyasztói kérelem megalapozott, és a vállalkozás a testület döntését nem ismeri el magára nézve kötelezőként A fogyasztó kérheti ennek nyilvánosságra hozatalát

16 Kötelezés A békéltető testület kötelezést tartalmazó határozatot hoz: ha a kérelem megalapozott, ÉS a vállalkozás alávetési nyilatkozatot tett VAGY magára nézve kötelezőnek fogadta el a döntést

17 Egyezség Ha az egyezség megfelel a jogszabályoknak, a tanács azt határozattal jóváhagyja.

18 Kötelezés – egyezség végrehajtása A fogyasztó kérheti a bíróságtól a tanács határozatának végrehajtási záradékkal történő ellátását, HA a vállalkozás a tanács kötelezést tartalmazó határozatát vagy a határozattal jóváhagyott egyezséget a teljesítési határidőn belül nem hajtja végre.

19 Megszüntetés A tanács az eljárást megszünteti, ha a fogyasztó a kérelmét visszavonja, a felek az eljárás megszüntetésében megállapodnak, az eljárás folytatása lehetetlen, az eljárás folytatására a tanács megítélése szerint bármely okból – ideértve a kérelem megalapozatlanságát is – nincs szükség.

20 Összehasonlítás Összehasonlítás Békéltető testületek eljárása Bíróságok eljárása ingyenesköltséges gyors hosszadalmas, évekig elhúzódó perek a felek számára érthető, egyszerű eljárás bonyolult eljárási szabályok

21 A békéltető testületek előnyei Könnyen elkerülhető a bírósági út!

22 A békéltető testületek előnyei Költségkímélő, gyors eljárás, amelynek során szakszerű, objektív döntés születik

23 A békéltető testületek előnyei Egyezség esetén mindkét fél elégedetten távozik a meghallgatásról

24 A békéltető testületek ügyszámainak alakulása

25

26 Békéltető testületek lezárt ügyszáma 2011.

27 Szemelvények a békéltető testületek döntéseiből

28 Döntés I. A fogyasztó két kanapét vásárolt Kicsomagolás után tapasztalta, hogy az egyik anyaga gyűrött és a kanapé lábainál a csavarozás fordítva volt Panaszát a vállalkozás elutasította arra való hivatkozással, hogy ilyen a gyártási konstrukció 30 %-os árleszállítást ajánlott fel, de a fogyasztó ezt nem fogadta el

29 Döntés I. A fogyasztó békéltető testülethez fordult kártalanítási igényével A meghallgatáson már nem jelent meg, azonban kérte az eljárás megszüntetését, mivel a békéltető testületi eljárás megindulását követően megállapodott a vállalkozással Az eljárást a fogyasztó kérelmére megszüntette az eljárást

30 Döntés II. A fogyasztó 349.990 Ft. értékben vásárolt kinyitható marhabőr kanapét a vállalkozástól A kanapén grafitszürkés elszíneződés volt tapasztalható használat után A fogyasztó megpróbálta ezt kitisztítani nedves kendővel, azonban a kanapéról a bőr is lehámlott

31 Döntés II. A vállalkozás minőségi ellenőre az elváltozást karcolásnak minősítette A nedves kendő hámszerűen sértette a kanapé felületét  a fogyasztói panasz elutasításra került nem rendeltetésszerű használat miatt Fogyasztói álláspont: „erős,strapabíró, gyermekes családok” részére szánt kanapéról van szó, ezt a terhelés ki kellett volna bírnia

32 Döntés II. Fogyasztó további kifogása: figyelmét nem hívták fel arra, hogy a termék különleges tisztítást igényelne A fogyasztó a békéltető testülethez fordult és kérte a termék vételárának visszatérítését A testület előtti meghallgatáson mindkét fél megjelent, a fogyasztó fenntartotta igényét A vállalkozás nem rendeltetésszerű használat miatt elzárkózott a vételár visszafizetésétől, de felajánlotta az adott párnarész cseréjét

33 Döntés II. Megállapodás: a felek együttesen megpróbálják megismételni a kanapé tisztását, vita eldöntését ettől teszik függővé A fogyasztó, a vállalkozás két minőségi ellenőre, valamint vevőszolgálati vezetője ezt követően megkísérelte nedves ruhával a kanapé tisztítását, viszont a bőr hámlása egyik helyen sem volt tapasztalható A vállalkozás álláspontját fenntartotta, kijelentette, hogy a kanapé bevizsgálásához is hozzájárul

34 Döntés II. Ezt követően az eljáró tanács megállapította, hogy a bevizsgálás elrendelése meghaladja a békéltető testületi eljárás kereteit Az eljárás ezért megszüntetésre került

35 Döntés III. A fogyasztó fotelt vásárolt 22.990 Ft-ért, de használat során kitört a fotel lába A vállalkozás nem rendeltetésszerű használat miatt elutasította a termék cseréjét, ezért a fogyasztó a békéltető testülethez fordult, kérelméhez csatolta a jegyzőkönyvet a megtett kifogásáról, fényképfelvételeket, és a vásárlást igazoló nyugtát A testület előtti meghallgatáson egyik fél sem jelent meg

36 Döntés III. A fogyasztó levélben tájékoztatta a testületet, hogy a vállalkozás megkereste őt írásban azzal, hogy panaszával nem értenek egyet, a fotel nem hibás, DE hozzájárulnak a cseréhez, amelyet ezt követően a vállalkozás teljesített is. A cserét a fogyasztó elfogadta, ezért az eljáró tanács a felek egyezségét határozatával jóváhagyta.

37 Köszönöm a figyelmet! További információk: www. bekeltet.hu-n és a -on


Letölteni ppt "A fogyasztói jogviták rendezésének alternatív fórumai, a békéltető testületi eljárás jellegzetességei Dr. Baranovszky György elnök BKIK mellett működő."

Hasonló előadás


Google Hirdetések