Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Egészségnevelés a „terepen”

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Egészségnevelés a „terepen”"— Előadás másolata:

1 Egészségnevelés a „terepen”
Madarasi Anna EDUVITAL Evangélikus Hittudományi Egyetem

2 Vázlat Mi a célja a mai egészségnevelő előadásnak?
Miért Önöknek tartom ezt az előadást? Mi az Önök szerepe az egészségnevelésben? Információáramlás Beteg gyerek a közösségben. A leggyakoribb gyermekkori krónikus betegségek, melyek akut ellátást igényelhetnek.

3 Egészségnevelés

4 Egészségnevelés Dr. House

5 Egészségnevelés Dr. House Holt költők társasága

6 Egészségnevelés Dr. House Holt költők társasága Öveges professzor

7 Egészségnevelés lelkész, pedagógus
Dr. House Holt költők társasága lelkész, pedagógus óvodapedagógus, újságíró háziorvos, házi gyermekorvos, iskolaorvos, védőnő Öveges professzor

8 Személyre szabott egészségnevelés
Életkörülmények ismerete Helyi adottságok ismerete, azok hasznosítása Egészségügyi ismeretek

9 Közösségi vezetők szerepe az egészségnevelésben
Példamutatás A tanult ember tekintélye

10 Prevenció Egészséges életmód
Táplálkozás Testmozgás Pszichés állapot Függőségek

11 Milyen alapvető feladataik vannak?
Odafigyelés Tünetek felismerése Tünetek értékelése - helyes döntés

12 Honnan szerzik a szülők az információkat?
Családi hagyományok Ismerősök, barátok Tanulmányok, könyvek Betegszervezetek Média Internet

13 Krónikus beteg gyermek a családban, közösségben

14 adherencia – non-adherencia
Terápiás hűség Terápiás hűtlenség Acceptance Elfogadás Concordance Egyetértés Persistance Kitartás Compliance Együttműködés, teljesítés Erratic Akadozó, változó Unwitting Véletlen Intelligent Szándékos

15 PGEU (Pharmaceutical group of European Union)
Non-adherencia Évente haláleset Európában Évente 1,25 Md Euró közvetlen és közvetett kiadás PGEU (Pharmaceutical group of European Union)

16 Krónikus beteg gyermek a családban, a közösségben
Asztma Allergia

17 Asthma bronchiale prevalencia
            ~ 300 millió embert érint ~ exitus letalis

18 Az allergiás betegségek prevalenciája (Aberdeen, 8-13 év közötti gyermekek)

19 Gyermekkori asztma prevalencia Magyarországon

20 Az allergia prevalencia növekedésének okai
Környezeti ártalmak növekedése Higienes elmélet: fertőzés/allergia Antibiotikus kezelés 1 éves kor alatt Kóros gén expresszivitásának növekedése

21 illékony szerves vegyületek
Levegőszennyezés Nyugati típusú NO, ózon, illékony szerves vegyületek Keleti típusú SO2,ülepedő por Szerepe a pollenallergiákban

22 Zsúfolt városok, lakások
háziporatka, penészgomba, csótány, egér, állatszőr

23 Dohányzás Nyálkahártya szerkezetét megbontják

24 Dohányzás Passzív dohányzás

25 Táplálkozási szokások megváltozása
Anyatejes táplálás Étel adalékok Keresztreakciók (parlagfű pollen – görögdinnye) Hiányállapotok (szelén, cink) Telítetlen zsírsavak hiánya Antioxidánsok hiánya

26 A higiénés hipotézis epidemiológiai megfigyelései
Sokgyermekes családokban kevesebb az atópiás beteg Az atópiás és nem atópiás gyerekek bélflórája különböző Az asztma kivételével a többi atópiás betegség kockázata kisebb farmon élőknél (elsősorban állattartóknál)

27 Mikrobiális könyezet a nagyobb mértékű mikrobiális kitettség fordítottan arányos az asztmával (Riedler et al 2001; Remes et al 2001) 27

28 Az allergia prevalencia növekedésének okai
Környezeti ártalmak növekedése Higiénés elmélet: fertőzés/allergia Antibiotikus kezelés 1 éves kor alatt Kóros gén expresszivitásának növekedése

29 Az allergia prevalencia növekedésének okai
Környezeti ártalmak növekedése Higiénés elmélet: fertőzés/allergia Antibiotikus kezelés 1 éves kor alatt Kóros gén expresszivitásának növekedése

30 Fizikai terhelés kiváltotta asztma
Tünetek: köhögés ziháló légzés sípoló légzés mellkasi szorító érzés

31 Az asztma kezelésének irányelvei
-a kiváltó ok megszüntetése perzisztáló tünetek esetén megelőző gyógyszer adása – MINDEN NAP akut tünetek ellátása készenléti gyógyszer

32 Krónikus beteg gyermek a családban, a közösségben
CUKORBETEGSÉG

33 Global prevalence of Type-1 and -2 diabetes Estimates for the year 2000 and projections for 2030
Estimated cases of diabetes (in millions) 2000 2030 79.4 42.3 33.9 20.8 19.7 31.7 China 8.9 USA and Canada 8.9 Japan In the left lower corner of the slide, we see the projected number of patients with diabetes in 2030 is 366 million compared to 171 million in The slide shows 6 regional representatives (U.S. and Canada combined as one) with the projected highest prevalence of diabetes in 2030 (in red) compared to 2000 (in blue). Please note, in the upper right corner, that India and China together are expected to contribute about 1/3 of the diabetes burden in 2030. India 21.3 11.3 4.6 8.4 366 million Brazil Indonesia 171 million The total number of people with diabetes worldwide is projected to rise. dia: Dr. Blatniczky L. Wild S et al. Diabetes Care 2004; 27: Hossan P et al. N Engl J Med 2007; 356(3): 33

34 Global prevalence of Type-1 and -2 diabetes Estimates for the year 2000 and projections for 2030
Estimated cases of diabetes (in millions) 2000 2030 79.4 42.3 33.9 20.8 19.7 31.7 China 8.9 USA and Canada 8.9 Japan In the left lower corner of the slide, we see the projected number of patients with diabetes in 2030 is 366 million compared to 171 million in The slide shows 6 regional representatives (U.S. and Canada combined as one) with the projected highest prevalence of diabetes in 2030 (in red) compared to 2000 (in blue). Please note, in the upper right corner, that India and China together are expected to contribute about 1/3 of the diabetes burden in 2030. India 21.3 11.3 4.6 8.4 366 million Brazil Indonesia 171 million The total number of people with diabetes worldwide is projected to rise. dia: Dr. Blatniczky L. Wild S et al. Diabetes Care 2004; 27: Hossan P et al. N Engl J Med 2007; 356(3): 34

35 Az 1-es típusú diabetes progressziója
Kiváltó ágens Genetikai prediszpozició Antitest Az inzulin elválasztás Progreszív csökkenése Betasejt tömeg Normal insulin elválasztás manifeszt diabetes Glucose normal Első fázisú inzulin válasz ! C-peptide még van nincs C-peptide Életkor(év) Adapted from: Atkinson. Lancet. 2002;358: Dia: dr. Blatniczky L. 35

36 A glucose homeosztázis és az inzulin elválasztás
Plazma glükóz profil Endogén inzulin szekréció reggeli ebéd uzsi nasi vacsora 0.08 0.04 Inzulin (U/l) Bólus Bólus Pla zma glü kóz (m mol /l) 8 6 4 2 This figure shows 24-hour plasma glucose and insulin profiles in healthy individuals. Plasma glucose in healthy individuals remains within a narrow range throughout the day (3.5–7.0 mmol/l), despite varying nutritional intake, physical activity and other factors. Plasma glucose rises to a peak 30–60 minutes after eating, and returns to basal levels, or below, within 2–3 hours. Plasma insulin concentration follows a similar pattern.1 The aim of insulin replacement therapy in individuals with diabetes is to achieve a glycaemic profile as close to physiological as possible without hypoglycaemic episodes.1 Basal-bolus therapy allows for precise insulin dose adjustments (and independent control of fasting blood glucose and post-prandial blood glucose levels) to achieve glycaemic targets and a glycaemic profile as close to physiological as possible with a low risk of hypoglycaemia.2,3 Basal-bolus therapy is a combination of long- and short-acting insulins (injected separately) to mimic physiological insulin secretion and provide glycaemic control and is considered to be an intensive insulin regimen: per day, 1 basal + 1 bolus with every meal.2 References Owens DR, et al. Lancet 2001;358:739−46. Rosenstock J. Clin Cornerstone 2001;4:50–64. Hirsch IB. Clin Diabetes 2005;23:78−86. Bázis 08.00 13.00 16.00 19.00 Idő (óra) Adaptálva: Owens DR, et al. Lancet 2001;358:739−46. dia: Dr. Blatniczky L. 36

37 Inzulin kezelés 37

38 A tartós, közel normoglycaemia feltétele
Diéta Életmód Inzulin dia: Dr. Blatniczky L. 38

39 AZ INZULIN SZEKRÉCIÓS KÉSZSÉG 2-ES TÍPUSÚ DIABETES MELLITUSBAN
dia: Dr. Blatniczky L. 39

40 Causes of death among diabetic patients in the 20th century
dia: Dr. Blatniczky L. 40

41 Krónikus beteg gyermek a családban, a közösségben
EPILEPSIA

42 Epilepsia Hirtelen fellépő, átmeneti idegrendszerei állapot, melyet nagy tömegű idegsejt egy időben történő kisülése idéz elő Ok:genetika, fejlődési rendellenesség, oxigén hiány, trauma, tumor, fertőzés Megjelenése sokszínű

43 WHO kampány Az epilepsziával élő emberek a társadalom befogadott tagjaiként, képességeik szerint dolgozhassanak, és életminőségük közelítse meg az egészségesekét dia: Dr. Altmann Anna

44 Mit jelent, az hogy „epilepsziás??
Minden epilepsziás más és más! a roham időtartama elenyésző az élettartamhoz képest a diagnosztikai és terápiás lehetőségek ugrásszerűen fejlődtek, a betegek egyre nagyobb hányada élhet rohammentes életet ugyanakkor az epilepsziás betegséggel kapcsolatos nézetek is jelentősen változtak, DE NEM ELÉGGÉ 50-es években az USA és Angliában megtiltották az epilepsziás betegek házasságát, az USA bizonyos államaiban sterilizációjukról szóló törvény volt életben. Angliában a 70-es évek elején hatálytalanították ezen törvényeket. dia: Dr. Altmann Anna

45 Miért speciális betegség az epilepszia?
A rohamok között tünetmentes, de mindig ott lebeg feje felett Damoklész kardja, mely a mindennapjait folyamatosan korlátok közé szorítja, megváltoztatja a helyzetét a családban, az iskolában, a társadalomban. Az epilepsziás gyermekek 2/3-a meggyógyul „ kinövi”, de ahhoz, hogy „egészséges felnőtt” legyen nem elég, hogy rohammentes legyen. dia: Dr. Altmann Anna

46 Az epilepsziás betegek 2/3-a rohammentes, ennek ellenére 2/3-uk rokkantnyugdíjas , ¾ aluliskolázott
Mi ennek az oka? - a társadalom nem kellő elfogadása - a felelősség nem vállalása - a betegek csökkent önértékelése – „hozzászoknak” - a habilitáció és a rehabilitáció hiánya Ne felejtsük, hogy az előítéletek fő forrása a tudatlanság miatt érzett tehetetlenség dia: Dr. Altmann Anna

47 Epilepsziához társuló pszichológiai problémák okai
Szülők nem fogadják el titkolják az elvárások nem a képességeknek megfelelő túlféltés ( gyerek és felnőtt egyszerre) Nem érzi magát betegnek, ugyanakkor titkolni kell Misztikum lengi körül – mindenki fél tőle Leggyakoribb pszichés problémák Önértékelési probléma Szorongás Depresszió Kognitív problémák dia: Dr. Altmann Anna

48 Krónikus beteg gyermek - nehézségek az óvodáskorban
Mi a jobb? Meghosszabbított GYES vagy óvoda? Óvoda elzárkózik, indok: - nem tudnak felelőséget vállalni - „ijesztő hatással van társaikra” - gyógyszert nem adnak be - játszótér hinta, mászóka, úszás, sportolás Szükséges fejlesztések: gyógypedagógus

49 Krónikus beteg gyermek nehézségek a kisiskolás korban
Mikor kezdje az iskolát? Sokszor indokolatlanul 1-2 évet várnak Milyen iskolába járjon? Gyermek képességeit kell figyelembe venni! Mennyire terhelhető? Önállóság (gyógyszerbevétel, táborok, barátoknál lévő alvás, önálló közlekedés) tanult folyamat! Szükséges, hogy a gyerek is tisztába legyen betegségével. Sportolás, mozgás, testnevelés óra

50 Krónikus beteg gyermek nehézségek kamaszkorban
Továbbtanulás: döntő a gyermek képessége, érdeklődési köre (csak kevés szakma van a tiltó listán, de ezeket ismerni kell) Önállóság: szülőkről leválás, baráti kapcsolatok Szórakozás: veszélyekre fel kell hívni a figyelmet és nem tiltani (alkohol, disco, alvás, nyaralás)

51 Krónikus beteg gyermek nehézségek kamaszkorban
Sportolás: versenyszerű sport, hobby sport Tiltakozás a gyógyszer és a betegség ellen Gyakoriak pszichés problémák, önértékelési gondok, depresszió, a „másság” megélése, viselkedési problémák

52 Krónikus beteg gyermek nehézségek kamaszkorban
Sportolás: versenyszerű sport, hobby sport Tiltakozás a gyógyszer és a betegség ellen Gyakoriak pszichés problémák, önértékelési gondok, depresszió, a „másság” megélése, viselkedési problémák

53 Krónikus beteg gyermek a családban, a közösségben
A kezelés mindenkori célja A gyermek pszicho-szomatikus fejlődésének biztosítása úgy, hogy eközben a legminimálisabb testi- lelki traumát okozzuk, folyamatosan megerősítve őket abban, hogy kortársaiktól alig különböznek!

54 A krónikus beteggel foglalkozás alapelve
Sugároznunk kell, hogy: „Nem a félelemnek a lelkét adta nékünk az Isten, hanem az erő, a szeretet és a józanság lelkét.” (Pál: 2Tim. 1,7.) dia: Dr. Blatniczky L.

55 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET


Letölteni ppt "Egészségnevelés a „terepen”"

Hasonló előadás


Google Hirdetések