Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A magyar közúthálózat fejlesztése Horváth Zsolt Csaba GKM - közlekedési helyettes államtitkár Budapest, 2005. november 16. Magyar Útügyi Társaság - Magyar.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A magyar közúthálózat fejlesztése Horváth Zsolt Csaba GKM - közlekedési helyettes államtitkár Budapest, 2005. november 16. Magyar Útügyi Társaság - Magyar."— Előadás másolata:

1 A magyar közúthálózat fejlesztése Horváth Zsolt Csaba GKM - közlekedési helyettes államtitkár Budapest, november 16. Magyar Útügyi Társaság - Magyar Útügyi Társaság - Visegrád, november

2 Aktuális kérdések A közlekedéspolitika főbb irányelvei Nemzetközi kötelezettségek A közúti fejlesztési politika szempontjai Az „Útpénztár” koncepciója A díjpolitika alapelvei A beruházási költségek csökkentése A távlati koncepció és program

3  Az EU-tagállamok különböző szabályainak harmonizációja.  Az infrastruktúra-fejlesztések összehangolása.  A nemzeti infrastruktúra- hálózatok (közutak, vasúti pályák) közötti átjárhatóság biztosítása. Az EU Közös közlekedéspolitika célja Az EU Közös közlekedéspolitika célja FENNTARTHATÓ MOBILITÁS

4 A közös közlekedéspolitika stratégia főirányai –A közlekedési munkamegosztás átrendezése szabályozott verseny közlekedési módok egymáshoz kapcsolása –A szűk keresztmetszetek megszüntetése az akadályok megszüntetése a főútvonalakon a finanszírozás gondja –A közlekedők a közlekedéspolitika középpontjában nem biztonságos utak a használó költségeit befolyásoló tények az emberarcú közlekedés a városi közlekedés ésszerűsítése –A közlekedés globalizálódásának kezelése a bővítés lényegi változásokkal jár a kibővült Európa hatásosabb fellépése a világban

5  Az életminőség javítása, az egészség megőrzése, a területi különbségek csökkentése, a közlekedés-biztonság növelése, az épített és természeti környezet hatékony védelme.  Az Európai Unióba integrálódásunk elősegítése.  A környező országokkal való kapcsolatok feltételeinek javítása, és a kapcsolatok bővítése.  A területfejlesztési célok megvalósítása.  A hatékony üzemeltetés és fenntartás feltételeinek megteremtése a szabályozott verseny segítségével. A magyar közlekedéspolitika stratégiai főirányai

6 Magyar Közlekedéspolitika A Magyar Közlekedéspolitika főbb stratégiai céljai: az Európai Unióba való integrálódás elősegítéseaz Európai Unióba való integrálódás elősegítése a környező országokkal való kapcsolatrendszer feltételeinek javításaa környező országokkal való kapcsolatrendszer feltételeinek javítása a regionális közlekedési egyenlőtlenségek csökkentésea regionális közlekedési egyenlőtlenségek csökkentése a forgalmi torlódások mérséklésea forgalmi torlódások mérséklése a közlekedési módok közötti egyensúlyra törekvésa közlekedési módok közötti egyensúlyra törekvés a hálózatok szűk keresztmetszeteinek megszüntetésea hálózatok szűk keresztmetszeteinek megszüntetése területfejlesztési célok megvalósításának előmozdításaterületfejlesztési célok megvalósításának előmozdítása életminőség javítása, közlekedésbiztonság növelése, környezet védelmeéletminőség javítása, közlekedésbiztonság növelése, környezet védelme a szabályozott verseny és a hatékony üzemeltetés feltételeinek megteremtésea szabályozott verseny és a hatékony üzemeltetés feltételeinek megteremtése a közlekedés globalizálódásának kezelésea közlekedés globalizálódásának kezelése

7 Az országos közúthálózat nemzetközi összefüggései Helsinki folyosók Helsinki folyosók magyarországi szakaszai a korábbi TINA elemekkel A külső kapcsolatrendszer kialakítása A külső kapcsolatrendszer kialakítása: a TEN-hálózat magyarországi szakaszainak országhatárig történő mielőbbi kiépítése, a korábbi TINA-hálózat elemeiként szereplő tengelyek fejlesztése.

8 A gyorsforgalmi úthálózat 2003, 2006, 2015-ben elérhetősége 2003, 2006, 2015-ben (15 és 30 perces vonzáskörzetek) A gyorsforgalmi úthálózat-fejlesztés gazdaságélénkítő hatása

9 Eger Tatabánya Pécs Székesfehérvár NyíregyházaMiskolc Duna Tisza Autópálya hálózat 2015-ben Gyorsforgalmi úthálózat 2015-ben Építés alatt álló autóút 2015-ben Hatvan Michelin (gumiabroncsgyártás) 14,5 Mrd Ft, 300 új munkahely Electrolux (hűtőgép- gyártás) 16,3 Mrd Ft, 600 új munkahely Bosch (autóalkatrész- és késziszerszám-gyártás) 16,1 Mrd Ft, 780 új munkahely Bosch (autóalkatrész gyártás) 4,2 Mrd Ft, 275 új munkahely Bosch (autóalkatrész- gyártás) 18,2 Mrd Ft, 985 új munkahely Asahi (síküveg- gyártás) 14,7 Mrd Ft, 200 új munkahely Komárom Nokia (mobiltelefon- gyártás) 20,8 Mrd Ft, új munkahely Denso (autóalkatrész gyártás) 23,3 Mrd Ft, új munkahely Elcoteq (elektronikai alkatrész gyártás) 13,5 Mrd Ft, 688 új munkahely Egyedi kormánydöntés alapján nyújtott fejlesztési támogatással autópályák mentén megvalósuló beruházások Magyarországon, Megkötött támogatási szerződések Folyamatban lévő nagyberuházási projektek ZF (autóalkatrész gyártás) 15,4 Mrd Ft, 750 új munkahely ExxonMobil (regionális szolg.központ) 11,2 Mrd Ft, 900 új munkahely IBM (regionális szolg.központ) 6,4 Mrd Ft, 700 új munkahely Dunavarsány Ibiden (autóalkatrész gyártás) 24,5 Mrd Ft, 700 új munkahely Esztergom Suzuki (autógyártás) 49 Mrd Ft, 400 új munkahely Kazincbarcika Borsodchem-Linde (vegyipar) 33 Mrd Ft, 95 új munkahely SAP (szoftver-fejlesztő központ) 6,5 Mrd Ft, 310 új munkahely Bridgestone (gumiabroncs-gyártás) 49 Mrd Ft, 185 új munkahely Hankook (gumiabroncsgyártás) 132 Mrd Ft, új munkahely

10 Az autópálya és a személyi jövedelemadó összefüggése (2002)

11 EU támogatással megvalósuló projektek - EIB / ISPA

12 Útburkolat →Évente mintegy 2000 km hosszon történjen burkolat felújítási beavatkozás Meg kell indítani egy átfogó hídfelújítási programot. Meg kell indítani egy ütemezett, több évre kitekintő úttartozék felújítási programot Kiemelt feladatként kell kezelni a 11,5 tonnás burkolaterősítési programot. →Egyes elemei már kivitelezés alatt állnak (ISPA, KIOP) →A további utakra a tervezések megindultak Hosszútávú felújítási programokra van szükség

13 Az Útpénztár létrehozásának célja Költségvetési támogatási rendszer helyett államháztartáson belüli elkülönített finanszírozás, az állami, az önkormányzati és privát források integrálásával Biztosítsa a különböző tulajdonú közutak fejlesztési, üzemeltetés és fenntartási feladatainak ellátását, az állagromlás és vagyonvesztés megakadályozását. Az utak igénybevételétől függő méltányos üzemeltetési és fenntartási hozzájárulási díjból fedezze az utakon nyújtott szolgáltatás költségeit. A díj ellenében nyújtott szolgáltatás teljesítésének elszámolását egy pénzügyileg zárt rendszerben ellenőrizhetővé, átláthatóvá és nyilvánossá tegye.

14 Források visszajuttatása zárt rendszeren keresztül történhet, így kiszámíthatóbb. Sokkal jobb hatékonyság. A jelenlegi szabályozásnál sokkal ellenőrizhetőbb. Az uniós programozási kritériumoknak jobban megfelel. Az Útpénztár alkalmazásától várt előnyök Az Útpénztár alkalmazásától várt előnyök

15 között mintegy Mrd Ft támogatás lesz elérhető EU: 25 Mrd euró önrész, egyéb forrás Felhasználás: új nemzeti fejlesztési keretstratégia (NFT II) operatív programok PROJEKTEK A közötti időszak stratégiai tervezése

16 A támogatásokat csak akkor tudjuk kihasználni, ha kellő számú, minőségű és megfelelően előkészített projekt (és pályázat!) áll rendelkezésre, az átlátható költségvetési keretek kialakításra kerülnek, az együttműködést lehetővé tevő jogi keretek létrejönnek, a hatékony felhasználást lehetővé tevő intézményrendszer kiépül és a közös célokhoz megvan a társadalmi és politikai támogatás közutas prioritások érvényesítése

17 A jelenlegi díjpolitika és matricás rendszer Csak autópályára vonatkozik Minden jármű fizet A díj a használat időtartamával arányos A bevétel az üzemeltetés, fenntartás és felújítás költségeit fedezi

18 Bizottságok: 1.a Koncepcionális hálózatfejlesztési kérdések 1/b. Gyorsforgalmi úttervezési előírások 2. Pályaszerkezeti technológiák racionalizálása Javaslatok A rövid határidejű működés alatt elérhető eredmények (a megtakarítás elérheti a 17%-ot is) A hosszabb műhelymunkával megvalósítható feladatok kijelölése (további 6% megtakarítás lehetséges) Kiemelt kérdések vizsgálata szakértői bizottságok keretében:

19 A gyorsforgalmi úttervezési előírások és a pályaszerkezeti technológiák racionalizálásával elérhető megtakarítások Új beruházás esetén a megtakarítás meghaladhatja a 20%-ot is

20 tervezési sebesség megválasztása (autópályán 130 km/h, autóúton 110 km/h) látótávolság (akadály-paraméterek) módosítása, sávszélesítés csökkentése műtárgyakon (pl. akár sebességkorlátozással) Példák a tervezési előírások racionalizálására:

21 KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!


Letölteni ppt "A magyar közúthálózat fejlesztése Horváth Zsolt Csaba GKM - közlekedési helyettes államtitkár Budapest, 2005. november 16. Magyar Útügyi Társaság - Magyar."

Hasonló előadás


Google Hirdetések