Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

2007. november 28.1 Hazai felsőoktatási intézmények kilátásai és lehetőségei az évtized második felében Rudas Imre a Magyar Rektori Konferencia társelnöke.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "2007. november 28.1 Hazai felsőoktatási intézmények kilátásai és lehetőségei az évtized második felében Rudas Imre a Magyar Rektori Konferencia társelnöke."— Előadás másolata:

1 2007. november 28.1 Hazai felsőoktatási intézmények kilátásai és lehetőségei az évtized második felében Rudas Imre a Magyar Rektori Konferencia társelnöke

2 2007. november 28.2 Tartalom Az évtized első felének fő jellemzői A hazai felsőoktatás előtt álló kihívások A felsőoktatás globális piacának kialakulása Csatlakozás az európai felsőoktatási térséghez Demográfiai hullámvölgy Államilag finanszírozott hallgatói létszám csökkenése Intézményhálózat túlméretezettsége Az évtized tanulságai

3 2007. november 28.3 Az évtized első felének fő jellemzői Permanens reformizgalom Nem múlik el tanév, hogy ne változzon a törvény, az intézmények szerkezete, valamely egyetemi, főiskolai tevékenység (oktatás, kutatás, ösztöndíjak stb.). Fiskális pénzügyi nyomás Zárolás, maradványképzés stb. Adminisztrációs terhek jelentős növekedése Forrás: Szabó Gábor - A felsőoktatási intézmények gazdasági szerepének, kapcsolatainak kiterjedése, megújítása

4 2007. november 28.4 Az évtized első felének fő jellemzői Turbulens környezet Az intézmények az újgazdaság tudásmunkásait képezik a globalizációs hatások mellett. Új fogalmakat sajátítanak el (Bologna, Life Long Learning, KKK, RET, stb.) új rendszereket vezetnek be (kredit, ETR, VIR, stb.) és új technikákat tanulnak meg (e-learning, menedzserizmus, PPP, stb.). Forrás: Szabó Gábor - A felsőoktatási intézmények gazdasági szerepének, kapcsolatainak kiterjedése, megújítása

5 2007. november 28.5 Az évtized első felének fő jellemzői „Mindig új recepttel álltunk elő, de a hosszú előkészítési és „sütési idő” miatt sosem ettük meg, amit főztünk, ráadásul nem volt elég pénzünk a recetúrában foglalt hozzávalókra sem.” Forrás: Szabó Gábor - A felsőoktatási intézmények gazdasági szerepének, kapcsolatainak kiterjedése, megújítása

6 2007. november 28.6 A hazai felsőoktatás előtt álló kihívások A felsőoktatás globális piacának kialakulása Csatlakozás az európai felsőoktatási térséghez Demográfiai hullámvölgy Államilag finanszírozott hallgatói létszám csökkenése Intézményhálózat túlméretezettsége

7 2007. november 28.7 A hazai felsőoktatás előtt álló kihívások A felsőoktatás globális piacának kialakulása Csatlakozás az európai felsőoktatási térséghez Demográfiai hullámvölgy Államilag finanszírozott hallgatói létszám csökkenése Intézményhálózat túlméretezettsége

8 2007. november 28.8 A felsőoktatás globális piacának kialakulása Jellemzői A felsőoktatás üzleti vállalkozássá is vált. Világméretű verseny indult meg a felsőoktatási piacért. A felsőoktatás értékes árucikké vált. Aki a piacon meg akar élni, annak jól eladható, minőségi szolgáltatást kell nyújtania!

9 2007. november 28.9 Verseny A meghatározó régiók között NAFTA (North American Free Trade Agreement – Egyesült Államok, Kanada, Mexikó) Európai Közösség Távol-kelet Verseny a régiók országai között. Verseny az egyes országok intézményei között.

10 2007. november 28.10 Hazai hatásai Elszívó hatás – a külföldön tanuló magyar hallgatók száma növekszik. Külföldi felsőoktatási intézmények betörése a hazai piacra.

11 2007. november 28.11 Magyarországon engedéllyel működő külföldi felsőoktatási intézmények listája 2006-08-24 1. Anglia Polytechnic University (Nagy-Britannia) 2. Anglia Ruskin University (Nagy-Britannia) 3. Buckinghamshire Chilterns University College (Nagy-Britannia) 4. Case Western Reserve University of Cleveland, Ohio (Amerikai Egyesült Államok) 5. Central European University, New York (Amerikai Egyesült Államok) 6. Champlain College (Amerikai Egyesült Államok) 7. FernUniversität Gesamthochschule in Hagen (Németország) 8. Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (Németország) 9. Liverpool John Moores University (Nagy-Britannia) 10. McDaniel College (Amerikai Egyesült Államok) 11. Oxford Brookes University (Nagy-Britannia) 12. Swinburne University of Technology (Ausztrália) 13. University of Durham (Nagy-Britannia) 14. University of Hertfordshire (Nagy-Britannia) 15. University of San Francisco (Amerikai Egyesült Államok) 16. University of Sunderland (Nagy-Britannia) Forrás: Oktatási Hivatal Felsőoktatási Regisztrációs Központ

12 2007. november 28.12 Hazai felsőoktatási intézmények lehetőségei Nyitás a nemzetközi piac irányába Idegen nyelvű képzések növelése. Képzések indítása külföldön (kiemelten a környező országokban). Közös képzések indítása külföldi egyetemekkel.

13 2007. november 28.13 Hazai felsőoktatási piac kihívásai A munkaerőpiac elvárásai, az elhelyezkedési lehetőségek meghatározóvá válnak. A hallgatók a FER bevezetésével (de anélkül is) fizető szolgáltatás vásárlókká válnak.

14 2007. november 28.14 Piaci igények A hallgató mint vásárló igényei Képzési szolgáltatások képzés színvonala oktatói kar minősége hallgatói bánásmód oktatás infrastruktúrája Képzés színvonala

15 2007. november 28.15 Piaci igények A hallgató mint vásárló igényei Képzés szerkezete rendelkezésre álló alapszak mesterképzés lehetősége doktori képzés lehetősége Intézmény ismertsége, elismertsége Diploma értéke Elhelyezkedési lehetőségek

16 2007. november 28.16 Piaci igények Munkaerőpiac igényei Intézmény ismertsége, elismertsége Korábban végzettek beválása Ismeretanyag korszerűsége Végzettek azonnali alkalmazhatósága (gyakorlati képzési háttér)

17 2007. november 28.17 A hazai felsőoktatás előtt álló kihívások A felsőoktatás globális piacának kialakulása Csatlakozás az európai felsőoktatási térséghez Demográfiai hullámvölgy Államilag finanszírozott hallgatói létszám csökkenése Intézményhálózat túlméretezettsége

18 2007. november 28.18 Elvárások a magyar felsőoktatástól, a hazai intézményektől Megújuló képzési szerkezet - Bologna-folyamat adaptálása, új szervezeti keretek, hatékonyabb működés, környezeti folyamatokra történő gyorsabb reagálás.

19 2007. november 28.19 Bologna-folyamat

20 2007. november 28.20

21 2007. november 28.21

22 2007. november 28.22 A hazai felsőoktatás előtt álló kihívások A felsőoktatás globális piacának kialakulása Csatlakozás az európai felsőoktatási térséghez Demográfiai hullámvölgy Államilag finanszírozott hallgatói létszám csökkenése Intézményhálózat túlméretezettsége

23 2007. november 28.23 Demográfiai változások, 2000-2006

24 2007. november 28.24 Demográfiai adatok

25 2007. november 28.25 Érettségizettek várható száma 2007 és 2013 között

26 2007. november 28.26 A hazai felsőoktatás előtt álló kihívások A felsőoktatás globális piacának kialakulása Csatlakozás az európai felsőoktatási térséghez Demográfiai hullámvölgy Államilag finanszírozott hallgatói létszám csökkenése Intézményhálózat túlméretezettsége

27 2007. november 28.27 Államilag finanszírozott keretszámok

28 2007. november 28.28 Államilag finanszírozott beiskolázási létszám csökken 2006/2007 2007/2008 Államilag finanszírozott 62.00056.000 FSZ6.00012.500 FSZ nélkül56.00043.500

29 2007. november 28.29 Képzés létszámát befolyásoló tényezők Állami finanszírozás struktúrája változik Informatika és műszaki képzés finanszírozott létszáma növekszik, Bölcsészképzés, gazdasági képzés finanszírozott létszáma csökken.

30 2007. november 28.30 Képzés létszámát befolyásoló tényezők Demográfiai hullámvölgy miatt merítési alap csökken. Új beiskolázási algoritmus: a jobb intézmények először töltik fel a létszámukat.

31 2007. november 28.31 A hazai felsőoktatás előtt álló kihívások A felsőoktatás globális piacának kialakulása Csatlakozás az európai felsőoktatási térséghez Demográfiai hullámvölgy Államilag finanszírozott hallgatói létszám csökkenése Intézményhálózat túlméretezettsége

32 2007. november 28.32 Felsőoktatási intézmények (72) EgyetemFőiskola Állami1813 Magán, egyházi734 Összesen2547

33 2007. november 28.33 Nyilvántartásba vett, működési engedéllyel nem rendelkező felsőoktatási intézmények listája (2006-08-24) 1. SOTER Nemzetközi és Informatikai felsőoktatási intézmény, állami elismerése folyamatban 2. Euroszféra Nemzetközi Menedzserképző Intézet és Üzleti felsőoktatási intézmény, állami elismerése folyamatban 3. Teller Ede felsőoktatási intézmény, állami elismerése folyamatban Forrás: Oktatási Hivatal Felsőoktatási Regisztrációs Központ

34 2007. november 28.34 Működési engedéllyel rendelkező, államilag nem elismert felsőoktatási intézmények listája (2006-08-24) Wekerle Sándor Üzleti felsőoktatási intézmény, állam elismerés folyamatban Forrás: Oktatási Hivatal Felsőoktatási Regisztrációs Központ

35 2007. november 28.35 A magyar felsőoktatás lehetőségei Intézmények számának csökkentése! Állami intézmények integrációja parlamenti döntéssel piac által diktált saját kezdeményezésű intézményi integrációk Állami és nem állami intézmények integrációja – jogszabályi háttér kell!! Indirekt beavatkozás – felvételi rendszer

36 2007. november 28.36 Felvételi rendszer A 2007-es felvételi eljárás tapasztalatai /elemzés és javaslatok a Magyar Rektori Konferencia számára/

37 2007. november 28.37 Összefoglaló javaslatok I. a) A Magyar Rektori Konferencia nyilvánítsa ki, hogy nem tartja szükségesnek a felvételi eljárás már korábban elhatározottakon túli megváltoztatását. (Egy kísérleti év után ez egyébként is irracionális lenne.) b) A Magyar Rektori Konferencia, annak nem kívánatos következményei miatt, megfontolásra javasolja az 2007-es felvételi rendszer felülvizsgálatát és átalakítását. (lásd. az előterjesztés függeléke)

38 2007. november 28.38 Összefoglaló javaslatok II. A MRK kapjon tájékoztatást az FTT irányításával folyó projektről, amely hosszabb távon a képzési területekhez rendelhető hallgatói létszámok eldöntésének megalapozását szolgálja. A MRK tegyen meg mindent, hogy az általa kidolgozott és elfogadott kapacitásszámítási elvek kapjanak támogatást az illetékeseknél. Tartalmazza az új számítás, a képzési területeken belüli átcsoportosíthatóság lehetőségét is.

39 2007. november 28.39 Összefoglaló javaslatok III. MRK kérje fel az OFIK-ot, hogy az elmúlt évben észrevételezett technikai hibákat javítsa ki és tegyen meg mindent annak érdekében, hogy az intézmények és a jelentkezők bizalma maximális legyen az eljárás minden lépcsőfokánál. A felvételi eljárás során, az intézményi magatartásokat szabályozandó, készüljön etikai kódex.

40 2007. november 28.40 Összefoglaló javaslatok IV. A MRK hívja fel az intézmények figyelmét az alábbiakra: az intézmények alkalmazkodjanak jobban a megváltozott képzési területi felvehető létszám arányokhoz és növeljék a toborzás aktivitását azokon a területeken, ahol kevés a jelentkező; a felsőfokú szakképzési lehetőségeket jobban használják ki azok az intézmények, ahol a kapacitások megvannak hozzá; általában az intézmények gondolják át és az új felvételi rendszernek megfelelően dolgozzák ki a szakindítási, jelentkező-toborzási stratégiájukat, gondolva pl. az együttműködések lehetőségére.

41 2007. november 28.41 Az évtized tanulságai – hogyan tovább? Permanens reform „izgalom” helyett permanens innováció Forrás: Szabó Gábor - A felsőoktatási intézmények gazdasági szerepének, kapcsolatainak kiterjedése, megújítása

42 2007. november 28.42 A permanens innováció lehetséges gyújtópontjai ÉLMÉNY EGYETEM KUTATÓEGYETEM VÁLLALKOZÓ EGYETEM SZOLGÁLTATÓ EGYETEM

43 2007. november 28.43 Az évtized tanulságai – hogyan tovább? Fiskális pénzügyi nyomás helyett középtávú (3-5 éves) szerződések a fenntartókkal, finanszírozókkal, érintettekkel Turbulens környezet mellett mérhetőség és átláthatóság A teljesítmény értékelés és a minőségbiztosítás alapja a mérhetőség, mely megteremtése olyan eszközrendszerhez juttatja a döntéshozókat, ami az intézményrendszer illetve az egyes intézmények irányításának sarokköve.

44 2007. november 28.44 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "2007. november 28.1 Hazai felsőoktatási intézmények kilátásai és lehetőségei az évtized második felében Rudas Imre a Magyar Rektori Konferencia társelnöke."

Hasonló előadás


Google Hirdetések