Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Toldi malomkövétől a személyre szabott marketingig Áttekintés a technológiai trendekről Dr. Bartolits István Nemzeti Hírközlési Hatóság 17. Országos Marketing.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Toldi malomkövétől a személyre szabott marketingig Áttekintés a technológiai trendekről Dr. Bartolits István Nemzeti Hírközlési Hatóság 17. Országos Marketing."— Előadás másolata:

1 Toldi malomkövétől a személyre szabott marketingig Áttekintés a technológiai trendekről Dr. Bartolits István Nemzeti Hírközlési Hatóság 17. Országos Marketing Konferencia Balatonalmádi, 2007. május 8.

2 2 17. Országos Marketing Konferencia 2007. május 8. Dr. Bartolits István Nemzeti Hírközlési Hatóság A távközlés megatrendjei A jövő öt meghatározó trendje A hírközlés legnagyobb paradigmaváltása Az újgenerációs hálózatok megjelenése Időhorizont Áttekintés

3 3 17. Országos Marketing Konferencia 2007. május 8. Dr. Bartolits István Nemzeti Hírközlési Hatóság A távközlés megatrendjei (gyors áttekintés) Megatrendek az évezredforduló tájékán Globalitás Globalitás Regionális szövetségek Regionális szövetségek Mobilitás Mobilitás Konvergencia Konvergencia Szélessávú infrastruktúra Szélessávú infrastruktúra Liberalizáció Liberalizáció

4 4 17. Országos Marketing Konferencia 2007. május 8. Dr. Bartolits István Nemzeti Hírközlési Hatóság Globalitás: Optikai kábelhálózat Globális szolgáltatók megjelenése Optikai kábelhálózat Globális szolgáltatók megjelenése Műholdas szolgáltatók Műholdas szolgáltatók Regionális szövetségek: Regionális szabványosítás (ETSI, ANSI stb.) Regionális szabványosítás (ETSI, ANSI stb.) Regionális szabályozás (EU NRF stb.) Regionális szabályozás (EU NRF stb.) Mobilitás: GSM, 3G (UMTS) A távközlés megatrendjei

5 5 17. Országos Marketing Konferencia 2007. május 8. Dr. Bartolits István Nemzeti Hírközlési Hatóság A távközlés megatrendjei Konvergencia: eredeti értelmében a távközlés, informatika és médiaátvitel fokozatos összeolvadása TÁVKÖZLÉS INFORMATIKA MÉDIAÁTVITEL INFOKOMMUNIKÁCIÓ

6 6 17. Országos Marketing Konferencia 2007. május 8. Dr. Bartolits István Nemzeti Hírközlési Hatóság A távközlés megatrendjei 2000200520101995 2,5 G 20-40 G 8 120 km 2,5-10 G 400 G 64 3-5 000 km 10-40 G > 1 T > 10 000 km 128 >5 000 km 100 G 16-31 600 km Sebesség (bps) Összkapacitás WDM csatorna Optikai távolság PDH SDH ATM/WDM Hibrid ATM/IP WDM 16/96 sáv/opt. szál Egységes IP gerinc Gerinchálózat átvitel Előfizetői hozzáférés Analóg távbeszélő 56 kbps ISDN 64 kbps, 2 Mbps xDSL 2-8 Mbps Kábelmodem 128 kbps-8 Mbps Optika 155 Mbps xDSL 2-50 Mbps Optika 622 Mbps Elektronikus 100 Mbps Mobil telefóniaGSM GPRS/HSCSD EDGE UMTS/ 3 generáció Sávszélesség:

7 7 17. Országos Marketing Konferencia 2007. május 8. Dr. Bartolits István Nemzeti Hírközlési Hatóság Liberalizáció: A monopóliumok megszüntetése A monopóliumok megszüntetése EU szabályozás egységesítése EU szabályozás egységesítése A verseny serkentése (hurokmegosztás, közvetítőválasztás, számhordozás stb.) A verseny serkentése (hurokmegosztás, közvetítőválasztás, számhordozás stb.) Állami tulajdon csökkentése Állami tulajdon csökkentése A távközlés megatrendjei

8 8 17. Országos Marketing Konferencia 2007. május 8. Dr. Bartolits István Nemzeti Hírközlési Hatóság A nyugat-európai ICT piac (EU15+Norvégia+Svájc) Termékek Szolgáltatások Infrastruktúra Tartalom Összérték: 1302 milliárd € Távközlés (311) Elosztás (117) Elektronikus és nyomtatott média (257) Iroda- automatizálás (8) Marketing és hirdetés (235) Számítógép-rendszerek és szolgáltatások (280) Szórakoztató elektronika (94) Forrás: EITO 2007

9 9 17. Országos Marketing Konferencia 2007. május 8. Dr. Bartolits István Nemzeti Hírközlési Hatóság Az e-kereskedelem fejlődési trendjei néhány nyugat-európai országban Ország Tipus 20042006 2010 CAGR 06-10 Franciaország B2C11,928,2102,4 38,2 % B2B85,7183,9298,4 12,9 % Teljes97,7212,1400,8 17,3 % Németország B2C22,346,0145,2 33,1 % B2B108,3391,9635,5 12,8 % Teljes202,6438,7779,8 15,5 % Olaszország B2C8,619,468,5 37,6 % B2B65,3137,1214,5 11,9 % Teljes73,9156,5283,1 16,0 % Spanyolország B2C4,08,126,6 33,5 % B2B33,374,2121,8 13,2 % Teljes37,383,1148,4 15,8 % Egyesült Királyság B2C22,639,5105,6 27,8 % B2B97,7217,7367,7 14,0 % Teljes120,3257,3474,2 16,5 %

10 10 17. Országos Marketing Konferencia 2007. május 8. Dr. Bartolits István Nemzeti Hírközlési Hatóság A jövő öt meghatározó trendje ITU-T Az ITU (International Telecommunications Union) 2004 végén meghatározta az öt meghatározó technológiai trendet (Dr. Tim Kelly, ITU Strategy and Policy Unit) Fejlett vezeték nélküli technológiák Fejlett vezeték nélküli technológiák Mindenütt jelen lévő kommunikáció Mindenütt jelen lévő kommunikáció Szélessávú platformok Szélessávú platformok Minden tartalom IP felett Minden tartalom IP felett Az Információs Társadalom kibontakozása (távoljövő) Az Információs Társadalom kibontakozása (távoljövő)

11 11 17. Országos Marketing Konferencia 2007. május 8. Dr. Bartolits István Nemzeti Hírközlési Hatóság Fejlett vezeték nélküli technológiák Nagy távolságúKözepes távolságúKis távolságú IMT-2000 (3G)WLANBluetooth WiMAX (IEEE 802.16) Wi-Fi (IEEE 802.11b)RFID IEEE 802.20 (W-WAN) IEEE 802.11aZigBee HiperMAN IEEE 802.11g Satellite IEEE 802.11i HAPS/LAPSHiperLAN2 LMDSUltra Wideband MMDSWiBro

12 12 17. Országos Marketing Konferencia 2007. május 8. Dr. Bartolits István Nemzeti Hírközlési Hatóság Fejlett vezeték nélküli technológiák 10 m Pikohálózat Ethernet, Token Ring, WLAN Bluetooth LAN (vezetékes vagy vezeték nélküli) 1-30 km 100-2000 m FDDI, ATM, SMSD Gigabit Ethernet néhány ezer km WAN (vezetékes vagy vezeték nélküli) TCP/IP, Frame Relay, ATM, PSTN, GSM, UMTS MAN (vezetékes vagy vezeték nélküli)

13 13 17. Országos Marketing Konferencia 2007. május 8. Dr. Bartolits István Nemzeti Hírközlési Hatóság Fejlett vezeték nélküli technológiák Alacsony Magas Mobilitás Átviteli kapacitás GSM3G WiMAX FWA Szélessávú mobil szolg. Wi-Fi

14 14 17. Országos Marketing Konferencia 2007. május 8. Dr. Bartolits István Nemzeti Hírközlési Hatóság A mobilitás és a helyfüggő szolgáltatások Mobilitás: a hálózat pontosan tudja, hogy merre jár a bekapcsolt készülék Lokális és mikrohálózatok: a hely pontosan rendelkezésre áll egy utcán, üzletközponton belül Előny Az online reklám a legjobbkor a legmegfelelőbb helyre juttatható Veszély A kéretlen reklám több rosszat tesz, mint amit segít

15 15 17. Országos Marketing Konferencia 2007. május 8. Dr. Bartolits István Nemzeti Hírközlési Hatóság Mindenütt jelen lévő számítástechnika Ubiquitous Communications, pervasive computing A mindenütt jelen lévő számítástechnika átfogja az életünket A mindenütt jelen lévő számítástechnika átfogja az életünket „Anytime, anywhere, always-on” „Anytime, anywhere, always-on” A tárgyak is Internetezni fognak (automaták világa) A tárgyak is Internetezni fognak (automaták világa) Network robotics Network robotics RFID alkalmazások, nanotechnológia RFID alkalmazások, nanotechnológia

16 16 17. Országos Marketing Konferencia 2007. május 8. Dr. Bartolits István Nemzeti Hírközlési Hatóság Szélessávú platformok Vezetékes platform DSL – ADSL, VDSL technológia Kábel (kábelTV szolgáltatók) Optika (FTTH – Fiber to the Home) Vezeték nélküli platform MMDSLMDSWiMAX3G

17 17 17. Országos Marketing Konferencia 2007. május 8. Dr. Bartolits István Nemzeti Hírközlési Hatóság Minden tartalom IP felett Vonalkapcsolt hálózatok: az első telefonközpont megjelenése (1878) óta Csomagkapcsolt hálózatok: Az első számítógép- hálózat, az ARPANET megjelenése (1969) óta Klasszikus felfogás: mindkét alapelv másra való, másra optimalizálható. Vonalkapcsolt: valós idejű átvitelt igénylő szolgáltatások Vonalkapcsolt: valós idejű átvitelt igénylő szolgáltatások Csomagkapcsolt: kvázi valós idejű adatátvitel Csomagkapcsolt: kvázi valós idejű adatátvitel Új felfogás: a csomagkapcsolt hálózat mindenre alkalmas, a vonalkapcsolt nem eléggé hatékony

18 18 17. Országos Marketing Konferencia 2007. május 8. Dr. Bartolits István Nemzeti Hírközlési Hatóság Minden tartalom IP felett Moore törvénye a feldolgozási kapacitásról: a feldolgozási kapacitás 18 havonta megduplázódik Gilder törvénye a sávszélességről: a kommunikációs rendszerek teljes sávszélessége 12 havonta háromszorosára növekszik Ruettgers törvénye a tárolási kapacitásról: a tárolási kapacitás 12 havonta megduplázódik Metcalf törvénye a hálózatok értékéről: a hálózatok értéke az előfizetők számával négyzetesen nő

19 19 17. Országos Marketing Konferencia 2007. május 8. Dr. Bartolits István Nemzeti Hírközlési Hatóság Minden tartalom IP felett Professzionális VoIP szolgáltatások, a beszédforgalom egyre nagyobb százalékban csomagkapcsolt Professzionális VoIP szolgáltatások, a beszédforgalom egyre nagyobb százalékban csomagkapcsolt Megjelenik a VoIP a kábelTV hálózatokon Megjelenik a VoIP a kábelTV hálózatokon Megjelenik az IPTV a vezetékes hálózatokon Megjelenik az IPTV a vezetékes hálózatokon Elterjed a triple play, a quadruple play, a multiple play Elterjed a triple play, a quadruple play, a multiple play A hagyományos hálózati szolgálatok összekevered- nek, „minden szolgálat minden hálózaton” A hagyományos hálózati szolgálatok összekevered- nek, „minden szolgálat minden hálózaton” Hálózati konvergencia az IP protokollra alapozva Hálózati konvergencia az IP protokollra alapozva Az IP protokoll mindenen fut (SDH, ATM, Metro Ethernet, Frame relay …) Az IP protokoll mindenen fut (SDH, ATM, Metro Ethernet, Frame relay …)

20 20 17. Országos Marketing Konferencia 2007. május 8. Dr. Bartolits István Nemzeti Hírközlési Hatóság Az IPTV Bár nem tudja mi az, de mivel a hagyományos területek is átkerülnek az NGN hálózatra, nem lesz nehéz döntés Valódi szélessávú szolgáltatás, egykapus kiszolgálás, kombinált csomagok lehetősége „Kiszolgáltatottság egy szolgáltatónak” dilemma erősödése Új szolgáltatások: lassú, de biztos terjedés, jó reklámmal néha váratlanul erős belépési hullám, „minek ez” szindróma erősödése Mi is az IPTV ? Definíció helyett: IP alapú hálózaton keresztül továbbított, a műsorforrás jeléhez képest valós idejű, interaktív módon vezérelhető videojelfolyamon alapuló szolgáltatás Jellemző sebességek: SDTV: MPEG4 kódolás, 1,5-2 Mbit/s egy csatorna Szükséges sávszélesség a hozzáférési hálózatban: 4,5-8 Mbit/s HDTV: 9 Mbit/s egy csatorna

21 21 17. Országos Marketing Konferencia 2007. május 8. Dr. Bartolits István Nemzeti Hírközlési Hatóság TV Stúdió Műsorszolgáltató Bagatel IP alapú menedzselt hálózat xDSL Garantált QoS, videoátvitel Az IPTV az „első fázisú” avagy zárt IPTV

22 22 17. Országos Marketing Konferencia 2007. május 8. Dr. Bartolits István Nemzeti Hírközlési Hatóság Az IPTV az „első fázisú” avagy zárt IPTV Bár nem tudja mi az, de mivel a hagyományos területek is átkerülnek az NGN hálózatra, nem lesz nehéz döntés Valódi szélessávú szolgáltatás, egykapus kiszolgálás, kombinált csomagok lehetősége „Kiszolgáltatottság egy szolgáltatónak” dilemma erősödése Új szolgáltatások: lassú, de biztos terjedés, jó reklámmal néha váratlanul erős belépési hullám, „minek ez” szindróma erősödése Jellemzői: A szolgáltató gondoskodik a TV szolgáltatás minőségéről Triple play lehetősége a vezetékes szolgáltató számára de Továbbra is kötött csatornaválaszték Általában set top box-os megoldás analóg TV-vel Az analóg végberendezés miatt szolgáltatási korlátok Az előfizető nehezen tud szolgáltatót váltani

23 23 17. Országos Marketing Konferencia 2007. május 8. Dr. Bartolits István Nemzeti Hírközlési Hatóság TV Stúdió Műsorszolgáltató Bagatel xDSL Az IPTV a „második fázisú” avagy nyílt IPTV Internet TV Stúdió Műsorszolgáltató Internet TV Service Provider (ITVSP) Garantált QoS, Internet hozzáférésBest effort

24 24 17. Országos Marketing Konferencia 2007. május 8. Dr. Bartolits István Nemzeti Hírközlési Hatóság Bár nem tudja mi az, de mivel a hagyományos területek is átkerülnek az NGN hálózatra, nem lesz nehéz döntés Valódi szélessávú szolgáltatás, egykapus kiszolgálás, kombinált csomagok lehetősége „Kiszolgáltatottság egy szolgáltatónak” dilemma erősödése Új szolgáltatások: lassú, de biztos terjedés, jó reklámmal néha váratlanul erős belépési hullám, „minek ez” szindróma erősödése Jellemzői: Nem gondoskodik senki a szolgáltatás minőségéről A vezetékes szolgáltató csak Internet hozzáférést nyújt Teljesen szabad csatornaválaszték A végberendezés számítógép vagy IPTV-vevő Széles szolgáltatási választék A felhasználó tetszőlegesen nézheti a műsorokat, különböző fizetési konstrukciók mellett Flat rate TV: így jelenik meg a mai TV utóda Rétegműsorok célzott rétegreklámokkal Az IPTV a „második fázisú” avagy nyílt IPTV

25 25 17. Országos Marketing Konferencia 2007. május 8. Dr. Bartolits István Nemzeti Hírközlési Hatóság Minden tartalom IP felett mindenhol megjelenik, mindenhol sikere van. 1.Az IP mindenhol megjelenik, mindenhol sikere van. Voice over IP (VoIP) Voice over IP (VoIP) IP multimédia IP multimédia Wi-Fi, WiMAX Wi-Fi, WiMAX Video on IP (VoIP) Video on IP (VoIP) Triple play, quadruple play, multiply play Triple play, quadruple play, multiply play IPTV IPTV 2.Az IP mindenhol megél (SDH, ATM, Frame Relay, Ethernet, stb.)

26 26 17. Országos Marketing Konferencia 2007. május 8. Dr. Bartolits István Nemzeti Hírközlési Hatóság Az újgenerációs hálózatok (NGN) Rendelkezésünkre áll tehát: Az egységes, digitalizált tartalom Egy elterjedt, univerzális protokoll A szolgáltatási konvergencia trendje A hálózati konvergencia igénye Mindezek lehetővé teszik egy rugalmasan fejleszthető, univerzális, minden tartalmat kezelő hálózat kialakítását. Ez az NGN (Újgenerációs Hálózatok) alapgondolata.

27 27 17. Országos Marketing Konferencia 2007. május 8. Dr. Bartolits István Nemzeti Hírközlési Hatóság Az újgenerációs hálózatok (NGN) Az ITU definíció szerinti NGN alapjellemzők: csomagkapcsolt átvitel alkalmazása; többszolgálatú, szélessávú, QoS képes átvitel; a szolgáltatási funkciók függetlenedése az átviteli funkcióktól; korlátok nélküli hozzáférés a különböző szolgáltatókhoz a felhasználók számára egységes és mindenütt elérhető szolgáltatást nyújtó általános mobilitás támogatása

28 28 17. Országos Marketing Konferencia 2007. május 8. Dr. Bartolits István Nemzeti Hírközlési Hatóság Minden tartalom IP felett Alkalmazási réteg Vezérlési réteg Szállítási réteg Hozzáférési réteg

29 29 17. Országos Marketing Konferencia 2007. május 8. Dr. Bartolits István Nemzeti Hírközlési Hatóság A hírközlés legnagyobb paradigmaváltása Az újgenerációs hálózatok megjelenésével végbemegy a hírközlés legnagyobb paradigma- váltása. A vonalkapcsolt hálózatok 130 éves dominanciáját felváltja az univerzális IP alapú hálózat. Minden szolgálat egy hálózaton: komplex személyes elérés az összes online csatornán Az alkalmazási rétegben lehetőség nyílik a személyre szabott marketing kiteljesedésére is. Fontosa ugyanakkor a „privacy” megvédése, megőrzése is

30 30 17. Országos Marketing Konferencia 2007. május 8. Dr. Bartolits István Nemzeti Hírközlési Hatóság Sávszélesség és feldolgozókapacitás idődiagramm 2005 2010 2015 IPTV tömeges elterjedése VoIP tömeges elterjedése Fotonika elterjedése Fokozatos átállás az IPv6-ra NGN hálózatok elterjedése 65 nm 32 nm 40 Gbit/s 22 nm n a n o t e c h n o l ó g i a 100 Gbit/s 400 Gbit/s kábelkapacitás 45 nm

31 31 17. Országos Marketing Konferencia 2007. május 8. Dr. Bartolits István Nemzeti Hírközlési Hatóság IPTV idődiagramm 2005 2010 2015 Második típusú IPTV tömeges elterjedése Első típusú IPTV elterjedése Fokozatos átállás az IPv6-ra 40 Gbit/s 100 Gbit/s 400 Gbit/s Első és második típusú IPTV kísérletek ISPTV szolgáltatók megjelenése

32 32 17. Országos Marketing Konferencia 2007. május 8. Dr. Bartolits István Nemzeti Hírközlési Hatóság NGN idődiagramm 2005 2010 2015 Korai szolgáltatók, Softswitchek elterjedése Tömeges elterjedés, NGN szolgáltatások BT NGN beruházás indul BT teljes NGN migráció Hazai teljes NGN migráció Hazai NGN beruházás indul

33 33 17. Országos Marketing Konferencia 2007. május 8. Dr. Bartolits István Nemzeti Hírközlési Hatóság Köszönöm a figyelmet ! Dr. Bartolits István Nemzeti Hírközlési Hatóság Műszaki és Technológiai Elemző Osztály E-mail: bartolits@nhh.hu bartolits@nhh.hubartolits@nhh.hu Internet: www.nhh.hu


Letölteni ppt "Toldi malomkövétől a személyre szabott marketingig Áttekintés a technológiai trendekről Dr. Bartolits István Nemzeti Hírközlési Hatóság 17. Országos Marketing."

Hasonló előadás


Google Hirdetések