Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az informatikai terület MSc kompetenciáinak kialakítása Selényi Endre, BME VIK 2006. június 1.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az informatikai terület MSc kompetenciáinak kialakítása Selényi Endre, BME VIK 2006. június 1."— Előadás másolata:

1 Az informatikai terület MSc kompetenciáinak kialakítása Selényi Endre, BME VIK június 1.

2 Szakonkénti kompetenciák a miniszteri rendeletben •Általános kompetenciák •Szakterületi kompetenciák •Szakspecifikus kompetenciák

3 Alapfokozat birtokában a ……………… képesek: •GI •a közgazdasági és az informatikai szakterületek ismeretanyagának alkalmazására; •az üzleti problémák IT-vel támogatott megoldására; •szakképzettségüknek megfelelő feladatok felelősségteljes végrehajtására; •az adott szakterület új ismereteinek és eredményeinek a befogadására; •folyamatos tanulásra, saját tudásuk bővítésére, új kompetenciák elsajátítására; •kommunikációs készségük, tárgyalóképes idegennyelv-ismeretük birtokában partnerekkel, gazdasági, közgazdasági szakemberekkel, informatikai fejlesztéseket végző munkatársakkal való hatékony együttműködésre.

4 Alapfokozat birtokában a ……………… képesek: •MI •az informatikai módszereket igénylő műszaki alkotások tervezési, fejlesztési és létrehozási feladatainak ellátására; •informatikai és információs infrastrukturális rendszerek telepítési és üzemeltetési feladatainak ellátásához szükséges mérnöki gyakorlati módszerek alkalmazására; •programozásra objektum orientált és vizuális programozási környezetben; •szoftverfejlesztési metodikák alkalmazására, fejlesztési eszközök használatára; •információs rendszerek modellezésére, a teljesítmény és megbízhatósági jellemzők szimulációs vizsgálatára; •korszerű, általános célú operációs rendszerek telepítésére, konfigurálására, hibaelhárítására, üzemeltetésére, továbbfejlesztésére.

5 Alapfokozat birtokában a ……………… képesek: •PTI •algoritmusok tervezésére, elemzésére és megvalósításukra a legfontosabb programozási paradigmák figyelembe vételével; •szoftverfejlesztési módszertanok és technológiák alkalmazására; •adatmodellezésre, adatbázisok tervezésére, létrehozására, módosítására egy korszerű adatbázis-kezelő rendszerben, a SQL használatára; •mesterséges intelligencia technikák, eszközök alkalmazására, logikai programozására; •osztott rendszerek használatára, WEB programozásra; •numerikus számítási rendszerek modellezésére és megvalósítására; •az informatikai rendszerek fejlesztésével, használatával kapcsolatos jogi szabályozás alkalmazására, a jogi adatbázisok készség szintű használatára; •az alkalmazási területek informatikai feladatainak megoldásához szükséges együttműködésre és modellalkotásra.

6 Alapfokozat birtokában a ………………….. – a várható szakirányokat is figyelembe véve – alkalmasak: •GI •üzleti folyamatok megértésére, elemzésére, a végrehajtást segítő szoftveralkalmazások tervezési munkáinak elvégzésére, egyszerűbb programozási feladatok végrehajtására; •rendszerfejlesztési elvek és módszerek alkalmazására, fejlesztőeszközök (üzleti modellezés és/vagy számítógéppel támogatott fejlesztés eszközei) használatára; •adatbázisok tervezésével, létrehozásával és menedzselésével kapcsolatos feladatok ellátására; •a gazdasági alkalmazások adaptációjára, az IT –alkalmazások bevezetéséhez szükséges szervezeti változtatások kezdeményezésére, a végrehajtásban az együttműködésére; •az üzleti és informatikai szakemberekkel együttműködve, felhasználva a leghatékonyabb IT-megoldásokat a gazdasági problémákra megoldási változatok készítésére, informatikai támogatás és/vagy fejlesztés kezdeményezésére, végrehajtására; •a szervezet informatikai egységének menedzselésére, a működtetési kockázatok kezelésére, kisebb fejlesztési és üzemeltetési projektek tervezésére és irányítására, informatikai feladatok outsourcing megoldásaiban és auditálásában az együttműködésre; •gazdasági alkalmazások működtetésére, felhasználói szolgáltatások ellátására (operatív, menedzsment-szintű és felsővezetői információigények meghatározására és kielégítésére, vállalatirányítási és döntéstámogató rendszerek használatára, kliens-szerver architektúrák és egyéb hálózati környezetek adat- és rendszermozgatási feladatainak ellátására).

7 Alapfokozat birtokában a ………………….. – a várható szakirányokat is figyelembe véve – alkalmasak: •MI •számítógépes és távközlő hálózatok telepítésére, konfigurálására, hibaelhárítására, üzemeltetésére, továbbfejlesztésére; •kliens-szerver rendszerek programozására, WEB programozásra •vállalati információs rendszerek folyamatalapú funkcionális tervezésére és készítésére valamely „enterprise modeller” típusú eszköz segítségével; •döntéstámogató rendszerek tervezésére, készítésére, működtetésére.

8 Alapfokozat birtokában a ………………….. – a várható szakirányokat is figyelembe véve – alkalmasak: •PTI •vállalati információs rendszerek tervezésére és készítésére valamely korszerű modellező eszköz segítségével; •döntéstámogató rendszerek tervezésére, készítésére, működtetésére; •szakértői rendszerek fejlesztésére és működtetésére; •az informatika formális modelljeinek alkalmazására; •multimédia alkalmazások tervezésére, fejlesztésére és működtetésére.

9 A szakterületi közös és a szakonként sajátos kompetenciák kialakítása •1. Elhelyezés az ACM-AIS-IEEE metrikában •2. A közös és a sajátos kompetenciák szétválasztása •3. Az eredmény értékelése és a „jó” igék megtalálása BSc és MSc szinten

10 Kompetenciák az ACM-AIS-IEEE alapján

11

12

13

14 1. lépés •Elhelyezés az ACM-AIS-IEEE metrikában

15 A hazai 3 szak elhelyezése az ACM- AIS IEEE táblában TerületKompetenciaGIMIPTI AlgoritmusokElméleti eredmények bizonyítása145 Bizonyítottan helyes pr.-ok készítése335 Gyorsabb megoldások meghatározása144 Felhasználói infrastr.Web szájtok menedzselése433 e-kereskedelmi szoftver készítése433 Multimédia rendszerek készítése434 Egészségügyi alkalmazások fejlsztése332 e-learning rendszerek készítése533 Üzleti alkalmazások fejlesztése532 Új formájú keresőgépek értékelése433 Szövegfeldolgozó tervezése122 Szövegfeldolg. szolg. használata533 Táblázatkezelő tervezése111 Táblázatkezelő szolg. használata522

16 TerületKompetenciaGIMIPTI Számítógép programozásProgramozás kicsiben355 Programozás nagyban244 Rendszerprogramok készítése154 Új szoftver-rendszerek fejlesztése344 Biztonságkritikus rendszerek készítése041 Hardver és készülékBeágyazott rendszerek tervezése031 Számítógép perifériák tervezése020 Komplex érzékelkőrendszerek tervezése010 Chip tervezése és programozása010 Ember-gép kapcsolatFelhasználói interfész tervezése544 Grafikus- v. játék-szoftver tervezése045 Felhasználóbarát interfész tervezése031 Informatikai rendszerRendszerspecifikálás534 Informatikai rendszer tervezése544 Informatikai rendszer implementálása444

17 TerületKompetenciaGIMIPTI Inf. menedzsmentAdatbáziskezelő rendszer tervezése155 Adatbáziskezelő rendszer használata534 Adatbányászati szoftver implementálása344 Adatbáziskezelő kiválasztása523 Adatbáziskezelő konfugurálása513 Adatbáziskezelő menedzsmentje515 IT rendszer tervezéseSzám.g. rendszerek install. és korsz.433 Szoftver rendsz. Install. és korsz.433 Sz.gépes rendsz. Korszerűsítésénekütemezése és költségvetése523

18 TerületKompetenciaGIMIPTI Intelligens rendszerekIntelligens rendszerek implementálása143 Információ-visszakereső szoftver impl.433 Hálózatok és kommunikációHálózati konfiguráció tervezése344 Hálózati komponensek kiválasztása434 Számítógépes hálózatok installálása333 Számítógépes hálózatok menedzselése333 Kommunikációs szoftverek impl.143 Mobil komm. Szoftver implementálása042 Mobil komm. Szoftver menedzselése231

19 2. lépés •A közös és a sajátos kompetenciák szétválasztása

20 Szakterületi közös kompetenciák 1. TerületKompetencia Felhasználói infrastr.Web szájtok menedzselése e-kereskedelmi szoftver készítése Multimédia rendszerek készítése Új formájú keresőgépek értékelése Szövegfeldolg. szolg. használata Számítógép programozásÚj szoftver-rendszerek fejlesztése Ember-gép kapcsolatFelhasználói interfész tervezése Informatikai rendszerRendszerspecifikálás Informatikai rendszer tervezése Informatikai rendszer implementálása

21 Szakterületi közös kompetenciák 2. TerületKompetencia Inf. menedzsmentAdatbáziskezelő rendszer használata Adatbányászati szoftver implementálása IT rendszer tervezéseSzám.g. rendszerek install. és korsz. Szoftver rendsz. Install. és korsz. Intelligens rendszerekInformáció-visszakereső szoftver impl. Hálózatok és kommunikációHálózati konfiguráció tervezése Hálózati komponensek kiválasztása Számítógépes hálózatok installálása Számítógépes hálózatok menedzselése

22 Sajátos gazdaságinformatikus kompetenciák TerületKompetencia Felhasználói infrastr.e-learning rendszerek készítése Üzleti alkalmazások fejlesztése Táblázatkezelő szolg. használata Inf. menedzsmentAdatbáziskezelő kiválasztása Inf. menedzsmentAdatbáziskezelő menedzsmentje Adatbáziskezelő konfugurálása IT rendszer tervezése Sz.gépes rendsz. Korszerűsítésénekütemezése és költségvetése

23 Sajátos mérnök informatikus kompetenciák TerületKompetencia AlgoritmusokElméleti eredmények bizonyítása Gyorsabb megoldások meghatározása Számítógép programozásProgramozás kicsiben Programozás nagyban Rendszerprogramok készítése Biztonságkritikus rendszerek készítése Hardver és készülékBeágyazott rendszerek tervezése Ember-gép kapcsolatFelhasználóbarát interfész tervezése Grafikus- v. játék-szoftver tervezése Inf. menedzsmentAdatbáziskezelő rendszer tervezése Intelligens rendszerekIntelligens rendszerek implementálása Hálózatok és kommunikációKommunikációs szoftverek impl. Mobil komm. Szoftver implementálása

24 Sajátos programtervező informatikus kompetenciák TerületKompetencia AlgoritmusokBizonyítottan helyes pr.-ok készítése Elméleti eredmények bizonyítása Gyorsabb megoldások meghatározása Számítógép programozásProgramozás kicsiben Programozás nagyban Rendszerprogramok készítése Ember-gép kapcsolatGrafikus- v. játék-szoftver tervezése Inf. menedzsmentAdatbáziskezelő menedzsmentje Adatbáziskezelő rendszer tervezése Intelligens rendszerekIntelligens rendszerek implementálása

25 A szaktávolságok •Közös rész= 92/140 = 66% •GI – MI = 88/140 = 63% •GI – PTI = 66/140 = 47% •MI – PTI= 38/140 = 27% •Mai gyakorlat és tapasztalat: a MI és PTI szakok JÓ hallgatói között sokkal nagyobb a különbség!

26 3. lépés •Az eredmény értékelése és a „jó” igék megtalálása BSc és MSc szinten


Letölteni ppt "Az informatikai terület MSc kompetenciáinak kialakítása Selényi Endre, BME VIK 2006. június 1."

Hasonló előadás


Google Hirdetések