Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaTibor Kozma Megváltozta több, mint 9 éve
1
Nevelőszülőnek jelentkezők - 2010 Módszertani Gyermekvédelmi Szakszolgálat Kiss Máté – Kovács Szilvia
2
A kutatás előzményei Kiindulópont Baranya Megyei Gyermekvédelmi Központ – Országos Módszertani Nevelőszülői Hálózat – 2009. nevelőszülői hálózatok országos találkozója Előkészületek, kutatási terv
3
A kutatás célja Elsődleges cél: nevelőszülőknek jelentkezők vizsgálata 2010. február 1. 2011. február 1. Önkéntesség Általánosíthatóság Másodlagos cél: a nevelőszülői hálózatok mindennapi gyakorlatának feltérképezése
4
Mérőeszköz kiválasztása Kérdőív Kialakítása a nevelőszülői hálózatokkal közösen Környezettanulmány lefedése Egyszerűbb kérdésekkel indul Elsősorban zárt kérdések, adott válaszlehetőségek Nevek, kódszámok (leválasztható előlap) Érvényes válaszok (nem tudja, nem válaszolt) Működtetői adatlap Működtetőn ként 1 Zárt és nyitott kérdések
5
A teszthelyzet A jelentkezőhöz szóló kérdések Első személyes beszélgetés keretében Jelentkező lakásán A kérdező rögzíti a válaszokat Az adott hálózat munkatársaihoz szóló (ellenőrző, kiegészítő) kérdések Előzőtől eltérő helyszínen, egyedül Próbakérdezés, mérőeszköz tesztelése
6
Felkészítés Koordinátorok kijelölése 2010. január 11.: A kutatási terv ismertetése Kérdőív bemutatása Kutatási eszközök (kérdőív, kitöltési útmutató, kódkártyák, rögzítési táblázatok) átadása Koordinátor: információ, felügyelet, működtetői adatlap, adatküldés
7
Mintavétel Cél adott időszakban a lehető legnagyobb adatbázis létrehozása Teljes körű adatgyűjtés Eltérő elemszámok Eltérő eljárásrendek
8
A kutatás által vizsgált dimenziók a jelentkezők esetében Személyes adatok (környezettanulmányhoz) Demográfiai jellemzők Egészségi állapot Lakás/lakókörnyezet jellemzői Társadalmi státusz (iskolai végzettség, vagyoni helyzet) Szülői kompetenciák, szokások Motivációk Tájékozottság Jövőkép
9
A kutatás által vizsgált dimenziók a nevelőszülői hálózatok esetében Az eljárás fő elemei, azok sorrendje Az eljárás hatásköre A képzés költsége A tanfolyam jellemzői A jelentkezők létszáma Alkalmazott adatlapok, űrlapok
10
A kutatás dilemmái Mintavétel – reprezentativitás Mérőeszköz – zárt kérdések Teszthelyzet – megfelelési kényszer
11
A kutatási eredmények elemzése Adatok – excel tábla Gyakorisági eloszlások kérdésenként Kereszttáblák azonos típusú kérdéseknél Likert-skálák esetében átlagok
12
Résztvevő hálózatok 13+1 hálózat állami, civil, egyházi és határon túli eltérő elemszám 284 + 5
13
Első elemzés I. A nevelőszülői hálózatok eljárásrendje II. A jelentkezők jellemzői III. A jelentkezők motivációi, preferenciái, attitűdjei és jövőképük Célja: visszajelzés, a kutatási kérdés megválaszolása, további irányok meghatározása
14
Eljárásrend Tájékoztatás A környezettanulmány időpontja Szükséges igazolások Tréning és Képzés Térítési díj
15
Jellemzők (alapadatok) Nem nő 95 % – férfi 5 % Családi állapot párkapcsolatban él 77% - egyedülálló 23% Életkor 20-29 éves 10%, 30-39 éves 35% 40-49 éves 44%, 50 felett 11% Nemzetiség 10% cigány, 1% német
16
Jellemzők (iskolai végzettség)
17
Jellemzők (gazdasági aktivitás) Gazdaságilag aktív állásban van 93% alkalmi munkából él 7% Gazdaságilag inaktív 50% otthon van gyermekkel 23% nyugdíjas,leszázalékolt, rokkantnyugdíjas
18
Jellemzők (lakáskörülmények) Település típusa Épület típusa Lakás - komfortfokozata - mérete
19
Preferenciák
20
Mennyire tartja elképzelhetőnek, hogy befogadjon…? Nem Életkor Különleges helyzetben lévő A jelentkezőtől eltérő Betegséggel -, fogyatékkal élő Speciális ismereteket igénylő
21
lányfiú Mindenképpen el tudja képzelni 70%54% El tudja képzelni22%31% Nehezen tudja elképzelni 2%6% Elképzelhetetlen3%5% NT+NV3%4% Preferencia - NEM
22
0 - 3 évesóvodás- korú 6 – 10 éves 11 – 14 éves 14 – 18 éves Minden- képpen 51%59%45%13%5% El tudja képzelni 22%29% 21%10% Nehezen tudja elképzelni 11%4%12%30%23% Elképzel- hetetlen 11%4%9%30%56% NT+NV6%4%5%6% Preferencia - Életkor
23
testvérpárt ill. kettőnél több testvért örökbefogadás ra váró gyermeket fiatalkorú lányt várandósan és/vagy gyermekével Mindenképpen el tudja képzelni 50%29%4% El tudja képzelni34%33%9% Nehezen tudja elképzelni 5%15%17% Elképzelhetetlen7%18%68% NT+NV4%5%2% Preferencia – KÜLÖNLEGES HELYZETBEN LÉVŐ
24
vallásúbőrszínűnemzeti- ségű állam- polgársá gú etnikumú Minden- képpen el tudja képzelni 48%35%34%31%29% El tudja képzelni 41%37% 45%33% Nehezen tudja elképzelni 5%14%12%7%15% Elképzel- hetetlen 2%9%11%12%18% NT+NV4%5%6%5% Preferencia – A JELENTKEZŐTŐL ELTÉRŐ …
25
krónikus betegség- gel küzdő látás-hallás sérült értelmi sérült testi fogyatékkal élő Minden- képpen el tudja képzelni 14%11%6% El tudja képzelni 33%26%24%16% Nehezen tudja elképzelni 28%31%26%31% Elképzel- hetetlen 19%26%38%41% NT+NV6% Preferencia – BETEGSÉGGEL, FOGYATÉKKAL ÉLŐ
26
bántalmazotttanulási zavarral küzdő beilleszkedési zavarral küzdő Mindenképpen el tudja képzelni 34%17%15% El tudja képzelni53%54%48% Nehezen tudja elképzelni 4%16%15% Elképzelhetetlen5%8%15% NT+NV4%5%7% Preferencia – SPECIÁLIS ISMERETEKET IGÉNYLŐ
27
Motivációk Mekkora szerepet játszott a jelentkezésében…? Mintakövetés Élettörténet Gyermekéhez fűződő + örökbefogadói Megélhetési forrás Társadalmi hasznosság, segítségnyújtás
28
A településen más is vállal nevelőszülőséget. A környezetében elismert tevékenység a nevelőszülőség. Egyértelműen18%17% Részben20%23% Inkább nem6%8% Semmilyen50%43% NT+NV6%9% Motiváció – MINTAKÖVETÉS
29
Maga is gyermekvédelmi gondoskodásban nőtt fel. Maga is nevelőszülőknél nőtt fel. Egyértelműen1,8%2,1% Részben0,4% Inkább nem0,7% Semmilyen89,8%90,5% NT+NV7,4%6,6% Motiváció – ÉLETTÖRTÉNET
30
gyermekének szeretne testvért gyermekei felnőttek nem lehet saját gyermeke gyermekét elvesztette Egyértelműen25%21%7%2% Részben23%19%9%- Inkább nem9%3%1% Semmilyen38%53%78%89% NT+NV5%4%5%8% Motiváció – GYERMEKÉHEZ FŰZŐDŐ
32
Jelenlegi munkalehetősége bizonytalan A nevelőszülői díjazás fontos jövedelemforrás Egyértelműen7%2% Részben12%11% Inkább nem9%13% Semmilyen68%69% NT+NV4%5% Motiváció – MEGÉLHETÉSI FORRÁS
33
Szeretne segíteni nehéz sorsú gyerekeken. Szeretne a társadalom számára hasznos lenni. Egyértelműen90%65% Részben6%21% Inkább nem1%5% Semmilyen1%6% NT+NV2%3% Motiváció – TÁRSADALMI HASZNOSSÁG, SEGÍTSÉGNYÚJTÁS
34
Azért kerülnek gyermekek gyermekvédelmi gondoskodásba, mert szüleik… Inkább egyetért elhagyják, elhanyagolják őket durvák, agresszívek nem tudnak megfelelő ellátást biztosítani gyermeküknek alkoholisták, drogosok hajléktalanok meghaltak híján vannak szülői készségeknek, képességeknek betegek Inkább nem ért egyet tudatlanok, alacsony képzettségűek ZÁRT KÉRDÉSEK ALAPJÁN
35
Azt a szülőt, akinek gyermeke gyermekvédelmi gondoskodásba kerül … Teljes mértékben egyetért Támogatni kell tanácsokkal Inkább nem ért egyet Segíteni kell anyagilag El kell venni az összes gyermekét Meg kell büntetni Egyáltalán nem ért egyet Nem szabad engedni, hogy látogassa gyermekét ZÁRT KÉRDÉSEK ALAPJÁN
36
Nevelési attitűd Hogyan nevelték, mire büszke, mi bántotta. Mit tart értéknek, eredménynek. Milyen módszereket használ különböző korú gyermekek nevelése esetén. NYITOTT KÉRDÉSEK ALAPJÁN
37
Jólléte Közérzet, kapcsolatok Jövőkép (5 fokú skálán) Az ország gazdasági helyzete (3,2) Az emberek életszínvonala (3,1) Az ön személyes helyzete (3,6)
38
Az adatok további elemzési lehetőségei Jövedelemforrás Település infrastruktúrája Lakásfelszereltsége Káros szenvedélyek További elemzési módszerek
39
Lehetséges további irányok Ami kimaradt: Milyen elképzelései vannak a nevelőszülőségről Hogyan képzeli saját nevelőszülői „karrierjét” Eljárásrendek egységesítése vagy a különbözőségek meghatározása Hálózati szintű elemzés Kiből nem lett / lett nevelőszülő Rövid- közép- és hosszú távú után követés
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.