Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A Fővárosi Beszédjavító Intézet szerepe a logopédia történetében Wagnerné Hámori Judit Fővárosi Beszédjavító Intézet 2005. június 18.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A Fővárosi Beszédjavító Intézet szerepe a logopédia történetében Wagnerné Hámori Judit Fővárosi Beszédjavító Intézet 2005. június 18."— Előadás másolata:

1 A Fővárosi Beszédjavító Intézet szerepe a logopédia történetében Wagnerné Hámori Judit Fővárosi Beszédjavító Intézet június 18.

2 Bevezető  Rövid áttekintés a Fővárosi Beszédjavító Intézet szerepéről a logopédia kibontakozásában  Szakmai – módszertani munka alakulása  Napjaink Beszédjavító Intézetének bemutatása

3 Áttekintés  Az Intézet megalakulása és a logopédia kibontakozása együtt zajlott  Intézetben zajló változások meghatározták a logopédia alakulását  Rövid áttekintés a teljesség igénye nélkül

4 Az intézet születése  a logopédia előfutárainak munkássága  a beszédzavarra épülő iskolai nehézségek felismerése  az ebből fakadó társadalmi igény  a gyógypedagógia hazai helyzete  a beszédsérültek intézményes ellátása,  a logopédia mint elméleti és gyakorlati szakterület a 19. és 20. század fordulóján kialakulhasson és fejlődésnek indulhasson

5 Az intézet születése  A magyarországi logopédia megteremtői: Roboz József és dr. Sarbó Artur A dadogók és hebegők gyógytanfolyama

6 Az intézet születése Roboz József munkássága  Az első magyarországi logopédiai intézet: Orthophonikus Intézet, Arad, 1891  „A dadogók és hebegők gyógytanfolyama”, Budapest  „Dadogók és hebegők oktatására képesítő szünidei tanfolyama” - a magyar logopédusképzés elindítása A dadogók és hebegők gyógytanfolyama

7 Kibontakozás és fellendülés dr. Sarbó Artur  A budapesti „Dadogók és hebegők gyógytanfolyamának” vezetője között  A magyar gyógypedagógia reneszánsza: hazai gyógypedagógia európai színvonalra emelkedett  Fejlődésnek indult a logopédiai hálózat: 16 gyógytanfolyam  Hazánk a nemzetközi logopédia élvonalába került Dadogók és egyéb beszédhibában szenvedők gyógytanfolyama

8 Az első megtorpanás  A világháború okozta helyzet visszavetette logopédia fejlődését  Istenes Károly között a „Beszédhibák javítására szolgáló Állami Tanfolyam” vezetője  1920-as évektől lassú fejlődés, gyógypedagógiai egységesedése,  szélesedhetett a hibásbeszédűek tanfolyamhálózata Beszédhibák javítására szolgáló Állami Tanfolyam

9 A felvirágzás  Fellendült a logopédia ügye, 1927-től a gyógytanfolyamok újjászerveződése  gyógypedagógiai intézetek ügyének felkarolása  megnőtt a beszédjavítással foglalkozó intézetek száma  ez tette lehetővé a szakmai munka előrelépését  Sulyomi-Schulmann Adolf ig vezette a Hibásbeszédűek Állami Intézetét  1928-tól vidéki tanfolyamok indulása Hibásbeszédűek Állami Intézete

10 Újabb megtorpanás  II. világháború nehezítette az intézet feladatainak ellátását  Füzesi Árpád látja el az igazgatói teendőket  1944-től Murányi Antal az intézet igazgatója  Katonai szolgálatának idejére Györgyfy Ákos – lett az ideiglenesen megbízott igazgató  Miniszteri rendelkezés a logopédiai munkára vonatkozóan,  útmutatás a logopédiai hálózat fejlesztésére, ellátására Hibásbeszédűek Magyar Királyi Állami Intézete Beszédhibák javítására szolgáló Állami Intézet

11 Újjáéledés I.  Új keretek között működött az Intézet  Jónás László az intézet igazgatója ig  kerületekbe kihelyezett tagozatok –szakorvosi rendelőkben is történik a gyermekek ellátása  az első logopédiai óvodai csoport átmenetileg megkezdi működését  1953-ban megkezdődik az állami gondozott óvodáskorú gyermekek ellátása Beszédhibák javítására szolgáló Állami Intézet

12 Újjáéledés II.  Szabó László 1952-től tanára, majd ig vezetője az intézetnek  az Intézet a logopédusok „Alma Matere” lett,  a beszédjavítás központjává vált  országos logopédiai hálózat fejlődése nyomán a szakmai munka előrelépése  tanári kar és az ellátottak száma nő  a szakmát meghatározó kiadványok jelentek meg,  a munka megalapozottabbá, gyakorlata módszeresebbé vált  irányelvek megalkotása Beszédjavító Intézet

13 A fejlődés útján  További fejlődést a tartalmi munka és  a logopédiai dokumentáció korszerűsítése mutatja  között Vinczéné Bíró Etelka vezette az intézetet  a logopédiai munka áttekinthetőbbé vált  ellátási kör kibővült: kimondottan súlyos beszédhibás gyermeket és felnőtteket kezeltek Beszédjavító Intézet

14 A logopédia virágkora  speciális szükségletű gyermekek számára logopédiai óvodai csoportok és logopédiai 1-2. osztályok  az intézet igazgatója dr. Benyó Imréné között volt  1981-ben az intézethez csatoltan szerveződött a Beszédhibások Országos Felvételi és Tanácsadó Bizottsága  újrafogalmazták a Beszédjavító feladatkörét, új teendőkkel bővült  az intézet tanárai elősegítették a szakmai munka fejlődését Fővárosi Beszédjavító Intézet

15 Napjaink logopédiája – ahogyan elődeink megálmodták  ’90-es évek törvényi változásai  logopédia továbblépése:  a kutatások eredményei a beszédjavító tevékenység integrálódását hozták,  fontossága széles körben elismertté vált – főleg az általános pedagógiában  nagy utat megtéve sajátos helyet foglal el ma a közoktatási rendszerben Fővárosi Beszédjavító Intézet, Módszertani Intézmény és Óvoda

16 Napjaink logopédiája – ahogyan elődeink megálmodták  a 19. században születő tudományágtól – intézményes ellátási rendszerhez jutott 110 év alatt a logopédia:  ebben a Fővárosi Beszédjavító Intézetnek meghatározó szerepe van  gyermekek komplex ellátása  módszertani központként támogatja a logopédia további fejlődését Fővárosi Beszédjavító Intézet, Módszertani Intézmény és Óvoda

17 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "A Fővárosi Beszédjavító Intézet szerepe a logopédia történetében Wagnerné Hámori Judit Fővárosi Beszédjavító Intézet 2005. június 18."

Hasonló előadás


Google Hirdetések