Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaErzsébet Bartané Megváltozta több, mint 9 éve
1
A tanulás, a munka, a biztos mindennapi kenyér megteremtése méltóságot ad. S ha mindehhez hozzáadjuk a szeretetet, az még reményteljesebb esély egy emberibb élethez. A tanulás, a munka, a biztos mindennapi kenyér megteremtése méltóságot ad. S ha mindehhez hozzáadjuk a szeretetet, az még reményteljesebb esély egy emberibb élethez.
2
A Szeretet Iskolája
3
A Jézus Társasága Magyarországi Rendtartománya A Jézus Társasága Magyarországi Rendtartománya Cigánypasztorációs Munkacsoportjának komplex felzárkóztató programja Tápiószecsőn 2006-2008 Írta: Szemes Zsuzsa
4
P.Hofher József S.J A Szeretet Iskola alapítója, felelőse, lelkivezetője, tanára
5
Szemes Zsuzsa A Szeretet Iskola oktatási programjának kidolgozója, vezetője, tanára
6
A program iránya és besorolása A társadalmi kirekesztődés ellen. A társadalomba való visszaintegrálást biztosító felnőttképzés a halmozottan hátrányos helyzetűek számára. A hátrányos helyzetűek teljes és funkcionális analfabetizmusának megszüntetése, közmunkaprogramban. Módszere: a tanulással egybekötött közmunka. Közmunka keretében intenzív felkészítés az elsődleges munkaerőpiacra.
7
A program céljai A hátrányos helyzetűek teljes és funkcionális analfabetizmusának vélhető megszüntetése, közmunkaprogramban. Iskolai vizsgákra, valamint az elsődleges munkaerőpiacra való felkészítés. A cigánymissziós munka megerősítse a keresztény erkölcsi magatartást, és tartós élethelyzet változást eredményezzen
8
A program hiánypótló, mert… 2005 évtől országosan megszűnt a Dolgozók Esti Általános Iskolai képzés formája, így a munka melletti tanulás, illetve az általános iskola befejezése nincs biztosítva. Nincs kidolgozott alternatívája a magántanulók rendszeres vizsgára való felkészítésének.
9
A cigányság körében már a második nemzedék nő fel úgy, hogy saját és szűkebb környezetében nem látott senkit dolgozni, s így a felnőtt fiatal munkaképes inaktívak is, az örökös segélyigényeikkel elveszik a valóban rászorulóktól. A halmozottan hátrányos helyzetűek visszaintegrálása nem történhet meg az analfabétizmus megszüntetése nélkül.
10
A program szerves része A Romapasztoráció, amely az érintetteknek és azok családjának gyakorlati lelki vezetést és erkölcsi útmutatást ad az élet minden területére. A biztos siker érdekében ez az elem nem választható szét a program egyik moduljától sem.
11
A program egységei - moduljai A jezsuita cigánymissziós oktatási programja 3 fő modulból és több alternatív programrészből áll, melyeket tetszés szerint, mindig az adott körülménynek, szükségletnek megfelelően lehet alkalmazni.
12
I. MODUL és részei 1. A pedagógusok felkészítése 2. 1-4 osztály befejezése 800 óra 3. 5-8 osztály befejezése 800 óra 4. Romapasztoráció 5. Munkaerőpiaci ismeretek 6. Egészségvédelem, elsősegélynyújtói tanfolyam, balesetvédelem
13
II.MODUL és részei 2.1 Alapkészség fejlesztési és közmunkaprogram Az általános iskolát formailag befejezők számára, a funkcionálisan analfabétáknak. Az általános iskolát formailag befejezők számára, a funkcionálisan analfabétáknak. Intenzív felkésztés: az alapelemek: írás, olvasás, alapvető számtani műveletek átismétlésével – alkalmassá válnak az elsődleges munkaerőpiacra és a munkaerő-piaci képzésre. Intenzív felkésztés: az alapelemek: írás, olvasás, alapvető számtani műveletek átismétlésével – alkalmassá válnak az elsődleges munkaerőpiacra és a munkaerő-piaci képzésre. Felkészítés ideje: 800 óra.
14
2.2 Intenzív felkészítés a munkaerőpiacra és közmunkaprogram Rövid ciklusú szakmát adó képzések, kihelyezett tanfolyami rendszerben és közmunkaprogramban Munkaerőpiaci ismeretek Romapasztoráció Egészségvédelem és elsősegélynyújtó tanfolyam, balesetvédelem
15
III. Modul és részei 3.1 Alternatív tantárgyak 8 osztályt végzetteknek közmunkaprogramban Gazda és gazdasszonyképzés, elméleti és gyakorlati Alapfokú vállalkozói ismeretek Alapfokú számítógép ismeretek Munkaerőpiaci ismeretek Romapasztoráció Egészségvédelem, elsősegélynyújtó tanfolyam, balesetvédelem
16
Partnerszervezetek órái Vöröskereszt –elsősegélynyújtói tanfolyam ÁNTSZ – egészségvédelem Védőnői szolgálat – csecsemőgondozás, gyermekápolás Rendőrség – bűnmegelőzés, drogabúzus Munkaügyi Központ – munkaerő-piaci tréning Családsegítő Szolgálat -Jogi útmutató, tanácsadás
17
A Szeretet Iskolájának működtetője a Jézus Társasága Magyarországi Rendtartománya (Hazai, ún. állami támogatást nem kaptunk). Ezért az anyagi korlátokat figyelembe véve, csupán kis létszámú csoportot tudtunk működtetni. A csoport létszáma: 2006-2008-ig 17 fő. Tanáraink, és önkéntes segítőink, valamint a szakmai gyakorlatukat nálunk végzők valamennyien egyetemet, vagy főiskolát végzettek voltak.
18
Foglalkozás az analfabéta csoporttal
19
A Szeretet Iskolájában használt tankönyv az első osztályosoknak
20
A tanítás a szeretetre és a bizalomra épül
21
Pedagógiai módszerünk a szent ignáci jezsuita Ratio Studiorum Mi, a több mint 400 éves iskolateremtő múlttal rendelkező jezsuita szent ignáci pedagógia módszereit alkalmazzuk. Amelynek lényege a következő: Az ignáci pedagógiában, a Ratio Studiorumban nemcsak a tantárgyak egyszerű megtanulása a cél, hanem a személyiség kialakítása. Vagyis a teljes ember képzésében fontos, hogy a résztvevő keresse az élet értelmét, és egy összefogó világképet tartva szem előtt személyes döntéseket hozzon.
22
A Ratio Studiorum módszertanának néhány alkalmazott irányelve, eleme - kihangsúlyozza a világ eredendő jóságát, - a személyes törődés, - törekvés az erénnyel párosuló tudásra, - cselekvő elkötelezettség, - nyitottság a fejlődésre, - önmagunk valós ismeretére, szeretetére és elfogadására való bátorítás, - különböző kultúrák és embertársaink megismerése, elfogadása, - tudatos önnevelés, - a másokért élő ember képzése, vagyis legnagyobb kincsünk a másik ember, - nevelés a felelősségtudatos polgári viselkedésre
23
Én szeretlek téged, én tisztellek téged, áldjon meg az Isten!
24
A Szeretet Iskolája kísérleti jellegű volt „Iskolánk” kísérleti jelleggel két évet működött. Indulását, a célcsoport körében egy mindenre kiterjedő felmérés, előzte meg. A munkánkat 2006 november 27- n kezdtük el, és 2008 júniusban fejeztük be. Eleinte elsősorban a több éve munkanélküli és analfabéta asszonyokra, a gyesen lévő, ám fiatalon, az iskolapadból kikerülő kismamákra fókuszáltunk. Már menetközben egyre több igény volt az iskoláikat befejezni szándékozók, valamint az iskolaköteles magántanulók befogadására is. Így a csoport összetétele heterogén, de ennek ellenére az oktatás rendkívül családias és szeretetteljes légkörben zajlott.
25
Mindenkinek meg kell adni a teljes lelki megújulás és az újrakezdés lehetőségét
26
A legidősebb első osztályos tanulónk egy 55 éves üknagymama volt
27
Erika tanárnő mindig kedves és következetes
28
A Jezsuita Cigánymissziós munkacsoportja „szeretet iskolája” oktatási formáját az teszi különlegessé, hogy a tanítás folytatódik a hallgatók családjánál is. A programnak ugyanis szerves része az a romapasztorációs munka, amely az érintetteknek, és azok egész családjának gyakorlati lelkivezetést, és erkölcsi útmutatást ad az élet minden területére. A Jezsuita Cigánymissziós munkacsoportja „szeretet iskolája” oktatási formáját az teszi különlegessé, hogy a tanítás folytatódik a hallgatók családjánál is. A programnak ugyanis szerves része az a romapasztorációs munka, amely az érintetteknek, és azok egész családjának gyakorlati lelkivezetést, és erkölcsi útmutatást ad az élet minden területére.
29
Lélektől-lélekig Hofher Atya pasztorációs munkája
30
Hofher Atya lelkivezetése és imája a betegért
31
Mónika asszony nálunk végezte el a 8. osztályt és azóta munkát kapott. Jelenleg már a második szakmáját tanulja.
32
Az egészségmegőrzés és az egészséges életmód órák voltak a legemlékezetesebbek A Semmelweis Orvostudományi Egyetem mentálhigiénés szakának néhány másoddiplomás hallgatója, a Szeretet Iskolájában végezte el a gyakorlati idejét. Így került hozzánk Dr. Rendessy Annamária háziorvos is, aki nemcsak színvonalas foglalkozásokat tartott, de a legvidámabbakat is. Az óráit rendkívül ötletesen építette fel és úgy szemléltette, hogy azt mindenki azonnal megértette.
33
A túlsúly és a cukorbetegség, a magas vérnyomás, és az érszűkület vidám szemléltetése
34
Dr. Rendessy Annamária foglalkozásainak témái A szenvedélybetegségek kialakulása. Miért fontos az egészséges táplálkozás? Megelőzések és a szűrések fontossága. A lélek és a rák. Az általános állapot felmérés keretében az alábbi vizsgálatokat végezte el: vérnyomás mérés, vércukorszint-mérés, EKG, vizeletvizsgálat, mellek áttapintása, hasfal áttapintása, valamint a körömgombák ápolásáról adott hasznos tanácsot. Több hallgatónknak felhívta a figyelmét, hogy milyen vizsgálatokat végeztessenek el az egészségük megőrzése érdekében. Dr.Rendessy Annamária összesen 20 értékes órát ajándékozott a Szeretet Iskolánknak.
35
Vargacz Krisztina nővér a Miasszonyunkról Nevezett Szegény Iskolanővérek szerzetes közösségéből jött matematikát korrepetálni
36
Dominika nővér is a Miasszonyunkról Nevezett Szegény Iskolanővérek szerzetes közösségéből jött a kezdőket korrepetálni
37
Az önkéntes tanárok közül Szentistványi Rita szerzetes nővér a Szent Szív Társaságtól segített a legtöbbet. A nővér „mindenes” volt. A tanításon túl a gyerekekkel is foglalkozott
38
Rita nővér mesét mond a gyerekeknek
39
A Szeretet Iskola kerettanterve A program kerettanterve a Nemzeti Alaptantervre épül, s a résztvevők személyi adottságaik és hiányosságaikat figyelembe véve – rugalmasan egyénre szabjuk. A tankönyvek részben a nappali tagozatos iskolákban használtakkal, pl: Nemzeti Tankönyvkiadó, a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tankönyvei, speciális kiadványok
40
Az I.2. programmodul kerettanterve Az 1-4. évfolyam ajánlott tantárgyi rendszere és az óraszámok Évfolyam -tantárgy 1 osztály 2. osztály 3. osztály 4. osztály Írás-olvasáskommunikáció296296296296 matematika148148148148 környezetismeret37373737 gyakorlatok64646464 Életvitel és az egyéb: szabadon tervezhető alternatív modulokra 255255255255 Összesen:800800800800
41
Az I.3. programmodul kerettanterve Az 5-8. évfolyam ajánlott tantárgyi rendszere és az óraszámok Évfolyam - tantárgy 5.osztály 6. osztály 7. osztály 8.osztály Magyar irodalom kommunikáció222222222222 Magyar nyelvtan 37373737 Történelem-állampolgári ismeretek 37373737 matematika111111111111 fizika-191919 Biológia - egészségtan 37373737 kémia-191919 Földrajz-természetismeret37373737 Életvitel és egyéb 319299299299 Összesen:800800800800
42
Eltérések indoklása 1. A program kerettanterve él a közoktatási törvény által megengedett mértékű tantárgyóraszám eltérés lehetőségével. Az iskolarendszerű felnőttoktatásban résztvevő iskolák-kerettantervéről szóló: 28/2000.(XI.21.) OM Rendelet 2.§ (1) bekezdés d. pontja.)
43
Eltérések indoklása 2 Programunk az „egyéb” kategóriába tartozik, s így a kerettanterve rugalmasan alkalmazkodik a speciális oktatást igénylő halmozottan hátrányos helyzetűek igényeihez. Ezért az iskolarendszerű felnőttoktatásból az esti, és a levelező iskoláknál meghatározott kötelező kerettanterveiből a – maximum-minimum - óraszámát vesszük alapul néhány tantárgynál. Kivétel: az alapismereti szakasznál, az írás olvasásnál a nappali tagozatos iskolák óraszámát vettük alapul. Ugyanígy, a feltételezett funkcionális analfabetizmus miatt, az 5-8 osztályosok esetében 222 órát terveztünk be.
44
A kötelező tananyagon túli tárgyak Törekedve a komplex személyiségfejlesztésre, valamint figyelembe véve a mai kor kihívásait, a program külön tantárgyait úgy állítottuk össze, hogy az megfeleljen az eu-s követelményeknek is. Alapvető cél, hogy ne lexikális, hanem életszerű, a mindennapokban biztosan eligazodó és helytálló gyakorlati tudásanyaggal rendelkezzenek a hallgatók.
45
A külön tantárgyak 1. romológia 2. mentálhigiéné, romapasztoráció 3. magatartáskultúra 4. állampolgári ismeretek 5. nyomtatványok kitöltése 6. eu-s önéletrajz írása
46
7. bűnmegelőzés, drogmegelőzés 8. munkaerőpiaci-ismeretek 9. egészségvédelem 10. elsősegélynyújtó tanfolyam A program alternatív tantárgyait a kötelezőtantárgyakba integrálva nemcsak kiegészíti, hanem megerősíti a mindennapi élet szempontjából fontos alapelemeket is.
47
Személyre szabott tanítás, ahol mindenkivel külön foglalkozunk
48
A cigányirodalom gyöngyszemeinek a tanítása is az egyik fontos elem
49
Sikerünk kulcsa, a „tabula rasa” A Szeretet Iskolánk fontos szempontjai közé tartozik, hogy a tanárok idegenek legyenek, hogy ne fűződjön kellemetlen iskolai élmény a személyükhöz. Tehát, a tanár és tanítványa, egymás múltjának ismerete nélkül, tisztalappal indulhasson. A tanár nem lehet személyválogató! A tanulásnak élménnyé és nem pedig gyötrelemmé kell válni! Csak azt kérhetjük tőlük számon, amit mi magunk adni tudunk. A bizalmat, a feltétel nélküli szeretetet, tiszteletet, megbecsülést, őszinteséget.
50
A laptop nagyra állított betűit jól lehet látni és így már nincs akadálya a másolásnak és az olvasásnak
51
Sinkó Veronika festőművésznő is besegít
52
Ezt a mesekönyvet is a művésznő illusztrálta
53
Csoportkép Dani Eszter református lelkésznővel aki szintén a gyakorlati idejét töltötte a Szeretet Iskolájában
54
Rendkívül fontosnak tartjuk az erkölcsi nevelést az élet minden területén. Azt tapasztaljuk, hogy az iskolánk sikere a jezsuita atya, a tanárok példaadásában, vagyis a személyességben, az egész családdal való komplex foglalkozásban rejlik. Az elért eredmények is ezt támasztják alá.
55
A program várható eredményei Az érintettek sikeresen befejezik az iskolai tanulmányaikat, és erről végbizonyítványt kapnak. A résztvevők olyan viselkedési mintákat sajátítanak el, melyek nagyban elősegítik a jövőbeni munkahelyi beilleszkedést, felkészülnek a tartós munkavégzésre. A résztvevők olyan viselkedési mintákat sajátítanak el, melyek nagyban elősegítik a jövőbeni munkahelyi beilleszkedést, felkészülnek a tartós munkavégzésre.
56
A romapasztoráció eredményeképpen megerősödő családi szerkezet, benne a nők tisztelete, és a biztonságot, erőt, családját védő apa modell, a fiúk és leányok erkölcsös nevelése. Kitolódik az iskoláskorú romalányok kényszerférjhez adásának ideje. A szülők megengedik a leányuknak, hogy befejezhessék a nappali általános iskoláikat.
57
A gyermekek helyzete a családban pozitív módon megváltozik, úgymint az óvodai és iskolai integrálásuk már a család igényévé válik, és nem kell „kívülről” rájuk erőltetni. Az egészségmegőrző tantárgyaknak köszönhetően, fontossá és érthetővé válik a korai rákszűrések egészségmegőrző szerepe.
58
A személyiségfejlesztés során az érintettek reális önkép kialakulása az új helyzetekhez és személyekhez igazodó pozitív viselkedés és gondolkodási mód. Tudatos előkészületek az elsődleges munkaerőpiacra, és az önellátásra.
59
A Szeretet Iskola irányadó mottói a tanárok felé A tanulásnak élménnyé, és nem pedig gyötrelemmé kell válni! Csak azt kérhetjük számon tőlük, amit mi magunk adni tudunk. A bizalmat, a feltétel nélküli szeretetet, tiszteletet, megbecsülést, őszinteséget.
60
A Jezsuita Szerzetesrend új cigánymissziós törekvése megegyezik mind a magyar Nemzeti Fejlesztési Terv Operatív Programjainak, valamint a nemzetközi Vándorlók és Útonlev ő k Pápai Tanácsának integrációs célkit ű zéseivel.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.