Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kaposvár-Somogy Megyei Tehetségsegítő Tanács és a tagozatok tevékenysége a 2012- 2013-as tanévben Budapest, 2013. október 07.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kaposvár-Somogy Megyei Tehetségsegítő Tanács és a tagozatok tevékenysége a 2012- 2013-as tanévben Budapest, 2013. október 07."— Előadás másolata:

1 Kaposvár-Somogy Megyei Tehetségsegítő Tanács és a tagozatok tevékenysége a as tanévben Budapest, október 07.

2 Tartalomjegyzék  Előzmények  TST alapítók  Célkitűzés  TST helye a hálózatban  Szervezeti organogram  Kapcsolatrendszer  Forráslehetőség  Gazdasági partnerek jelentősége  Indikátorok (célcsoport, érintettek köre, segítők, pedagógusok…)  Rendezvények  Talentum program előkészítése  Tapasztalatok  Adaptáció feltétele  Adaptációs algoritmus

3 Előzmények Magyarország a tehetségek segítése területén gazdag hagyományokkal rendelkezik Megalakult Szegeden a Magyar Tehetséggondozó Társaság Megkezdte munkáját Csermely Péter professzor irányításával a Kutató Diákok Országos Szövetsége Elindult az Arany János Tehetséggondozó Program Létrejött a Nemzeti Tehetségalap, elindult a Nemzeti Tehetségprogram Döntés a Tehetséghidak Program elindításáról Ezen mérföldkövek hatására alakultak meg országosan a Tehetségsegítő Tanácsok, melyek sorában 2011 április 21-én, 18 alapító tag közös elhatározásából megalakult a Kaposvár-Somogy Megyei Tehetségsegítő Tanács

4 A Tehetségtanács alapítói A Tehetségtanács alapítói Sokszínű alapítói kör határozta el a Tanács létrejöttét, melyben önkormányzatokat, általános és középiskolákat, egyetemet, intézményeket, vállalkozásokat és magánszemélyeket találunk - Klebelsberg Középiskolai Kollégium Tehetségpontja - Kodály Zoltán Központi Általános Iskola Tehetségpontja - Liszt Ferenc zeneiskola Alapfokú Művészetoktatási Intézmény - Tabi Interkulturális Mentor Egyesület Szent-Györgyi Albert Tehetségpontja - Festetics Karolina Központi Óvoda - Bárczi Gusztáv Módszertani Központ és Nevelési Tanácsadó - Munkácsy Mihály Gimnázium - Kapos TV és Rádió Nonprofit Kft. - Sárdi Péter magánszemély - Napkerék Egyesület - Somogy Megyei Temetkezési Szolgáltató Kft. - Gálovics Edit (magánszemély) - Hujber Tamásné (magánszemély) - Kaposvári Egyetem Művészeti kar és Pedagógiai kar - Együd Árpád Kulturális Központ - Somogyi Kereskedelmi és Iparkamara - Somogy Megyei Önkormányzati Hivatal - Kaposvár MJV Önkormányzata Az alapítók elnöknek Sárdi Pétert, titkárnak Gálovics Editet választották meg

5 Tehetségtanács legfontosabb célkitűzései Tehetségtanács legfontosabb célkitűzései - Az esélyegyenlőség biztosítása - A tehetségsegítő programokhoz való hozzáférés lehetőségeinek növelése - Tehetségsegítők számának növelése - A tehetséges fiatalok megtalálása - Tehetségsegítés a felnőtté válás idejéig - Egyéni iskolai fejlesztési programok szervezése - Elérhető tehetség-tanácsadás megteremtése - Hatékony helyi és térségi tehetségsegítő programok generálása - A tehetségsegítés helyi és térségi hálózatának kialakítása - Tehetségbarát társadalmi környezet kialakítása - Erőforrás bővítés

6 TST helye és szerepe a Tehetségsegítő Hálózatban Kaposváron és Somogy megyében a működő Tehetségpontok munkájának koordinációja szükségessé teszi a szakmai, társadalmi és gazdasági erőforrások felkutatását és mind szélesebb bevonását. A Tanács szakmai, partneri kapcsolatokat épít ki a Tehetségpontok valamint az állami és civilszféra között, bevonva a gazdasági élet szereplőit is. A TST, a hálózat kialakítása mellett létrehozta saját tagozati rendszerét annak érdekében, hogy a tehetségek érdeklődésüknek megfelelő szakterületen dolgozhassanak és kaphassák meg a szakmailag nekik megfelelő támogatót. Mindezek mellett a pótlólagos forrásokat nyújtó támogatók választhatnak az egyes szakterületek támogatása között. Ez mind szakmai mind egyéb érdeklődési körüknek megfelelő lehetőséget kínál.

7 Szervezeti felépítés

8 Kapcsolatrendszerünk I. Munkánk megköveteli, hogy széleskörű kapcsolatrendszert működtessünk mind az országos, mind helyi szinten Országos kapcsolataink:  Nemzeti Tehetségsegítő Tanács  Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége (MATEHETSZ)  Tehetségpont Koordinációs Iroda  Tehetségsegítő Tanácsok

9 Kapcsolatrendszerünk II: Meghatározó a Tehetségsegítő Tanácsok Országos Kollégiumában végzett munkánk Kollégium elnöksége   Elnök, alelnök, TST koordinátor, titkár, tagozatok vezetői Tagozatok:   Tematikus   Térségi, megyei   Felsőoktatási   Határon túli   Helyi Az 5 tagozat közül a Térségi, megyei munkacsoport vezetésére Sárdi Péter, míg a Felsőoktatási munkacsoport vezetésére dr. Kovács Zoltán kapott felkérést

10 Kapcsolatrendszerünk III. Helyi kapcsolataink:   Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Kaposvár Megyeközponti Tankerülete   Kaposvár és Somogy megyei Önkormányzat   Kaposvári Egyetem   Iskolák, intézmények   Tehetségpontok   Napkerék Egyesület   Helyi írott és elektronikus média   Somogy megyei Kereskedelmi és Iparkamara

11 Együttműködési megállapodás aláírása a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Kaposvár Megyeközponti Tankerületével

12 Forráslehetőségeink  Gazdasági vállalkozások, partnerek támogatásai (ez ideig 19 aláírt megállapodás van)  Intézményi támogatások  Pályázati források  Tehetség Híd program

13 A TST gazdasági partnerei Szabó fogaskerékgyártó Kft Vörös Design Kft Somogy Megyei Temetkezési Szolgáltató Kft Somogyi Kereskedelmi és Iparkamara Kaposvári Villamossági Gyár GHM Elektro Kft VIDEOTON Elektro – Plast Kft Tesco-Globál Áruházak Zrt kaposvári áruháza Kaposvár és a Zselic Vidéke Turisztikai Desztináció-Menedzsment Egyesület Slendy Kft Lakics Gépgyártó Kft Viccoló Étterem Acapulco-Bay Kft (Gecco Étterem) Kaposvári Nyomda Kft Középületkivitelező és Kereskedelmi Kft Magyar Cukor Zrt Fogadó a Bárányhoz Hotel és Étterem Mocz és társa Magánerdészet Kft Sefag Zrt

14 Mely célcsoportnak, kiknek a segítségével?  Célcsoportunk: Elsősorban a középiskolások és egyetemi hallgatók  1100 fiatalt tudtunk a programok során megszólítani Fellépőként, versenyek résztvevőiként, rendezvények szereplőiként köszönthettük őket. Több esetben a legkisebbek, az óvodások is részesei voltak programjainknak  200 pedagógus vett részt rendezvényeinken felkészítőként  Közel 100 önkéntes segítő, támogató működött közre

15 Rendezvényeink  Szólalj meg bátran, idegen nyelvű szituációs verseny angol, német, francia nyelveken  Nemzetközi Karácsony 8 iskola részvételével Angol, német, francia, olasz, spanyol, orosz nyelvterületeken élő népek karácsonyi szokásainak, nemzeti ételeinek bemutatása  Muzsikál Kaposvár a zene világnapján 800 ember közös éneklése Kaposvár főterén  Zene és festészet - Művészeti bemutató

16

17

18 Rendezvényeink   A évben Kodály Zoltánra emlékeztünk November 22-én a Zeneiskola tanulói Kodály műveket adtak elő, majd - a zeneszerző születésnapján - a Kodály Zoltán Általános Iskola emléknapot szervezett, melynek zárása egy nagyszabású hangverseny volt a Csiky Gergely Színházban.   Somogy megye művészeti oktatást folytató iskoláinak adott bemutatkozási lehetőséget november 26-án rendezett hangversenyünk, melyen művésztanárok muzsikáltak, táncoltak és állítottak ki képzőművészeti alkotásokat. Külön öröm volt az óvodapedagógusok aktivitása a Művészeti Tagozaton belül

19

20 Rendezvényeink   Tehetséggála Valamennyi iskola és több tagozat közös munkája. Érzékelhető elismerést keltett a rendezvény !   A 2013-as OTDK két szekciója is egyetemünkön került megrendezésre A Tanulás- és Tanítás-módszertani - Tudástechnológiai Szekció, és a Társadalomtudományi Szekció. Tagságunk részt vett a rendezésben logisztikai feladatkörökben, illetve tagozati hallgatói képviseletben is. A szakkollégisták szakterületüknek megfelelő szakmai zsűriben végeztek értékelő feladatot.

21

22 Rendezvényeink   „Közös érdek” avagy milyen lesz a jövő szakembere? Konferencia, melynek vezérgondolata a szakképzés struktúrájának átalakítása   Öko-Nap Somogyszobon Környezettudatos nevelés a ma iskolájában, valamint az erdei iskolától az erdőpedagógiáig témában hallhattunk előadásokat.   A szakmai képzés átalakításának tapasztalatai a as tanévben   „Légy a szakmád mestere” szakmai kiállítás szakközépiskolások munkáiból

23 Rendezvényeink   „Roma/cigány tanulók sikerei, nehézségei az oktatásban” konferencia   „Mester és Tanítványa „ szakmai bemutatkozás   „ Kaposvári Tehetségek Művészeti Gálája” Szász Endre képi világa gyermekszemmel „Siker és ember”- tehetséggondozó program

24

25 Rendezvényeink   Kapcsolatfelvétel a megyei sportági szakszövetségekkel   Nyílt nap a Somogy Megyei Sportszövetségben 26 sportág megismertetése érdekében   Kaposvári Röplabda Akadémia és a sporttagozat nyílt napja sportágat választó gyermekek és szüleik részére

26 Talentum program előkészítése   A Kollégium meghatározó feladata, mely a Tehetség Híd programot követő jelentős pályázati lehetőség   Kaposvár-Somogy Megyei TST kapott felkérést a konstruktív nyilvánosság, tehetség-társadalom munkacsoport feladatainak szakmai előkészítése témakörben   Elkészítettük a „A Tanácsok alapfunkcióinak hatékonyabb megvalósítása, tevékenységük beillesztése a tehetségsegítés közvetlen és közvetett szervezeti és szakmai rendszerébe” c. vitairatot a Kollégium részére

27 A Kaposvári Egyetem kezdeményezésére 2011-ben megalakult a Regionális Roma Stratégiai Tanács Elnökségében a TST teljes jogú tagként vesz részt Fő feladata, hogy segítse a régió roma lakosságának felzárkóztatását

28 Tapasztalatok   Tagozati szerveződés alapvetően beváltotta a várakozásokat   Tagozatok leterheltségében jelentős eltérések vannak   Belső szakmai egyeztetések hatékonyságát növelni kell   Kevés átjárás tapasztalható a tagozatok között   Rendezvényeink anyagi bázisához további források szükségesek   A végzett munkának sokkal nagyobb nyilvánosságot kell adni!

29 Adaptáció feltételei  Elkötelezett szakemberek (titkár, alelnök, elnök)  Minimális infrastruktúra az ügyvitelhez (pl. telefonhasználat, levelezés, sokszorosítás stb.)  Együttműködő partnerek  Induláskor motiváló tőke injekció (pl. pályázatból) Együttműködő partnerek javasolt köre:  Fenntartó (pl. KLIK, önkormányzat)  Felsőoktatási intézmény  Tehetségpontok  Aktív, innovatív köznevelési intézmények (pl. óvoda, általános iskola, középiskola)  Gazdasági élet szereplői  Civil szervezetek, alapítványok  Egyházak képviselői  Média  Térség meghatározó intézményei, személyei

30

31 Adaptáció algoritmusa 1. Kapcsolatfelvétel 2. Helyszíni látogatás (találkozás a TST tagjaival, vezetőségével) 3. Betekintés a dokumentációba, arculat tervezésbe (pl. nyomtatványok, beszámolók, kiadványok stb.) 4. Tagozat összejövetelen való részvétel 5. Folyamat mentorálás (az adaptálás helyszínén)

32 Megalakulás, majd a működés buktatói  Miért is éri meg? Mit hoz ez nekem?  Nem elkötelezett közreműködők kiválasztása  Elszigetelt, más tehetségszervezetek munkáját figyelmen kívül hagyó munka  Nyilvánosság, gazdasági partnerek, támogatók kapcsolatfelvétele elmarad  Helyi sajátosságok figyelmen kívül hagyása …és még sorolhatnám...

33 A tehetségsegítés, az esélyegyenlőség megteremtése kizárólag közös akarattal széles társadalmi összefogással valósulhat meg Az érdek azonos - a cél közös

34 Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Sárdi Péter Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Sárdi Péter


Letölteni ppt "Kaposvár-Somogy Megyei Tehetségsegítő Tanács és a tagozatok tevékenysége a 2012- 2013-as tanévben Budapest, 2013. október 07."

Hasonló előadás


Google Hirdetések