Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

EREDMÉNYKIMUTATÁS JÖVEDELMEZŐSÉG. Éves forgalom meghatározása Étterem befogadóképessége Átlagfogyasztás Forgási sebesség Nyitvatartási napok száma.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "EREDMÉNYKIMUTATÁS JÖVEDELMEZŐSÉG. Éves forgalom meghatározása Étterem befogadóképessége Átlagfogyasztás Forgási sebesség Nyitvatartási napok száma."— Előadás másolata:

1 EREDMÉNYKIMUTATÁS JÖVEDELMEZŐSÉG

2 Éves forgalom meghatározása Étterem befogadóképessége Átlagfogyasztás Forgási sebesség Nyitvatartási napok száma

3 Éves forgalom meghatározása Műszakonként megszorozzuk az étterem befogadóképességét az átlagfogyasztást a forgási sebességgel és a nyitvatartási napok számával

4 Éves forgalom meghatározása Összeadjuk az egyes műszakok forgalmát

5 FELADATA Valós képet szolgáltatni a vállalkozás jövedelemtermelő képességéről – az eredményre ható tényezők számszerűsítése.

6 AZ EREDMÉNYKIMUTATÁS FELADATA A vállalkozás mérleg szerinti eredményének levezetését tartalmazza, a vállalkozás bevételeit és ráfordításait méri össze egy adott időszakra vonatkozóan. (Évente egyszer készül.)

7 Az eredmény kimutatások A magyar számviteli törvény az eredmény levezetésekor a következő eredménykategóriákat különbözeti meg: Üzemi/üzleti eredmény Pénzügyi műveletek eredménye Szokásos tevékenység eredménye Rendkívüli eredmény Adózás előtti eredmény Adózott eredmény - Osztalék Mérleg szerinti eredmény

8 Az eredmény kimutatás jellemzői Adott időszakra vonatkozik Forgalmi adatokat tartalmaz

9 Az eredmény kimutatás célja A vállalkozás jövedelemtermelő képességének valós bemutatása, a mérleg szerinti eredményre ható tényezők részletezése és összegszerű levezetése.

10 Eredménykimutatási eljárások és típusok Összköltség eljárású: a vállalkozás valamennyi hozamának és összes ráfordításának különbsége az eredmény Forgalmi eljárású: az értékesítési bevétel és értékesítési ráfordítás különbsége az eredmény Az összköltség eljárású és forgalmi eljárású eredmény-kimutatás két típusban készíthető el a vállalkozó döntése szerint:

11 Eredménykimutatási eljárások és típusok „A” típusú: lépcsőzetes eredmény- levezetés „B” típusú: mérlegrendszerű, azaz a ráfordítások és bevételek kétoldalú kimutatása A két eljárású eredmény-kimutatás azonos mérleg szerinti eredményhez vezet. Az üzemi/üzleti eredmény levezetéséhez a költségeket a vállalkozás választása szerint vagy költségnemek szerint, vagy a forgalomban betöltött szerepek szerint kell feltüntetni.

12 Eredménykimutatási eljárások és típusok A számviteli eredmény-kimutatás szerkezete nem ad elégséges információt a szállodai eredményképződés folyamatáról a vezetői döntésekhez. A világ szállodaiparában ezért általánosan használt az előbbiektől eltérő szállodai szakmai eredmény-kimutatás. Ebben átrendezzük a bevételeket és ráfordításokat, és új szerkezetbe foglaljuk.

13 A szakmai eredménykimutatás szerkezete Három részből áll: Három részből áll: I. Az üzemegységek/tevékenységek közvetlen eredménye Ez a rész választ ad arra a kérdésre, hogy honnan és az egyes szolgáltatásoknál milyen nagyságrendben és arányban képződik a szálloda eredménye. Az eredmény megállapítás módszere: Az egyes nyereségkitermelő tevékenységeknél (árbevételt elérő szolgáltatásoknál) az elért árbevételből levonjuk az eléréséhez szükséges közvetlen költségeket és megkapjuk a tevékenység közvetlen eredményeit.

14 A szakmai eredménykimutatás szerkezete A második részben az általános költségek csoportosított felsorolása választ ad arra, hogy az üzemegységek által kitermelt eredményből mennyi és milyen arányban megy el a szálloda működéséhez elengedhetetlenül szükséges általános (funkcionális) tevékenységek végzésére. Az üzemegységek eredményéből levonva az általános költségeket megkapjuk a bruttó üzemeltetési eredményt. Általánosan G.O.P-nek hívják (= Gross Operating profit)

15 A szakmai eredménykimutatás szerkezete A harmadik részben soroljuk fel azokat a költségeket, amelynek alakulására a szállodai vezetésnek nincsen ráhatása, nem tudja befolyásolni őket, a vezetés számára ezek adottságok. Elnevezésük állandó (fix) költségek. Használatos a tőke költség, vagy tulajdonosi döntésű költség megnevezés is. A bruttó üzemeltetési eredményből levonva az állandó költségeket kapjuk meg a szálloda nettó üzemeltetési eredményét. Hívják N.O-P.-nek is (Net Operating Profit)

16 SZAKMAI EREDMÉNYKIMUTATÁS Üzemegység eredményének kiszámítása Árrés Árrés kiszámítása Árrés tartalma, jelentősége

17 Üzemegység eredményének kiszámítása Árrés -- Közvetlen bérköltségek -- Egyéb közvetlen költségek 5-15 % Üzemegység eredménye

18 Közvetlen bérköltség A tulajdonos és az adminisztráción kívüli bérköltségek (konyhafőnök, teremfőnök, konyhalány, pincérek stb.).

19 EGYÉB KÖZVETLEN KÖLTSÉGEK ( 5-15 %-a a nettó bevételnek) Fogyóeszközök: üvegáruk, porcelánok, textília, evőeszközök stb. Mosatási, tisztítási költségek Takarítás költségei: tisztítószerek vagy szerződéses számlák Munkaruha költségek: formaruha, védőruha, védőfelszerelések Engedélyek, hatósági díjak Étlapok, itallapok, árlapok Műsorszolgáltatás, jogdíjak

20 BRUTTÓ ÜZEMELTETÉSI EREDMÉNY – GOP KISZÁMÍTÁSA Üzemegység eredménye --Közvetett költségek --Közvetett költségek (általános ktg.) ____________________________________________________________________________________________ Bruttó üzemeltetési eredmény GOP

21 KÖZVETETT KÖLTSÉGEK – ÁLTALÁNOS KÖLTSÉGEK Igazgatás bérköltsége Igazgatási költségek ( 4 %-a a nettó árbevételnek) –nyomtatványok, irodaszerek –Telefonköltség, internet, postaköltség Marketing költség (3-4-5 %) –Reklám, prospektus –Vásárok, kiállítások, bemutatók –Szponzorálási szerződések Tréningeztetés

22 ÁLTALÁNOS, KÖZVETETT KÖLTSÉGEK Energia ( %) –Víz és csatorna –Villany –gáz Karbantartás költségei – Műszaki anyagok – Alkatrészek – Karbantartási szerződések

23 NETTÓ ÜZEMELTETÉSI EREDMÉNY - NOP KISZÁMÍTÁSA Bruttó üzemeltetési eredmény – Fix költségek ___________________________________________________________ = Nettó üzemeltetési eredmény - NOP

24 FIX KÖLTSÉGEK TULAJDONOSI KÖLTSÉGEK Értékcsökkenési leírás Bérleti díj Banki hitelek törlesztő részletei Biztosítási díjak Franchise díjak Menedzsment díjak

25 ADÓZÁS ELŐTTI EREDMÉNY NOP Nettó üzemeltetési eredmény (NOP) - Központi adók - Helyi adók ___________________________________________________________________________________ Adózás utáni eredmény - profit

26 Vendéglátó üzlet kialakítása, komplex elemzése

27 FELADAT Elhelyezkedés, megközelíthetőség Idegenforgalmi leltár (SWOT analízis) Konkurencia vizsgálat Az üzemeltetendő egység nevének kiválasztása Logo, embléma – magyarázat Arculat Az üzlet jellege - férőhelyek száma - egyéb szolgáltatások Nyitva tartás - szünnap

28 FELADAT Szakhatósági engedélyek Működési engedély Kategóriába sorolás

29 FELADAT Értékesítési formák Értékesítési csatornák, Vendégkör Árfekvés, haszonkulcs

30 FELADAT Az üzlet tervrajza: Értékesítőhely,vendégtér Termelőrész

31 FELADAT Bejárat….Portál Előtér – ruhatár – mosdók Vendégtér

32 FELADAT Termelőrésznél az áru útját követjük: –Gazdasági bejárat (szeméttárolás, mosléktárolás) –Öltözők –Raktárak – előkészítők –Termelés - konyhák –Helyiségkapcsolatok –Mosogatók –Söntés –Felszolgáló office - átadópult

33 FELADAT Szervezeti felépítés – Éttermi igazgató – Üzletvezető – Bankett igazgató – Konyhafőnök – Árfelelős – Éttermi igazgatósági titkárnő Létszámterv Bérezés, bérterv, bérköltségek

34 FELADAT ÉtlapItallapHaszonkulcs 2-3 kalkuláció Átlag fogyasztás Forgási sebesség Napi, havi, éves forgalom

35 FELADAT Gazdasági számítások: –Éves forgalom –Kapacitás –Üzemelési napok száma –Átlagfogyasztás –Forgási sebesség

36 Árrés kiszámítása Éves bruttó árbevétel Éves nettó árbevétel Árrés = Éves nettó árbevételből - éves ELÁBÉ Az éves ELÁBÉ-t úgy kapjuk meg, Éves nettó forgalom Éves nettó forgalom (Haszonkulcs / 100) + 1 Hiszen tényleges számláink nincsenek!!!!

37 Az árrés Az árrés biztosít fedezetet az összes költségünkre és természetesen nyereségtartalommal is rendelkezik!

38 Üzemegység eredményének kiszámítása Árrés - Közvetlen bérköltségek - Közvetlen bérköltségek - Egyéb közvetlen költségek - Egyéb közvetlen költségek (a forgalom %-a) (a forgalom %-a) - Fogyóeszköz pótlására a forgalom 1 %-a - Fogyóeszköz pótlására a forgalom 1 %-a Üzemegység eredménye

39 Közvetlen költségek Közvetlen bérköltségek –szakácsok, –konyhalányok, –pincérek, –hostessek

40 Egyéb közvetlen költségek TisztítószerekNyomtatvány,irodaszer Csomagoló anyagok Számítástechnikai anyagok Étlapok, menükártyák FogyóeszközökDekoráció

41 Egyéb közvetlen költségek Virág Fizetett jutalék Mosatás Szemét szállítás Munkaruha, védőruha Jogdíjak Postai költségek Szoftver,szoftver felügyelet Műsor-zene

42 Bruttó üzemeltetési eredmény (GOP) Bruttó üzemeltetési eredmény kiszámítása: Az üzemegység eredménye Az üzemegység eredménye -általános költségeket (az adminisztratív dolgozók, a vezetők munkabérei, a marketing költségek, melyeket a forgalom %- ának vesszük) - Igazgatás egyéb költségei – forgalom %-a -Energia költségek – forgalom %-a

43 Nettó üzemeltetési eredmény (NOP) Nettó üzemeltetési eredmény kiszámítása: Bruttó üzemeltetési eredmény – fix költségek Fix költségek Ha az étterem a saját tulajdonunkban van –Értékcsökkenési leírás Franchise díjak, a forgalom 3-5 %-a Ha az éttermet béreljük: –Bérleti díjak (150 – 200 – HUF + 20 % ÁFA), mely az étterem nagyságától és a helyszíntől függ

44 Fix költségek Banki törlesztések, kamatok Biztosítási díjak

45 FELADAT Adózás előtti eredmény – Állami adóelvonás – társasági adó – Helyi adók _______________________________________________________Profit

46 Kapcsolat a számviteli és a szakmai eredménykimutatás között. A nettó üzemeltetési eredmény tartalmilag azonos az üzemi/üzleti eredmény kategóriával és a szálloda szakmai tevékenységének az eredményét vezeti el. Nem tartalmazza a pénzügyi műveletek eredményét és a rendkívüli eredményt. Ezek alakulása közvetlenül nem függ a szálloda szakmai tevékenységétől.

47 Az eredménykategóriák tartalma és jelentősége Az üzemegységi eredmény a szállodák legmagasabb eredmény kategóriája. Mértéke alapvetően befolyásolja a további eredménykategóriák nagyságát, hiszen a kimutatásban a továbbiakban már csak költségek szerepelnek. Mértékét – és általában az egész szálloda eredményét – alapvetően a szállás tevékenység eredménye határozza meg. Az egész szállodai gazdálkodásban meghatározó a szobaárbevétel nagysága.

48 Az eredménykategóriák tartalma és jelentősége A vendéglátás eredményszintje a tevékenység jellege miatt alacsonyabb. Az eredmény alakulásában meghatározó az árrés nagysága és szintje.

49 Az eredménykategóriák tartalma és jelentősége A szállodák szakmai gazdálkodásának alapvető mutatója a bruttó üzemeltetési eredmény szintje, a GOP szint (A bruttó üzemeltetési eredmény az összes árbevétel százalékában.). Ennek mértékével értékeljük a szálloda jövedelmezőségét és hasonlíthatjuk össze több szálloda teljesítményét.

50 Az eredménykategóriák tartalma és jelentősége Átlagos mutatója Magyarországon 4-5* szállodáknál és éttermeknél 35-40%. Természetesen egyes szállodáknál jelentős különbségek vannak.

51 Szállás személyi jellegű ráfordításai Éves alapbér+ Pótlékok+ prémiumok+ XIII. havi bér= Teljes bérköltség Bérköltség+ Járulékok+Caffeteria+ outsourcing= Személyi költség

52 Közvetlen működtetési költségek a., Anyagok : tisztítószerek, vendéganyagok-bekészítések, nyomtatvány, irodaszer, számítógépes anyagok b., Eszközök: porcelán, textília, munkaruha, védőruha c., Szobafoglalás anyagi jellegű szolgáltatásai: fizetett jutalék, szobafoglalási díjak d., Anyagi jellegű szolgáltatások: mosatás, virág vásárlás- díszítés, bérelt berendezések, e., Alvállalkozó számlázott költsége: ablaktisztítás, rágcsálóírtas stb. f., Kommunikációs anyagi jellegű szolgáltatások: telefon, posta, mobil, internet, műsor- zeneszolgáltatás, szoftver felügyelet, jogdíjak, vendég szállítás, utazási költség

53 Gazdálkodást befolyásoló vezetői döntések Létszámtervezés Alapbérek kérdése Motivációk (természetbeni juttatások, prémiumok, XIII. havi bér?) Caffeteriát milyen összegből gazdálkodjuk ki? Bízzunk-e meg külsős céget, mely feladatok ellátásával? A költségek inflációnál kisebb szintű emelésével, a létszám szinten tartásával és a bérek infláció szerinti emelésével nagyobb eredményt érhetünk el ( ezeket a célokat a marketing tervben kell lefektetni) Szállodai szoba önköltsége- és átlagár viszonya

54 GOP szint Árbevéte lnövelés Költsége k csökkent ése

55 Munkaerő,bérköltségek

56 Foodcost Növelni a haszonkulcsot átlagfogyasztás

57 Csökkenteni az üzemeltetési költségeket

58 Alternatív megoldások Csökkenteni az energia költségeket

59 Any question?


Letölteni ppt "EREDMÉNYKIMUTATÁS JÖVEDELMEZŐSÉG. Éves forgalom meghatározása Étterem befogadóképessége Átlagfogyasztás Forgási sebesség Nyitvatartási napok száma."

Hasonló előadás


Google Hirdetések