Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaMária Patakiné Megváltozta több, mint 9 éve
1
InterMap Térinformatikai Tanácsadó Iroda 1037 Budapest, Viharhegyi út 19/c. Tel.: 06-1-212-2070, 06-1-214-0352, Fax: 06-1-214-0352 Honlap: www.intermap.hu, e-mail: info@intermap.hu viaD’oro Közigazgatásfejlesztési Tanácsadó és Szolgáltató kft.arop.palyazat@yahoo.com 30-555-9096 Készült az Új Magyarország Fejlesztési terv Államreform Operatív Program „Polgármesteri Hivatalok Szervezetfejlesztése” Körjegyzőségi Hivatal szervezetfejlesztése Hangácson” című ÁROP 1.A.2/A-2008-0208 kódszámú pályázat keretében 2009 HANGÁCS KÖZSÉG KÖRJEGYZŐSÉGI HIVATALÁNAK SZERVEZETFEJLESZTÉSE Projektmenedzsment alapismeretek
2
Kistérségek és az elektronikus önkormányzat
3
Tartalom Együttműködési lehetőségek Alapproblémák Megoldások Feltételek Megvalósítások Követelmények és kockázatok
4
A települések informatikai együttműködése Célterületek: • Hivatalok és intézmények munkájának korszerűsítése • Telekommunikációs költségek optimalizálása • Integrált biztonsági megoldások • Meglévő erőforrások felhasználásának javítása • Költségek csökkentése
5
A települések informatikai együttműködése A megvalósítás modelljei: • Gesztor önkormányzati együttműködési modell egy település vállalja fel az IKT fejlesztést és üzemeltetést • Kistérségi (funkcionális) társulásos modell a többcélú kistérségi társulás vállalja fel az IKT fejlesztés és üzemeltetést A megvalósítás konstrukciói: • hosting • ASP • outsourcing
6
Az ASP A kistérségi együttműködés feltételei: • Többcélú kistérségi társulás megalakulása közös informatikai rendszer létrehozása • Kormánytámogatás szabályozás, támogatási programok, pályázatok • ASP cégek sajátos alkalmazás-protfólió, rendszerfejlesztés
7
Általános programterv időhorizontfeladatcsoport 2005-2006Többcélú kistérségi társulások megalakulása ASP-cégek portfóliójának kialakítása - 2006Integrált önkormányzati rendszerek minta modelljeinek kialakítása - 2013Teljes e-önkormányzati lefedettség
8
Területpolitikai alapproblémák NUTS besorolás 1. szintOrszág (1) 2. szintTervezési-statisztikai régiók (7) 3. szintMegyék + főváros (19+1) 4. szintStatisztikai kistérségek (168) 5. szintTelepülések (3135) Hátrányos helyzetű kistérségek (42) Üzletileg elmaradott települések (1500)
9
Szakigazgatási alapproblémák a)Informatikai állapot eltérő színvonala önkormányzatonként b)Szigetszerű rendszerek elterjedtsége c)Közszolgáltatások telekommunikációs támogatottsága alacsony d)Finanszírozási nehézségek e)Erőforrások hiányai f)Pályázatokon való részvétel g)Szabályozás, ajánlások, szabványok hiányossága h)Informatikai stratégia, projektmenedzsment alacsony színvonala
10
Informatikai alapproblémák Ügyviteli folyamatokRendszert alkalmazók száma Rendszert alkalmazók aránya (5000 fő felett) 1.Önkormányzati adó- nyilvántartás 63794 % 2.TÁKISZ könyvelési eljárás63293 % 3.CD jogtár59989 % 4.Irodai alkalmazás55883 % 5.Bérszámfejtés47771 % 6.Vagyonkataszter46869 % 7.Pénzügyi nyilvántartás41561 % Forrás: HRK
11
Informatikai alapproblémák Ügyviteli folyamatokRendszert alkalmazók száma Rendszert alkalmazók aránya (5000 fő felett) 8.Vírusellenőrzés38858 % 9.Szociális segélyezés37355 % 10.Iktatás34551 % 11.Testületi ülések támogatása25438 % 12.Tárgyi eszköznyilvántartás25938 % 13.Elektronikus levelezés24637 % 14.Népszámlálási adatok karbantartása 24336 % Forrás: HRK
12
Informatikai alapproblémák Ügyviteli folyamatokRendszert alkalmazók száma Rendszert alkalmazók aránya (5000 fő felett) 15.Gyámügyek22033 % 16.Okmányirodai alkalmazás20330 % 17.Önkormányzati rendeletek tára16424 % 18.Humánpolitikai ügyek15423 % 19.Egyéb támogatások nyilvántartása 14421 % 20.Vállalkozási ügyek112318 % 21.Tűzfal védelem11617 % Forrás: HRK
13
Informatikai alapproblémák Ügyviteli folyamatokRendszert alkalmazók száma Rendszert alkalmazók aránya (5000 fő felett) 22.Igazgatási ügyek nyilvántartása 9113 % 23.Lakásfenntartási nyilvántartás8412 % 24.Térinformatika8012 % 25.Elektronikus dokumentumkezelés 609 % 26.Épülettervezés416 % 27.Oktatási és művelődési ügyek386 % 28.Létesítménygazdálkodás325 % Forrás: HRK
14
Informatikai alapproblémák Ügyviteli folyamatokRendszert alkalmazók száma Rendszert alkalmazók aránya (5000 fő felett) 29.Településüzemeltetési feladatok 345 % 30.Mezőgazdasági ügyek274 % 31.Idegenforgalom nyilvántartás223 % 32.Munkafolyamat-irányítás193 % Forrás: HRK Fókuszban : back office rendszerek, elektronikus ügyvitel Kisebb igény : front office megoldások (honlap, portál), e-ügyintézés
15
Informatikai alapproblémák Szigetszerű megoldások: a)Információs rendszer b)Operációs rendszer c)Adatbázis-kezelő rendszer d)Hálózat e)Biztonság Kormányzati szakmai támogatások : a)Egységes alkalmazások b)Egységes adattartalom (nem egységes struktúra!) c)Beszámolás, jelentési kötelezettség d)Kész szoftverek e)Internet
16
Társulásos megoldások a) Kistérségi szintű adatszolgáltatás és tervezés b) Közös követelmény- és rendszerspecifikáció c) Informatikai biztonság és hibalehárítás d) Eredményesebb pályázat e) Közös e-önkormányzat rendszer •Gazdaságosság a beszerzésben •Gazdaságosság az üzemeltetésben •Pontos információ csere és adatszolgáltatás f) Közös architektúra és infrastruktúra •Egy közös alkalmazás – egy szerver •Egy közös alkalmazás – egy törzs-adatállomámy •Kevesebb erőforrás-igény
17
Társulásos megoldások g) Kistérségi szintű adatszolgáltatás és tervezés h) Közös követelmény- és rendszerspecifikáció i) Informatikai biztonság és hibalehárítás j) Eredményesebb pályázat k) Közös e-önkormányzat rendszer •Gazdaságosság a beszerzésben •Gazdaságosság az üzemeltetésben •Pontos információ csere és adatszolgáltatás
18
Eddigi projektmegoldások Zalaszám: Organ’P (IHM, MeH, BM Zalaegerszeg MJV) •Oracle, AIX OP •Költségvetés tervezése, előirányzat kezelése •Kötelezettségvállalás •Teljes pénzügyi nyilvántartás •Tárgyieszköz-gazdálkodás •Intézmény-finanszírozás •Főkönyv, beszámolók HBMÖ IK: (Hajdú-Bihar Megyei Önkormányzat Informatikai Központ) •Települési adminisztráció •WorkFlow 3.2 •HelpDesk 2.1. •Önkormányzati portál •Jogosultsági rendszer
19
Szállító-oldali megoldások Egyedi és részleges portfóliók Területi, szakmai lefedettség hiányzik Partnerség hiánya (multi, hazai) Nagyobb városok számára kifejlesztett megoldások alkalmazása kistérségi együttműködések számára Magyar Közigazgatásfejlesztési Rt. •Polisz 2000
20
Társulásos megoldások: indokok Kormányoldal •Többcélú kistérségi társulások ösztönzőrendszere Önkormányzati oldal •Költséghatékonyság, osztott erőforrás-felhasználás •Szakmai centralizáció (területi és hivatali) •Oktatás, képzés, új eljárásrendek kialakítása •Felhasználó támogatás •Adatbiztonság, egységes adatstruktúrák •Adatbázisok hozzáférése, adatvagyon felhasználás Szállítói oldal •Piacépítés és –alakítás •Rendszer- és alkalmazás-szolgáltatás integráció •Centralizált beruházások
21
Társulásos megoldások: fejlesztés Gesztor önkormányzat •Egy informatikai rendszer kialakítása, amely alkalmas közös használatra •Kapcsolódási lehetőség más önkormányzatok számára •Üzemeltetés a bevezetés első ütemeiben Kistérségi társulás •Kistérségi informatikai szolgáltató központ •Társulás-szintű fejlesztés és üzemeltetés (egyidejű, közös) Alkalmazás-szolgáltatás (ASP) Közös fejlesztés, független felhasználás •Nincs hosszú távú együttműködés a települések között
22
Társulásos megoldások: üzemeltetés Önkormányzati tulajdon 1. Önkormányzati üzemeltetés 1.1. Gesztor önkormányzat 1.2. Kistérségi informatikai központ 2. Hosting 2.1. Szerverek a külső szolgáltatónál 2.2. rendszerfelügyelet az önkormányzatnál Nem önkormányzati tulajdon (szolgáltatói vagy vegyes) 3. ASP 4. Outsourcing (ITO)
23
Társulásos megoldások: üzemeltetés gesztor önkormányzat Központi alkalmazások fejlesztése Gesztor önkormányzat feladata, figyelembe véve a csatlakozott önkormányzatok igényeit Központi szerverek bővítése Gesztor önkormányzat végzi, ha a csatlakozott felhasználók és a tárolt adatok növekedése szükségessé teszi. Helyi hálózat és lokális számítógépek üzemeltetése Az önkormányzatok felelőssége, de külön szerződés alapján a gesztor önkormányzat is elláthatja Helyi hálózat és lokális számítógépek tulajdonjoga A rendszerhez csatlakozott önkormányzatok tulajdona. Helyi hálózat és lokális számítógépek bővítése, cseréje A rendszerhez csatlakozott önkormányzatok felelőssége. Felhasználók helyi támogatása A rendszerhez csatlakozott önkormányzatok felelőssége Oktatás, HelpDesk A gesztor önkormányzat feladata Forrás: HRK
24
Társulásos megoldások: üzemeltetés kistérségi informatikai központ Központi alkalmazások fejlesztése A központ végzi a fejlesztéseket, a társult önkormányzatok igényeinek figyelembe vételével. Központi szerverek bővítése A központ végzi, ha a csatlakozott felhasználók és a tárolt adatok növekedése szükségessé teszi. Helyi hálózat és lokális számítógépek üzemeltetése Megállapodás szerint lehet a központ felelőssége, de a társult önkormányzatok egyedi felelőssége is. Helyi hálózat és lokális számítógépek tulajdonjoga Megállapodás szerint lehet a kistérségi társulás, illetve az önkormányzatok tulajdona. Helyi hálózat és lokális számítógépek bővítése, cseréje A megállapodás szerinti tulajdonos felelőssége. Felhasználók helyi támogatása A központ vagy a helyi önkormányzat informatikusa végzi. Oktatás, HelpDesk A központ végzi Forrás: HRK
25
Társulásos megoldások: üzemeltetés hosting Központi alkalmazások fejlesztése Az önkormányzat felelőssége Központi szerverek bővítése Az önkormányzat felelőssége Helyi hálózat és lokális számítógépek üzemeltetése Az önkormányzat felelőssége Helyi hálózat és lokális számítógépek tulajdonjoga Az önkormányzat tulajdona. Helyi hálózat és lokális számítógépek bővítése, cseréje Az önkormányzat felelőssége Felhasználók helyi támogatása Az önkormányzat felelőssége Oktatás, HelpDesk Az önkormányzat felelőssége Forrás: HRK
26
Társulásos megoldások: üzemeltetés ASP Központi alkalmazások fejlesztése A szolgáltató feladata az önkormányzatok igényeinek figyelembe vételével. Központi szerverek bővítése A szolgáltató feladata. Helyi hálózat és lokális számítógépek üzemeltetése Az önkormányzat felelőssége. Helyi hálózat és lokális számítógépek tulajdonjoga Az önkormányzat tulajdona. Helyi hálózat és lokális számítógépek bővítése, cseréje Az önkormányzat felelőssége. Felhasználók helyi támogatása Az önkormányzat felelőssége. Oktatás, HelpDesk A szolgáltató feladata. Forrás: HRK
27
Társulásos megoldások: üzemeltetés outsourcing Központi alkalmazások fejlesztése A szolgáltató feladata az önkormányzatok igényeinek figyelembe vételével. Központi szerverek bővítése A szolgáltató szerződés szerinti feladata. Helyi hálózat és lokális számítógépek üzemeltetése A szolgáltató felelőssége. Helyi hálózat és lokális számítógépek tulajdonjoga A szolgáltatói szerződés szerint. Helyi hálózat és lokális számítógépek bővítése, cseréje Az önkormányzat felelőssége. Felhasználók helyi támogatása A szolgáltató szerződés szerinti feladata Oktatás, HelpDesk A szolgáltató szerződés szerinti feladata Forrás: HRK
28
Társulásos megoldások: feltételek Szervezeti feltételek •Önkormányzatok, települések között •Önkormányzatok, települések és a szolgáltatók között Technikai feltételek •Önkormányzatnál •Önkormányzatoknál (kistérség) •Szolgáltatók és felhasználók között Pénzügyi feltételek •Önkormányzatnál •Önkormányzatoknál (kistérség) •Szolgáltatók és felhasználók között
29
Szervezeti feltételek gesztor önkormányzat Gesztor önkormányzat nyújt helyi támogatást az önkormányzatoknak Rendelkeznie kell felkészült szakemberekkel Magas fokú kvalifikáció szükséges Gesztor önkormányzat nem nyújt helyi támogatást az önkormányzatoknak Az önkormányzatoknak kell rendelkezniük szakemberekkel Magas fokú kvalifikáció nem szükséges
30
Szervezeti feltételek kistérségi informatikai központ Működéshez szükséges informatikai feltételek és erőforrások Csak a központi rendszerek támogatása, vagy A teljes felhasználói igények kiszolgálása a többi önkormányzatnál is
31
Szervezeti feltételek hosting Önkormányzati szinten szükséges informatikai személyzet Helyi felhasználó-támogatás Alkalmazás-támogatás és –üzemeltetés Központi szerver menedzselés
32
Szervezeti feltételek ASP Szolgáltató Csak az általa nyújtott alkalmazásokra nyújt támogatást Önkormányzat Helyi felhasználó-támogatás
33
Szervezeti feltételek outsourcing Szolgáltató teljes körű támogatás nyújt Önkormányzat outsourcing szolgáltatás ellenőrzése
34
Technikai feltételek gesztor önkormányzat Gesztor önkormányzat Távoli felhasználók kiszolgálására alkalmas rendszerek Felhasználók elkülönítése, de párhuzamos feldolgozás Újabb felhasználók csatlakozási lehetőségeinek feltételei Felhasználók egyedi igényeinek ellátása Könnyen bővíthető központi rendszer Csatlakozó önkormányzatok Szélessávú internet-hozzáférés Bérelt vonal
35
Technikai feltételek kistérségi informatikai központ Kistérségi informatikai központ Távoli felhasználók kiszolgálására alkalmas rendszerek Felhasználók elkülönítése, de párhuzamos feldolgozás Újabb felhasználók csatlakozási lehetőségeinek feltételei Felhasználók egyedi igényeinek ellátása Könnyen bővíthető központi rendszer Csatlakozó önkormányzatok Szélessávú internet-hozzáférés Bérelt vonal
36
Technikai feltételek hosting Szolgáltató A szerver és az alkalmazások távoli menedzselése és adminisztrálása Csatlakozó önkormányzatok Szélessávú internet-hozzáférés Bérelt vonal
37
Technikai feltételek ASP Csatlakozó önkormányzatok Szélessávú internet-hozzáférés Bérelt vonal ASP-alkalmazások elérésére alkalmas helyi hálózat és infrastruktúra
38
Technikai feltételek outsourcing Nem kell külön megfogalmazni az önkormányzatok felé
39
Pénzügyi feltételek Beruházási és üzemeltetési költségek megosztásának módjai Szerződés szerinti fix díj Lakosság-arányos költségmegosztás Költségvetés-arányos költségmegosztás Felhasznált modulok és funkciók szerinti megosztás Felhasználó-arányos költségmegosztás
40
Megvalósítás gesztor önkormányzat • Informatikai és szakigazgatási tudás egy önkormányzatnál összpontosul • Meglévő rendszer kiterjesztése idő- és erőforrás-takarékos megoldás • Tisztázott a tulajdonjog • Egységesen megvalósított rendszer • A rendszer mintaként szolgál • A rendszerhez kapcsolódhat más felhasználó (település, kistérség) • Szállítói kapcsolat nagy kockázatú • Kapcsolódó önkormányzatok érdekérvényesítése alacsony mértékű • Fejlesztés, üzemeltetés kockázatai a gesztor önkormányzatnál • A rendszer nem kerül bevezetésre valamennyi önkormányzatnál • Többletköltségeket a gesztor önkormányzat viseli • Felhasználók nagyságrendje nem éri el a költséghatékonysághoz szükséges szintet
41
Megvalósítás kistérségi informatikai központ • Csatlakozó önkormányzatok igényeinek teljes körű ellátása • A rendszer mintaként szolgál • A rendszerhez kapcsolódhat más felhasználó (település, kistérség) • Csatlakozó önkormányzatok közötti konszenzus nehezen alakítható ki • Önkormányzatok érdekellentéte veszélyezteti a központ kihasználását • Felhasználók nagyságrendje nem éri el a költséghatékonysághoz szükséges szintet
42
Megvalósítás hosting • Önkormányzati erőforrást nem köt le a rendszerfejlesztés és –üzemeltetés • Szállítótól való függés mértéke alacsony • Nagy üzembiztonság • Hosszú távon is költséghatékony • A fejlesztés költsége és felelőssége az önkormányzatnál jelentkezik • A fejlesztéssel kapcsolatos kockázatok az önkormányzatnál jelentkeznek
43
Megvalósítás ASP • Költségkímélő • Önkormányzati erőforrást nem köt le a rendszerfejlesztés és –üzemeltetés • Befektetés szintje alacsony • A rendszerhez kapcsolódhat más felhasználó (település, kistérség) • Felhasználók nagyságrendje elérheti a költséghatékonysághoz szükséges szintet • A költséghatékonysághoz megfelelő számú felhasználó szükséges • Önkormányzatok kiszolgáltatottak az ASP-szolgáltató felé • ASP-szolgáltató lassan reagál a felhasználók igényeinek változásaira
44
Megvalósítás outsourcing • Önkormányzati erőforrást nem köt le a rendszerfejlesztés és –üzemeltetés • A szolgáltató felelőssége számon kérhető • A fejlesztésért és az üzemeltetésért a szolgáltató felelős • A finanszírozási megoldás más önkormányzati programhoz is megfelelő • Hosszú távon kevésbé költséghatékony • Jogi szabályozás nehézkes • Önkormányzati költségvetés változása kihat a szolgáltatóra • Az elvárt szolgáltatások tartalma és minősége nem kiegyensúlyozott
45
Rendszerkövetelmények • Humánerőforrás • Stratégiai tervezés, programmenedzsment • Személyzet • Biztonság és jogosultság • Bővítés, csatlakozási lehetőségek • Szakigazgatási feladatok ellátása • Költséghatékonyság • Modell értékű • Integrálható • Felhasználó-barát • HelpDesk, oktatás • Hosszú távú fejlesztés feltétele • Jogszabálykövetés • Hibaelhárítás, -javítás
46
Rendszerkövetelmények • Pályáztatás, közbeszerzés, • Műszaki terv, megvalósíthatósági tanulmány • Üzemeltetés-felügyelet • Tesztelés
47
Kockázatok • Stratégia, programterv hiánya • Projektmenedzsment hiány • Saját erő hiánya • Szolgáltatók igényei, befolyása • Szolgáltató-független igények • Döntéshozók támogatása • Információcsere, dokumentáció • Minőségirányítás • Hibalehárítás, -javítás határidejének betartása • Finanszírozás, bevételek
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.