Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A KONZULTÁCIÓ FOLYAMATA Konzultáció a segítésben WJLF ÁSZM.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A KONZULTÁCIÓ FOLYAMATA Konzultáció a segítésben WJLF ÁSZM."— Előadás másolata:

1 A KONZULTÁCIÓ FOLYAMATA Konzultáció a segítésben WJLF ÁSZM

2 2Pecze TANÁCSADÁSI MODELLEK I. Számtalan konzultációs terület és elmélet: a konz. folyamat leírására sok elképzelés született a konz. folyamat leírására sok elképzelés született 1. Általános tanácsadási modell Cél: alternatívák felkutatása, döntéshozatal megkönnyítése Szakaszok : 1. A probléma megfogalmazása 2. Munkafázis (az alternatívák kialakulása) 3. Cselekvés (alternatívák gyakorlatba való átemelése)

3 3Pecze TANÁCSADÁSI MODELLEK II. 2. A munkatanácsadás általános modellje 1. Az ügyfél igényének meghatározása problémadefiníció 2. Tisztázás Alternatívák, értékek megismerése (ismeretek,viselkedési sémák...) 3. Elemzés Eredmények, hiányosságok, elvárások számba vétele 4. Szintetizálás Hipotézisek felállítása 5. Megállapodás Döntés, cselekvési terv, jelentkezés… a tényleges eredmény

4 4Pecze SZAKASZOK: (CAVANAGH) A folyamatban két fő választási pont: 1. Előzetes döntés (első találkozás) 1. Információgyűjtés 2. értékelés 2. Információkon alapuló döntés 3. Visszajelzés 4. Konzultációs szerződés 5. Viselkedés-változtatás 6. Befejezés Egymásra épülnek – szükséges bizonyos idő mindegyik szakaszra

5 5Pecze 1. INFORMÁCIÓGYŰJTÉS Intrapszichikusinformáció Múltra vonatkozó információgondolatok Érzések Jövőre vonatkozó információ Interperszonális információ JELEN

6 6Pecze INFORMÁCIÓGYŰJTÉS Első interjú: Cél:  információszerzés, kölcsönös puhatolózás  Problémalátás (elsődleges, másodlagos)  Kapcsolatépítés  Állapotfelmérés

7 7Pecze INFORMÁCIÓGYŰJTÉS II.  Segítő kérdések:  Motívumok tisztázása • Nem tudja, mit akar • Nem is akar itt lenni • Pontosan tudja, mit akar, mit vár a konzultánstól  Problémalátás, problémamegoldási módok  Konzultációval kapcsolatos elvárások  A kliensről, körülményeiről, helyzetéről kérdések A klienstől kapott info sokszor pontatlan, félrevezető

8 8Pecze INFORMÁCIÓGYŰJTÉS III.  A pontosabb képet segíti: cselekvésben látni a klienst  Interakció  érzelmi közvetítés fogadása  Próbáratevés (természetes stresszhelyzet generálása)  Reakció milyen reakciót vált ki benne a kliens mit vált ki a kliens másokból

9 9Pecze 2. ÉRTÉKELÉS I. Tünetek, tünetek okai, megszabadulás a tünettől, készenlét a konzultációra, összeillés Tünetek  Formális diagnosztikus kategóriák (DSM-IV., BNO 10) Depresszió, kényszerek, fóbiák, antiszociális szem.zavar…  Ebbe nem illeszthető tünetek Harag, félelem, fruszráció, féltékenység… fontos a tünetek fontosságának, súlyosságának felmérése - azonnali, direkt intervenció - kevésbé károsító tünetek

10 10Pecze ÉRTÉKELÉS II. A tünetek okai TÜNET A STRESSZ MÉRTÉKE A SZÜKSÉGLETKIELÉGÍTÉS AKADÁLYAI: - pszichológiailag romboló esemény - pszichológiailag romboló esemény - akadályozó jelentős másik személy - akadályozó jelentős másik személy - a kliens maladaptív viszonyulása másokhoz - a kliens maladaptív viszonyulása másokhoz - a kliens maladaptív viszonyulása önmagához - a kliens maladaptív viszonyulása önmagához

11 11Pecze ÉRTÉKELÉS III. megszabadulás a tünettől Mit lehet csinálni a tünetképző viselkedés módosítása érdekében? Függ: az októl!!!az adott viselkedés  természete  tartalma  súlyossága Pl.: stresszteli eseménybátorítás személya helyzet felismerése maladaptív viselk.jobb szoc. készség

12 12Pecze ÉRTÉKELÉS IV. készenlét a konzultációra Annak megítélése, hogy lehetséges-e a konzultáció Alkalmasság : saját probléma iránti felelősség tenni akarás (hajlandó dolgozni) belső motiváció belátáskész, pszichológiai gondolkodás támogató környezet kommunikációs készség Kliens – segítő összeillése szakmai és etikai felelősség, intervenciós illeszkedés

13 13Pecze 3. VISSZAJELZÉS  Célja: a kliens rendelkezésére elegendő információ álljon  Legyen: Világos Konkrét Pontos Őszinte  Vonatkozhat: erős és gyenge oldalak ajánlások (javaslat a továbbiakra) konzultáció folytatása konzultáció folytatása konzultáció folytatása másik konzultánssal konzultáció folytatása másik konzultánssal megfelelőbb intervenció javaslása megfelelőbb intervenció javaslása nem javasol további intervenciót (nem szükséges/nem felkészült) nem javasol további intervenciót (nem szükséges/nem felkészült) A KLIENS DÖNTSÖN!

14 14Pecze 4. KONZULTÁCIÓS SZERZŐDÉS 4 témában történő megállapodás: 1. Praktikus vonatkozások találkozások gyakorisága, hosszúsága, fizetés módja 2. Szerepek szerepvállalás, nem eljátszás! Milyen mélységű… 3. Elvárások kliens – konzultáns egyaránt 4. Célok a konzultáció lényeges momentuma

15 15Pecze Önfeltáró szakmai nyilatkozat

16 16Pecze 4. KONZULTÁCIÓS SZERZŐDÉS célok kitűzése 1. Specifikus, mérhető Ne homályos, elvont, túl általános 2. Realisztikus 3. Lélektanilag egészséges Pl.: asszertivitás, autonomitás 4. Hierarchikus 5. A kliens céljai 6. Mozgó célok ülés alatt meg kell, hogy szülessenek a célok!

17 17Pecze 5. VISELKEDÉSVÁLTOZÁS I. Általános tapasztalatok: 1. Felelősségre való koncentrálás Nem a konzultáns felelőssége, a kliens élete, döntése! Konz.: olyan környezet és kapcsolat teremtése, amely hozzásegíti a klienst a belátáshoz 2. Belső keresés A fókusz kezdetben rajtuk kívülálló problémán van 3. A belátás felhasználása Konkrét, mindennapos viselkedések megváltoztatása

18 18Pecze 6. BEFEJEZÉS A támasznyújtás, visszajelzés, irányítás csökkentése Ellenőrző szerepű konzultáció 1. Közös álláspont 2. Az ülések ritkítása (autonómia-sokk elkerülése) 3. Kliens önereje tovább viszi a célok felé

19 19Pecze Köszönöm a figyelmet! Az előadások letölthetőek:


Letölteni ppt "A KONZULTÁCIÓ FOLYAMATA Konzultáció a segítésben WJLF ÁSZM."

Hasonló előadás


Google Hirdetések