Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

EGÉSZSÉGMAGATARTÁSRA HATÓ TRENDEK Társadalmi trendek és az egészségügy Törőcsik Mária egyetemi tanár PTE-KTK Marketing Tanszék.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "EGÉSZSÉGMAGATARTÁSRA HATÓ TRENDEK Társadalmi trendek és az egészségügy Törőcsik Mária egyetemi tanár PTE-KTK Marketing Tanszék."— Előadás másolata:

1 EGÉSZSÉGMAGATARTÁSRA HATÓ TRENDEK Társadalmi trendek és az egészségügy Törőcsik Mária egyetemi tanár PTE-KTK Marketing Tanszék

2 Megatrendek Életünket átfogó módon befolyásoló trend-kötegek, amelyek több szálon kapcsolódnak össze, hatásuk kikerülhetetlen

3 Infotainment

4 Média

5 Öko-sikk

6 Tudás-szakadék

7 Test a test felértékelődése

8 A gazdaság következő bázis-innovációja  a hatodik Kondratyev hajtóereje az egészségipar ?

9 Az egészség új dimenziói  az egészség „csinálható”, fogyasztható, a test „javítható”  a prevenció is előtérbe kerül, a cél az egészség fenntartása  a páciensből vásárló lesz (egyre több saját finanszírozású döntés)  a külső és belső TEST jelentősége nő –az egészséges, esztétikus test a piacképes –a test egyre inkább látható és láttatott –egyre növekvő piacot teremt (pl. a férfiak bevonásával) –növekszik az igény a test kényeztetésére, és az elfogadott lehetőségek tárháza is bővül  új piacok nyílnak az eddig különálló iparágak összekapcsolódásával (pl. egészség és turizmus)

10 Az egészségpiac „hálózatosodása” kozmetika turizmus divat kereskedele m wellness kutatók, orvosok, gyógyszeripar, kórházak, gyógyszertárak média élelmiszer- gyártók IT, elektronika

11 Paradigma-váltás, az egészségpiac térnyerése  a cél már nem „csak” a betegség leküzdése, hanem az egészség fenntartása, a megelőzés is  új piacok, piaci szeletek, piaci terek nyílnak meg az ember teljesítőképessége életkor (év) a teljesítménymegtartás piaca a „javítás” piaca teljesítmény, szépség, potencia, memória az élet meg- hosszabbításának piaca „anti-aging”

12 Piacbővítés új szemlélettel  REAKTÍV, cél: újra egészségesnek lenni  az emberek csak betegség esetén válnak „vevőkké”  senki nem szeretne vevő lenni  a kezelés ideális időtartama: lehető legrövidebb Hajtóerők  új technológiák  diagnosztika  civilizációs betegségek  „társadalmi” betegségek, új szindrómák  PROAKTÍV, cél: a betegség elkerülése  az emberek önként és szívesen válnak vevőkké  a kezelés ideális időtartama: lehető leghosszabb Hajtóerők  az egészség holisztikus megközelítése  halhatatlanság utáni vágy  egészségvédelem várt sikere  a fogyasztói piacok összeolvadása EGÉSZSÉG-PIAC  megelőzés  fitness/wellness / mindness  életstílus-gyógyszerek BETEGSÉG-PIAC  gyógyszer  orvosi technika  klinika / ápolás kölcsön- hatás

13 Az egészségpiac vásárlóira, fogyasztóira ható jelenségek

14 Értékváltozások as évek Önkizsákmányolás es évek Élvezet 2000-es évektől Felelősség Szorgalom, alapok biztosítása Élmény, táguló határok Tudás, tapasztalat, új alkalmazkodás KötelességTeljesítményInformáció, kapcsolat CsaládBaráti körÉn JámborságAnyagiasságÖngondoskodás HűségSzerelem, szeretetHitelesség SzükségTechnikaTermészetesség Átalakulás

15 Trendek, ellentrendek, újratrendek ÚJ trendi jelenségek ÚJRA felfedezett jelenségek ÚJ ellentrendi jelenségek gyors élettempó lassú élettempó tradicionális értékorientáció modern értékorientáció TRENDCSOPORTOK, ELLENTRENDCSOPORTOKTÁRSADALMI ÁTLAG HAGYOMÁNYKÖVETŐK MAINSTREAM,

16 Trend: gyorsulás / gyorsítás Ellentrend: lassúság / lassítás

17 Trend: high-tech, nyugati orvoslás Ellentrend: gyengéd orvoslás

18 Trend: wellness/mindness Ellentrend: null-ness

19 Trend: high-tech, virtualitás Ellentrend: természetes / természetesség

20 Trend: „örökké fiatal” Ellentrend: „vállald korodat”

21 Trend: élménykeresés Ellentrend: autentikusság-keresés

22 Vásárlók az egészségpiacon  egyre többet finanszíroz a fogyasztó maga  a vásárló a bevásárlóközpontokban szerzett élményeit, igényeit „átviszi” az egészségügyre is –állandó nyitva tartás, gyorsaság, megközelíthetőség –akciók, kedvezmények –választási lehetőség, önkiszolgálás –megjelenik az „élményvásárlás”  az autentikus forrás keresése, a hiteles emberek megtalálása egyre fontosabbá válik, felértékelődik  a gyógyuláson felül megjelenő új igények, elvárások jó(l)lét, boldogság, aktivitás, jókedély, életöröm

23 Életstílus-gyógyszerek  egy életstílus folytatása kapcsán bekövetkezett, kezelendő problémákra szedett gyógyszerek (pl. stressz-csökkentők, sportsérülések),  egy életstílus folytatásához szükségesnek ítélt készítmények (pl. mentális képességnövelők, elhízás elleni szerek),  gyógyszerek, melyek szedése nem nélkülözhetetlen, de növeli az egyén komfortérzet ét (pl. fogamzásgátlók, klimax elleni szerek), ezért a páciens kezdeményezheti a felírást,  választási lehetőség esetén az egyén dönt a készítmények között, nem az orvos, mert nagy valószínűséggel ő is fedezi a költségeket (pl. a potencia-zavarok elleni szerek),  presztízst jelentő, „nyilvános” gyógyszerek, amiről beszélnek, írnak és pozitív konnotációjúak, a szimbolikus tartalmuk fontos („aki ad magára, az …-t szed”).

24 Generációk magatartása én Babyboomer : Született között Cél: önkifejezés _idealizmus _nárcizmus _lázadás _kreativitás _fejlődés A legfontosabb érték a tiltakozás X-generáció : Született között Cél: ön-reflexió _szoft-individualizmus _cinizmus _pesszimizmus _improvizáció _értelemkeresés A legfontosabb érték a szkeptikusság Hálózati gyerekek: Született között Cél: ön-javítás _egyszemélyes mindenes _pragmatikusság _hálózat _kooperáció _hatékonyság A legfontosabb érték a bizalom Értékrend-váltás  az egészségpiacon főképp a közép-, és a fiatal generáció által keresett értékek: - a piacképes test - az energikusság - a kényeztetés - az egyéni kezelés  az idősebbek számára a hatékonyság, függetlenség megőrzése a cél

25 Összegzés  A trendek, ellentrendek hatását az egészségügyi szolgáltatások, termékek tervezésekor figyelembe kell venni  Az egészségpiac keresleti oldala kimeríthetetlennek és kielégíthetetlennek tűnik (halhatatlanság iránti vágy)  Az egyre újabb lehetőségek egyre újabb etikai kérdéseket vetnek fel  Az egyes generációk eltérő, de növekvő keresletet támasztanak  Az egészségesek „kezelése” egyre inkább előtérbe kerül, paradigma-váltás tanúi vagyunk

26


Letölteni ppt "EGÉSZSÉGMAGATARTÁSRA HATÓ TRENDEK Társadalmi trendek és az egészségügy Törőcsik Mária egyetemi tanár PTE-KTK Marketing Tanszék."

Hasonló előadás


Google Hirdetések