Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Szeretettel köszöntök mindenkit! Jancsák Csaba SZTE JGYPK AHI Alkalmazott Társadalomismereti Tanszék Tanárjelöltek értékszerkezete.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Szeretettel köszöntök mindenkit! Jancsák Csaba SZTE JGYPK AHI Alkalmazott Társadalomismereti Tanszék Tanárjelöltek értékszerkezete."— Előadás másolata:

1 Szeretettel köszöntök mindenkit! Jancsák Csaba SZTE JGYPK AHI Alkalmazott Társadalomismereti Tanszék Tanárjelöltek értékszerkezete az Észak-alföldi és a Dél-alföldi régióban Szeged,

2 Empirikus források és a kutatás előzménye Tesztelés: 2008 „Kik a tanárképzősök?” SZTE (N=497) 2009 Tanárjelöltek a Debreceni Egyetemen és a Szegedi Tudományegyetemen (DE alminta N=141; a SZTE alminta N=385)

3 Felvetett kérdések •Mennyiben tekinthető érvényesnek az egyetem regionalitása, a tanárképzés regionális hozzáférhetősége a tanárképzősöknél? •Milyen értékorientációk és attitűdök jellemzik a hallgatókat? •Hogyan vélekednek a tanárképzés tartalmi-minőségi kérdéseiről?

4 A Debreceni Egyetem hallgatóinak regionális megoszlása 2009 (fő) A Szegedi Tudományegyetem hallgatóinak regionális megoszlása 2009 (fő)

5 Értékszerkezet-dimenziók Eszmény Valóság BoldogságErény Közösség Egyén

6 ÉN-ÁTALAKULÁS (ALTRUIZMUS) ÖNMEGVALÓSÍTÁS (EGOIZMUS) NYITOTTSÁG A VÁLTOZÁSRA (NYITOTT GONDOLKODÁS) KONZERVÁLÁS (ZÁRT GONDOLKODÁS) STIMULÁCIÓ HEDONIZMUS TELJESÍTMÉNY ÖNÁLLÓSÁG UNIVERZALITÁS JÓINDULAT BIZTONSÁG KONFORMITÁS TRADÍCIÓ HATALOM

7 Az értékválság/értékváltás modellje Drámai esemény Konfliktus zavartságok – zsákutca – frusztrációk Az értékrend megkérdőjeleződik Képes elfogadni a kihívást Megoldja a problémát Igazolttá válik Nem megfelelő kulturális felkészültség Krízis Összeomlás Szétesés Újrarendezés Nincs változás Nincs probléma Rezsőházy Rudolf nyomán

8 Érték-preferenciasorrend (7 fokú skálán, alminták, átlagok) SZTE alminta igaz barátság6,46 belső harmónia6,34 családi biztonság6,3 szerelem/boldogság6,3 szabadság6,07 békés világ5,86 érdekes élet5,82 kreativitás5,79 udvariasság5,57 változatos élet5,47 tradíciók tisztelete5,05 egység a természettel4,98 a szépség világa4,82 vezetésre és döntésre való jog4,75 nemzet szerepe, hazaszeretet4,57 társadalmi rend4,52 gazdagság4,35 vallásos hit3,49 hatalom3,39 DE alminta szerelem/boldogság7,3 családi biztonság6,26 igaz barátság6,19 belső harmónia5,87 szabadság5,84 békés világ5,76 kreativitás5,68 érdekes élet5,62 változatos élet5,46 vezetésre és döntésre való jog5,4 szépség világa5,32 udvariasság5,31 egység a természettel5,16 nemzet szerepe, hazaszeretet4,87 társadalmi rend4,73 tradíciók tisztelete4,71 vallásos hit4,35 gazdagság4,05 hatalom3,26 Materiális értékek Posztmateriális értékek Tradicionális értékek (Rokeach/Schwartz)

9

10 Egyes problémákról alkotott vélekedések (4 fokú skálán, átlagértékek) DE alminta a gazdaság teljesítőképessége3,63 munkanélküliség3,6 politikai szereplők marakodása3,46 pedagógus pálya presztízsének esése3,41 bűnözés3,4 a tudás és a műveltség értéktelenedése3,4 a lakossági hitelállomány mértéke3,36 iskolai agresszió3,36 etnikai konfliktusok3,32 erkölcsi szabályok eltűnése3,29 a szolidaritás hiánya3,11 hagyományok eltűnése3,1 a kultúra bulvárosodása, minőségi kultúra eltűnése3,06 magányosság/társas kapcsolatok hiánya2,89 a fiataloknak kevés a pénzük2,82 közösségi helyek, terek, intézmények hiánya2,81 alkoholfogyasztás2,8 drogfogyasztás2,63 nincsenek példaképek2,59 unalom, sokan nem tudják, mint kezdjenek magukkal2,51 a fiatalokat nem veszik komolyan2,45 túlságosan nagy iskolai/munkahelyi elvárások2,3 túl sok információ éri az embert2,28 fiatalok és felnőttek ellentétei2,21 SZTE alminta munkanélküliség3,64 a gazdaság teljesítőképessége3,54 politikai szereplők marakodása3,48 a lakossági hitelállomány mértéke3,47 bűnözés3,39 etnikai konfliktusok3,36 iskolai agresszió3,35 a tudás és a műveltség értéktelenedése3,33 pedagógus pálya presztízsének esése3,31 erkölcsi szabályok eltűnése3,27 a kultúra bulvárosodása, minőségi kultúra eltűnése3,21 a szolidaritás hiánya3,14 alkoholfogyasztás3,08 drogfogyasztás3,06 hagyományok eltűnése3,02 közösségi helyek, terek, intézmények hiánya2,92 a fiataloknak kevés a pénzük2,84 magányosság/társas kapcsolatok hiánya2,8 nincsenek példaképek2,76 unalom, sokan nem tudják, mint kezdjenek magukkal2,69 túlságosan nagy iskolai/munkahelyi elvárások2,49 a fiatalokat nem veszik komolyan2,47 fiatalok és felnőttek ellentétei2,32 túl sok információ éri az embert2,29

11 Értékválság / értékváltás indusztriális társadalom posztindusztriális társadalom (szolgáltató társadalom, információs társadalom, hálózati társadalom, jóléti társadalom, a „bőség” társadalma) második modernitás társadalma a „szűkösség” társadalma (világ)kockázati társadalom közösségek újraépülése normalizált életrajz választásos életrajz (individualizáció) ÉRTÉK-KOEGZISZTENCIA új materiális értékek: IKT, „hálózat” (?) új posztmaterializmus: ontológiai kiútkeresés posztmodern értékek: kísérletezés, viszonylagosság, spontaneitás, engedékenység, tolerancia Az értékpreferencia sorrend elején: család, szerelem/boldogság, igaz barátság, békés világ Az értékpreferencia sorrend végén: gazdagság, hatalom MATERIÁLIS ÉRTÉKEK autó, ház, konyhai eszközök, nyugdíj POSZTMATERIÁLIS ÉRTÉKEK szabadság, döntésekbe való bevonás, kreativitás, szépség, egység a természettel, nonkonformizmus

12 Megítélése szerint milyen mértékben készítette fel Önt az egyetem? (ötfokú skálán, átlagok)

13 Megítélése szerint milyen mértékben készítette fel Önt az egyetem? (ötfokú skálán, átlagok) Debreceni Egyetem alminta 1 Szakmai tudásszint 7 Tehetséges tanulókkal való bánásmód 13 Tanulók értékelésének módja 2 Módszertani ismeretek (mit, hogyan tanítsunk) 8 Á tlag alatt teljes í t ő kkel való bánásmód 14 Kapcsolat a kollégákkal 3 Pedagógiai elméleti tudás, didaktika szemlélet 9 Érzelmi, magatartási problémás tanulókkal való bánásmód 15 Sz ü l ő kkel kapcsolattartás 4 Pszichológiai elméleti tudás, szemlélet 10 Osztály, csoport vezetése 16 Szervezési feladatok 5 Reális pályakép (milyen elvárások lesznek) 11 Fegyelmezési módszerek 17 Adminisztráció 6 K ü l ö nb ö z ő életkorú tanulókkal való bánásmód 12 Oszt á lyf ő nöki feladatok Az X tengelyen az egyes jellemzőkhöz tartozó értékek átlaga jelenik, azaz azt mutatja, hogy milyen mértékben segítette a képzés az adott tulajdonság kifejlődését. Az Y tengelyen az egyes jellemzőkhöz tartozó értékek fontossági átlaga jelenik meg, azaz azt mutatja, hogy az adott tényező milyen mértékben fontos. Azok a pöttyök, melyek a kék átlag felett vannak, mutatják, hogy az egyes jellemző esetében fontosabbnak tartják az adott jellemzőt, mint amilyen mértékben segítette a képzés a kifejlődését. Ha az átlagon van egy pötty, az jelzi azt, hogy ugyanakkora a fontossága, mint amekkora a vele kapcsolatos elégedettség, azaz ezek a pöttyök vannak egyensúlyban. Ha az átlag alatt vannak a pöttyök az azt jelzi, hogy kevésbé fontos az adott jellemző, mint amennyire segítette a képzés a kialakulását.

14 Megítélése szerint milyen mértékben készítette fel Önt az egyetem? (ötfokú skálán, átlagok) Szegedi Tudományegyetem alminta Az X tengelyen az egyes jellemzőkhöz tartozó értékek átlaga jelenik, azaz azt mutatja, hogy milyen mértékben segítette a képzés az adott tulajdonság kifejlődését. Az Y tengelyen az egyes jellemzőkhöz tartozó értékek fontossági átlaga jelenik meg, azaz azt mutatja, hogy az adott tényező milyen mértékben fontos. Azok a pöttyök, melyek a kék átlag felett vannak, mutatják, hogy az egyes jellemző esetében fontosabbnak tartják az adott jellemzőt, mint amilyen mértékben segítette a képzés a kifejlődését. Ha az átlagon van egy pötty, az jelzi azt, hogy ugyanakkora a fontossága, mint amekkora a vele kapcsolatos elégedettség, azaz ezek a pöttyök vannak egyensúlyban. Ha az átlag alatt vannak a pöttyök az azt jelzi, hogy kevésbé fontos az adott jellemző, mint amennyire segítette a képzés a kialakulását. 1 Szakmai tudásszint 7 Tehetséges tanulókkal való bánásmód 13 Tanulók értékelésének módja 2 Módszertani ismeretek (mit, hogyan tanítsunk) 8 Á tlag alatt teljes í t ő kkel való bánásmód 14 Kapcsolat a kollégákkal 3 Pedagógiai elméleti tudás, didaktika szemlélet 9 Érzelmi, magatartási problémás tanulókkal való bánásmód 15 Sz ü l ő kkel kapcsolattartás 4 Pszichológiai elméleti tudás, szemlélet 10 Osztály, csoport vezetése 16 Szervezési feladatok 5 Reális pályakép (milyen elvárások lesznek) 11 Fegyelmezési módszerek 17 Adminisztráció 6 K ü l ö nb ö z ő életkorú tanulókkal való bánásmód 12 Oszt á lyf ő nöki feladatok

15 Ön szerint a tanári pálya gyakorlásához mennyire fontosak az itt felsorolt tulajdonságok? (ötfokú skálán, átlagok)

16 A képzés hiányossága a tulajdonság preferáltságához képest DE alminta

17 A képzés hiányossága a tulajdonság preferáltságához képest SZTE alminta

18 Köszönöm a figyelmet! Jancsák Csaba


Letölteni ppt "Szeretettel köszöntök mindenkit! Jancsák Csaba SZTE JGYPK AHI Alkalmazott Társadalomismereti Tanszék Tanárjelöltek értékszerkezete."

Hasonló előadás


Google Hirdetések