Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Tanárjelöltek értékszerkezete

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Tanárjelöltek értékszerkezete"— Előadás másolata:

1 Tanárjelöltek értékszerkezete
az Észak-alföldi és a Dél-alföldi régióban Szeged, Szeretettel köszöntök mindenkit! Jancsák Csaba SZTE JGYPK AHI Alkalmazott Társadalomismereti Tanszék

2 Empirikus források és a kutatás előzménye
Tesztelés: 2008 „Kik a tanárképzősök?” SZTE (N=497) 2009 Tanárjelöltek a Debreceni Egyetemen és a Szegedi Tudományegyetemen (DE alminta N=141; a SZTE alminta N=385)

3 Felvetett kérdések Mennyiben tekinthető érvényesnek az egyetem regionalitása, a tanárképzés regionális hozzáférhetősége a tanárképzősöknél? Milyen értékorientációk és attitűdök jellemzik a hallgatókat? Hogyan vélekednek a tanárképzés tartalmi-minőségi kérdéseiről?

4 A Debreceni Egyetem hallgatóinak regionális megoszlása 2009 (fő)
A Szegedi Tudományegyetem hallgatóinak regionális megoszlása 2009 (fő)

5 Értékszerkezet-dimenziók
Eszmény Közösség Boldogság Erény Egyén Valóság

6 ÉN-ÁTALAKULÁS (ALTRUIZMUS) ÖNMEGVALÓSÍTÁS (EGOIZMUS)
UNIVERZALITÁS JÓINDULAT TRADÍCIÓ ÖNÁLLÓSÁG KONFORMITÁS NYITOTTSÁG A VÁLTOZÁSRA (NYITOTT GONDOLKODÁS) KONZERVÁLÁS (ZÁRT GONDOLKODÁS) STIMULÁCIÓ BIZTONSÁG HEDONIZMUS TELJESÍTMÉNY HATALOM ÖNMEGVALÓSÍTÁS (EGOIZMUS)

7 Az értékválság/értékváltás modellje
Nincs probléma Drámai esemény Nincs változás Konfliktus zavartságok – zsákutca – frusztrációk Az értékrend megkérdőjeleződik Képes elfogadni a kihívást Nem megfelelő kulturális felkészültség Megoldja a problémát Krízis Igazolttá válik Összeomlás Szétesés Újrarendezés Rezsőházy Rudolf nyomán

8 Érték-preferenciasorrend (7 fokú skálán, alminták, átlagok)
SZTE alminta igaz barátság 6,46 belső harmónia 6,34 családi biztonság 6,3 szerelem/boldogság szabadság 6,07 békés világ 5,86 érdekes élet 5,82 kreativitás 5,79 udvariasság 5,57 változatos élet 5,47 tradíciók tisztelete 5,05 egység a természettel 4,98 a szépség világa 4,82 vezetésre és döntésre való jog 4,75 nemzet szerepe, hazaszeretet 4,57 társadalmi rend 4,52 gazdagság 4,35 vallásos hit 3,49 hatalom 3,39 DE alminta szerelem/boldogság 7,3 családi biztonság 6,26 igaz barátság 6,19 belső harmónia 5,87 szabadság 5,84 békés világ 5,76 kreativitás 5,68 érdekes élet 5,62 változatos élet 5,46 vezetésre és döntésre való jog 5,4 szépség világa 5,32 udvariasság 5,31 egység a természettel 5,16 nemzet szerepe, hazaszeretet 4,87 társadalmi rend 4,73 tradíciók tisztelete 4,71 vallásos hit 4,35 gazdagság 4,05 hatalom 3,26 Materiális értékek Posztmateriális értékek Tradicionális értékek (Rokeach/Schwartz)

9

10 Egyes problémákról alkotott vélekedések (4 fokú skálán, átlagértékek)
SZTE alminta munkanélküliség 3,64 a gazdaság teljesítőképessége 3,54 politikai szereplők marakodása 3,48 a lakossági hitelállomány mértéke 3,47 bűnözés 3,39 etnikai konfliktusok 3,36 iskolai agresszió 3,35 a tudás és a műveltség értéktelenedése 3,33 pedagógus pálya presztízsének esése 3,31 erkölcsi szabályok eltűnése 3,27 a kultúra bulvárosodása, minőségi kultúra eltűnése 3,21 a szolidaritás hiánya 3,14 alkoholfogyasztás 3,08 drogfogyasztás 3,06 hagyományok eltűnése 3,02 közösségi helyek, terek, intézmények hiánya 2,92 a fiataloknak kevés a pénzük 2,84 magányosság/társas kapcsolatok hiánya 2,8 nincsenek példaképek 2,76 unalom, sokan nem tudják, mint kezdjenek magukkal 2,69 túlságosan nagy iskolai/munkahelyi elvárások 2,49 a fiatalokat nem veszik komolyan 2,47 fiatalok és felnőttek ellentétei 2,32 túl sok információ éri az embert 2,29 DE alminta a gazdaság teljesítőképessége 3,63 munkanélküliség 3,6 politikai szereplők marakodása 3,46 pedagógus pálya presztízsének esése 3,41 bűnözés 3,4 a tudás és a műveltség értéktelenedése a lakossági hitelállomány mértéke 3,36 iskolai agresszió etnikai konfliktusok 3,32 erkölcsi szabályok eltűnése 3,29 a szolidaritás hiánya 3,11 hagyományok eltűnése 3,1 a kultúra bulvárosodása, minőségi kultúra eltűnése 3,06 magányosság/társas kapcsolatok hiánya 2,89 a fiataloknak kevés a pénzük 2,82 közösségi helyek, terek, intézmények hiánya 2,81 alkoholfogyasztás 2,8 drogfogyasztás 2,63 nincsenek példaképek 2,59 unalom, sokan nem tudják, mint kezdjenek magukkal 2,51 a fiatalokat nem veszik komolyan 2,45 túlságosan nagy iskolai/munkahelyi elvárások 2,3 túl sok információ éri az embert 2,28 fiatalok és felnőttek ellentétei 2,21

11 Értékválság / értékváltás
MATERIÁLIS ÉRTÉKEK autó, ház, konyhai eszközök, nyugdíj indusztriális társadalom posztindusztriális társadalom (szolgáltató társadalom, információs társadalom, hálózati társadalom, jóléti társadalom, a „bőség” társadalma) második modernitás társadalma a „szűkösség” társadalma (világ)kockázati társadalom közösségek újraépülése normalizált életrajz választásos életrajz (individualizáció) POSZTMATERIÁLIS ÉRTÉKEK szabadság, döntésekbe való bevonás, kreativitás, szépség, egység a természettel, nonkonformizmus ÉRTÉK-KOEGZISZTENCIA új materiális értékek: IKT, „hálózat” (?) új posztmaterializmus: ontológiai kiútkeresés posztmodern értékek: kísérletezés, viszonylagosság, spontaneitás, engedékenység, tolerancia Az értékpreferencia sorrend elején: család, szerelem/boldogság, igaz barátság, békés világ Az értékpreferencia sorrend végén: gazdagság, hatalom

12 Megítélése szerint milyen mértékben készítette fel Önt az egyetem
Megítélése szerint milyen mértékben készítette fel Önt az egyetem? (ötfokú skálán, átlagok)

13 Megítélése szerint milyen mértékben készítette fel Önt az egyetem
Megítélése szerint milyen mértékben készítette fel Önt az egyetem? (ötfokú skálán, átlagok) Debreceni Egyetem alminta Az X tengelyen az egyes jellemzőkhöz tartozó értékek átlaga jelenik, azaz azt mutatja, hogy milyen mértékben segítette a képzés az adott tulajdonság kifejlődését. Az Y tengelyen az egyes jellemzőkhöz tartozó értékek fontossági átlaga jelenik meg, azaz azt mutatja, hogy az adott tényező milyen mértékben fontos. Azok a pöttyök, melyek a kék átlag felett vannak, mutatják, hogy az egyes jellemző esetében fontosabbnak tartják az adott jellemzőt, mint amilyen mértékben segítette a képzés a kifejlődését. Ha az átlagon van egy pötty, az jelzi azt, hogy ugyanakkora a fontossága, mint amekkora a vele kapcsolatos elégedettség, azaz ezek a pöttyök vannak egyensúlyban. Ha az átlag alatt vannak a pöttyök az azt jelzi, hogy kevésbé fontos az adott jellemző, mint amennyire segítette a képzés a kialakulását. 1 Szakmai tudásszint 7 Tehetséges tanulókkal való bánásmód 13 Tanulók értékelésének módja 2 Módszertani ismeretek (mit, hogyan tanítsunk) 8 Átlag alatt teljesítőkkel való bánásmód 14 Kapcsolat a kollégákkal 3 Pedagógiai elméleti tudás, didaktika szemlélet 9 Érzelmi, magatartási problémás tanulókkal való bánásmód 15 Szülőkkel kapcsolattartás 4 Pszichológiai elméleti tudás, szemlélet 10 Osztály, csoport vezetése 16 Szervezési feladatok 5 Reális pályakép (milyen elvárások lesznek) 11 Fegyelmezési módszerek 17 Adminisztráció 6 Különböző életkorú tanulókkal való bánásmód 12 Osztályfőnöki feladatok

14 Megítélése szerint milyen mértékben készítette fel Önt az egyetem
Megítélése szerint milyen mértékben készítette fel Önt az egyetem? (ötfokú skálán, átlagok) Szegedi Tudományegyetem alminta Az X tengelyen az egyes jellemzőkhöz tartozó értékek átlaga jelenik, azaz azt mutatja, hogy milyen mértékben segítette a képzés az adott tulajdonság kifejlődését. Az Y tengelyen az egyes jellemzőkhöz tartozó értékek fontossági átlaga jelenik meg, azaz azt mutatja, hogy az adott tényező milyen mértékben fontos. Azok a pöttyök, melyek a kék átlag felett vannak, mutatják, hogy az egyes jellemző esetében fontosabbnak tartják az adott jellemzőt, mint amilyen mértékben segítette a képzés a kifejlődését. Ha az átlagon van egy pötty, az jelzi azt, hogy ugyanakkora a fontossága, mint amekkora a vele kapcsolatos elégedettség, azaz ezek a pöttyök vannak egyensúlyban. Ha az átlag alatt vannak a pöttyök az azt jelzi, hogy kevésbé fontos az adott jellemző, mint amennyire segítette a képzés a kialakulását. 1 Szakmai tudásszint 7 Tehetséges tanulókkal való bánásmód 13 Tanulók értékelésének módja 2 Módszertani ismeretek (mit, hogyan tanítsunk) 8 Átlag alatt teljesítőkkel való bánásmód 14 Kapcsolat a kollégákkal 3 Pedagógiai elméleti tudás, didaktika szemlélet 9 Érzelmi, magatartási problémás tanulókkal való bánásmód 15 Szülőkkel kapcsolattartás 4 Pszichológiai elméleti tudás, szemlélet 10 Osztály, csoport vezetése 16 Szervezési feladatok 5 Reális pályakép (milyen elvárások lesznek) 11 Fegyelmezési módszerek 17 Adminisztráció 6 Különböző életkorú tanulókkal való bánásmód 12 Osztályfőnöki feladatok

15 Ön szerint a tanári pálya gyakorlásához mennyire fontosak az itt felsorolt tulajdonságok? (ötfokú skálán, átlagok)

16 A képzés hiányossága a tulajdonság preferáltságához képest DE alminta

17 A képzés hiányossága a tulajdonság preferáltságához képest SZTE alminta

18 Köszönöm a figyelmet! Jancsák Csaba jancsak.csaba@ifjusagkutatas.hu


Letölteni ppt "Tanárjelöltek értékszerkezete"

Hasonló előadás


Google Hirdetések