Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Ízületvédelemi alapszabályok a mindennapi életben és a gyógytorna során Kisné Bálint Zsófia Gyógytornász PTE KK Reumatológiai és Immunológiai Klinika 2012.06.15.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Ízületvédelemi alapszabályok a mindennapi életben és a gyógytorna során Kisné Bálint Zsófia Gyógytornász PTE KK Reumatológiai és Immunológiai Klinika 2012.06.15."— Előadás másolata:

1 Ízületvédelemi alapszabályok a mindennapi életben és a gyógytorna során Kisné Bálint Zsófia Gyógytornász PTE KK Reumatológiai és Immunológiai Klinika

2 SLE mozgásterápiája •Csak kezelőorvosa tudtával és hozzájárulásával indulhat •Belső szervi érintettség - milyen mértékű terhelésnek tehetik ki a szervezetüket?

3 Ízületi érintettség -SLE •az ízületi gyulladás vagy ízületi fájdalom •kéz kisízületeit, a csuklókat és a lábfej ízületeit érinti elsősorban •betegség kb. 5 %-ában jár az ízületi gyulladás deformitással –hattyúnyak deformitás, –az ujjcsontok kisujj irányába történő elcsúszása, –a hüvelykujj Z alakú deformitása Terápia: ízületek nyugalomba helyezése és antiphlogisztikus pakolás

4 Ízületi érintettség -SLE

5 Izomérintettség - SLE •erős gyógyszeres kezelés és azok esetleges mellékhatásai (csontritkulás, szimmetrikus combizom gyengeség stb.) –> izomzsugorodások, izommegnyúlások, és izomsorvadások a törzs és végtagizmokon

6 Izomérintettség - SLE •kezelőorvos hozzájárulása szükséges •izomerősítő, kondíció javító torna bemelegítéssel és levezetéssel, nyújtással •ajánlott továbbá a séta, az úszás, a súlyzóval végzett vízitorna, a szobabiciklizés vagy az óvatos kerékpározás, a taposógép a fiatal korosztálynak pulzusellenőrzéssel

7 Általános jó tanácsok •Keresse meg a pihenés és a szükséges testmozgás közötti optimális egyensúlyt! •Próbálja meg elfogadni betegségét és együtt élni vele! •Tudatosítás: a torna fontos, saját örömére tegye, ne legyen kényszer!

8 Segédeszközök •Az ízületi tok külső támogatása és az ízületek funkcionális helyzetben való nyugalomba helyezése: –fájdalom csillapítás, –ízületi funkció javulása, –károsodott ízületi képletek számára könnyebb, gyorsabb gyógyulás

9 Segédeszközök ortézisek

10 Segédeszközök ortopéd cipők

11 Ízületvédelem •Lényege: az ízületekre károsan ható erők kikapcsolása. •Feladata: gazdaságosan, odafigyelve használjuk az izmaink erejét, az ízületen belüli nyomásfokozódás csökkentésének figyelembevételével. •Célja: csökkenteni, elkerülni –a fájdalmat, –a helytelen terhelési technikákat, –a túlzott igénybevételt, –a deformitások és az ízületi zsugorodások kialakulását.

12 Ízületvédelem Gyógytornász segítségével tanulja meg. •Ismerje meg saját teljesítőképességét! •A pihenés és terhelés egyensúlyát helyesen kell kialakítani. •Kerülje a terhelést, szükség esetén pihenjen! •Ne terhelje egyoldalúan ízületeit, törekedjen az egyenletes terheléselosztásra! •Alakítsa környezetét ízületeinek megváltozott állapotához!

13 Ízületvédelem a mindennapi életben, életmódbeli tanácsok •FEKVÉS –Megemelt magasságú, kemény alapú fekhelyen, speciális kiképzésű vagy lapos párnán. –Gyulladásos időszakban ajánlott a pihentető kézsín alkalmazása. –Fizikai erőkifejtéskor ajánlott a fáslizás, vagy lágy erősségű csuklópánt használata. –Az alsó végtag mindig nyújtva legyen. –Ne tegyünk párnát a térdhajlat alá, még ha kényelmesebb is lenne. –A csípő hajlított helyzetben rögzülése ellen lényeges, hogy minimum percet feküdjön hason naponta.

14 Ízületvédelem a mindennapi életben, életmódbeli tanácsok •ÁGYBÓL VALÓ FELKELÉS •ÜLÉS –hosszabb ideig tartó ülésnél használjon lábtámaszt –g yakran álljon fel pár perces séta erejéig –megfelelő magasságú szék, fotel, szükség esetén kartámasszal

15 Ízületvédelem a mindennapi életben, életmódbeli tanácsok •TEHERMENTESÍTÉS SEGÉDESZKÖZZEL –Lényeges a járóbot, a könyökmankó és a járókeret fogantyújának kialakítása (pl. inkább ergonomikus/anatómiai legyen.

16 Ízületvédelem a mindennapi életben, életmódbeli tanácsok •KEREKES SZÉKEK A jó kerekesszék jellemzői: •jó fékek •erős fém váz •összehajtható (ha szükséges) •nagy kerekek rögös utakra és kisebb lépcsőkhöz •kényelmes ülés •megfelelő magasságú lábtartó

17 Ízületvédelem a mindennapi életben, életmódbeli tanácsok •CIPEKEDÉS a hátfájdalom és az ízületi deformitás kialakulásának egyik fő oka. –A nagyon súlyos tárgyakat még rövidtávon se próbálja egyedül vinni. –Kisebb részekre bontva a súlyos terheket!

18 Ízületvédelem a mindennapi életben, életmódbeli tanácsok •CIPEKEDÉS –Álljon közel a súlyhoz, mielőtt felemeli! Térdeit hajlítsa, ne a derekát! –A szatyor súlya egyenletesen legyen elosztva, ne egy vállon vigye, lehetőség szerint keresztezze a szíjat átlósan a testén!

19 Ízületvédelem a mindennapi életben, életmódbeli tanácsok •CIPEKEDÉS –Használjon kerekes kocsit bőröndjeihez, bevásárláshoz!

20 Ízületvédelem a mindennapi életben, életmódbeli tanácsok •KONYHA – jó tervezés! –használja egész testét az előre – hátra mozgáshoz –A lábak helyzetében rejlik a titok – testét jól kiegyensúlyozva tartsa a lábain.

21 Ízületvédelem a mindennapi életben, életmódbeli tanácsok •KONYHA

22 Ízületvédelem a mindennapi életben, életmódbeli tanácsok •NAPPALI –kellemes pihenőhely kell, hogy legyen –győződjön meg mindig arról, hogy semmi akadály nincs az útjában! /szőnyeg, cipők, elektromos vezeték vagy játékok/

23 Ízületvédelem a mindennapi életben, életmódbeli tanácsok •NAPPALI: kevés változtatással biztonságossá és kényelmessé teheti

24 Ízületvédelem a mindennapi életben, életmódbeli tanácsok •SZÉKEK szükségük van egy jó székre, melyben –nem kell tartaniuk magukat, –ami helyes testtartást biztosít –és kényelmes is –csökkenti a fájdalmat, az erőtlenséget! Mielőtt megvesz egy széket, próbálja ki a boltban!

25 Ízületvédelem a mindennapi életben, életmódbeli tanácsok JÓ SZÉK •Megtámasztja a derekat, vállakat és a fejet. •Magassága támasztékokkal korrigálható. •Talpak a talajon – ha a lábak lógnak, romlik a vérellátás. •Tűzálló anyagból készült. •Könnyen markolható karfája könyökmagasságban.

26 Ízületvédelem a mindennapi életben, életmódbeli tanácsok ROSSZ SZÉK •Nagyon puha. •Alacsony, nehéz felállni belőle. •Görnyedt tartást enged. •Meghajlik a közepén. •Nincs fejtámasza. •A lábtartó térdhajlításra ösztönöz, ami zsugorodáshoz vezethet.

27 Ízületvédelem a mindennapi életben, életmódbeli tanácsok •HÁLÓSZOBA –Mindenki élete egyharmadát az ágyában tölti –Kemény matrac –Az ízületi zsugorodások megelőzésére nyújtott lábakkal, karokkal, ujjakkal feküdjön! –Minden nap feküdjön legalább 1 órát hason, ezzel nyújtva a csípőízületet!

28 Ízületvédelem a mindennapi életben, életmódbeli tanácsok •HÁLÓSZOBA – jó ötletek

29 Ízületvédelem a mindennapi életben, életmódbeli tanácsok •FÜRDŐSZOBA: ajánlott felszerelés

30 Ízületvédelem a mindennapi életben, életmódbeli tanácsok •LÉPCSŐK –Kapaszkodó –Úgy tervezze meg a napját, hogy minél kevesebbszer kelljen fel- és lemenni.

31 Ízületvédelem a mindennapi életben, életmódbeli tanácsok •KERT –Védje az ízületeit azzal, hogy gyakran váltogatja a munkákat és sokszor megáll! –Minden nehéz munkára kérjen meg mást! –Kerülje a kalapács és a metszőolló használatát, ezek túlterhelik az ízületet! –Egyéb javaslatok…

32 Ízületvédelem a mindennapi életben, életmódbeli tanácsok Ne feledje, a kert arra van, hogy élvezze, ne váljon a rabszolgájává!

33 Ízületvédelem a mindennapi életben, életmódbeli tanácsok •MUNKAHELYEN

34 Ízületvédelem a mindennapi életben, életmódbeli tanácsok •MUNKAHELYEN –Óránként keljen fel és mozgassa meg magát! –Ha álló munkát végez, a munkapad ne legyen se alacsony, se magas. –Lehetőleg váltogassa az álló- és ülőmunkát!

35 Ízületvédelem a mindennapi életben, életmódbeli tanácsok •TÁVOL OTTHONRÓL –univerzális nyitó –olló

36 Ízületvédelem a mindennapi életben, életmódbeli tanácsok •AUTÓ, AUTÓVEZETÉS –Mindig kapcsolja be a biztonsági övét! Párnabélés a biztonsági öv alatt. –A kormánykerékre húzzon vastagító, csúszásmentes huzatot! –Kiegészítő tükrök –Hosszú nyelű kapcsolók, merev kezekhez. –Derékpárna –Tartsa a hátát egyenesen! –Ne vezessen fáradtan! –Hosszú utakon álljon meg óránként, nyújtózzon és mozogjon pár percet!

37 Ízületvédelem a mindennapi életben, életmódbeli tanácsok •TÁRGYAK MEGFOGÁSÁNAK MEGKÖNNYÍTÉSE –A speciálisan kialakított markolatok nagy segítséget nyújtanak a vékony nyelű eszközök használatánál. –Készülhetnek gyurmából, gipszből vagy gittből.

38 Ízületvédelem a mindennapi életben, életmódbeli tanácsok •RUHÁZKODÁS - ruhái legyenek kényelmesek, könnyűek, könnyedén fel- és levehetők –ne legyenek kicsik a gombok –cipzár, karikával a végén –tépőzárak –elülső kapcsok –öltözködő pálca cipzár felhúzáshoz, zokni felvételhez és cipő levevéshez

39 Ízületvédelem a mindennapi életben, életmódbeli tanácsok •CIPŐK –mindig jól illeszkedjenek a lábra, hosszban-szélességben egyaránt - 1 cm- rel hosszabb legyen, mint a leghosszabb lábujj. –merev bokájú embereknek gördülőtalpas cipőre van szükségük.

40 Ízületvédelem a mindennapi életben, életmódbeli tanácsok •Kényelmi szempontok CIPŐ viseléshez: –könnyű, rugalmas cipők –puha felsőrész –alacsony sarkak –ne legyen fűzős, kiskapcsos a cipő –helyettesítse a fűzőt gumival –a tépőzár kényelmes és egyszerűen használható

41 Ízületvédelem a mindennapi életben, életmódbeli tanácsok •PIHENÉS –A pihenés éppen olyan fontos az ön egészségének, mint a torna. –Nem mindig a legkényelmesebb testhelyzet a legmegfelelőbb az ízületek számára. –Pihenés közben ne hajlítsa be az ízületeket, különösen ne a csípőket, térdeket, bokákat, csuklókat és könyököket! –A meditáció jó pihenésre, relaxációra, felfrissíti a testet.

42 Ízületvédelem és a gyógytorna GYÓGYTORNA: •javítja az életminőséget, •erősíti az izmokat, •javítja az ízületi mozgást és az egész test működését, •megelőzi a csontvesztést, az izomsorvadást, •erősíti a szívet, •segít az ellazulásban, alvásban, •összességében jobb közérzetet biztosít, •csökkenti a stresszt és egyben a fájdalmat is.

43 Ízületvédelem és a gyógytorna •A naponta többször végzett tornagyakorlat hasznosabb, mint a heti egyszeri erős torna •A már kialakult deformitások esetén a gyakorlatok megkezdése előtt a korrekció a legfontosabb: az ízületi porcot kímélő, analitikus, deformitás kialakulása ellen ható gyakorlatok végzése jelenti a megfelelő terápiát. •cél a végtagok használhatóságának megőrzése, hiszen ez a mindennapi életben, az önellátásban nagyon fontos

44 Ízületvédelem és a gyógytorna Néhány jó tanács: •Akkor tornázzon napközben, amikor legerősebbnek érzi magát! •Mielőtt belekezd egy tornaprogramba, beszélje meg orvosával! •Óvatosan kezdje a gyakorlatokat! •Kellemes fáradságot érezzen torna után, ne kimerültséget! •Fokozatosan növelje a gyakorlatok számát! •Ne vegyen be több fájdalomcsillapítót azért, hogy több gyakorlatot tudjon elvégezni.

45 Ízületvédelem és a gyógytorna •Ne versengjen másokkal! •Ne tornáztassa gyulladt ízületeit, de a gyulladt ízületeket 1x minden nap óvatosan mozgassa át, és a körülötte lévő izmokat feszítse meg, hogy ne merevedjenek meg az ízületek. Lassan kezdje, finoman mozogjon! •Lélegezzen szabadon a gyakorlatok alatt, ne tartsa vissza a levegőt! Orron át történjen a belégzés az izommozgás során és szájon át történjen a kifújás lazítás alatt. •ÁLLJON MEG, ha nagyon nehéz a légvétel vagy szívszorítást érez vagy ha túl fájdalmas a gyakorlat.

46 Ízületvédelem és a gyógytorna Gyakran alkalmazott helytelen módszerek, kerülendő gyakorlatok: Kéz, csukló: –a teljes ökölképzés gyakorolása, a kéz szorítóerejének fokozása szivacslabda, gumilabda szorításával, gyurmázással –erőteljes csukló hátrafeszítés, tenyértámasz, négykézláb helyzet

47 Ízületvédelem és a gyógytorna Gyakran alkalmazott helytelen módszerek, kerülendő gyakorlatok: Könyök: –a tenyér váll felé nézésével történő könyökhajlítás –az erőltetett, feszített könyöknyújtás Váll: –gyors tempójú, nyújtott karral végzett és körző gyakorlatok

48 Ízületvédelem és a gyógytorna Gyakran alkalmazott helytelen módszerek, kerülendő gyakorlatok: Nyak: –teljes fejkörzés –nyújtókezelés –a nyak erőteljes, hirtelen átmozgatása –a hajlítás erőltetetése

49 Ízületvédelem és a gyógytorna Gyakran alkalmazott helytelen módszerek, kerülendő gyakorlatok: Csípő: –háton fekve nyújtott lábemelés gyakorlása –lépcsőn felfelé járás, mint erősítő gyakorlat

50 Ízületvédelem és a gyógytorna Gyakran alkalmazott helytelen módszerek, kerülendő gyakorlatok: Térd: –térdhajlítás terhelés alatt (álló helyzetben) –lépcsőn lefelé járás gyakorolása –négykézláb helyzetben, illetve térdelve végzett gyakorlatok

51 Ízületvédelem és a gyógytorna Gyakran alkalmazott helytelen módszerek, kerülendő gyakorlatok: Boka, lábujjak: –lábujjhegyre állás terheléssel –hallux valgus esetén a lábujjak karmoló mozgásának végzése

52 Kondicionálás, erősítés, rehabilitáció •Úszással, sétával, biciklizéssel –az aerob kapacitás, fizikai aktivitás megőrzése, fejlesztése a cél, –a csuklójánál mért pulzusszám ne haladja meg a 120-at percenként (az egyéni terheléshatár kiszámolása a legoptimálisabb).

53 Kondicionálás, erősítés, rehabilitáció •SÉTA, GYALOGLÁS –előnye, hogy nem kell hozzá különleges felszerelés, biztonságos az ízületek szempontjából és saját igényeihez igazíthatja –Cipője legyen kényelmes és tartsa jól a lábat! –Olyan helyekre menjen, ahol leülhet, ha elfáradt vagy fájdalmat érez!

54 Kondicionálás, erősítés, rehabilitáció •SÉTA, GYALOGLÁS: –A járást segítő segédeszköz beállítása akkor jó, ha: •a markolat magassága, a csípője magasságában van •és mindig a fájdalmas ízülettel (csípő, térd, boka) ellentétes oldali kezében tartsa a segédeszközt!

55 Kondicionálás, erősítés, rehabilitáció •KOCOGÁS –több energiát igényel, mint a séta –jobban edzi a testet –megfelelő azok számára, akiknek artritisze nem érinti az alsó végtagokat, de megerőltető lehet a lábfej-, sarok-, térd és csípőbetegségekben, különösen kemény talajon –Ne kezdjen kocogni, amíg nem tud könnyedén napi 1 órát gyors ütemben gyalogolni (legalább hat héten keresztül)!

56 Kondicionálás, erősítés, rehabilitáció •KERÉKPÁROZÁS –Biciklizni érdekesebb, mint otthon tornázni, messzebbre jut el vele és többet lát. –Kerülje a biciklizést, ha térdpanaszai vannak! –A legnagyobb veszélyt a többi jármű jelenti. –Mindig viseljen bukósisakot és élénk színeket! –Sose kerékpározzon kivilágítatlanul sötétben! –A szobabiciklik biztonságosabbak…

57 Kondicionálás, erősítés, rehabilitáció •ÚSZÁS –A meleg víz segít a lazításban és csökkenti a fájdalmat –Gerinc, csípő, térd megbetegedése esetén az úszás kifejezetten jó, mert a víz fenntartja a testet. –Ha hideg vízben kénytelen úszni, végezzen néhány bemelegítő gyakorlatot előtte!

58 SZAKIRODALMI VÉLEMÉNYEK /1 A fizikális kondicionálást SLE-s betegeknél hatékonynak találták –az aerob kapacitás javulásában (20%), –a szubmaximális pulzusszám csökkentésében –és a beteg rossz közérzetének szubjektív javításában.

59 SZAKIRODALMI VÉLEMÉNYEK /2 A gyógytornának továbbá nagy szerepe van a depresszióból való kilábalásban, amely a rossz közérzet legfőbb oka.

60 SZAKIRODALMI VÉLEMÉNYEK /3 A kondicionáló gyakorlatok taposógép használatát, szobabiciklizést és ellenállásos vagy súlyzós vízi tornagyakorlatokat is magukba foglalhatnak, vagy a torna mellet még külön edzésként is szolgálhatnak.

61 SZAKIRODALMI VÉLEMÉNYEK /4 A gyógytornát illetően igazolták, hogy sem az aerobic gyakorlatok, sem pedig az ízületi mozgásterjedelmet fokozó és izomerősítő torna nem súlyosbítja a betegség aktivitását és biztonságosak. Hatásukra javul a közérzet, a funkcionális állapot, a kardiovaszkuláris állapot és az izomerő.

62 SZAKIRODALMI VÉLEMÉNYEK /5 12 hetes aerobic program inaktív periódusban 93 SLE-s betegnél relaxációval kiegészítve: minden mérés a betegek közérzetjavulását igazolta. /6 Előírt tornagyakorlatok, otthoni tornaprogram, szobabiciklizés 3 hónapon át bizonyítottan jótékony hatású a betegeknek.

63 Ajánlott fizikoterápiás eljárások •Gyógytorna •Négyrekeszes galván kezelés •Iontophoresis •TENS •Interferencia •Szelektív ingeráram •Laser kezelés •Masszázs •Ultrahang kezelés (UH) •Iszappakolás

64 Ajánlott fizikoterápiás eljárások •Ízületi fájdalom (arthralgia) terápiája –Hydroterápia, hidegborogatás: 15 C°-on 15 percig, 1-2x/nap, 1 hetes kúra –Iszappakolás 40 C°-on 20 percig, 3-6x/hét, 2 héten át –UH 0,7-1 Watt/cm2, 10 perc régiónként, 1- 2x/nap, 2 hetes kúra –Hidroelektromos fürdő, 2 vagy 4 rekeszes galván mA, 20 perc, 1x/nap, 3 hetes kúra

65 Ajánlott fizikoterápiás eljárások •Heveny ízületi gyulladás (akut artritisz) esetén –Kryoterápia vagy hideglevegő terápia 300 l/perc dózisban, 10 percen keresztül, 1-2x/nap, 2 hetes kúrában –Jégkompressz kezelés 12 C°-on 20 percig alkalmazzuk, 1-2x/nap, 2 hetes kúra

66 Ajánlott fizikoterápiás eljárások •Idült ízületi gyulladás (krónikus artritisz) esetén UH terápiát is alkalmazhatunk. •Sok idegszálat érintő idegkárosodás (polyneuropathia) javallt terápiája –Hidroelektromos fürdő 20 mA intenzitáson, percig, 1x/nap, 2-3 hetes kúra –Kötőszöveti masszázs perc, 3-5x/hét, 3 hetes kúra •A gyakran panaszt okozó alvászavar kezelésére relaxációs technikák alkalmazása és a nem megterhelő balneoterápia (vízfürdős kezelés) ajánlott.

67 Irodalom –Janie Hampton: Ízületi betegséggel a mindennapokban. A Magyar Reumatológia Haladásáért Alapítvány Betegségismertető füzetek. Fordította: Dr. Péntek Márta, –Schering-Plough: Ízületvédelem és Gyógytorna. Szerk: Koenig Julianna, lektorálta: dr. Rojkovich Bernadett KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!


Letölteni ppt "Ízületvédelemi alapszabályok a mindennapi életben és a gyógytorna során Kisné Bálint Zsófia Gyógytornász PTE KK Reumatológiai és Immunológiai Klinika 2012.06.15."

Hasonló előadás


Google Hirdetések