Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

FENNTARTHATÓ VÁROSI MOBILITÁSI TERV (SUMP) KÉSZÍTÉSE

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "FENNTARTHATÓ VÁROSI MOBILITÁSI TERV (SUMP) KÉSZÍTÉSE"— Előadás másolata:

1 FENNTARTHATÓ VÁROSI MOBILITÁSI TERV (SUMP) KÉSZÍTÉSE
Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet BUMP szeminárium Fenntartható Városi Mobilitási Terv (SUMP) képzés önkormányzatok és tervezők számára Regionális Környezetvédelmi Központ Szentendre, március 19.

2 SUMP http://www.mobilityplans.eu/docs/file/SUMP_Brochure_HU_web.pdf

3 Fenntartható városi mobilitási terv készítése
Miért gyanús számomra minden ilyen brosúra? Miért gyanús konkréten a SUMP? Mi hasznos mégis a folyamatban? Uniós közlekedési politikák tárgyának kiszélesedése *↑ Modernitás utáni szemléleti fordulat Fenntarthatóság, + alkalmazkodás, együttműködés Integrációk Részvétel Célok és indikátorok Összefoglaló

4 Global & intercontinental
Documents / years Local urban & suburban Country-wide or macro-regional (cc.100–800 km) EU-wide Global & intercontinental before 1992 Specific sub-sector targets; competition balancing 1992 CTP harmonisation of state regulations „Single network to a single market” TEN-T (keep up with USA & Japan/E-Asia) 1996 TEN-T TEN-Guidelines + emphasis on 14 priority projects 1991–94–97 PEC Pan-European (Helsinki) Corridors 1995–99 TINA TINA densified secondary network for accessing countries 2001 WP „Time to Decide” Reduction in mobility Decreasing road transport TEN-T Managing the globalisation of transport 2004 (29 Apr.) TEN-T Guidelines 30 priority projects 2006 WP review „Keep Europe Moving” “Optimise each mode’s own potential” „Mobility must be disconnected from its negative side-effects” 2007 Guidelines for Europe and neighboring regions: Extension of trans-European transport axes to neighboring countries and regions. 2011 WP …to a Single European Transport Area – Towards a competitive and resource efficient transport system WP development goals No (1), (9) and (10). WP development goals No (3), (4b), (8), (9) and (10). 60 % GHG emiss. reduc. by 2050; reducing oil dependency; barriers to increasing congestion + „single European transport area” WP goals (4a) and (5). WP development goals No (2), (6), (7), (9) and (10). EU TEN-T Guidelines … Identification of urban main modes Dual layer approach: core & comprehensive network… +core network corridors Adequate connections to neighbouring and third countries Az EU által szabályozott közlekedési feladatok a korábbi EU-szinttől fokozatosan kiterjednek a nagyobb és a kisebb területi egységek irányában is

5 …úton egy versenyképes és erőforrás- hatékony közlekedési rendszer felé
Helyzetértékelés Üvegház-gáz kibocsátás SEC(2011) 391 final p.18. Városi, (települési) Makro-regionális (közepes itt <500 km) Globális és interkontinentális személy 17 % 33 % 10 % Ebben közút 16 % 29 % 0 % teher 6 % 23 % 11 % 19 % COM(2011) 144 végleges. Fehér Könyv: Útiterv az egységes közlekedési térség megvalósításához – Úton egy versenyképes és erőforrás-hatékony közlekedési rendszer felé. Európai Bizottság, Brüsszel, Az összes uniós kibocsátás a 100 %; – a táblázat ehhez viszonyít. 23 % városi/környéki, 56 % makro-regionális és 21 % interkontinentális. Személyközlekedés 60 % teherforgalom 40 % A közút adja az összes kibocsátás 70 %-át (*A villamosenergia-termelés az energia szektornál szerepel: kb.2%)

6 Forrás: Vrtic M, – Lohse D, – Fröhlich P, – Schiller C, – Schüssler N, – Teichert H, – Axhausen KW (2005) A simultaneous two-dimensionally constraint disaggregate trip generation, distribution and mode choice model: Theory and application for the Swiss national model. Paper presented at the ERSA conference, Amsterdam, July Mutató Városi / helyi Országos EU-szintű EU szomszédság Kontinens-közi Közlekedés kibocsátása [%] 23 56 21 Halálos közúti balesetek [%] 38 62 Utazások száma [%] 85 % (?) 8 % (?) 4 % (?) 2 % (?) 1 % (?) Utazási cél-pont [%] 98 % (?) Forrás: COM(2011) 144 végleges. Fehér Könyv: Útiterv az egységes közlekedési térség megvalósításához – Úton egy versenyképes és erőforrás-hatékony közlekedési rendszer felé. Európai Bizottság, Brüsszel, Vrtic M, – Lohse D, – Fröhlich P, – Schiller C, – Schüssler N, – Teichert H, – Axhausen KW (2005) A simultaneous two-dimensionally constraint disaggregate trip generation, distribution and mode choice model: Theory and application for the Swiss national model. Paper presented at the ERSA conference, Amsterdam, July A közlekedésből származó kibocsátási, forgalmi és baleseti mutatók megoszlása területi kategóriák szerint Forrás: EU WP 2011 háttéranyagai + Vrtic et al.

7 SMILE Towards Sustainable Urban Transport Policies Recommendations for Local Authorities May, p. Hoppá! A Google Chrome nem találta meg a webhelyet Partners: F F D D A I B ES

8 SUTP Sustainable Urban Transport Plans Preparatory Document in relation to the follow-up of the Thematic Strategy on the Urban Environment. Main document 18 p. 25 September

9 PILOT Sustainable Urban Transport Planning: SUTP Manual • Guidance for stakeholders • p. Key characteristics: participatory, sustainability, integrated, measurable targets, cost-internalisation, policy implementation steps „10 küldetés”: időzítés, koordináció, részvétel, érdekel-tek bevonása, politikák integrálása, méltányosság, kommunikáció, szakszerűség, szervezés

10 CIVITAS is designed as a programme that allows cities to learn from each other and facilitate exchange of ideas. (from 2002 on) Main thematic groups: Car-independent Lifestyles Clean fuels and vehicles Collective Passenger Transport Demand Management Strategies Integrated planning Mobility Management Public Involvement Safety and Security Transport Telematics Urban Freight Logistics.

11 . ELTIS The aim of ELTIS is to provide information and support a practical transfer of knowledge and exchange of experience in the field of urban and regional transport in Europe…

12 The aim of this brochure is to share these international experiences and offer a glimpse behind the curtain of EPOMM member countries. The brochure is based on a Dutch report written and published in 2012 by KpVV… [Best practices, jó – de csak nyugati példák… NL, GB, B, CH, A, D, F, I, PR, S, SF, N. Ők osztották el a projektpénzeket…] Mobility management: The smart way to sustainable mobility in European countries, regions and cities p. September

13 Fenntartható városi mobilitási terv készítése
Valamennyi kiadvány a legutóbbi dekádból való Kizárólag a városi közlekedéssel átfogóan foglalkozó munkák Tehát nincs benne, amelyik helyközi közlekedéssel foglalkozik Nincs benne amelyik városi közlekedéssel csak részben foglalkozik (pl. LUTR Land Use and Transportation Research) Nincs benne, amelyik egy részterületre ad eligazítást – buszsávok, tarifa, üzemanyag, city-logisztika stb. [pl. Urban freight transport and city logistics Meta-anyag, 11 korábbi uniós kutatást foglal össze: LEAN BESTUFS IDIOMA COST SOFTICE FV FREYA INFREDAT REFORM COST DIRECT] Tehát: miért gyanús számomra minden új brosúra? Ezért, amit elmondtam. És nem látom, hogy újat mondanának, fejlődnének, elemeznék saját hatékony(talan)ságuk okait, próbálnák megérteni azokat, akikhez szólni akarnak

14 SUMP http://www.mobilityplans.eu/docs/file/SUMP_Brochure_HU_web.pdf

15

16 Ez szép gondolat, de eleve nem teljesül, ha motiváció az, hogy uniós pénzek pályázásához kötelező feltétel a SUMP készítése + integráció, részvétel, alkalmazkodás

17 Ez szép gondolat, de eleve nem teljesül, ha motiváció az, hogy uniós pénzek pályázásához kötelező feltétel a SUMP készítése + integráció, részvétel, alkalmazkodás = korábbi kudarcok okai is!

18 Ez szép gondolat, de eleve nem teljesül, ha motiváció az, hogy uniós pénzek pályázásához kötelező feltétel a SUMP készítése + integráció, részvétel, alkalmazkodás = korábbi kudarcok okai is! Munkafolyamat

19 Munkafolyamat + integráció, részvétel, alkalmazkodás BAU = korábbi kudarcok okai is! Ez nem előkészítés, ez érdemi tartalmi lépés Ez szép gondolat, de eleve nem teljesül, ha motiváció az, hogy uniós pénzek pályázásához kötelező feltétel a SUMP készítése

20 A modernitás időszaka – és az Athéni Charta
A CIAM 4.kongresszusa (Congress Internationaux d’Architecture Moderne) Fókuszban a lakáskérdés megoldása => tömeges lakásépítés: a lakótelep (kis dobozok gyártása: lakások tízszintes épületekben, iparosítható gyártási eljárás) A város hozzáidomítása e tömegtermelési filozófiához és a technológiához: funkcionálisan homogén városnegyedek (ez lesz a fő terület-felhasználási elv): üzleti negyed, lakónegyed, ipari zóna, üdülőövezet. Hatékony tömegtermelés, economy of scale, ‘big is better’, az a jó, ami tervezett

21 A modernitás időszaka – és az Athéni Charta
Közlekedés: kis dobozok, mint egységek; az új domináns közlekedési mód a közút Városokban: a felszín kell az autóknak: sínek a felszín alá vagy fölé. Útban van a villamos, keskenyebb járda, kevesebb fa, odébb rakott gyalogátkelő, buszmegálló stb. „kevés a hely, több helyet az autóknak” A fő cél megkönnyíteni a (motorizált) mobilitást „Citius, altius, fortius” (gyorsabban, magasabbra, erősebben) = A jó technológia jelentése: jobb hardware: (motor, jármű, üzemanyag, autópálya)

22 A posztmodern – és a Lipcsei Charta
‘Everything goes’ (világzene, vendégszöveg, újrahasznosítás …) A külső feltételek: környezet, társadalom, városi élet – nem elhanyagolható. A tervezett, ember-alkotta rendszereinket a körülményekhez (sőt, a változó körülményekhez!) kell igazítani, ahhoz kell alkalmazkodni. Új kulcsszavak: integráció, együttműködés, partnerség, networking, konzultáció, illeszkedés, alkalmazkodás… (kölcsönös függés) Új szempontok, értékek: rugalmas, puffer, tartalék, redundáns, sokszínű (versus: hatékony, egységes, optimális, kiszámított etc.) => Lipcsei Charta a fenntartható európai városról május 24-25 Fő elve: integrált megközelítés (+ Structural Funds) Makro léptékű funkcionális felosztás helyett a szomszédsági egység multifunkcionalitása elengedhetetlen. (Kis távolságok városa, kisváros a nagyvárosban, vegyes zónák, smart city, gyalogosan elérhető) E szemléletváltásból kiindulva értelmezhetőek a városi közlekedésben is a fő elvek:integráció, részvétel, fenntarthatóság, alkalmazkodás és értelmezhető az a helyzet, aminek a megváltoztatására törekszünk Salingaros, Nikos A (2000) Complexity and Urban Coherence. Journal of Urban Design, Vol. 5. pp

23

24 A közlekedési célok meghatározásához három forrás nélkülözhetetlen: – A város átfogó (nem közlekedési) célrendszere; – A nemzetközi trendek ismerete, más városok tapasztalatai; – A város közlekedési helyzetének az értékeléséből eredő tapasztalatok

25 A közlekedési célok meghatározásához három forrás nélkülözhetetlen: – A város átfogó (nem közlekedési) célrendszere; – A nemzetközi trendek ismerete, más városok tapasztalatai; – A város közlekedési helyzetének az értékeléséből eredő tapasztalatok

26 S M A R T Magyar fordítás Betű Specifikus Mérhető Átlátható Reális
Teljesít-hető T References Jump up^ Bogue, Robert. "Use S.M.A.R.T. goals to launch management by objectives plan". TechRepublic. Retrieved 20 November 2013. ^ Jump up to:a b c Doran, G. T. (1981). There's a S.M.A.R.T. way to write management's goals and objectives. Management Review, Volume 70, Issue 11(AMA FORUM), pp. 35–36. ^ Jump up to:a b Why SMART objectives don't work (N.B. This sources gives "wins" in the last sentence of the quote but the original paper gives "twins"). ^ Jump up to:a b c d e f g Yemm, Graham (2013). Essential Guide to Leading Your Team : How to Set Goals, Measure Performance and Reward Talent. Pearson Education. pp. 37–39. ISBN  Retrieved ^ Jump up to:a b c d e f g Piskurich, George M. (2011). Rapid Instructional Design : Learning ID Fast and Right. John Wiley & Sons. p. 132. ISBN  Retrieved ^ Jump up to:a b c d e Richman, Larry (2011). Improving Your Project Management Skills. AMACOM Division ofAmerican Management Association. p. 65. ISBN  Retrieved ^ Jump up to:a b c d e Frey, Bruno S.; Osterloh, Margit (2002). Successful Management by Motivation : Balancing Intrinsic and Extrinsic Incentives. Springer. p. 234. ISBN  Retrieved ^ Jump up to:a b c d e Lawler, John; Bilson, Andy (2013). Social Work Management and Leadership : Managing Complexity with Creativity. Routledge. pp. 84–85. ISBN  Retrieved ^ Jump up to:a b c d e Poister, Theodore H. (2008). Measuring Performance in Public and Nonprofit Organizations. John Wiley & Sons. p. 63. ISBN  X. Retrieved ^ Jump up to:a b c d e Ryals, Lynette; McDonald, Malcolm (2012). Key Account Plans : The practitioners' guide to profitable planning. Routledge. p. 268. ISBN  Retrieved ^ Jump up to:a b c d e Shahin, Arash; Mahbod, M. Ali (2004). "Prioritization of key performance indicators: An integration of analytical hierarchy process and goal setting". International Journal of Productivity and Performance Management (Emerald) 56 (3): 226–240. doi: / Retrieved ^ Jump up to:a b c d e Siegert, Richard J; Taylor, William J (2004). "Theoretical aspects of goal-setting and motivation in rehabilitation". Disability & Rehabilitation (Informa) 26 (1): 1–8. doi: / Retrieved ^ Jump up to:a b Mentioned as an alternative in Yemm, Graham (2013) Jump up^ Mentioned as an alternative in Piskurich, George M. (2011) ^ Jump up to:a b Mentioned as an alternative in Lawler, John; Bilson, Andy (2013) Jump up^ Meyer, Paul J (2003). "What would you do if you knew you couldn’t fail? Creating S.M.A.R.T. Goals".Attitude Is Everything: If You Want to Succeed Above and Beyond. Meyer Resource Group, Incorporated, The. ISBN 

27 S M A R T Magyar fordítás Betű Eredeti Specific* Specifikus Measurable
[4][5][6][7][8][9][10][11][12] Mérhető M Measurable Átlátható A Achievable [4][7][8][10][12] Reális R Relevant [4][7][10][12][15] Teljesít-hető T Time-bound* [4][7][8][9] References Jump up^ Bogue, Robert. "Use S.M.A.R.T. goals to launch management by objectives plan". TechRepublic. Retrieved 20 November 2013. ^ Jump up to:a b c Doran, G. T. (1981). There's a S.M.A.R.T. way to write management's goals and objectives. Management Review, Volume 70, Issue 11(AMA FORUM), pp. 35–36. ^ Jump up to:a b Why SMART objectives don't work (N.B. This sources gives "wins" in the last sentence of the quote but the original paper gives "twins"). ^ Jump up to:a b c d e f g Yemm, Graham (2013). Essential Guide to Leading Your Team : How to Set Goals, Measure Performance and Reward Talent. Pearson Education. pp. 37–39. ISBN  Retrieved ^ Jump up to:a b c d e f g Piskurich, George M. (2011). Rapid Instructional Design : Learning ID Fast and Right. John Wiley & Sons. p. 132. ISBN  Retrieved ^ Jump up to:a b c d e Richman, Larry (2011). Improving Your Project Management Skills. AMACOM Division ofAmerican Management Association. p. 65. ISBN  Retrieved ^ Jump up to:a b c d e Frey, Bruno S.; Osterloh, Margit (2002). Successful Management by Motivation : Balancing Intrinsic and Extrinsic Incentives. Springer. p. 234. ISBN  Retrieved ^ Jump up to:a b c d e Lawler, John; Bilson, Andy (2013). Social Work Management and Leadership : Managing Complexity with Creativity. Routledge. pp. 84–85. ISBN  Retrieved ^ Jump up to:a b c d e Poister, Theodore H. (2008). Measuring Performance in Public and Nonprofit Organizations. John Wiley & Sons. p. 63. ISBN  X. Retrieved ^ Jump up to:a b c d e Ryals, Lynette; McDonald, Malcolm (2012). Key Account Plans : The practitioners' guide to profitable planning. Routledge. p. 268. ISBN  Retrieved ^ Jump up to:a b c d e Shahin, Arash; Mahbod, M. Ali (2004). "Prioritization of key performance indicators: An integration of analytical hierarchy process and goal setting". International Journal of Productivity and Performance Management (Emerald) 56 (3): 226–240. doi: / Retrieved ^ Jump up to:a b c d e Siegert, Richard J; Taylor, William J (2004). "Theoretical aspects of goal-setting and motivation in rehabilitation". Disability & Rehabilitation (Informa) 26 (1): 1–8. doi: / Retrieved ^ Jump up to:a b Mentioned as an alternative in Yemm, Graham (2013) Jump up^ Mentioned as an alternative in Piskurich, George M. (2011) ^ Jump up to:a b Mentioned as an alternative in Lawler, John; Bilson, Andy (2013) Jump up^ Meyer, Paul J (2003). "What would you do if you knew you couldn’t fail? Creating S.M.A.R.T. Goals".Attitude Is Everything: If You Want to Succeed Above and Beyond. Meyer Resource Group, Incorporated, The. ISBN 

28 S M A R T E Magyar fordítás Betű Eredeti Más források szerint…
Specifikus S Specific [4][5][6][7][8][9][10][11][12] Significant, stretching, simple, sustainable Mérhető M Measurable Motivational, manageable, meaningful Átlátható A Achievable [4][7][8][10][12] Appropriate, agreed,[6][13] assignable, attainable,[11]actionable, action-oriented,[5] adjustable, ambitious,[9]aligned with corporate goals,[14] aspirational, acceptable Reális R Relevant [4][7][10][12][15] Result-based, results-oriented, resourced,[15] resonant, realistic,[6][8][9][11][13] reasonable[5] Teljesít-hető T Time-bound [4][7][8][9] Time-oriented, time-framed, timed, time-based,[10] timeboxed, time-specific, timetabled, time limited,[12]time/cost limited,[6] trackable, tangible, timely,[5] time-sensitive[11] [Értékelt] E Evaluate Evaluated,[4] evaluate consistently,[5] ethical, excitable, enjoyable, engaging, ecological, evidenced Re-evaluate Reviewed,[4] rewarded, reassess, revisit, recordable, rewarding, reaching, recognize mastery[5] References Jump up^ Bogue, Robert. "Use S.M.A.R.T. goals to launch management by objectives plan". TechRepublic. Retrieved 20 November 2013. ^ Jump up to:a b c Doran, G. T. (1981). There's a S.M.A.R.T. way to write management's goals and objectives. Management Review, Volume 70, Issue 11(AMA FORUM), pp. 35–36. ^ Jump up to:a b Why SMART objectives don't work (N.B. This sources gives "wins" in the last sentence of the quote but the original paper gives "twins"). ^ Jump up to:a b c d e f g Yemm, Graham (2013). Essential Guide to Leading Your Team : How to Set Goals, Measure Performance and Reward Talent. Pearson Education. pp. 37–39. ISBN  Retrieved ^ Jump up to:a b c d e f g Piskurich, George M. (2011). Rapid Instructional Design : Learning ID Fast and Right. John Wiley & Sons. p. 132. ISBN  Retrieved ^ Jump up to:a b c d e Richman, Larry (2011). Improving Your Project Management Skills. AMACOM Division ofAmerican Management Association. p. 65. ISBN  Retrieved ^ Jump up to:a b c d e Frey, Bruno S.; Osterloh, Margit (2002). Successful Management by Motivation : Balancing Intrinsic and Extrinsic Incentives. Springer. p. 234. ISBN  Retrieved ^ Jump up to:a b c d e Lawler, John; Bilson, Andy (2013). Social Work Management and Leadership : Managing Complexity with Creativity. Routledge. pp. 84–85. ISBN  Retrieved ^ Jump up to:a b c d e Poister, Theodore H. (2008). Measuring Performance in Public and Nonprofit Organizations. John Wiley & Sons. p. 63. ISBN  X. Retrieved ^ Jump up to:a b c d e Ryals, Lynette; McDonald, Malcolm (2012). Key Account Plans : The practitioners' guide to profitable planning. Routledge. p. 268. ISBN  Retrieved ^ Jump up to:a b c d e Shahin, Arash; Mahbod, M. Ali (2004). "Prioritization of key performance indicators: An integration of analytical hierarchy process and goal setting". International Journal of Productivity and Performance Management (Emerald) 56 (3): 226–240. doi: / Retrieved ^ Jump up to:a b c d e Siegert, Richard J; Taylor, William J (2004). "Theoretical aspects of goal-setting and motivation in rehabilitation". Disability & Rehabilitation (Informa) 26 (1): 1–8. doi: / Retrieved ^ Jump up to:a b Mentioned as an alternative in Yemm, Graham (2013) Jump up^ Mentioned as an alternative in Piskurich, George M. (2011) ^ Jump up to:a b Mentioned as an alternative in Lawler, John; Bilson, Andy (2013) Jump up^ Meyer, Paul J (2003). "What would you do if you knew you couldn’t fail? Creating S.M.A.R.T. Goals".Attitude Is Everything: If You Want to Succeed Above and Beyond. Meyer Resource Group, Incorporated, The. ISBN 

29 32 teendő 11 lépésben 4 blokkban

30 Ez inkább jóváhagyott vitaanyag

31

32 ? ! Vajon mennyire érzékelték, hogy ez a „megfelelő infrastruktúra” részben az autózás körülményeinek a rovására is megy?

33 Részvétel. Mit képviselnek a lakosok?
Attitudes of Europeans towards urban mobility. Report. Special Eurobarometer 406 / Wave EB79.4 – TNS Opinion & Social Fieldwork: May - June Publication: December The survey has been requested by the European Commission, Directorate-General for Mobility and Transport and co-ordinated by the Directorate-General for Communication Országonként (EU-28) ezerfős reprezentatív minta ( ) közel válasz Viselkedési minták, elvárások, jobbítási javaslatok Attitudes of Europeans towards urban mobility. Report. Special Eurobarometer 406 / Wave EB79.4 – TNS Opinion & Social Fieldwork: May - June Publication: December The survey has been requested by the European Commission, Directorate-General for Mobility and Transport and co-ordinated by the Directorate-General for Communication.

34 naponta hetente többször havonta néhányszor soha nem tudja
Milyen gyakran Gyalogol Használ autót Közforgalmú eszközt Kerékpározik Motorozik naponta hetente többször havonta néhányszor soha nem tudja EU28, Eurobarometer 2013 Attitudes of Europeans towards urban mobility. Report. Special Eurobarometer 406 / Wave EB79.4 – TNS Opinion & Social Fieldwork: May - June Publication: December The survey has been requested by the European Commission, Directorate-General for Mobility and Transport and co-ordinated by the Directorate-General for Communication.

35 Országonként: milyen gyakran használja az autóját
Országonként: milyen gyakran használja az autóját? naponta, hetente többször, ritkábban, soha EU28: 50, 27, 11, 12 HU: 24, 25, 25, 26 Attitudes of Europeans towards urban mobility. Report. Special Eurobarometer 406 / Wave EB79.4 – TNS Opinion & Social Fieldwork: May - June Publication: December The survey has been requested by the European Commission, Directorate-General for Mobility and Transport and co-ordinated by the Directorate-General for Communication. Eurobarometer EU28

36 Attitudes of Europeans towards urban mobility. Report
Attitudes of Europeans towards urban mobility. Report. Special Eurobarometer 406 / Wave EB79.4 – TNS Opinion & Social Fieldwork: May - June Publication: December The survey has been requested by the European Commission, Directorate-General for Mobility and Transport and co-ordinated by the Directorate-General for Communication. Fontos ill. nagyon fontos városi problémának tekinti a megkérdezettek többsége: légszennyezés 81%; forgalmi torlódás 76 %; utazási költség 74 %; balesetek 73 %; zajártalom 72 % EU28 Eurobarometer 2013

37 Attitudes of Europeans towards urban mobility. Report
Attitudes of Europeans towards urban mobility. Report. Special Eurobarometer 406 / Wave EB79.4 – TNS Opinion & Social Fieldwork: May - June Publication: December The survey has been requested by the European Commission, Directorate-General for Mobility and Transport and co-ordinated by the Directorate-General for Communication. Milyen intézkedésekkel lehetne javítani a városi közlekedésen ? Olcsó és jó közforgalmú közlekedés… EU28 Eurobarometer 2013

38 A valódi lépés annak elérése volt, (P Maurois) hogy a TGV nem kerüli el. Egyébként a London, Párizs, Brüsszel (Amszterdam, Köln) kapcsolat csomópontjában lenni - nem valami másolható elem. Jó, eredményes PR tevékenység, de nem azonos a társadalmi részvétellel..

39 Együtt a versenyképes és forrás-hatékony városi mobilitásért
Együtt a versenyképes és forrás-hatékony városi mobilitásért. COM(2013) 913 végleges. Brüsszel Együtt a versenyképes és forrás-hatékony városi mobilitásért. COM(2013) 913 végleges. Brüsszel

40 Fenntartható városi mobilitási terv készítése
Együtt a versenyképes és forrás-hatékony városi mobilitásért. COM(2013) 913 final. Brüsszel ANNEX: Koncepció a fenntartható városi mobilitási tervekre SWD(2013) 524 final A call to action on urban logistics SWD(2013) 525 final Targeted action on urban road safety SWD(2013) 526 final A call for smarter urban vehicle access regulations SWD(2013) 527 final Mobilising Intelligent Transport Systems for EU cities SWD(2013) 528 final Impact assessment SWD(2013) 529 final Resume impact assessment

41 Koncepció a fenntartható városi mobilitási tervekre
„A koncepció a korszerű (*modern) és fenntartható városi mobilitással és közlekedéstervezéssel kapcsolatos széles körű konszenzust tükrözi” Célkitűzések: (…nem a települési közigazgatási régiók, hanem a „működő város” és hátországának igényeit tartják szem előtt.) a) Akadálymentesen hozzáférhető és kielégíti minden használó alapvető mobilitási igényeit; b) Egyensúlyt teremt a polgárok, a vállalkozások és az ipar mobilitás és közlekedési szolgáltatások iránti eltérő igényei között és reagál ezen igényekre; c) A különböző közlekedési módok kiegyensúlyozott fejlődését és jobb integrációját szolgálja; d) Megfelel a fenntarthatóság követelményének, és egyensúlyt teremt a gazdaság életképesség, a társadalmi méltányosság, az egészség és a környezeti minőség szükségletei között; e) Optimális hatékonyságot és költséghatékonyságot biztosít; f) Jobban kihasználja a városi tereket és a meglévő közlekedési infrastruktúrát és szolgáltatásokat; g) Vonzóbbá teszi a városi környezetet, javítja az életminőséget és a közegészségügyi helyzetet; h) Javítja a közlekedés biztonságát; i) Csökkenti a levegő- és zajszennyezést, az üvegházhatású gázok kibocsátását és az energiafogyasztást; és Koncepció a fenntartható városi mobilitási tervekre

42 Koncepció a fenntartható városi mobilitási tervekre
„A koncepció a korszerű (*modern) és fenntartható városi mobilitással és közlekedéstervezéssel kapcsolatos széles körű konszenzust tükrözi” Célkitűzések: (…nem a települési közigazgatási régiók, hanem a „működő város” és hátországának igényeit tartják szem előtt.) a) Akadálymentesen hozzáférhető és kielégíti minden használó alapvető mobilitási igényeit; b) Egyensúlyt teremt a polgárok, a vállalkozások és az ipar mobilitás és közlekedési szolgáltatások iránti eltérő igényei között és reagál ezen igényekre; c) A különböző közlekedési módok kiegyensúlyozott fejlődését és jobb integrációját szolgálja; d) Megfelel a fenntarthatóság követelményének, és egyensúlyt teremt a gazdaság életképesség, a társadalmi méltányosság, az egészség és a környezeti minőség szükségletei között; e) Optimális hatékonyságot és költséghatékonyságot biztosít; f) Jobban kihasználja a városi tereket és a meglévő közlekedési infrastruktúrát és szolgáltatásokat; g) Vonzóbbá teszi a városi környezetet, javítja az életminőséget és a közegészségügyi helyzetet; h) Javítja a közlekedés biztonságát; i) Csökkenti a levegő- és zajszennyezést, az üvegházhatású gázok kibocsátását és az energiafogyasztást; és j) Hozzájárul a transzeurópai közlekedési hálózat és az egész európai közlekedési rendszer általános teljesítményének javításához. [=kötelező’ kék farok’, ezért indokolt EU szinten foglalkozni vele Egyébként pont fordítva, a TEN-nek és az európai közlekedési rendszernek kellene hozzájárulnia az emberi lakóhelyek és életkörülmények javításához…] Koncepció a fenntartható városi mobilitási tervekre

43 Koncepció a fenntartható városi mobilitási tervekre
Hosszú távú elképzelések és világos végrehajtási terv (ütemterv, költségvetés, felelősség delegálása) A jelenlegi és a jövőbeli teljesítmény értékelése (helyzetelemzés, teljesítménymutatók, konkrét célkitűzések, mérhető célok) Valamennyi közlekedési mód kiegyensúlyozott és integrált fejlesztése (tömegközlekedés:, nem motorizált közlekedés, intermodalitás, biztonság, közúti közlekedés /mozgó és álló/, városi logisztika, mobilitás-menedzsment, intelligens közlekedés) Horizontális és vertikális integráció (szakpolitikák között, közigazgatási szintek / területi egységek között, meglévő tervekkel) Részvételi szemléletmód Ellenőrzés, felülvizsgálat, jelentéstétel Minőségbiztosítás Koncepció a fenntartható városi mobilitási tervekre

44 Koncepció a fenntartható városi mobilitási tervekre
Mi hiányzik? Amit ad: szenvtelen eljárási leltár, munkarészek felsorolása (közte sok fontos!) Ami hiányzik, azok az aktuális értékek, nézetek, célok, ami alapján itt és most befolyásolni akarjuk a jövőt. „egyensúlyt teremt” = az aktuális torz helyzet megváltoztatása, meglévő pozíciók átrendezése „különböző közlekedési módok kiegyensúlyozott fejlődése” = az eddigi kialakult arányok felülvizsgálata „valamennyi közlekedési mód kiegyensúlyozott fejlesztése = a közterületek újraosztása az autós közlekedés rovására! „jobban kihasználja a meglévő közlekedési infrastruktúrát” = karbantart, felújít, nem feltétlenül újat épít „részvételi szemlélet” = néha nem az fog történni, amit a tervező legjobbnak gondolt (persze beleértve a SUMP tervezőjét is…) Koncepció a fenntartható városi mobilitási tervekre

45 Stratégiai dokumentumok cél-hierarchiája és a hozzá rendelhető indikátorok

46 Az össztársadalmi célok figyelembevétele: cél-hierarchia és indikátor rendszer
Értékelés: a különböző szintű céloknak a teljesülése Nemzetgazdasági, társadalompolitikai célok (pl. versenyképesség, fenntarthatóság, esélyegyenlőség, térségi kiegyenlítés stb.) A fenti célokat elősegítő (ágazati) stratégiai főirányok A (ágazati) stratégiát megvalósító programok A programokba illeszkedő projektek + Két értékelési kérdés: Az adott szint célkitűzése teljesült-e Az adott szintű cél megvalósulása megfelelően illeszkedik-e a magasabb szintű célok teljesüléséhez.

47 Az össztársadalmi célok figyelembevétele : cél-hierarchia és indikátor rendszer
SZINT CÉL INDIKÁTOR PÉLDA PROJEKT adott létesítmény megépítése input, output elköltött pénz, elkészült út [km]

48 Az össztársadalmi célok figyelembevétele: cél-hierarchia és indikátor rendszer
SZINT CÉL INDIKÁTOR PÉLDA PROGRAM bizonyos típusú fejlesztések kijelölése teljesítmény eredmény utazási idő-változás, balesetszám-csökkenés PROJEKT adott létesítmény megépítése input, output elköltött pénz, elkészült út [km]

49 Az össztársadalmi célok figyelembevétele : cél-hierarchia és indikátor rendszer
SZINT CÉL INDIKÁTOR PÉLDA SZAKPOLITIKA a gazd-társadalom-politikai céloknak megfelelő ágazati célok teljesítmény hatás modal split változása, kibocsátás csökkentése PROGRAM bizonyos típusú fejlesztések kijelölése teljesítmény eredmény utazási idő-változás, balesetszám-csökkenés PROJEKT adott létesítmény megépítése input, output elköltött pénz, elkészült út [km]

50 Az össztársadalmi célok figyelembevétele : cél-hierarchia és indikátor rendszer
SZINT CÉL INDIKÁTOR PÉLDA GAZDASÁG- ÉS TÁRSADALOM-POLITIKA a gazd-társadalom-politikai célok teljesítmény hatás foglalkoztatás javulása, versenyképesség javulás jobb környezet-minőség SZAKPOLITIKA a gazd-társadalom-politikai céloknak megfelelő ágazati célok modal split változása, kibocsátás csökkentése PROGRAM bizonyos típusú fejlesztések kijelölése teljesítmény eredmény utazási idő-változás, balesetszám-csökkenés PROJEKT adott létesítmény megépítése input, output elköltött pénz, elkészült út [km]

51 Összefoglalás /2 Az európai jó gyakorlatot ismertető brosúrák nagyon hasznosak, de nem eljárási útmutatók, nem automatikusan másolható példák. A SUMP esetében is józan mérlegelésre van szükség annak eldöntésére, hogy mit vegyünk át a SUMP eljárás leírásából. Az egész fenntarthatósági elképzelés mögött világosan kell látni az ipari társadalom fejlesztésekor elkövetett túlkapásokat, és azt, hogy ebből a kiinduló helyzetből akarunk egy kiegyensúlyozottabb városi életforma felé lépni.. A megtervezett, optimális, hatékony uralma elavult, mert egy statikus jövőbeli állapotot feltételez. A körülmények változásához igazodni képes működésé a jövő. Új kulcsszavak: integráció, alkalmazkodás, fenntarthatóság, részvétel, környezet Integráció: város és ország ill. város és környéke között, szomszédos térségek között, szakterületek között, közlekedési és nem-közlekedési célok között, fejlesztés és fenntartás között, közlekedési módok között

52 Összefoglalás /2 A városi közlekedési rendszer céljainak meghatározásához három fő forrás: (1) a város átfogó (nem-közlekedési) céljai, (2) a nemzetközi trendek ismerete és (3) a helyi közlekedési helyzet értékelése. A társadalmi részvétel nem pipálható ki a tájékoztatással. Alapvető megértendő kérdés, hogy a közlekedés nem megoldásokat diktál, hanem társadalmi elvárásokat kell kiszolgálnia. A városirányítás feladata, hogy releváns, életmódhoz kötődő kérdéseket tegyen vita tárgyává, majd a kialakuló célokhoz keressen azokat elősegítő, jó szakmai (pl. közlekedés-specifikus) megoldásokat. A közlekedés-specifikus céloknak a város átfogó céljait kell szolgálniuk. Ennek ellenőrzésére hatás- és eredmény-indikátorokat kell alkalmazni, amelyek mérik, hogy a létesítmény elkészültével valóban teljesülnek-e a hozzá kapcsolódó ígéretek is. A városi élet, az emberek élete nem eszköz az európai közlekedési rendszer hatékonyságának elősegítésére, a viszony éppen fordított.

53 FENNTARTHATÓ VÁROSI MOBILITÁSI TERV (SUMP) KÉSZÍTÉSE
Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet KÖSZÖNÖM A FIGYELMET ! BUMP szeminárium Fenntartható Városi Mobilitási Terv (SUMP) képzés önkormányzatok és tervezők számára Regionális Környezetvédelmi Központ Szentendre, március 19.


Letölteni ppt "FENNTARTHATÓ VÁROSI MOBILITÁSI TERV (SUMP) KÉSZÍTÉSE"

Hasonló előadás


Google Hirdetések