Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet BUMP szeminárium Fenntartható Városi Mobilitási Terv (SUMP)

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet BUMP szeminárium Fenntartható Városi Mobilitási Terv (SUMP)"— Előadás másolata:

1 Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet BUMP szeminárium Fenntartható Városi Mobilitási Terv (SUMP) képzés önkormányzatok és tervezők számára Regionális Környezetvédelmi Központ Szentendre, március 19. FENNTARTHATÓ VÁROSI MOBILITÁSI TERV (SUMP) KÉSZÍTÉSE

2 2 obilityplans.e u/docs/file/SU MP_Brochure _HU_web.pdf SUMP

3 3 Fenntartható városi mobilitási terv készítése 4 Miért gyanús számomra minden ilyen brosúra? 4 Miért gyanús konkréten a SUMP ? 4 Mi hasznos mégis a folyamatban? –Uniós közlekedési politikák tárgyának kiszélesedése *↑ –Modernitás utáni szemléleti fordulat –Fenntarthatóság, + alkalmazkodás, együttműködés –Integrációk –Részvétel –Célok és indikátorok 4 Összefoglaló

4 4 Documents / yearsLocal urban & suburban Country-wide or macro-regional (cc.100–800 km) EU-wide Global & intercontinental before 1992 Specific sub-sector targets; competition balancing 1992 CTP harmonisation of state regulations „Single network to a single market” + TEN-T (keep up with USA & Japan/E- Asia) 1996 TEN-T TEN-Guidelines + emphasis on 14 priority projects 1991–94–97 PEC Pan-European (Helsinki) Corridors 1995–99 TINA TINA densified secondary network for accessing countries 2001 WP „Time to Decide” Reduction in mobility Decreasing road transport + TEN-T Managing the globalisation of transport 2004 (29 Apr.) TEN-T Guidelines 30 priority projects 2006 WP review „Keep Europe Moving” “Optimise each mode’s own potential” „Mobility must be disconnected from its negative side-effects” 2007 Guidelines for Europe and neighboring regions: Extension of trans-European transport axes to neighboring countries and regions WP …to a Single European Transport Area – Towards a competitive and resource efficient transport system WP development goals No (1), (9) and (10). WP development goals No (3), (4b), (8), (9) and (10). 60 % GHG emiss. reduc. by 2050; reducing oil dependency; barriers to increasing congestion + „single European transport area” WP goals (4a) and (5). WP development goals No (2), (6), (7), (9) and (10) EU TEN-T Guidelines … Identification of urban main modes Dual layer approach: core & comprehensive network… +core network corridors Adequate connections to neighbouring and third countries Az EU által szabályozott közlekedési feladatok a korábbi EU-szinttől fokozatosan kiterjednek a nagyobb és a kisebb területi egységek irányában is

5 5 4 Helyzetértékelés Üvegház-gáz kibocsátás SEC(2011) 391 final p.18. Városi, (települési) Makro-regionális ( közepes itt <500 km ) Globális és interkontinentális személy17 %33 %10 % Ebben közút16 %29 %0 % teher6 %23 %11 % Ebben közút6 %19 %0 % Az összes uniós kibocsátás a 100 %; – a táblázat ehhez viszonyít. 23 % városi/környéki, 56 % makro-regionális és 21 % interkontinentális. Személyközlekedés 60 % teherforgalom 40 % A közút adja az összes kibocsátás 70 %-át (* A villamosenergia-termelés az energia szektornál szerepel: kb.2% ) …úton egy versenyképes és erőforrás- hatékony közlekedési rendszer felé

6 6 MutatóVárosi / helyi OrszágosEU-szintűEU szomszédság Kontinens- közi Közlekedés kibocsátása [%] Halálos közúti balesetek [%] 3862 Utazások száma [%] 85 % (?)8 % (?)4 % (?)2 % (?)1 % (?) Utazási cél- pont [%] 98 % (?) Forrás: Vrtic M, – Lohse D, – Fröhlich P, – Schiller C, – Schüssler N, – Teichert H, – Axhausen KW (2005) A simultaneous two-dimensionally constraint disaggregate trip generation, distribution and mode choice model: Theory and application for the Swiss national model. Paper presented at the ERSA conference, Amsterdam, July A közlekedésből származó kibocsátási, forgalmi és baleseti mutatók megoszlása területi kategóriák szerint Forrás: EU WP 2011 háttéranyagai + Vrtic et al.

7 7 Towards Sustainable Urban Transport Policies Recommendations for Local Authorities May, p. os.org/documents/160/SUTP_SM ILE.pdf os.org/documents/160/SUTP_SM ILE.pdf Hoppá! A Google Chrome nem találta meg a webhelyetwww.smile-europe.org SMILE Partners: F F D D A I B ES

8 8 Sustainable Urban Transport Plans Preparatory Document in relation to the follow-up of the Thematic Strategy on the Urban Environment. Main document 18 p. 25 September rban/pdf/transport/2007_sutp_pre pdoc.pdf rban/pdf/transport/2007_sutp_pre pdoc.pdf SUTP

9 9 Sustainable Urban Transport Planning: SUTP Manual • Guidance for stakeholders • p. transport.org/fileadmin/WP2/Pilo t_EN_WEB.pdf PILOT Key characteristics: participatory, sustainability, integrated, measurable targets, cost-internalisation, policy implementation steps „10 küldetés”: időzítés, koordináció, részvétel, érdekel- tek bevonása, politikák integrálása, méltányosság, kommunikáció, szakszerűség, szervezés

10 10 CIVITAS is designed as a programme that allows cities to learn from each other and facilitate exchange of ideas. (from 2002 on) Main thematic groups: Car-independent Lifestyles Clean fuels and vehicles Collective Passenger Transport Demand Management Strategies Integrated planning Mobility Management Public Involvement Safety and Security Transport Telematics Urban Freight Logistics. initiative.org/mobility-solutions- page initiative.org/mobility-solutions- page

11 11. The aim of ELTIS is to provide information and support a practical transfer of knowledge and exchange of experience in the field of urban and regional transport in Europe…. ELTIS

12 12 The aim of this brochure is to share these international experiences and offer a glimpse behind the curtain of EPOMM member countries. The brochure is based on a Dutch report written and published in 2012 by KpVV… [Best practices, jó – de csak nyugati példák… NL, GB, B, CH, A, D, F, I, PR, S, SF, N. Ők osztották el a projektpénzeket… ] Mobility management: The smart way to sustainable mobility in European countries, regions and cities 132 p. September ook_2013_web.pdf ook_2013_web.pdf

13 13 Fenntartható városi mobilitási terv készítése 4 Valamennyi kiadvány a legutóbbi dekádból való 4 Kizárólag a városi közlekedéssel átfogóan foglalkozó munkák 4 Tehát nincs benne, amelyik helyközi közlekedéssel foglalkozik 4 Nincs benne amelyik városi közlekedéssel csak részben foglalkozik (pl. LUTR Land Use and Transportation Research) 4 Nincs benne, amelyik egy részterületre ad eligazítást – buszsávok, tarifa, üzemanyag, city-logisztika stb. [pl. Urban freight transport and city logistics Meta-anyag, 11 korábbi uniós kutatást foglal össze: LEAN BESTUFS IDIOMA COST 321 SOFTICE FV-2000 FREYA INFREDAT REFORM COST 339 DIRECT ]http://www.eu-portal.net/material/downloadarea/kt8_wm_hu.pdf 4 Tehát: miért gyanús számomra minden új brosúra? 4 Ezért, amit elmondtam. 4 És nem látom, hogy újat mondanának, fejlődnének, elemeznék saját hatékony(talan)ságuk okait, próbálnák megérteni azokat, akikhez szólni akarnak

14 14 obilityplans.e u/docs/file/SU MP_Brochure _HU_web.pdf SUMP

15 15

16 16 + integráció, részvétel, alkalmazkodás Ez szép gondolat, de eleve nem teljesül, ha motiváció az, hogy uniós pénzek pályázásához kötelező feltétel a SUMP készítése

17 17 + integráció, részvétel, alkalmazkodás = korábbi kudarcok okai is! Ez szép gondolat, de eleve nem teljesül, ha motiváció az, hogy uniós pénzek pályázásához kötelező feltétel a SUMP készítése

18 18 Munkafolyamat + integráció, részvétel, alkalmazkodás = korábbi kudarcok okai is! Ez szép gondolat, de eleve nem teljesül, ha motiváció az, hogy uniós pénzek pályázásához kötelező feltétel a SUMP készítése

19 19 Munkafolyamat + integráció, részvétel, alkalmazkodás BAU = korábbi kudarcok okai is! Ez nem előkészítés, ez érdemi tartalmi lépés Ez szép gondolat, de eleve nem teljesül, ha motiváció az, hogy uniós pénzek pályázásához kötelező feltétel a SUMP készítése

20 20 A modernitás időszaka – és az Athéni Charta 4 A CIAM 4.kongresszusa (Congress Internationaux d’Architecture Moderne) Fókuszban a lakáskérdés megoldása => tömeges lakásépítés: a lakótelep (kis dobozok gyártása: lakások tízszintes épületekben, iparosítható gyártási eljárás) 4 A város hozzáidomítása e tömegtermelési filozófiához és a technológiához: funkcionálisan homogén városnegyedek (ez lesz a fő terület-felhasználási elv): üzleti negyed, lakónegyed, ipari zóna, üdülőövezet. 4 Hatékony tömegtermelés, economy of scale, ‘big is better’, az a jó, ami tervezett

21 21 A modernitás időszaka – és az Athéni Charta 4 Közlekedés: kis dobozok, mint egységek; az új domináns közlekedési mód a közút 4 Városokban: a felszín kell az autóknak: sínek a felszín alá vagy fölé. Útban van a villamos, keskenyebb járda, kevesebb fa, odébb rakott gyalogátkelő, buszmegálló stb. „kevés a hely, több helyet az autóknak” 4 A fő cél megkönnyíteni a (motorizált) mobilitást 4 „Citius, altius, fortius” (gyorsabban, magasabbra, erősebben) = A jó technológia jelentése: jobb hardware: (motor, jármű, üzemanyag, autópálya)

22 22 A posztmodern – és a Lipcsei Charta 4 ‘Everything goes’ (világzene, vendégszöveg, újrahasznosítás …) 4 A külső feltételek: környezet, társadalom, városi élet – nem elhanyagolható. A tervezett, ember-alkotta rendszereinket a körülményekhez (sőt, a változó körülményekhez!) kell igazítani, ahhoz kell alkalmazkodni. 4 Új kulcsszavak: integráció, együttműködés, partnerség, networking, konzultáció, illeszkedés, alkalmazkodás… (kölcsönös függés) 4 Új szempontok, értékek: rugalmas, puffer, tartalék, redundáns, sokszínű (versus: hatékony, egységes, optimális, kiszámított etc.) => 4 Lipcsei Charta a fenntartható európai városról május Fő elve: integrált megközelítés (+ Structural Funds) 4 Makro léptékű funkcionális felosztás helyett a szomszédsági egység multifunkcionalitása elengedhetetlen. (Kis távolságok városa, kisváros a nagyvárosban, vegyes zónák, smart city, gyalogosan elérhető) 4 E szemléletváltásból kiindulva értelmezhetőek a városi közlekedésben is a fő elvek:integráció, részvétel, fenntarthatóság, alkalmazkodás és értelmezhető az a helyzet, aminek a megváltoztatására törekszünk

23 23

24 24 A közlekedési célok meghatározásához három forrás nélkülözhetetlen: – A város átfogó (nem közlekedési) célrendszere; – A nemzetközi trendek ismerete, más városok tapasztalatai; – A város közlekedési helyzetének az értékeléséből eredő tapasztalatok

25 25 A közlekedési célok meghatározásához három forrás nélkülözhetetlen: – A város átfogó (nem közlekedési) célrendszere; – A nemzetközi trendek ismerete, más városok tapasztalatai; – A város közlekedési helyzetének az értékeléséből eredő tapasztalatok

26 26 Magyar fordítás Betű Specifikus S Mérhet ő M Átlátható A Reális R Teljesít- het ő T

27 27 Magyar fordítás BetűEredeti Specifikus S Specific* [4][5][6][7][8][9][10 ][11][12] Mérhet ő M Measurable [4][5][6][7][8][9][10 ][11][12] Átlátható A Achievable [4][7][8][10][12] [4][7][8][10][12] Reális R Relevant [4][7][10][12][15] [4][7][10][12][15] Teljesít- het ő T Time- bound* [4][7][8][9] [4][7][8][9]

28 28 Magyar fordítás BetűEredetiMás források szerint… Specifikus S Specific [4][5][6][7][8][9][10 ][11][12] Significant, stretching, simple, sustainable Mérhet ő M Measurable [4][5][6][7][8][9][10 ][11][12] Motivational, manageable, meaningful Átlátható A Achievable [4][7][8][10][12] [4][7][8][10][12] Appropriate, agreed, [6][13] assignable, attainable, [11] actionable, action-oriented, [5] adjustable, ambitious, [9] aligned with corporate goals, [14] aspirational, acceptable [6][13] [11] [5] [9] [14] Reális R Relevant [4][7][10][12][15] [4][7][10][12][15] Result-based, results-oriented, resourced, [15] resonant, realistic, [6][8][9][11][13] reasonable [5] [15] [6][8][9][11][13] [5] Teljesít- het ő T Time-bound [4][7][8][9] [4][7][8][9] Time-oriented, time-framed, timed, time-based, [10] timeboxed, time-specific, timetabled, time limited, [12] time/cost limited, [6] trackable, tangible, timely, [5] time-sensitive [11] [10] [12] [6] [5] [11] [Értékelt] E Evaluate Evaluated, [4] evaluate consistently, [5] ethical, excitable, enjoyable, engaging, ecological, evidenced [4] [5] R Re-evaluate Reviewed, [4] rewarded, reassess, revisit, recordable, rewarding, reaching, recognize mastery [5] [4] [5]

29 29 32 teendő 11 lépésben 4 blokkban

30 30 Ez inkább jóváhagyott vitaanyag

31 31

32 32 Vajon mennyire érzékelték, hogy ez a „megfelelő infrastruktúra” részben az autózás körülményeinek a rovására is megy? ? !

33 33 Részvétel. Mit képviselnek a lakosok? 4 Attitudes of Europeans towards urban mobility. Report. Special Eurobarometer 406 / Wave EB79.4 – TNS Opinion & Social Fieldwork: May - June Publication: December The survey has been requested by the European Commission, Directorate-General for Mobility and Transport and co-ordinated by the Directorate- General for Communication Országonként (EU-28) ezerfős reprezentatív minta ( ) közel válasz 4 Viselkedési minták, elvárások, jobbítási javaslatok

34 34 Milyen gyakran Gyalogol Használ autót Közforgalmú eszközt Kerékpározik Motorozik naponta hetente többször havonta néhányszor soha nem tudja EU28, Eurobarometer 2013

35 35 Eurobarometer 2013 EU28 Országonként: milyen gyakran használja az autóját? naponta, hetente többször, ritkábban, soha EU28: 50, 27, 11, 12 HU: 24, 25, 25, 26

36 36 Fontos ill. nagyon fontos városi problémának tekinti a megkérdezettek többsége: légszennyezés 81%; forgalmi torlódás 76 %; utazási költség 74 %; balesetek 73 %; zajártalom 72 % EU28 Eurobarometer 2013

37 37 Milyen intézkedésekkel lehetne javítani a városi közlekedésen ? Olcsó és jó közforgalmú közlekedés… EU28 Eurobarometer 2013

38 38 A valódi lépés annak elérése volt, (P Maurois) hogy a TGV nem kerüli el. Egyébként a London, Párizs, Brüsszel (Amszterdam, Köln) kapcsolat csomópontjában lenni - nem valami másolható elem. Jó, eredményes PR tevékenység, de nem azonos a társadalmi részvétellel..

39 39 Együtt a versenyképes és forrás-hatékony városi mobilitásért. COM(2013) 913 végleges. Brüsszel /doc/ump/com(2013)913_en.pdf /doc/ump/com(2013)913_en.pdf

40 40 Fenntartható városi mobilitási terv készítése 4 Együtt a versenyképes és forrás-hatékony városi mobilitásért. COM(2013) 913 final. Brüsszel ANNEX: Koncepció a fenntartható városi mobilitási tervekre 4 SWD(2013) 524 final A call to action on urban logistics 4 SWD(2013) 525 final Targeted action on urban road safety 4 SWD(2013) 526 final A call for smarter urban vehicle access regulations 4 SWD(2013) 527 final Mobilising Intelligent Transport Systems for EU cities 4 SWD(2013) 528 final Impact assessment 4 SWD(2013) 529 final Resume impact assessment

41 41 Koncepció a fenntartható városi mobilitási tervekre 4 „A koncepció a korszerű (* modern ) és fenntartható városi mobilitással és közlekedéstervezéssel kapcsolatos széles körű konszenzust tükrözi” 4 Célkitűzések: (…nem a települési közigazgatási régiók, hanem a „működő város” és hátországának igényeit tartják szem előtt.) –a) Akadálymentesen hozzáférhető és kielégíti minden használó alapvető mobilitási igényeit; –b) Egyensúlyt teremt a polgárok, a vállalkozások és az ipar mobilitás és közlekedési szolgáltatások iránti eltérő igényei között és reagál ezen igényekre; –c) A különböző közlekedési módok kiegyensúlyozott fejlődését és jobb integrációját szolgálja; –d) Megfelel a fenntarthatóság követelményének, és egyensúlyt teremt a gazdaság életképesség, a társadalmi méltányosság, az egészség és a környezeti minőség szükségletei között; –e) Optimális hatékonyságot és költséghatékonyságot biztosít; –f) Jobban kihasználja a városi tereket és a meglévő közlekedési infrastruktúrát és szolgáltatásokat; –g) Vonzóbbá teszi a városi környezetet, javítja az életminőséget és a közegészségügyi helyzetet; –h) Javítja a közlekedés biztonságát; –i) Csökkenti a levegő- és zajszennyezést, az üvegházhatású gázok kibocsátását és az energiafogyasztást; és

42 42 Koncepció a fenntartható városi mobilitási tervekre 4 „A koncepció a korszerű (* modern ) és fenntartható városi mobilitással és közlekedéstervezéssel kapcsolatos széles körű konszenzust tükrözi” 4 Célkitűzések: (…nem a települési közigazgatási régiók, hanem a „működő város” és hátországának igényeit tartják szem előtt.) –a) Akadálymentesen hozzáférhető és kielégíti minden használó alapvető mobilitási igényeit; –b) Egyensúlyt teremt a polgárok, a vállalkozások és az ipar mobilitás és közlekedési szolgáltatások iránti eltérő igényei között és reagál ezen igényekre; –c) A különböző közlekedési módok kiegyensúlyozott fejlődését és jobb integrációját szolgálja; –d) Megfelel a fenntarthatóság követelményének, és egyensúlyt teremt a gazdaság életképesség, a társadalmi méltányosság, az egészség és a környezeti minőség szükségletei között; –e) Optimális hatékonyságot és költséghatékonyságot biztosít; –f) Jobban kihasználja a városi tereket és a meglévő közlekedési infrastruktúrát és szolgáltatásokat; –g) Vonzóbbá teszi a városi környezetet, javítja az életminőséget és a közegészségügyi helyzetet; –h) Javítja a közlekedés biztonságát; –i) Csökkenti a levegő- és zajszennyezést, az üvegházhatású gázok kibocsátását és az energiafogyasztást; és –j) Hozzájárul a transzeurópai közlekedési hálózat és az egész európai közlekedési rendszer általános teljesítményének javításához. [ =kötelező’ kék farok’, ezért indokolt EU szinten foglalkozni vele Egyébként pont fordítva, a TEN-nek és az európai közlekedési rendszernek kellene hozzájárulnia az emberi lakóhelyek és életkörülmények javításához… ]

43 43 Koncepció a fenntartható városi mobilitási tervekre 4 Hosszú távú elképzelések és világos végrehajtási terv ( ütemterv, költségvetés, felelősség delegálása ) 4 A jelenlegi és a jövőbeli teljesítmény értékelése ( helyzetelemzés, teljesítménymutatók, konkrét célkitűzések, mérhető célok ) 4 Valamennyi közlekedési mód kiegyensúlyozott és integrált fejlesztése ( tömegközlekedés:, nem motorizált közlekedés, intermodalitás, biztonság, közúti közlekedés /mozgó és álló/, városi logisztika, mobilitás-menedzsment, intelligens közlekedés ) 4 Horizontális és vertikális integráció ( szakpolitikák között, közigazgatási szintek / területi egységek között, meglévő tervekkel ) 4 Részvételi szemléletmód 4 Ellenőrzés, felülvizsgálat, jelentéstétel 4 Minőségbiztosítás

44 44 Koncepció a fenntartható városi mobilitási tervekre 4 Mi hiányzik? 4 Amit ad: szenvtelen eljárási leltár, munkarészek felsorolása (közte sok fontos!) 4 Ami hiányzik, azok az aktuális értékek, nézetek, célok, ami alapján itt és most befolyásolni akarjuk a jövőt. 4 „egyensúlyt teremt” = az aktuális torz helyzet megváltoztatása, meglévő pozíciók átrendezése 4 „különböző közlekedési módok kiegyensúlyozott fejlődése” = az eddigi kialakult arányok felülvizsgálata 4 „valamennyi közlekedési mód kiegyensúlyozott fejlesztése = a közterületek újraosztása az autós közlekedés rovására! 4 „jobban kihasználja a meglévő közlekedési infrastruktúrát” = karbantart, felújít, nem feltétlenül újat épít 4 „részvételi szemlélet” = néha nem az fog történni, amit a tervező legjobbnak gondolt (persze beleértve a SUMP tervezőjét is…)

45 45 Stratégiai dokumentumok cél-hierarchiája és a hozzá rendelhető indikátorok

46 46 Az össztársadalmi célok figyelembevétele: cél-hierarchia és indikátor rendszer 4 Értékelés: a különböző szintű céloknak a teljesülése 4 Nemzetgazdasági, társadalompolitikai célok (pl. versenyképesség, fenntarthatóság, esélyegyenlőség, térségi kiegyenlítés stb.) 4 A fenti célokat elősegítő ( ágazati ) stratégiai főirányok 4 A ( ágazati ) stratégiát megvalósító programok 4…4… 4 A programokba illeszkedő projektek Két értékelési kérdés: 4 Az adott szint célkitűzése teljesült-e 4 Az adott szintű cél megvalósulása megfelelően illeszkedik-e a magasabb szintű célok teljesüléséhez.

47 47 Az össztársadalmi célok figyelembevétele : cél-hierarchia és indikátor rendszer SZINTCÉLINDIKÁTORPÉLDA PROJEKTadott létesítmény megépítése input, output elköltött pénz, elkészült út [km]

48 48 Az össztársadalmi célok figyelembevétele: cél-hierarchia és indikátor rendszer SZINTCÉLINDIKÁTORPÉLDA PROGRAMbizonyos típusú fejlesztések kijelölése teljesítmény eredmény utazási idő-változás, balesetszám-csökkenés PROJEKTadott létesítmény megépítése input, output elköltött pénz, elkészült út [km]

49 49 Az össztársadalmi célok figyelembevétele : cél-hierarchia és indikátor rendszer SZINTCÉLINDIKÁTORPÉLDA SZAKPOLITIKAa gazd-társadalom- politikai céloknak megfelelő ágazati célok teljesítmény hatás modal split változása, kibocsátás csökkentése PROGRAMbizonyos típusú fejlesztések kijelölése teljesítmény eredmény utazási idő-változás, balesetszám-csökkenés PROJEKTadott létesítmény megépítése input, output elköltött pénz, elkészült út [km]

50 50 Az össztársadalmi célok figyelembevétele : cél-hierarchia és indikátor rendszer SZINTCÉLINDIKÁTORPÉLDA GAZDASÁG- ÉS TÁRSADALOM- POLITIKA a gazd-társadalom- politikai célok teljesítmény hatás foglalkoztatás javulása, versenyképesség javulás jobb környezet-minőség SZAKPOLITIKAa gazd-társadalom- politikai céloknak megfelelő ágazati célok teljesítmény hatás modal split változása, kibocsátás csökkentése PROGRAMbizonyos típusú fejlesztések kijelölése teljesítmény eredmény utazási idő-változás, balesetszám-csökkenés PROJEKTadott létesítmény megépítése input, output elköltött pénz, elkészült út [km]

51 51 Összefoglalás 1/2 4 Az európai jó gyakorlatot ismertető brosúrák nagyon hasznosak, de nem eljárási útmutatók, nem automatikusan másolható példák. 4 A SUMP esetében is józan mérlegelésre van szükség annak eldöntésére, hogy mit vegyünk át a SUMP eljárás leírásából. 4 Az egész fenntarthatósági elképzelés mögött világosan kell látni az ipari társadalom fejlesztésekor elkövetett túlkapásokat, és azt, hogy ebből a kiinduló helyzetből akarunk egy kiegyensúlyozottabb városi életforma felé lépni.. A megtervezett, optimális, hatékony uralma elavult, mert egy statikus jövőbeli állapotot feltételez. 4 A körülmények változásához igazodni képes működésé a jövő. 4 Új kulcsszavak: integráció, alkalmazkodás, fenntarthatóság, részvétel, környezet 4 Integráció: város és ország ill. város és környéke között, szomszédos térségek között, szakterületek között, közlekedési és nem-közlekedési célok között, fejlesztés és fenntartás között, közlekedési módok között

52 52 Összefoglalás 2/2 4 A városi közlekedési rendszer céljainak meghatározásához három fő forrás: (1) a város átfogó (nem-közlekedési) céljai, (2) a nemzetközi trendek ismerete és (3) a helyi közlekedési helyzet értékelése. 4 A társadalmi részvétel nem pipálható ki a tájékoztatással. Alapvető megértendő kérdés, hogy a közlekedés nem megoldásokat diktál, hanem társadalmi elvárásokat kell kiszolgálnia. A városirányítás feladata, hogy releváns, életmódhoz kötődő kérdéseket tegyen vita tárgyává, majd a kialakuló célokhoz keressen azokat elősegítő, jó szakmai (pl. közlekedés-specifikus) megoldásokat. 4 A közlekedés-specifikus céloknak a város átfogó céljait kell szolgálniuk. Ennek ellenőrzésére hatás- és eredmény-indikátorokat kell alkalmazni, amelyek mérik, hogy a létesítmény elkészültével valóban teljesülnek-e a hozzá kapcsolódó ígéretek is. 4 A városi élet, az emberek élete nem eszköz az európai közlekedési rendszer hatékonyságának elősegítésére, a viszony éppen fordított.

53 Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet BUMP szeminárium Fenntartható Városi Mobilitási Terv (SUMP) képzés önkormányzatok és tervezők számára Regionális Környezetvédelmi Központ Szentendre, március 19. FENNTARTHATÓ VÁROSI MOBILITÁSI TERV (SUMP) KÉSZÍTÉSE KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !


Letölteni ppt "Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet BUMP szeminárium Fenntartható Városi Mobilitási Terv (SUMP)"

Hasonló előadás


Google Hirdetések