Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Reklámok a gyermeksávban Szilády Szilvia - Fabiányi Gábor 2013. szeptember 27.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Reklámok a gyermeksávban Szilády Szilvia - Fabiányi Gábor 2013. szeptember 27."— Előadás másolata:

1 Reklámok a gyermeksávban Szilády Szilvia - Fabiányi Gábor szeptember 27.

2 2 Gyerekek a marketingtevékenység célkeresztjében Gazdasági vonatkozások • Saját vásárlóerő (zsebpénz) • Szüleik bevásárlásaira gyakorolt befolyás • A jövő piaca Gyermekvédelmi szempontok • Fogékonyság • Intenzívebb, emocionálisabb reakciók

3 3 Elméleti kitekintés Erling Bjurström (1994): • 6-8 év: különbségtétel reklám és műsor között • 8-10 év: a reklám céljának alapvető értelmezése • 12 év fölött: komplexebb értelmezés Melissa Müller: • A 4-6 évesek 38, a 7-10 évesek 20 százaléka az elválasztó főcím ellenére sem képes a differenciálásra Sas István: „A hatodikosok tizenkét százaléka hisz a hirdetőknek, a tizenhat évesek közül már csak négy százalék dől be nekik.” Amerikai Pszichológiai Társaság: „A gyermekeket megcélzó reklám tisztességtelen, mert visszaél ezzel az életkori kognitív korlátozottsággal.”

4 4 Az elhízás és az élelmiszerreklámok • Járványszerű terjedés: Európai Unió, 2006: minden harmadik gyermek túlsúlyos. Világszinten: kb. 180 millió kiskorú érintett. • Prognózis: 2030-ra megduplázódik ez a szám. • Magyarország: a leggyakoribb krónikus, nem fertőző betegség (felnőttek 62 százaléka) • Gyerekek: az elmúlt évtizedben megháromszorozódott az arány. • Fő ok: az édességek, a cukrozott üdítőitalok, a magas zsír- és sótartalmú rágcsálnivalók, édesített gabonapelyhek, valamint a gyorséttermek ételeinek túlzott fogyasztása.

5 5 Az élelmiszerreklámok hatása • A Yale Egyetem kutatása: az élelmiszerreklámok növelik az önkéntelen nassolást • Zimmermann és Bell vizsgálata: szoros összefüggés mutatható ki a túlsúly és a kereskedelmi tévéadások élelmiszerreklámjainak nézése között • Ellenvélemény: A Német Központi Reklámgazdasági Szövetség (ZAW) és az élelmiszeripar-kereskedelem szervezeteinek kiadványa

6 6 Tévénézési szokások • 4-14 évesek: átlagosan napi három óra televíziózás (ebből két órát felügyelet nélkül) • A családok 47 százalékában a gyerek szabadon dönti el, mit néz • A magyar gyerekek közel 60 százaléka saját televízióval bír • A gyermekek 63 százaléka három éves kora előtt tévézhet Zsebpénz elköltésének módja: A hazai helyzet Forrás: Szonda Ipsos – KidComm FiúkLányok8-11 évesek12-14 évesek 1. Üdítő, édességÜdítő, édesség 2. RuhákRuhák 3. SportfelszerelésKozmetikumokJátékokMobiltelefon 4. JátékokÚjságok 5. GyorsétteremMobiltelefonGyorsétterem

7 7 • A 4-14 évesek hétvégén televízióznak a legtöbbet • Gyerekműsorok többnyire hétvégén reggel-délelőtt • M1, M2, Duna TV, RTL Klub, TV2 • 2009 és 2012 három egymást követő augusztusi és decemberi hétvégéje, 6-12 óra között • I. II. és III. kategóriába sorolt, kiskorúakat megcélzó műsorszámok • Az ezeket megelőző, megszakító és követő klasszikus reklámblokkok • Tartalomelemzés (KIWI-vizsgálat, jogszabályok, Reklámetikai Kódex) Vizsgálatunk mintavétele és módszertana

8 8 Eredmények megfigyelési időszak (augusztus) 2. megfigyelési időszak (december) Összesen Műsoridő Reklám (db) Óra /rekl.Műsoridő Reklám (db) Óra /rekl.Műsoridő Reklám (db) Óra / rekl. M10008 óra769,58 óra769,5 M213, 5 óra191,423 óra351,536,5 óra541,5 Duna TV10, 5 óra0016 óra231,426,5 óra230,8 RTL Klub24 óra1164,825 óra28711,549 óra4038,2 Tv224 óra953,923 óra óra62513,3 Összesen72 óra2303,295 óra95110,01167 óra11817, megfigyelési időszak (augusztus) 2. megfigyelési időszak (december) Összesen Műsoridő Reklám (db) Óra /rekl.Műsoridő Reklám (db) Óra /rekl.Műsoridő Reklám (db) Óra / rekl. M óra585,810 óra585,8 M227 óra50,237 óra110,364 óra160,3 Duna TV3,5 óra000,5 óra364 óra30,8 RTL Klub19 óra854,517 óra26915,836 óra3549,8 Tv221 óra1587,519 óra óra51913 Összesen70,5 óra2483,583,5 óra7028,4154 óra9506,2

9 9 Reklámozott termékkategóriák

10 10 A reklámok célcsoport szerinti megoszlása (db)

11 11 A reklámozott termékek árainak megoszlása célcsoport szerint

12 12 A képi ábrázolásmód a célcsoportok összehasonlításában

13 13 Élelmiszerreklámok a gyermeksávban A főműsoridő és a teljes műsoridő kontextusában Az élelmiszerhirdetések aránya NyárTél Gyereksáv39,1%21%4,4%7,4% Főműsoridő14,2%13,1%8,7%12,5% Teljes műsoridő14,7%17,4%8,3%13,4%

14 14 A reklámozott élelmiszertermékek típusai 2009Teljes műsoridőFőműsoridőGyereksáv Esetszám% % % Gyorsétterem 543,862,62418,2 Édesség 19313,63414,72216,7 Tejtermék 50235,48436,42115,9 Gabona/sütőipari termék 936,6156,51813,6 Chips/rágcsálnivaló 956,7177,41612,1 Nem alkoholos ital 16411,62711,7139,8 Készétel 503,57375,3 Élvezeti cikk 14120,953,8 Alapélelmiszer 14810,4208,743 Zsiradék ,221,5 Mirelit 332,30-0- Összesen Teljes műsoridőFőműsoridőGyereksáv Esetszám% % % Édesség ,111947, ,5 Gabona/sütőipari termék 88 5,272, ,7 Chips/rágcsálnivaló 6 0, ,8 Gyorsétterem 72 4,393,6 5 4,8 Nem alkoholos ital ,1176,7 4 3,8 Tejtermék ,13815,1 3 2,9 Alapélelmiszer 91 5,4124,8 1 1 Egyéb 25915,45019,81110,8 Összesen

15 15 A reklámozott termékek megoszlása (nyári minta)

16 16 A reklámozott termékek megoszlása (téli minta)

17 17 Kiemelt figyelmi zóna : - Vegyes célcsoport: 39,4% - Gyermek célcsoport: 32,4% - Felnőtt célcsoport: 31,8% Ígéretek, jutalmak: Egészséggel kapcsolatos előnyök: gyümölcsös (41%), természetes hozzávalók (26%), könnyű/friss (18%) Néhány kvalitatív jellemző: - Leggyakoribb domináns szituáció: fikció (31,4%), család (27,1%). - A reklámszpotok 27,5 százalékában tűntek fel gyermekszereplők. - Túlsúlyos szereplő nem jelent meg. Reklámstratégiák az élelmiszerreklámokban Egészség, jó közérzet Erő, sportosság Szórakozás, élvezet Kaland, akció Harmónia Takarékosság, ajándék Természetes életmód 23,1%11,7%19,5%11,3%8,2%21,9%4,3%

18 18 Amerikai Pszichológiai Társaság (APA): korlátozni kellene a nyolc éves kor alatti gyermekekhez szóló televíziós reklámokat Pszichológia: a gyermekek nyolc éves kor alatt védtelenek a reklámhatásokkal szemben Felvilágosító programok: hasznosak, de nem elégségesek.  „Reklámtalanítás”? Iskolaérettség  médiaértés, kritikus szemlélet. Ezen életkor eléréséig szükséges lehet a teljes védelem. Összegzés

19 19 Köszönöm a figyelmüket!


Letölteni ppt "Reklámok a gyermeksávban Szilády Szilvia - Fabiányi Gábor 2013. szeptember 27."

Hasonló előadás


Google Hirdetések