Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

KÖNYVTÁRAK MINT TUDÁSKÖZPONTOK. Yoneji Masuda, 1988 információ tengelyű gazdaság felosztása.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "KÖNYVTÁRAK MINT TUDÁSKÖZPONTOK. Yoneji Masuda, 1988 információ tengelyű gazdaság felosztása."— Előadás másolata:

1 KÖNYVTÁRAK MINT TUDÁSKÖZPONTOK

2 Yoneji Masuda, 1988 információ tengelyű gazdaság felosztása

3 Z. Karvalics László „funkcionalitás kérdése a döntően meghatározó t.i., hogy milyen folyamatban, milyen termék előállításakor vagy szolgáltatás nyújtásakor, hol és milyen értékhozzáadás történik.”

4 … és hol vannak ebben a rendszerben a könyvtárak? Feladat Találjanak mindenhová könyvtári példát.  1. interkonnektivitás- és interakció biztosítása – ………………  2. korábban nem létező információs és tudásobjektumok előállítása – ………………………..  3. feldolgozó rendszerek input-oldalának folyamatos ellátása tartalommal – ……………………….  4. a létrejött tudásjavak „elosztása”, az információk célba juttatása, a feldolgozásnak és „kimeneteinek”, a disszeminációnak a segítése – ………………………………..  5. Információ- és tudásműveletek végzése, szimbólum manipuláció, információs rendszerek működtetése  6. A (vezetői) fejekben előidézett változás, a gondolkodási folyamatok módosítása és facilitációja – ……………………

5 … és hol vannak ebben a rendszerben a könyvtárak? Néhány példa 1. interkonnektivitás- és interakció biztosítása - közösségi oldal, blog, tudásportál stb. működtetése 2. korábban nem létező információs és tudásobjektumok előállítása – bibliográfiák, adatbázisok készítése, wikik, blogok, honlapok üzemeltetése; 3. feldolgozó rendszerek input-oldalának folyamatos ellátása tartalommal – a közhasznú, közérdekű és üzleti információszolgáltatás, a szakirodalmi tájékoztatás. 4. a létrejött tudásjavak „elosztása”, az információk célba juttatása, a feldolgozásnak és „kimeneteinek”, a disszeminációnak a segítése – ezek a tevékenységek a könyvtárak alapfunkciói; 5. Az információ- és tudásműveletek végzése, szimbólum manipuláció, információs rendszerek működtetése – a könyvtári dokumentumok feldolgozása, a szolgáltatások biztosítása. 6. a (vezetői) fejekben előidézett változás, a gondolkodási folyamatok módosítása és facilitációja – a könyvtárak szolgáltatásaikkal, rendezvényeikkel, tanfolyamaikkal és a civil szférával való együttműködés során – reményeink szerint – valóban változást idéznek elő a helyi közösség tagjainak gondolkodásában.

6 Az információs társadalom tudástranszfer innovatív módjai MTA Információtechnológiai Alapítvány, 2003. A társadalmi tudástranszfer modern eszközei Tudásmenedzsment és tudástranszfer a 21. századi könyvtárban

7 Könyvtárak és a tudás „forrásának” kapcsolata  Ember – tudás kodifikáció – könyv, folyóirat, nem hagyományos dokumentumok – könyvtár ezek őrzése, feldolgozás, szolgáltatása (adat és információ tárolása) – felhasználó – benne tudássá válhat  A tudás kodifikálása és terjesztése egyre egyszerűbben megoldható  A deklaratív és explicit elemek elsajátítása könnyebben megvalósítható, míg a procedurális, folyamatokban „tárolt”, legtöbb esetben tacit tudás átadása, befogadása és hasznosulása már sokkal nehezebben megoldható.

8 Könyvtárak és a tudás „forrásának” kapcsolata  A könyvtáraknak nem csak aszinkron és főként az explicit tudás átadási folyamatát (pl. könyvek, folyóiratok biztosítása) kell segítenie, hanem a szemtől-szembeni, személyes kommunikáció révén a tacit tudás közvetítését is.  Ez megvalósulhat a könyvtári tanfolyamokon, előadásokon, gyakorlati bemutatókon, kézműves foglalkozásokon vagy a tudás megosztását inspiráló és lehetővé tevő helyszínek és terek biztosításával.  explicit tudás tárolása és közvetítése, mind a tacit tudás átadásának lehetősége - könyvtárak tudásközpontok vagy tudásmenedzsment központok.

9 LKMC, Libraries as Knowledge Management Centers

10 Könyvtárak mint tudásmenedzsment központok PÉLDÁK digitális referenszkönyvek, online adatbázisok, hírportálok, e-folyóiratok, e-könyvek Könyvtáros, mint IT mentor PÉLDÁK digitális referenszkönyvek, online adatbázisok, hírportálok, e-folyóiratok, e-könyvek Könyvtáros, mint IT mentor Kevin Parker, Philip Nitse Kay Flowers Szolgáltatások kis- és középvállalatok számára

11 Tudásközpontok mindenhol …  Természettudományi Múzeum Dokumentációs és Informatikai Tudásközpontja,  óbudai Árpád Gimnázium könyvtára,  a Budapest Bank Nyrt. Tudásközpont Könyvtár.  A tudásközpont kifejezés igen változatos felhasználása (Lakhatási tudásközpont, Szent László Tudásközpont, Hallás Tudásközpont, Járműipari Tudásközpont, Globális Nevelés Tudásközpont)

12 Tudásközpontok mindenhol … Dél-Dunántúli Regionális Könyvtár és Tudásközpont http://tudaskozpont-pecs.hu Az intézmény tudásközpont szerepe – jelenleg – az egyetemhez, az egyetemi kutatóközpontokhoz, kutatási innovációs programok, valamint egyetemi oktatási tantermek és hallgatói szolgáltatói központ befogadáshoz kötődik.

13 Feladatok 1.Keresés „Knowledge management centre/center” and library szavakkal. 2.A Dél-Dunántúli Regionális Könyvtár és Tudásközpont szolgáltatásainak feltérképezése. Mitől tudásközpont?

14 Ajánlott irodalom 1. Z. Karvalics László gazdaság felosztása Z. Karvalics: Információs és tudásszolgáltatások: honnan hová? Szolgáltatások világa / szerk. Hetesi Erzsébet, Majó Zoltán, Lukovics Mihály. – Szeged: JATEPress,2009. – 143-156. p. <http://www.eco.u-szeged.hu/egyetemrol/tudomanyos-kozlemenyek/szte-gazdasagtudomanyi/szolgaltatasok- vilaga/informaciohttp://www.eco.u-szeged.hu/egyetemrol/tudomanyos-kozlemenyek/szte-gazdasagtudomanyi/szolgaltatasok- vilaga/informacio 2. Az információs társadalom tudástranszfer innovatív módjai MTA Információtechnológiai Alapítvány, 2003. 17. p.<http://www.mtaita.hu/hu/Publikaciok/Tudastranszfer.pdfhttp://www.mtaita.hu/hu/Publikaciok/Tudastranszfer.pdf 3. Tóth Máté Könyvtárak a szemantikus web világában. In: Tudományos és műszaki tájékoztatás. 2010. 3. sz. 415.p. http://ki.oszk.hu/kf/2010/10/konyvtarak-a-szemantikus-web-vilagaban/ http://ki.oszk.hu/kf/2010/10/konyvtarak-a-szemantikus-web-vilagaban/ 4. Parker, K. R. – Nitse, P. S. – Flowers, K. A.: Libraries as knowledge management centers. Library Management Journal -- Special Issue on Digital Libraries in the Knowledge Era: Knowledge Management and Semantic Web Technology, 2005 Vol. 26, No. 4/5, 176-189. p. 5. Kiszl Péter: Rendszerváltás a könyvtárakban – közkönyvtárak a gazdasági információk közvetítésében. In: Tudományos és Műszaki Tájékoztatás, 2000. 4. sz. 181.p. http://tmt.omikk.bme.hu/show_news.html?id=1361&issue_id=18 6. Kiszl Péter: Hogyan tovább? – Üzleti információszolgáltatás a magyarországi könyvtárakban. In:Tudományos és Műszaki Tájékoztatás. 2004. 9.sz. 378.p.http://tmt.omikk.bme.hu/show_news.html?id=3698&issue_id=454http://tmt.omikk.bme.hu/show_news.html?id=3698&issue_id=454 7. Fischerné Dárdai Ágnes: A tudás értelmezése könyvtári környezetben. In: Könyv, könyvtár, könyvtáros, 2011. 1. sz. 12-17. p


Letölteni ppt "KÖNYVTÁRAK MINT TUDÁSKÖZPONTOK. Yoneji Masuda, 1988 információ tengelyű gazdaság felosztása."

Hasonló előadás


Google Hirdetések