Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Vajon az állam határozza-e meg milyen feltételek mellett nyújtsanak hiteleket a lízingvállalatok? Előadó: Kolossváry Ádám Elnök-vezérigazgató Merkantil.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Vajon az állam határozza-e meg milyen feltételek mellett nyújtsanak hiteleket a lízingvállalatok? Előadó: Kolossváry Ádám Elnök-vezérigazgató Merkantil."— Előadás másolata:

1 Vajon az állam határozza-e meg milyen feltételek mellett nyújtsanak hiteleket a lízingvállalatok? Előadó: Kolossváry Ádám Elnök-vezérigazgató Merkantil Bank Zrt.

2 2 A Hpt. (1996.évi CXII. Tv.) bankügynöki tevékenységre vonatkozó rendelkezései •A bankügynök típusai: a, és b, típusú ügynökök •a.) típusú ügynöki tevékenység: pénzügyi intézmény javára, nevében, felelősségére és kockázatára folytatott tevékenység, amelynek célja a pénzügyi intézmény pénzügyi szolgáltatási, illetőleg kiegészítő pénzügyi szolgáltatási tevékenységének megbízási szerződés keretében történő végzése, •b.) típusú ügynöki tevékenység: pénzügyi intézmény pénzügyi szolgáltatási, illetőleg kiegészítő pénzügyi szolgáltatási tevékenységének elősegítése érdekében végzett tevékenység, amelynek során az ügyfél pénzét, illetve eszközét nem kezelik és a pénzügyi intézmény kockázatára önállóan kötelezettséget nem vállalnak.

3 3 A Hpt. (1996.évi CXII. Tv.) bankügynöki tevékenységre vonatkozó rendelkezései a.) típusú bankügynökre vonatkozó rendelkezések: •Az a.) típusú ügynök igénybevételéhez engedélyezési eljárás szükséges. •Az a.) típusú ügynök pénzeszköz átvételére is jogosult, ezért A pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló törvény értelmében pénzmosási szabályzat készítésére és jóváhagyás végett a Felügyeletre történő benyújtására köteles. •Az a.) típusú ügynök a Felügyeletnél történő nyilvántartásba vételért Ft díjat köteles fizetni a Felügyelet felé történő bejelentéssel egyidejűleg. Az a.) típusú ügynök a nyilvántartásba vétel időpontjától kezdődően évente Ft összegű felügyeleti díjat is köteles megfizetni (negyedéves részletekben) a Felügyelet részére. b.) típusú bankügynökökre vonatkozó rendelkezések: •A Felügyelet engedélye nélkül végezhető a b.) típusú ügynöki tevékenység. Ebben az esetben az ügynök személyét a hitelintézet illetve a pénzügyi vállalkozás a felügyelet által meghatározott módon és gyakorisággal a Felügyeletnek bejelenti.

4 4 1/2007. számú vezetői körlevél (PSZÁF) a gépjármű- hitelezéssel és - lízinggel foglalkozó pénzügyi intézmények vezetői részére •A Felügyelet szakmailag elfogadható kockázatúnak a bruttó árra vetített legalább 20%-os mértékű ténylegesen befizetett önrészt ítéli •A Felügyelet új gépjárművek esetén a 6 évet meghaladó futamidejű megállapodásokat kockázatosnak, a 8 évet meghaladókat indokolatlanul nagy kockázatúnak tartja

5 5 A Merkantil csoport gépjármű-finanszírozásban elért főbb eredményei* dec dec. 31.Index Gépjármű-finanszírozási darabszám ,4% Kihelyezés értéke (millió ft) ,4 Egy gépjárműre jutó kihelyezési összeg (millió ft) 1,872,01107,5 Élő állomány száma (db) ,7% Záróállomány (millió ft) ,5% *Retail (flotta nélkül)

6 6 Lízingszövetségi statisztika I. negyedév. Új személygépjárműHasznált személygépjárműKihelyezés összesenPiaci részesedés Merkantil csoport ,5% Lombard Lízing ,2% CIB Lízing ,6% Erste-Immorent csoport ,0% MKB Euroleasing ,9% Budapest csoport ,2% K&H Lízing ,0% Raiffeisen Lízing ,7% Santander ,6% Bank Plus ,7% Mercedes-Benz ,4% Summit ,3% VB Leasing ,9% Hitex ,8% Unicredit Leasing ,8% Impuls-Leasing ,7% Credit Service ,5% Renault Credit ,4% KDB ,2% Egyéb: ,6% Összesen: ,0%

7 7 A Merkantil csoport visszavett autóinak száma Új szerződéskötések száma Élő állomány az időszak végén Visszavett autók száma Visszavett autók aránya a teljes portfolióra vetítve 0,60%0,80%1,17%1,51%1,80%2,40%1,86%1,44% Visszavett autók száma az előző időszakhoz képest 160,1%154,2%177,1%155,4%147,1%152,2%80,5%79,4%

8 8 A visszavett autók állapot szerinti megoszlása Gépjármű állapot Állapot részarány a visszavett autókon belül Állapot részarány az élő portfolióban Új34,34%55,64% Használt65,66%44,36% Összesen100%

9 9 A visszavett autók önerő szerinti megoszlása Önerő kategória Önerő kategória részaránya a visszavett autókban Önerő kategória részaránya a teljes portfolióban 0-4,99%4,66%2,71% 5-9,99%0,78%0,56% 10-19,99%39,71%36,26% 20-29,99%36,12%29,35% 30-39,99%14,95%15,30% 40-49,99%3,06%7,03% 50-59,99%0,34%4,73% 60% felett0,39%4,06% Összesen100%

10 10 A visszavett autók futamidő szerinti megoszlása Futamidő (hónap) Futamidő részarány a visszavett autókban Futamidő részarány a teljes portfolióban 120,00%0,18% 240,53%1,64% 362,28%4,97% 488,45%7,45% 6014,61%13,51% 7250,73%37,75% 846,02%4,42% 960,34%1,44% 1005,58%4,07% 1080,68%0,66% 12010,78%23,90% Összesen100%

11 11 Mi a valós oka a kockázatok növekedésének a gépjármű- finanszírozásban? •A 2000-es évek elején elindított agresszív piacszerzési politika •A piaci realitásoktól elszakadt hitelkihelyezés növekedési kényszer •Erőteljes irányváltás a magasabb jövedelmezőséget rejtő használtautó hitelezés irányába •Ügynökhálózatok beékelése a dealer – lízingvállalat kapcsolatrendszerbe •A tulajdonjogot tartalmazó lízingszerződések helyett tömeges hitelszerződés kötés egyszerű vételi joggal

12 12 Merkantil csoport reagálása a kockázatok növekedésére májusától •Hitelbírálati rendszer átalakítása •Monitoring belső szabályainak korszerűsítése •Dealer kapcsolatok szegmentációja a közvetített szerződések minőségének függvényében

13 13 Hitelbírálati rendszer átalakítása •Az ügyfelek minősítése a Basel II előírásainak megfelelően •Emelt szintű bevizsgálás (ügyfélellenőrzés) a fokozottan kockázatos hitelkérelmek esetében •Statisztikai módszereken alapuló kockázatkezelés és ehhez kapcsolódó árazás •Ügyféladatok alaposabb ellenőrzése, szükség esetén kiegészítő fedezetek előírása •Call-center felhasználása a hitelbírálat során

14 14 Monitoring belső szabályainak korszerűsítése •Korai jelzőrendszer (alarmlista) •Szerződéskötést követő 6 hónapig intenzív nyomonkövetése a fizetési kötelezettségeknek •Call-center bekapcsolása a behajtási folyamatba (aktív kommunikáció az ügyfelekkel) •Fizetési késedelemben lévők presszionálása a törlesztésre

15 15 Dealerkapcsolatok szegmentációja a közvetített szerződések minőségének függvényében •Részportfolió elemzések dealerenként, dealercsoportonként, márkánként •Kockázati minimum elvárások meghatározása •Az egyes dealerkapcsolatok értékelése a közvetített szerződések kockázati és jövedelmezőségi szintje alapján •Folyamatos (havi) újraminősítés •Súlyos veszteséget hordozó portfolió esetén a dealerkapcsolat megszüntetése

16 16 A gépjármű visszavételek számának alakulása az élő portfolióhoz képest 0,00% 0,05% 0,10% 0,15% 0,20% 0,25% 0,30% okt jan ápr júl okt jan ápr júl okt jan. Tényadat Trend

17 17 Az értékvesztés állományának alakulása a teljes kintlevőséghez viszonyítva Tényadat Trend

18 18 Értékvesztés képzése a bruttó hitelállomány %-ában Terv Kockázati költség mutató 1,9%1,0%1,17%0,7%

19 19 Mit kellene tenni a gépjármű-finanszírozóknak az állami beavatkozás erőltetése helyett? •Lízingvállalatok lízingszerződéseket kössenek – a hitelszerződéseket pedig a bankok •A jelzálogjog kiterjesztése a gépkocsira (a finanszírozó megjelölése a törzskönyvekben) helyett: LÍZING – ahol a tulajdonjog eleve a finanszírozóé •A management felelősségét lényegesen növelni, ehhez fokozott tulajdonosi ellenőrzést gyakorolni •A bankokéhoz hasonló transzparencia legalább a szakmán belül


Letölteni ppt "Vajon az állam határozza-e meg milyen feltételek mellett nyújtsanak hiteleket a lízingvállalatok? Előadó: Kolossváry Ádám Elnök-vezérigazgató Merkantil."

Hasonló előadás


Google Hirdetések